Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ringde Bahnhof och förklarade problemet, dom skulle fixa det, nämnde inget om att betala osv, vet ej om det beror på att jag sitter på gruppavtal via bostaden, men förhoppningsvis ingen extra kostnad.

Jag kollade upp priser på mitt stadsnätssida idag. Jag har tydligen betalat 50kr/mån för mycket i ett antal år
Chattade med Bahnhof och de sänkte direkt priset.

Betalar nu 309kr för 100/100Mbit och 2 publika IPv4...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plow:

Jag kollade upp priser på mitt stadsnätssida idag. Jag har tydligen betalat 50kr/mån för mycket i ett antal år
Chattade med Bahnhof och de sänkte direkt priset.

Betalar nu 309kr för 100/100Mbit och 2 publika IPv4...

De berättar inte att de sänker priset, utan som befintlig kund så måste du sitta och hålla koll för att slippa betala för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De berättar inte att de sänker priset, utan som befintlig kund så måste du sitta och hålla koll för att slippa betala för mycket.

Tänk om macken gjorde likadant. Eller mataffären.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ringde nyss Bahnhof och frågade snällt om att få en publik IP. "Okej. Starta om routern om 20 min." fick jag till svar. Nu kan jag dela min Plexserver så fler få se alla fina katt- och hundbilder De nämde dock inget om att det kostade extra.

Permalänk
Medlem

Kommer Bahnof köra endast privata IPv4? När kommer det hända officiellt? Jag fick iaf publikt och det kostade inte mig mågot. Tar dom betalt nu för tiden och vad kostar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kommer Bahnof köra endast privata IPv4? När kommer det hända officiellt? Jag fick iaf publikt och det kostade inte mig mågot. Tar dom betalt nu för tiden och vad kostar det?

Desto fler användare de växlar om till CG-NAT desto fler publika IPv4 adresser blir tillgängliga, vilket förstås gynnar de som har nytta av publikt routade IP-adresser.

Sen får vi väl ändå hoppas att politikerna får fingret uranus och driver igenom nya lagar/riktlinjer som skyndar på IPv6-utrullning till oss slutanvändare genom våra fantastiska KO:s som ju är så duktiga på att stötta ISP:erna med IPv6-utrullningen i dagsläget (händer det ens något annat än i storstadsregionerna?).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tänk om macken gjorde likadant. Eller mataffären.

Har du abonnemang med avtalat pris på macken eller i mataffären?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Tack för en uppdaterad länk, åkte på detta igår när jag startade om fiberboxen effort avbrott.

Verkar ha gått snabbt att aktivera, är på jobbet nu och hemmet är plötsligt "online".
Blir en bra lösning medans jag spanar på andra operatörer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har haft bredband2 under många år och det har fungerat bra men blev sugen på att testa Bahnhof. Hade tidigare inga problem med att komma åt nas externt. Bytte till Bahnhof och nasen slutade fungera externt. Märkligt tänkte jag eftersom jag inte gjort några ändringar vad jag kunde komma ihåg. La ett par timmar på att felsöka utan att komma vidare.

Efter mycket om och men så går jag in på bahnhofs hemsida och ser att de sitter i något privat nät. Jaha ok. Sen ser jag att man kan "beställa" publikt ip. Ok beställer. Står inget om priser så antar det bara är en tjänst som ska igång. Sen kommer mailet att det kostar 50kr/månad. Vad tusan, detta är inget som tydligt framkommit när jag tecknade avtalet... Men visst, det står säkert i det finstilta...

Blir ganska sned på detta och kontaktar kundtjänst. Tänker att de måste gå att resonera med. Nope. Detta tillsammans med en annan incident som de också var helt ointresserade av gjorde jag makulerade abonnemanget och tackade för mig. Nä Bahnhof var definitivt mkt sämre än vad jag trodde måste jag säga..

Permalänk
Medlem

!!Se över era priser!!
Även jag insåg härom dagen att jag betalt för mycket, förmodligen under många år. Både för bredband 100/10 (289kr istället för 259kr) och för Integrity VPN (40kr/mån istället för 29kr). Tog en chattvända för att sänka bredbandet men fick trilskas med två olika på chatten för att sänka VPN-priset (alltså till deras standardpris). Helt sjukt..

Kompenseras man på något sätt? "NÄÄÄÄÄÄÄÄHH, DET KAN VI JU INTE GÖRA".

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag vet inte ditt avtal med Bahnhof ser ut/såg ut.

Men om det tidigare stod i avtalat att du fick publik IP-adress, och att de sedan utan att skicka ut avtalsändring bara byter till CG-NAT så känns det ju inte helt rätt, för då lever de ju inte upp till avtalet.

Om det däremot inte stod något alls i avtalet om publik IP-adress eller CG-NAT så är det väl fritt fram för Bahnhop att göra som det vill med det, även om det hade varit schysst att göra något utskick om att de tänker sluta med att ge ut gratis publik IP-adress.

Jag utgår från att avtalet säger att de kan ändra precis vad som helst. Däremot brukar bindningstider inte gälla när de ändrar viktiga saker som pris eller funktion. Dvs man kan byta operatör utan problem om man inte är nöjd med ändringen

Permalänk
Skrivet av EricG:

!!Se över era priser!!
Även jag insåg härom dagen att jag betalt för mycket, förmodligen under många år. Både för bredband 100/10 (289kr istället för 259kr) och för Integrity VPN (40kr/mån istället för 29kr). Tog en chattvända för att sänka bredbandet men fick trilskas med två olika på chatten för att sänka VPN-priset (alltså till deras standardpris). Helt sjukt..

Kompenseras man på något sätt? "NÄÄÄÄÄÄÄÄHH, DET KAN VI JU INTE GÖRA".

Det här är fan irriterande. Suttit och betalat 40kr i flera år. Det är inte första gången man får gå in och se över sina priser hos dem för att inte bli lurad. Haft bahnhof i många år och de känns inte så lite stenålder med hur de hanterar kunder och abonnemang.

Tror detta tillsammans med 17% prishöjning är lite sista droppen för mig, de gör det jävligt lätt kila vidare från dem just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricG:

!!Se över era priser!!
Även jag insåg härom dagen att jag betalt för mycket, förmodligen under många år. Både för bredband 100/10 (289kr istället för 259kr) och för Integrity VPN (40kr/mån istället för 29kr). Tog en chattvända för att sänka bredbandet men fick trilskas med två olika på chatten för att sänka VPN-priset (alltså till deras standardpris). Helt sjukt..

Kompenseras man på något sätt? "NÄÄÄÄÄÄÄÄHH, DET KAN VI JU INTE GÖRA".

Har ganska nyligen liknande erfarenheter innan bytte från Bahnhof. Hade betalat för 100/10 men upptäckte efter mer än 6 månader att bara hade 50/10. Sedan ville de inte kompensera och fick tjata en del innan de drog av för den hastighet jag inte fått. Sedan låg det en annan kostnad på 20kr i månaden som de inte visste var den kom i från, så den tog dom bort. Utöver det så tappade anslutning någon gång per månad, efter något års tid så var det någon på support som upptäckte något fel som rättades till, då blev äntligen anslutningen stabilare. Sedan har flera gånger önskat och fått en publik ipv4 adress men efter ett år eller så var man tillbaka bakom deras delade ipv4 adresser.

Permalänk
Medlem

Är det fler som har problem med hastigheter och latens på kvällarna med Bahnhof? Det känns som att problemet med överbelastning är tillbaka efter flera år. Så här har det sett ut för mig under kvällen de senaste dagarna:

Deras felsökningsguide är skrattretande, de verkar anta att man har problem med att nätet inte alls fungerar. Så jag har gjort en felanmälan där jag inte ens har kunnat lägga till en beskrivning.

Permalänk

Hur är det med er som sitter i iTUX nät i Göteborg och vill ha publikt IP. Tar Bahnhof 50 :- fortfarande eller kan man få det gratis?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hur är det med er som sitter i iTUX nät i Göteborg och vill ha publikt IP. Tar Bahnhof 50 :- fortfarande eller kan man få det gratis?

Har inget behov av det, så jag har själv inte kollat. Jag föredrar att vara i CGNAT.

Men "fortfarande" antyder att de skulle plocka bort en avgift som redan finns, och det låter osannolikt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hur är det med er som sitter i iTUX nät i Göteborg och vill ha publikt IP. Tar Bahnhof 50 :- fortfarande eller kan man få det gratis?

Sitter på stadsnätet i Västerås och avgiften är där ändå. Spelar Ingen roll om det är i eget nät eller annans nät, det är lika mycket brist på ipv4 hur du än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem

Kan man ladda ned torrents om man sitter med Bahnhof privata IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan man ladda ned torrents om man sitter med Bahnhof privata IP?

ja, om man vill.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kollade precis vad Banhof tar och vad jag betalar.
Och de är verkligen fula med att inte informera om prissänkningar. betalar 11kr för mycket för integrity och 70 för mycket för mitt 250/250.

Finns det något tjänst där ute som pollar priserna hos diverse internetleverantörer, och sedan skickar ut notifieringar om de ändras?
Typ Prisjakt- Internet edition. Skall en leverantör fula på detta vises, så får man ju hålla dom i kragen och ge dom en örfil när de missköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Kollade precis vad Banhof tar och vad jag betalar.
Och de är verkligen fula med att inte informera om prissänkningar. betalar 11kr för mycket för integrity och 70 för mycket för mitt 250/250.

Finns det något tjänst där ute som pollar priserna hos diverse internetleverantörer, och sedan skickar ut notifieringar om de ändras?
Typ Prisjakt- Internet edition. Skall en leverantör fula på detta vises, så får man ju hålla dom i kragen och ge dom en örfil när de missköter sig.

Säg något bolag som gör det?

Du har ju ett avtal med dom och då är det upp till dig att hålla koll på det.. Det gäller även ditt gamla abonnemang på mobilen.. Kan vara bra att sätta det i system att kolla över sina abonnemang då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan man ladda ned torrents om man sitter med Bahnhof privata IP?

Ja det kan du men du är lika utsatt att åka dit ändå om du är dum nog att tanka saker utan vpn.

Permalänk
Medlem

Bahnhof släckte linan inatt 03:00 och när man vaknade var man bakom CGN igen fast man haft publik sen man blev kund (fick begära det även då). 50kr kostar det nu, inte ringt och bråkat om det men är ju lagom sugen att byta leverantör.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan man ladda ned torrents om man sitter med Bahnhof privata IP?

Ja och nej. Du kan inte initiera anslutning med en annan peer som också sitter bakom CGNAT eller typiska VPN-tjänster.

Permalänk
Medlem

Varför har Bahnhof så jäkla dåligt med ipv4-adresser så dom måste placera alla bakom cgnat?
Själv har jag två publika ip från min leverantör..
Kostar inget extra heller…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför har Bahnhof så jäkla dåligt med ipv4-adresser så dom måste placera alla bakom cgnat?
Själv har jag två publika ip från min leverantör..
Kostar inget extra heller…

Det beror väl på hur många IP dom äger och hur många kunder dom har?

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Varför har Bahnhof så jäkla dåligt med ipv4-adresser så dom måste placera alla bakom cgnat?
Själv har jag två publika ip från min leverantör..
Kostar inget extra heller…

Mycket är en kostnadsfråga och hur många IPv4 adresser man innan priserna stack i väg på IPv4 med över 100% på kort tid.
Priset gick från ca 20$ per IPv4 runt 2020 till över 50$ per IPv4 2021 sen varit runt 50$ sen dess.

Sen så är det även en prioriteringsfråga.

Lite siffror
Bahnhof har 440320 st IPv4 tilldelade från RIPE NCC
Bahnhof har 439631 st privatkunder enligt Q3 rapport 2022

Vill Bahnhof växa så har dom inte många val.
Antingen så köper dom mer IPv4 eller så sätter dom privatkunder bakom CGNAT alternativt båda. (Kan också fixa IPv6 till alla sina kunder)

Jag misstänker att dom använder IPv4 adresserna dom lyckas frigöra via CGNAT till företag istället.

Varför du kan ha 2st publika IPv4 adresser med din ISP är antagligen för att dom har mer IPv4 adresser än kunder eller dom kör CGNAT för visa kunder. (Beror på vad dom har för strategi)

Sen så tycker jag att det är rätt för ISP att ta betalt för publika IPv4 adresser eftersom idag kostar det faktiskt pengar att få fram fler IPv4 adresser.
Varför många ISP inte har tagit betalt för publika IPv4 adresser för privatpersoner är för att svenska ISP har så mycket IPv4 adresser jämför med befolkning och antal. Tyvärr så är det ett fåtal ISP som har ca 67% av IPv4 adresserna tilldelade till Sverige. (Telia, Tele2, Telenor och 3)
16 455 936st av Sveriges 23 098 624st

Fler ISP borde ta betalt för publik IPv4 adresser.
Dom flesta privatpersoner behöver inte en publik IPv4 adress utan det fungerar utan problem med att sitta bakom CGNAT för att kunna surfa.
Ska man spela visa spel eller hosta saker så blir det svårt.
CGNAT har tyvärr sönder mycket och det är långt från felfritt när det kommer till stabilitet.

Alla ISP står inför samma dilemma som Bahnhof gör (förutom typ Telia, Tele2, Telenor eller 3).
Få problem med att växa som företag eller kör CGNAT för att kunna växa.
Du kan köpa fler IPv4 men det är inte säkert att kalkylen går ihop beroende på vilka marginaler du har (dom kan vara låga).

Lösningen på problemet är att gå över till IPv6.
Sen även sträva efter att stänga av IPv4.
En del andra länder kör på IPv6 only idag så som Indien.

Tycker att fler ISP ska gå över till IPv6 för alla sina kunder.
PTS jobbar mycket med denna fråga.

Ref
https://bgp.tools/rir-owner/se.bahnhof
https://www-public.imtbs-tsp.eu/~maigron/rir-stats/ripe-alloc...
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Nyheter2022/Bahn...
https://www.youtube.com/watch?v=fbk4H6EmZzI
https://auctions.ipv4.global/prior-sales
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_IPv4_addre...

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det beror väl på hur många IP dom äger och hur många kunder dom har?

Skrivet av OBorgqvist:

Mycket är en kostnadsfråga och hur många IPv4 adresser man innan priserna stack i väg på IPv4 med över 100% på kort tid.
Priset gick från ca 20$ per IPv4 runt 2020 till över 50$ per IPv4 2021 sen varit runt 50$ sen dess.

Sen så är det även en prioriteringsfråga.

Lite siffror
Bahnhof har 440320 st IPv4 tilldelade från RIPE NCC
Bahnhof har 439631 st privatkunder enligt Q3 rapport 2022

Vill Bahnhof växa så har dom inte många val.
Antingen så köper dom mer IPv4 eller så sätter dom privatkunder bakom CGNAT alternativt båda. (Kan också fixa IPv6 till alla sina kunder)

Jag misstänker att dom använder IPv4 adresserna dom lyckas frigöra via CGNAT till företag istället.

Varför du kan ha 2st publika IPv4 adresser med din ISP är antagligen för att dom har mer IPv4 adresser än kunder eller dom kör CGNAT för visa kunder. (Beror på vad dom har för strategi)

Sen så tycker jag att det är rätt för ISP att ta betalt för publika IPv4 adresser eftersom idag kostar det faktiskt pengar att få fram fler IPv4 adresser.
Varför många ISP inte har tagit betalt för publika IPv4 adresser för privatpersoner är för att svenska ISP har så mycket IPv4 adresser jämför med befolkning och antal. Tyvärr så är det ett fåtal ISP som har ca 67% av IPv4 adresserna tilldelade till Sverige. (Telia, Tele2, Telenor och 3)
16 455 936st av Sveriges 23 098 624st

Fler ISP borde ta betalt för publik IPv4 adresser.
Dom flesta privatpersoner behöver inte en publik IPv4 adress utan det fungerar utan problem med att sitta bakom CGNAT för att kunna surfa.
Ska man spela visa spel eller hosta saker så blir det svårt.
CGNAT har tyvärr sönder mycket och det är långt från felfritt när det kommer till stabilitet.

Alla ISP står inför samma dilemma som Bahnhof gör (förutom typ Telia, Tele2, Telenor eller 3).
Få problem med att växa som företag eller kör CGNAT för att kunna växa.
Du kan köpa fler IPv4 men det är inte säkert att kalkylen går ihop beroende på vilka marginaler du har (dom kan vara låga).

Lösningen på problemet är att gå över till IPv6.
Sen även sträva efter att stänga av IPv4.
En del andra länder kör på IPv6 only idag så som Indien.

Tycker att fler ISP ska gå över till IPv6 för alla sina kunder.
PTS jobbar mycket med denna fråga.

Ref
https://bgp.tools/rir-owner/se.bahnhof
https://www-public.imtbs-tsp.eu/~maigron/rir-stats/ripe-alloc...
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Nyheter2022/Bahn...
https://www.youtube.com/watch?v=fbk4H6EmZzI
https://auctions.ipv4.global/prior-sales
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_IPv4_addre...

Ja, alltså det var mest en rerorisk fråga till Bahnhof.. 🙂 Tanken var inte att få en utläggning om priser på adresser och vilka lösningar m.m. som finns. Jag är mycket väl medveten om bristen på ipv4-adresser och att ipv6-utrullning går otroligt långsamt. Tycker mest att Bahnhof inte behandlar sina kunder väl. Jag håller dock inte med om att dom borde ta betalt för sina adresser. Det borde ingå i abonnemanget. Men visst, den stora massan klarar sig bra bakom cgnat, men för en annan som kör site-to-site vpn-tunnlar och annat så ställer det till problem. Men jag har ju inte Bahnhof heller och ser till att alla i familjen som är kopplade via mina wireguardtunnlar väljer operatörer som levererar publika ip:n 🙂

Bra info för andra som vill veta mer dock. 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Men visst, den stora massan klarar sig bra bakom cgnat

Nästan iallafall, visst det går till en hel del men fan vilka brister det har.

Vissa tjänster (voip lösningar, chatprogram) fungerar ofta inte alls på CGN. Det är också väldigt normalt med packetloss och märkbart högre ping.

Men gissar på att folk helt enkelt byter bort sakerna som inte fungerar bakom CGN och hittar sånt som gör det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nästan iallafall, visst det går till en hel del men fan vilka brister det har.

Vissa tjänster (voip lösningar, chatprogram) fungerar ofta inte alls på CGN. Det är också väldigt normalt med packetloss och märkbart högre ping.

Men gissar på att folk helt enkelt byter bort sakerna som inte fungerar bakom CGN och hittar sånt som gör det.

Ja så är det ju, tyvärr är det ju inte alla som förstår varför något funkar dåligt och helt enkelt tror att det är dom själva som gör något fel. Det är bland annat därför jag vänder mig så starkt mot att vissa leverantörer i tystnad bara placerar sina kunder bakom cgnat. Skulle själv inte acceptera det, utan byta leverantör direkt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |