Hjälp med att konvertera en 5 1/4 tums diskett

Permalänk
Medlem

Hjälp med att konvertera en 5 1/4 tums diskett

Hejsan

Jag har en 5 1/4 tums diskett med data från ett gammalt släktforskningsprogram i MS-DOS ( Roots ) som jag skulle vilja ha hjälp med att läsa och konverterad till tex en komprimerad fil tex WinZip med mappar/filer från disketten som sedan kan sändas till mig via tex WeTransfer ( disketten rymmer ju inte så mycket data ).

Tanken är att när jag fått datat skall jag sedan försöka konvertera filerna till något som går att läsa in i ett modernt släktforskningsprogram.

Men problemet är som sagt var att jag inte har tillgång till dator som kan läsa denna gamla 5 1/4 tums diskett - så kanske det finns någon som kan hjälpa mig med detta?

/Jan-Erik

Permalänk
Medlem

Är det SD/DD 360 kByte (40-spårs), mycket sällsynt använd 720 kByte (80-spårs) eller HD-disketter (1.2 MB, 80-spårs)? - ganska viktig info då de tidigare SD/DD-drive kan inte läsa HD-diskar eller 80-spårs diskar, och HD-drive med tvekan och användande av rätt program kanske kan läsa SD/DD-diskar. Det handlar om att damma av reliker och med för tiden passande DOS-program för att läsa av sådana disketter - möjligen kan gamla ur-linux i 0.99pl xxx generation hantera dylika moderkort och drivers (dvs. 286 och 386 moderkort)

I de allra flesta fallen i och med PC-AT så är det HD-diskar men är det från PC-XT tiden så kan det finnas varianter med 40-spårs singel och dubbel-densitets-diskar och även att de kunde vara enkelsidiga (vilket gör att dubbelsidigt inspelad diskett inte kunde läsas av på en enkelsidigt drive då ena sidan går åt 'fel håll')

Permalänk
Hedersmedlem

Vart i landet finns disketten?

Finns säkert nån i närheten av dig som kan lösa det förutsatt att de har en fungerande 5,25"-floppy i en dator som fungerar. Provkörde mina (HD, 1,2MB) för några helger sedan och de funkade bra då

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är det SD/DD 360 kByte (40-spårs), mycket sällsynt använd 720 kByte (80-spårs) eller HD-disketter (1.2 MB, 80-spårs)? - ganska viktig info då de tidigare SD/DD-drive kan inte läsa HD-diskar eller 80-spårs diskar, och HD-drive med tvekan och användande av rätt program kanske kan läsa SD/DD-diskar. Det handlar om att damma av reliker och med för tiden passande DOS-program för att läsa av sådana disketter - möjligen kan gamla ur-linux i 0.99pl xxx generation hantera dylika moderkort och drivers (dvs. 286 och 386 moderkort)

I de allra flesta fallen i och med PC-AT så är det HD-diskar men är det från PC-XT tiden så kan det finnas varianter med 40-spårs singel och dubbel-densitets-diskar och även att de kunde vara enkelsidiga (vilket gör att dubbelsidigt inspelad diskett inte kunde läsas av på en enkelsidigt drive då ena sidan går åt 'fel håll')

Jag sätter stort värde på ditt svar även om det lite för mycket tekniska detaljer som jag har lite svårt att relatera till.
Men tack i alla fall.

/Jan-Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vart i landet finns disketten?

Finns säkert nån i närheten av dig som kan lösa det förutsatt att de har en fungerande 5,25"-floppy i en dator som fungerar. Provkörde mina (HD, 1,2MB) för några helger sedan och de funkade bra då

Hej

Finns i Haninge men disketten går att skicka med post och självfallet står jag för alla kostnader och returporto.
Självfallet bjuder jag på en "hämtpizza" om det är någon som kan hjälpa mig.

Jan-Erik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jankai:

Hej

Finns i Haninge men disketten går att skicka med post och självfallet står jag för alla kostnader och returporto.
Självfallet bjuder jag på en "hämtpizza" om det är någon som kan hjälpa mig.

Jan-Erik

Jag tror säkert det kan finnas nån ganska nära dig som kan tänka sig att hjälpa till. Mina bekantskaper inom retro-scenen bor dock överallt utom just stockholmstrakten...

Nästa steg kan vara att kolla i diverse retro-relaterade Facebook-grupper. Där finns säkert nån på nära håll som kan lösa det. Skulle inte rekomendera att skicka disketten med posten om innehållet är viktigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Är det här en sådan eller är det en mindre kanske? enda problemet är vad man kopplar in den i, inte sett sådan ide kontakt om det ens är det? okänt om den ens fungerar, den har legat i en låda tills jag såg denna tråden. samma mått som commodore stationerna som jag också har men de blir nog svåra att koppla till en vanlig dator?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En möjlig lösning, ifall ingen annan kan hjälpa dig, kan vara att kolla med dataräddningsföretagen som IBAS och Ahlberg data ifall de har kvar utrustning att läsa så här gamla disketter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det här en sådan eller är det en mindre kanske? enda problemet är vad man kopplar in den i, inte sett sådan ide kontakt om det ens är det? okänt om den ens fungerar, den har legat i en låda tills jag såg denna tråden. samma mått som commodore stationerna som jag också har men de blir nog svåra att koppla till en vanlig dator?
https://i.imgur.com/DxmLnIJ.jpg
https://i.imgur.com/tWxYEkt.jpg

Det är inte ide på diskettstationer utan de kopplas till en floppy disc controller med en Shugart bus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte ide på diskettstationer utan de kopplas till en floppy disc controller med en Shugart bus.

Där ser man, har dock även en likadan med ide men den har varit borta i flera år dessvärre :/ tror den försvann i en flytt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Där ser man, har dock även en likadan med ide men den har varit borta i flera år dessvärre :/ tror den försvann i en flytt.

Nja det är en annan kontakt på nyare diskettstationer och modernare floppykablar brukar ofta ha båda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du inte får napp bland nördarna så kan du testa att skriva en rad till typ Riksarkivet och Kungliga biblioteket. De har antagligen utrustningen, frågan är väl mest om de är sugna på att hjälpa en privatperson.

Disketter var inte jättepålitliga på den tiden då det begav sig. Om den har legat i 30 år så blir det nog en liten utmaning att läsa den.

Tyvärr är nog utläsningen av filerna den lätta delen. Om du inte har tur och programmet har använt något extremt vanligt filformat, typ dBase (.dbf) så kommer det nog att bli svårt att konvertera filerna. Se därför till att få med dig hela programmet också, det kan du eventuellt köra emulerat på en modern dator, med till exempel DOSbox.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Tack för all era svar.

Jag ser tre möjligheter:

1. Jag skaffar de prylar jag behöver för att läsa min gamla diskett.

2. Jag försöker hitta någon som kan läsa disketten åt mig och skicka över mapparna/filerna så tar jag det vidare därifrån ( det var huvudspåret i denna tråd ).

3. Jag försöker hitta någon inom släktforskningsvärlden som kan lösa hela problemet dvs läsa disketten och konvertera innehållet till ett standardformat för släktforskning och kanske inläst i ett populärt släktforskningsprogram så jag kan fortsätta därifrån.

Jag tänker fortsätta enligt det sista alternativet - och bjuda på hämtpizza eller två beroende på hur mycket jobb det är - dvs få hjälp med att få in datat i ett släktforskningsprogram.

Vill därför tacka för alla tips och hjälp så här långt.

Självfallet är tråden fortfarande öppen och jag läser gärna era inlägg men jag avstår i alla fall just nu från att själv kommentera.

Jag har dessutom förutom julen ett helt annat icke datorrelaterat projekt som jag skall jobba med som kräver mitt fulla fokus.

Åter tack för all hjälp så här långt.

/Den gamle mannen

Felstavning
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det här en sådan eller är det en mindre kanske? enda problemet är vad man kopplar in den i, inte sett sådan ide kontakt om det ens är det? okänt om den ens fungerar, den har legat i en låda tills jag såg denna tråden. samma mått som commodore stationerna som jag också har men de blir nog svåra att koppla till en vanlig dator?
https://i.imgur.com/DxmLnIJ.jpg
https://i.imgur.com/tWxYEkt.jpg

Det där verkar vara samma modell som satt i IBM AT 5170 så den ska kunna läsa 5,25" HD.

Jag skulle dock testa den med mindre viktiga disketter först och göra rent den innan man stoppar i nåt av värde i den.

Moderkort fram till cirka 2010 kan ha stöd för 5,25"-floppy så det ska inte vara helt omöjligt att skaka fram en dator som den kan fungera i.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en sån här rackare:

Verkar läsa det mesta.
Mina gamla AT diskar fungarade bra, tror det var 720K diskar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här hjälper men jag har en 5.25"-floppyenhet som jag använde för några år sen för att rädda lite grejer i liknande omständigheter.

Jag bor i Huddinge så det är ju inom rimligt avstånd från Haninge. Problemet jag har är att jag inte längre har en tillräckligt gammal maskin för att ansluta den, men om man skaka fram rätt sorts burk så vill jag gärna hjälpa om det går.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en sån här rackare:

https://assets.suredone.com/1720/media-photos/st2511-44c6b544aaa06b295bef638c9ed5b05e48e74a43.jpg

Verkar läsa det mesta.
Mina gamla AT diskar fungarade bra, tror det var 720K diskar.

Har aldrig sett en 5,25” floppy med eject-knapp, brukar ju vara en spak man flippar upp och ner, skumt med tanke på att disken är relativt mjuk/flexibel jämfört med 3,5”. Har heller aldrig sett en sådan där kombinerad station med två-i-en. Vart har du fått tag på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det där verkar vara samma modell som satt i IBM AT 5170 så den ska kunna läsa 5,25" HD.

Jag skulle dock testa den med mindre viktiga disketter först och göra rent den innan man stoppar i nåt av värde i den.

Moderkort fram till cirka 2010 kan ha stöd för 5,25"-floppy så det ska inte vara helt omöjligt att skaka fram en dator som den kan fungera i.

ja den är dammig och gammal men det behöver ju inte betyda att den inte funkar om man gör ren den. Hittar TS en kompatibel dator så kan han få låna den om han vill och pröva.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja den är dammig och gammal men det behöver ju inte betyda att den inte funkar om man gör ren den. Hittar TS en kompatibel dator så kan han få låna den om han vill och pröva.

Så länge läshuvudena är rena och kan röra sig så brukar de fungera ganska bra.

De här är ju från tiden när de skulle fungera, användas och hålla länge. Billigt fanns inte på kartan knappt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har aldrig sett en 5,25” floppy med eject-knapp, brukar ju vara en spak man flippar upp och ner, skumt med tanke på att disken är relativt mjuk/flexibel jämfört med 3,5”. Har heller aldrig sett en sådan där kombinerad station med två-i-en. Vart har du fått tag på den?

Finns på ebay
Dyra som attan numera, finns 2 modeller tror jag varav Teac varianten levererades i vissa Dell modeller.
Det är 2 separata drives i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så länge läshuvudena är rena och kan röra sig så brukar de fungera ganska bra.

De här är ju från tiden när de skulle fungera, användas och hålla länge. Billigt fanns inte på kartan knappt.

Ja många äldre saker var det så med. Sen kom sparandets tid och planned obsolecense på riktigt även där.

https://youtu.be/wzJI8gfpu5Y

Riktigt sevärd om just det inom alla områden, även it.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns på ebay
Dyra som attan numera, finns 2 modeller tror jag varav Teac varianten levererades i vissa Dell modeller.
Det är 2 separata drives i ett chassi.

Där ser man, tack! 😊

Permalänk
Medlem

får du inte napp närmre dig själv så kan jag säkert hjälpa till, finns i västerort och har både 360kb samt 1.2mb diskettstationer inkopplade och redo i diverse datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavg:

får du inte napp närmre dig själv så kan jag säkert hjälpa till, finns i västerort och har både 360kb samt 1.2mb diskettstationer inkopplade och redo i diverse datorer

Hejsan

Tusen tack!
Har ett antal andra projekt ( foto/film) innan jul och julen själv så jag ber att få återkomma efter helgerna.

Trevlig Helg
Jan-Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavg:

får du inte napp närmre dig själv så kan jag säkert hjälpa till, finns i västerort och har både 360kb samt 1.2mb diskettstationer inkopplade och redo i diverse datorer

Hejsan

Tusen tack!
Har ett antal andra projekt innan jul och julen själv så jag ber att få återkomma efter helgerna.

Trevlig Helg
Jan-Erik

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande diy, men kolla och läs på YT också

Och så kopierar jag mig själv från bild på ditt senaste inköp tråden för jag har nu min första usb diskettstation vilket är mycket mer lättanvänt än att gå via nån gammal dator.

Idag fick jag se nått jag inte sett på länge (och aldrig i win 10) vi som vet vet och ungdomarna får fortsätta undra vad som menas med A:
Kunde inte motstå den när jag såg den på secondhanden (fastän den har minst sagt osexig HP rgb-fri plastdesign) och den var faktisk nått jag inte redan har och priset var nästan gratis, tänkte att den nån gång kanske är bra att ha i verktygslådan. Den var nästan ny, tillverkad 2004 och hade usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.