Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Tror jag har hört alla varianter viss Luxman får klassas som A.
Din diskussion är också oändlig. Vad är korrekt?

Korrekt återgivning är när det låter som det som spelades, när man inte kan skilja på återgivningen och live.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu kommer du in på den oändliga diskussionen om huruvida prylarna ska återge korrekt eller låta bra, återge korrekt går att mäta men låta bra är inte samma sak och dessutom otroligt subjektivt eftersom en del vill påverka återgivningen så att även saker som från början låter dåligt om det återges korrekt ska låta bra.

Vilken teknik som används i förstärkare är ganska ointressant för det finns bra och dåliga konstruktioner av nästan alla principer och de bra konstruktionerna låter inte alls utan bara förstärker, rör funkar tex utmärkt att bygga digitala förstärkare med

Fast vad man subjektivt tycker låter bra går väl också att mäta. Mina högtalare mäter väldigt platt o fint, men sen har jag ganska precist EQat dom så dom låter precis som jag vill, o det går ju också att mäta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast vad man subjektivt tycker låter bra går väl också att mäta. Mina högtalare mäter väldigt platt o fint, men sen har jag ganska precist EQat dom så dom låter precis som jag vill, o det går ju också att mäta.

Vad du tycker låter bra går att mäta men det är inte detsamma som att mäta om nått återges korrekt eller inte. Och det är inte heller säkert att du tycker att bra återgivning låter bra, det är faktisk ganska ofta man inte tycker att korrekt återgivning låter bra för musikerna kan ju göra ett dåligt jobb eller så ogillar man helt enkelt bara det musikerna gör eller nått sånt, det finns flera musikgenrer som jag aldrig skulle säga låter bra även om musiken återges perfekt.
Jag skulle tex vilja att många hiphopare inte alls återges korrekt utan att det de producerar skulle låta som behaglig musik som går att lyssna på utan att pinas men samtidigt vet jag att en musikanläggning som fixar det är en dålig återgivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är det jag mer hänger mig upp på när jag läser ASR. Som att säga den här grafen ät bäst.

Det är eeeeexakt så det fungerar för den stora massan. Kontrollerade studier påvisar gång på gång att en viss typ av kurva praktiskt taget alltid är den mest föredragna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad du tycker låter bra går att mäta men det är inte detsamma som att mäta om nått återges korrekt eller inte. Och det är inte heller säkert att du tycker att bra återgivning låter bra, det är faktisk ganska ofta man inte tycker att korrekt återgivning låter bra för musikerna kan ju göra ett dåligt jobb eller så ogillar man helt enkelt bara det musikerna gör eller nått sånt, det finns flera musikgenrer som jag aldrig skulle säga låter bra även om musiken återges perfekt.
Jag skulle tex vilja att många hiphopare inte alls återges korrekt utan att det de producerar skulle låta som behaglig musik som går att lyssna på utan att pinas men samtidigt vet jag att en musikanläggning som fixar det är en dålig återgivare.

Är frekvenskurvan rak o disten låg så kan man anta att det låter tämligen korrekt. Sen att rummet o spridningen däri sen såklart påverkar ljud ganska individuellt är ju ett faktum, men det gäller ju detsamma om man placerar en gitarr eller stråkorkester i det rummet också.
Men ja som sagt, helt korrekt återgivning är inte det jag är ute efter, utan jag har min kurva som jag gillar, vilket säkert inte är helt långt ifrån den kurvan som Elfsberg pratar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Det är eeeeexakt så det fungerar för den stora massan. Kontrollerade studier påvisar gång på gång att en viss typ av kurva praktiskt taget alltid är den mest föredragna.

Ja, lite V-kurva, men jag tror att en större del som hänger på ASR forumet är ute efter det mer neutrala (jag är i alla fall det..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, lite V-kurva, men jag tror att en större del som hänger på ASR forumet är ute efter det mer neutrala (jag är i alla fall det..)

Ungefär såhär ser det ut:

(Måste man vara inloggad medlem på faktiskt.io för att se bilden?)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Ja, lite V-kurva, men jag tror att en större del som hänger på ASR forumet är ute efter det mer neutrala (jag är i alla fall det..)

Vad är neutralt?
Inte för att jag ställer dumma frågor utan. Mest intresserad för samma svar dyker upp ständigt. Själv ej hört någon högtalare som är neutral. Nästan alla högtalare färgas utav de som tillverkar högtalaren. Därför jag gärna önskar ett svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Vad är neutralt?
Inte för att jag ställer dumma frågor utan. Mest intresserad för samma svar dyker upp ständigt. Själv ej hört någon högtalare som är neutral. Nästan alla högtalare färgas utav de som tillverkar högtalaren. Därför jag gärna önskar ett svar.

Ja, alla högtalare har ju viss distorsion, det är svårt att undvika. Men t.ex. så bör frekvenskurvan mäta rakt i primära sit-positionen. Där finns det en del högtalare att hitta.

@Elfsberg
Nej, krävs inte inloggning

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Inleder med ett låttips för finlyssning, Yosi Horikawa - Bubbles
Underbart rolig 3D i denna låt
https://open.spotify.com/track/2MYPFXScWdR3PQihBQxu7x?si=2c27...

Kul 👍

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Du kan få ett tips på en fin låt.
LeAnn Rimes, Carly Pearce och Ashley Mcbryde
One Way Ticket | CMT Crossroads

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Korrekt återgivning är när det låter som det som spelades, när man inte kan skilja på återgivningen och live.

Inte helt enkelt detta. Live och studio är inte samma sak. Du kan aldrig reproducera liveljudet ifrån några Marshall 4x12" högtalare i en hemmastereo. Micka upp dem i studio och mixa på vissa högtalare och det låter på ett annat sätt. Ska du kunna lyssna exakt som det är "tänkt" så måste du typ sitta i samma rum där det spelas in och mixas. Sen har musikern en ide hur det ska låta och producenten har en annan. Vilken är korrekt? Man kan aldrig stå hemma och tänka "så här är det tänkt att det ska låta". All utrustning färgar på olika sätt och det gäller bara hitta den man föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Inte helt enkelt detta. Live och studio är inte samma sak. Du kan aldrig reproducera liveljudet ifrån några Marshall 4x12" högtalare i en hemmastereo. Micka upp dem i studio och mixa på vissa högtalare och det låter på ett annat sätt. Ska du kunna lyssna exakt som det är "tänkt" så måste du typ sitta i samma rum där det spelas in och mixas. Sen har musikern en ide hur det ska låta och producenten har en annan. Vilken är korrekt? Man kan aldrig stå hemma och tänka "så här är det tänkt att det ska låta". All utrustning färgar på olika sätt och det gäller bara hitta den man föredrar.

Håller med, med visst förbehåll, ja elektronisk/elektrisk musik går fetbort i "äkta HiFi"-avseende men om man mickar upp ett akustisk liveband med två st väl placerade mickar kan man komma ganska nära med rätt högtalare i rätt rum.

Annars är det nog bara att glömma att få det att låta naturligt, eftersom det mesta inte är naturligt inspelat. Istället får vi koncentrera oss på så rak frekvensgång som möjligt och så låg distorsion som möjligt för att åtminstone komma nära hur man tänkte i studion - även om det inte har ett dugg med ett liveband att göra.

Återskapa 4x12:or? Nej, det skulle jag inte vilja i en hemmastereo, eftersom jag både äger och använder 4x12:or och 100W rörhäckar. Det går att spela så olidligt högt så det vill ni inte veta LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Inte helt enkelt detta. Live och studio är inte samma sak. Du kan aldrig reproducera liveljudet ifrån några Marshall 4x12" högtalare i en hemmastereo. Micka upp dem i studio och mixa på vissa högtalare och det låter på ett annat sätt. Ska du kunna lyssna exakt som det är "tänkt" så måste du typ sitta i samma rum där det spelas in och mixas. Sen har musikern en ide hur det ska låta och producenten har en annan. Vilken är korrekt? Man kan aldrig stå hemma och tänka "så här är det tänkt att det ska låta". All utrustning färgar på olika sätt och det gäller bara hitta den man föredrar.

Skrivet av the squonk:

Håller med, med visst förbehåll, ja elektronisk/elektrisk musik går fetbort i "äkta HiFi"-avseende men om man mickar upp ett akustisk liveband med två st väl placerade mickar kan man komma ganska nära med rätt högtalare i rätt rum.

Annars är det nog bara att glömma att få det att låta naturligt, eftersom det mesta inte är naturligt inspelat. Istället får vi koncentrera oss på så rak frekvensgång som möjligt och så låg distorsion som möjligt för att åtminstone komma nära hur man tänkte i studion - även om det inte har ett dugg med ett liveband att göra.

Återskapa 4x12:or? Nej, det skulle jag inte vilja i en hemmastereo, eftersom jag både äger och använder 4x12:or och 100W rörhäckar. Det går att spela så olidligt högt så det vill ni inte veta LoL

Det är inga tekniska problem att återskapa det ljudet i en bra anläggning, generellt har folk för lite effekt så att det blir dynamikkomprimering, det är få som ens kan spela 120dB i topparna utan kompression/distorsion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga tekniska problem att återskapa det ljudet i en bra anläggning, generellt har folk för lite effekt så att det blir dynamikkomprimering, det är få som ens kan spela 120dB i topparna utan kompression/distorsion.

Måste ha rejält bra högtalare till det med... om vi tar som exempel Monitor Audio Silver 500 7G (golvhögtalare) så är de på max 111dB för en högtalare. Pris över ca 26k.
Sen har vi förstås problem att dynamiken i musiken kan vara bristande p.g.a. dålig mastring.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

På gruppnivå så finns det frekvenskurvor som brukar föredras över andra testade frekvenskurvor, men på individnivå så spelar ens egen specifika hörsel in, som dessutom förändras över tid. Så hörseltest vid olika frekvenser, individuellt för båda öronen, bör göras för att överhuvudtaget på individnivå komma i närheten av att kunna kompensera för individuella variationer för hur man uppfattar ett visst ljud/högtalare/hörlurar/rum osv.

"Rumskorrektion" om man har högtalare och ljudtest om man har hörlurar finns ju att tillgå om man vill tweaka ljudet så att man uppfattar det som så behagligt/roligt/vackert/korrekt som möjligt (eller vad man nu föredrar att kalla det ljud man uppfattar som mest positivt). Det finns inget/inga ljud/kurvor/grafer som alla föredrar, men det finns de som majoriteten har föredragit över andra testade kurvor så om man inte orkar/vill tweaka och testa själv eller på annat sätt vet ungefär vad man tycker låter mest angenämt så är ju det bästa att ta sikte på vad majoriteten i test har föredragit.

Men, att tro att man kan kan veta hur hela ens auditory system i kombination med resten av de relevanta fysiologiska delarna förmedlar/uppfattar ljud utan att praktiskt testa själv är tyvärr inte en korrekt uppfattning. Förutom normala åldersvariationer och 1,5 miljoner människor i Sverige med tinnitus (och den siffran lär väl knappast minska nu när så många lägger så många timmar på att lyssna på musik med hörlurar (ofta bastunga hörlurar med defaultinställningar som innebär rätt så kass detaljåtergivning)) så finns ju en mängd andra individuella fysiologiska variationer, för att inte tala om de olika miljöer vi befinner oss i. Dessutom så ser jag nu ofta väldigt unga barn springa omkring med AirPods Max, Beats osv och i kombination med att EDM och Rap dominerar listorna så lär väl sannolikt tinnitus och nedsatt hörsel fortsätta öka och därigenom så förändras föredragna ljudsystem och ljudinställningar ytterligare för många.

TL;DR: Om någon är seriös och ambitiös vad gäller att finna ett ljud som man uppfattar som så positivt som möjligt så räcker det inte med att läsa reviews med grafer och utifrån vilken av de testa kurvorna i grupptest som föredragits välja högtalare/hörlur och sedan köra med någon standardinställning, man måste på mer eller mindre sofistikerade sätt testa och lyssna själv för att finna det. Och sedan så är det inte ett permanent fynd utan hörseln förändras över tid så detta bör över tid återupprepas.

Permalänk
Medlem

Fast hörselskador och individuella variationer påverkar ju inte vad korrekt återgivning är, de finns fler ju alltid, oavsett om du lyssnar live eller på en inspelning

Permalänk
Medlem

Ja vad som är objektivt korrekt är samma oavsett öron. Sen vad man tycker är subjektivt najsast är en annan sak, o den subjektiviteten är ju just till större delen frekvenskurvan som är grejen, så en EQ av något slag borde vara standard i alla system för att finetunea till vad man själv tycker är gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja vad som är objektivt korrekt är samma oavsett öron. Sen vad man tycker är subjektivt najsast är en annan sak, o den subjektiviteten är ju just till större delen frekvenskurvan som är grejen, så en EQ av något slag borde vara standard i alla system för att finetunea till vad man själv tycker är gött.

Så enkelt blir det ju inte. Objektivt korrekt är alltså vad? Som personen/personerna som mixar och mastrar tycker? Det är ju deras subjektiva "känsla". Sedan mixas och mastras låtar mot ändamål idag och då är det inte i en high-end hifi-anläggning de tänker att det ska låta bra utan i ett par trådlösa lurar genom mobil. Sen ska låtarna höras igenom skvalet av allt annat för att nå fram så kompressor används så mycket att dynamiken blir lidande. Så i slutändan går det inte att säga att något är objektivt korrekt utan det blir tycke och smak.

Permalänk
Medlem

En neutral återgivning av en inspelning är väl en spikrak kurva?

Om det är det man själv gillar är en annan grej. Jag gör det inte i mitt vardagsrum.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

En neutral återgivning av en inspelning är väl en spikrak kurva?

Om det är det man själv gillar är en annan grej. Jag gör det inte i mitt vardagsrum.

Som sagt folk säger det skall vara neutralt. Därför jag ställde frågan. Som vanligt ingen kan svara vad det är. Jag vet ej vad neutralt är själv heller. Om jag hadde haft stålar och önskade det som är neutralt i mina öron så hadde det blivit T+A med KEF Reference.

Permalänk
Skrivet av ajn:

Fast hörselskador och individuella variationer påverkar ju inte vad korrekt återgivning är, de finns fler ju alltid, oavsett om du lyssnar live eller på en inspelning

Det som är relevant för människan är hur människan uppfattar ljudet, inte hur kurvan ser ut via mätning med hjälp av en mikrofon, ofta uppmätt i en onaturlig miljö i ett rum som inte liknar något normalt vardagsrum. Om man tex inte hör vissa högre toner så bra så måste kurvan förändras för att den människan ska uppfatta det som en "korrekt återgivning", dvs det ljud som producenten vill förmedla till den människan. Om man tex ställer in högtalare i ett vardagsrum så existerar plötsligt en mängd reflektioner som inte nödvändigtvis är identiska med de som existerade när tillverkaren mätte och skapade grafen de presenterar. Samma sak med recensenter. Sedan så har du det faktum att hur man sitter i sid- och höjdled påverkar vilken "återgivning" som örat mottar och förmedlar. Nu syftade jag dock på det ljud som människan uppfattar som mest positivt, oavsett vad hen väljer att kalla det. Dirac, Ypao, Audyssey osv på ens lyssningsplats är något att utgå ifrån, sedan så kan man ju tweaka dem efter egen upplevelse. Och med hörlurar finns som sagt hörseltest. Men nu har jag skrivit det jag ville skriva. Alla får lycka till med sitt sökande efter så positiva ljudupplevelser som möjligt. Ps. Glöm inte rumsbehandling, basfällor osv, och att testa att flytta/rikta om högtalarna lite och se om man upplever att ljudet förändras till det bättre eller sämre. Ds.

Permalänk

Provar deezer med min Marantz streamer. Tydligen har Heos ej implementerat FLAC med deezer i telefon appen vilket jag tycker är ovanligt. Tvungen att köra Deezer elite app på tv. Har Android TV. Kör via toslink kabel och streamern är satt på hög kvalitet och kör då PCM 48khz
Riktigt nice ljud. Kanske placebo. Det låter bättre än Tidal Hifi som finns i HEOS appen. Deezer elite är 16/44.1
Helt otroligt att det låter så olikt. Basen är mer stram. Spelar
Insomnia 2.0 (Avicii Extened....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Så enkelt blir det ju inte. Objektivt korrekt är alltså vad? Som personen/personerna som mixar och mastrar tycker? Det är ju deras subjektiva "känsla". Sedan mixas och mastras låtar mot ändamål idag och då är det inte i en high-end hifi-anläggning de tänker att det ska låta bra utan i ett par trådlösa lurar genom mobil. Sen ska låtarna höras igenom skvalet av allt annat för att nå fram så kompressor används så mycket att dynamiken blir lidande. Så i slutändan går det inte att säga att något är objektivt korrekt utan det blir tycke och smak.

Alltså när dom sitter o producerar så är det ju 100% subjektivt arbetande, men det dom sparar ut ifrån sin DAW ska vara samma som det som åker ur mina högtalare, alltså objektivt korrekt. Sen efter det så färgar ens rum såklart men det är jävligt svårt att undvika, resten däremot är lättare att få objektivt korrekt, speciellt allt det innan högtalarna.

Permalänk

"The TRUTH about "As the Artist Intended""

https://m.youtube.com/watch?v=A3wr8VuJGyI

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

"The TRUTH about "As the Artist Intended""

https://m.youtube.com/watch?v=A3wr8VuJGyI

Ja jag håller med. "As the artist intended" är verkligen bara marknadsföringsblaj, tillsammans med "highres audio" o andra likande myter. Men det är ändå inte det jag snackar om, jag bara pratar om det som blev lagrat på disk i studion är samma som färdas genom diverse elektroniska maniker o apparater helt transparent utan färgningar som våra öron kan uppfatta hela vägen till mina högtalarmembran, då är det "objektivt korrekt".

Offtopic: För övrigt så ogillar jag verkligen videos där dom anser sig komma med the TRUTH, inte alltför sällan som dom säger ett eller annat fel alternativt så handlar det om åsikter som har varken kan vara rätt eller fel. Nu gick det ju relativt bra här då, men just att säga att man kommer med SANNINGEN ska man vara väldigt försiktig med.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Ja jag håller med. "As the artist intended" är verkligen bara marknadsföringsblaj, tillsammans med "highres audio" o andra likande myter. Men det är ändå inte det jag snackar om, jag bara pratar om det som blev lagrat på disk i studion är samma som färdas genom diverse elektroniska maniker o apparater helt transparent utan färgningar som våra öron kan uppfatta hela vägen till mina högtalarmembran, då är det "objektivt korrekt".

Offtopic: För övrigt så ogillar jag verkligen videos där dom anser sig komma med the TRUTH, inte alltför sällan som dom säger ett eller annat fel alternativt så handlar det om åsikter som har varken kan vara rätt eller fel. Nu gick det ju relativt bra här då, men just att säga att man kommer med SANNINGEN ska man vara väldigt försiktig med.

Bara man är medveten om att det som blev lagrat på disk i studion lät annorlunda i producentens/ljudteknikerns/ingenjörens öron/medvetande än vad det kommer att låta i dina/ditt öron/medvetande, i ditt rum, med dina högtalare, med din förstärkare, med dina ljudinställningar osv, osv. Ingen kommer att replikera hur det lät på den platsen, i de öronen, alltså kommer det aldrig heller för dig eller någon annan att låta som producenten/ljudteknikern/ingenjören ansåg att det exakt skulle låta i studion. Så det är bättre att söka efter det ljud som man uppfattar som mest positivt/angenämt/medryckande/kul/energigivande/verklighetstroget eller vad man nu känner för att kalla det ljudet man uppskattar allra mest.

Det kommer aldrig att vara ofärgat när det kommer ut från högtalaren, eller när det träffar din trumhinna. Om du inte besöker studion och har identiska öron och andra relevanta fysiologiska klonegenskaper. Vi hör inte ljud på exakt samma sätt, inte heller känner vi smaker på exakt samma sätt. Ingen maträtt är allas favorit, inte heller finns det något ljudsystem som består av någon optimal neutralitet när det gäller att förmedla studioljudet. Närmaste man kan komma är att besöka studion, och hoppas att ingen flyttat på möbler eller gjort någon annan förändring. Och att producenten var din enäggstvillingar eller ännu hellre klon. Jag tycker att det enda någon bör eftersträva är att hitta det ljud de gillar bäst. Ingenting annat. Det är i ett filosofiskt perspektiv självklart ingen sanning, men det är min och en hel del andra kunnigare och mer erfarna självutnämnda audiofilers uppfattning.

Filosofiskt så kan ingen komma med sanningen, men ändå så lyckas man via den vetenskapliga metodiken och den uppfattade förståelsen den leder till komma till månen och skapa gps-system och cellgifter som fungerar. Låt oss säga att det är den bästa gissning vi i nuläget har, med den informationen vi har till vårt förfogande i kombination med vår nuvarande tolkningsförmåga. Mkay? Mkay.

PS. Eller så gör man som youtube-reviewers generellt sett gör och skapar en lista på "bästa högtalaren/hörluren under si och så många dollar", givetvis bestående av modeller som fortfarande är till salu och som man länkar till via affiliate-länkar så att man råkar tjäna ihop lite pengar. Det är nog en strategi som leder till mer pengar och uppskattning är tiden jag spenderar på detta. DS. /Over and out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Bara man är medveten om att det som blev lagrat på disk i studion lät annorlunda i producentens/ljudteknikerns/ingenjörens öron/medvetande än vad det kommer att låta i dina/ditt öron/medvetande, i ditt rum, med dina högtalare, med din förstärkare, med dina ljudinställningar osv, osv. Ingen kommer att replikera hur det lät på den platsen, i de öronen, alltså kommer det aldrig heller för dig eller någon annan att låta som producenten/ljudteknikern/ingenjören ansåg att det exakt skulle låta i studion. Så det är bättre att söka efter det ljud som man uppfattar som mest positivt/angenämt/medryckande/kul/energigivande/verklighetstroget eller vad man nu känner för att kalla det ljudet man uppskattar allra mest.

Det kommer aldrig att vara ofärgat när det kommer ut från högtalaren, eller när det träffar din trumhinna. Om du inte besöker studion och har identiska öron och andra relevanta fysiologiska klonegenskaper. Vi hör inte ljud på exakt samma sätt, inte heller känner vi smaker på exakt samma sätt. Ingen maträtt är allas favorit, inte heller finns det något ljudsystem som består av någon optimal neutralitet när det gäller att förmedla studioljudet. Närmaste man kan komma är att besöka studion, och hoppas att ingen flyttat på möbler eller gjort någon annan förändring. Och att producenten var din enäggstvillingar eller ännu hellre klon. Jag tycker att det enda någon bör eftersträva är att hitta det ljud de gillar bäst. Ingenting annat. Det är i ett filosofiskt perspektiv självklart ingen sanning, men det är min och en hel del andra kunnigare och mer erfarna självutnämnda audiofilers uppfattning.

Filosofiskt så kan ingen komma med sanningen, men ändå så lyckas man via den vetenskapliga metodiken och den uppfattade förståelsen den leder till komma till månen och skapa gps-system och cellgifter som fungerar. Låt oss säga att det är den bästa gissning vi i nuläget har, med den informationen vi har till vårt förfogande i kombination med vår nuvarande tolkningsförmåga. Mkay? Mkay.

PS. Eller så gör man som youtube-reviewers generellt sett gör och skapar en lista på "bästa högtalaren/hörluren under si och så många dollar", givetvis bestående av modeller som fortfarande är till salu och som man länkar till via affiliate-länkar så att man råkar tjäna ihop lite pengar. Det är nog en strategi som leder till mer pengar och uppskattning är tiden jag spenderar på detta. DS. /Over and out.

Jo jo, klart det lät lite annorlunda där vilket mest beror på rummet, men det betyder väl inte att man inte ska söka efter så transparent o färgat ljud som möjligt om man vill det? Nuförtiden så "låter" ju dom flesta DACs o stärkare precis likadant, aka det som kommer in är samma som åker ut, sen högtalare finns det ju en hel drös med tämligen platt o lik kurva, så då är det ju mest bara spridning och rummet som påverkar. Akustikreglerar man då hyfsat så är det antagligen inte milsvidd skillnad från vad som hördes i studion. Sen så gillar ju jag o många andra såklart lite färgat ljud också, så att då i grunden ha ett ofärgat ljud för att sen ha en DSP på det för att ratta sin egen kurva på det så är livet gött sen

Permalänk
Medlem

Sorry, men nu blev det filosofisk överkurs. Om en CD spelar upp en rak frekvenskurva så är det en rak frekvenskurva som skall uppfattas av lyssnaren - om neutral återgivning är vad som eftersöks.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Förstärkare så kan jag höra skillnad på (förstås inte alla), men några DAC:ar har jag inte hört någon skillnad på:

Audioquest Red Dragon
Creative Labs Soundblaster AE-5 och 7
Topping E30
Topping DX3 Pro+

Har nu en Topping EX5 på väg eftersom jag behöver balanserad till Topping PA5..

Sen så klart så kan det att elektronik och högtalare meter frekvenslinjärt men en del av signalen kan ju vara distorsion som gör signalen rakt men det behöver inte låta rätt.
Finns andra faktorer som spelar roll också, som damping factor, kanalseperation, hur förstärkaren påverkas av olika belastningar (speciellt klass D kan vara mindre bra på sistnämnda).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR