Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Money talks, och jag antar att stadsnäten tar betalt för att operatörers trafik ska få åka på deras fiber.

Min poäng är snarare:
Vad har operatören att hota med? Att dra sig ur att leverera sina tjänster i det stadsnätet? Vem förlorar i så fall på det?
Stadsnätet har ett antal andra operatörer som kunderna får välja på istället, där de tjänar samma pengar ändå, men operatören som lämnar förlorar sina kunder.
Känns inte som något vidare starkt kort att spela...

Skrivet av Atotal:

Men ja, jag håller med dig i sak. Vi konsumenter sitter också i en rävsax. Sverige ligger sjukt dåligt till ur internationellt perspektiv med implementeringen av ipv6. Sverige har 10,53% "adoption" jämfört med tex tyskland på 55,26% eller USA med 46,13%.

Kan potentiellt ha att göra med att Sverige var sjukt tidigt på internet-bollen och ligger på plats 3 i världen med antal ipv4 adresser per invånare, strax efter vatikanstaden och USA. Men det är fortfarande sjukt irriterande, vi som ligger så långt fram tekniskt generellt lever fortfarande i stenåldern med ipv4 och CGNAT.

Märker det även på jobbet "varför ska vi sätta upp tjänsten i ipv6? Ingen använder ju det ändå.". Sjukt irriterande.

Jo, det är ganska frustrerande. Och i de fall man framfört sådana önskemål så är det ju mer eller mindre standard med något rent nonsenssvar.
(Varianter på "vi har inte slut på adresser, så varför skulle vi ändra något", t.ex., upplever jag som ganska standard, vilket ju helt ignorerar den övergripande dynamiken.)

Det enda sammanhanget där det ser bättre ut för vanlig konsument är väl mobilnäten...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Min poäng är snarare:
Vad har operatören att hota med? Att dra sig ur att leverera sina tjänster i det stadsnätet? Vem förlorar i så fall på det?
Stadsnätet har ett antal andra operatörer som kunderna får välja på istället, där de tjänar samma pengar ändå, men operatören som lämnar förlorar sina kunder.

Det låter misstänkt likt ett monopol, var inte det det som "Stadsnät" skulle göra att man inte fick, leve valfriheten, etc?

(Den som känner mig vet så klart att jag sedan lång tid tillbaka är stark motståndare till den här sortens monopolistiska kommunikationsoperatörer.)

Permalänk
Medlem

Sen har vi till exempel Ownit som Enbart kör med publik ip, dom har ingen cg-nat alls till samtliga kunder!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Sen har vi till exempel Ownit som Enbart kör med publik ip, dom har ingen cg-nat alls till samtliga kunder!

Olika ISPer har olika många IP-adresser kvar att använda. Det är dags för EU att framtvinga övergång till IPv6, operatörerna har haft över 20 år på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det låter misstänkt likt ett monopol, var inte det det som "Stadsnät" skulle göra att man inte fick, leve valfriheten, etc?

(Den som känner mig vet så klart att jag sedan lång tid tillbaka är stark motståndare till den här sortens monopolistiska kommunikationsoperatörer.)

Ja, det ÄR misstänkt likt ett lokalt monopol.
Det är ju mer en illusion av en lösning än det är en faktisk lösning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur många handlar det om som behöver statiskt eller publikt IP, som privatperson speciellt? Jaja, vi här på Sweclockers kanske tycker det är bra, men på det stora hela måste det vara ganska få? (Jag har själv inget behov, nu, körde en websida på min dator för längesen, men det var då det)

50 kr låter alltså lite mycket. Låt det kosta 10kr...det borde väl sålla bort dem som inte behöver det men inte spela någon roll för den som vill ha mer möjligheter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det där är ett eländigt otyg med CG-Nat, rätt många tjänster som får problem.

Exempelvis Hemautomation som man ofta vill kunna komma åt utifrån.

Rätt mycket speltjänster får också problem med det.

Okej om man bara surfar och kollar på streamat hemma är det inga större problem.

Det är bara det att det blir alltfler tjänster där det blir ett problem för folk.

Själv skulle jag byta tjänst direkt om jag hade haft Bahnhof, hade blivit riktigt sur över det. Systemet att man tidigare kunde få det om man hade behov av det, var om än inte jättebra men i alla fall ok.

Men tycker inte man ska behöva betala extra för en sådan grundläggande funktion och så länge de andra erbjuder det utan extra kostnad är det bara att byta och det lär Bahnhof förlora på eftersom de ofta har kunder som kanske har lite mer koll på sådant än mainstream operatörer som mest har just surf & streamkunder.

Att det sedan är problem med brist på ipv4 adresser är en annan sak men som sagt ipv6 är ju knappt infört någonstans alls på privatsidan och går hos många operatörer och stadsnät inte ens att få.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag Bahnhofs glansdagar är över. Fysiskt tunt stamnät och slut på IP-adresser. Monumental felsatsning på egna datacenter överallt, när 99,9% går till molnet. Synd för annars kul och trevligt bolag.

Det är också riktigt tråkigt att IPv6 tar sådan tid.

Jag önskar så att jag hamstra /24:or för längesen. Hade pensionen varit räddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hur många handlar det om som behöver statiskt eller publikt IP, som privatperson speciellt? Jaja, vi här på Sweclockers kanske tycker det är bra, men på det stora hela måste det vara ganska få? (Jag har själv inget behov, nu, körde en websida på min dator för längesen, men det var då det)

50 kr låter alltså lite mycket. Låt det kosta 10kr...det borde väl sålla bort dem som inte behöver det men inte spela någon roll för den som vill ha mer möjligheter.

Ja, vem behöver fullgott internet /S cgnat partitionerar internet i olika delar där folk inte kan nå varandra p2p längre utan att gå via en tredje-part. CGNAT är ett hot mot det fria internet.

Permalänk
Medlem

Var ju en lång tråd om exakt detta alldeles nyss där exakt samma sak sades? Dvs de tar betalt för publikt IPv4 om man inte hotar med att säga upp abonnemanget och byta leverantör typ…

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651713-plotsligt-satt...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Vad värre exempel i sammanhanget är, att Karlstad Stadsnät 2019 möjliggjort IPv6 - efter många år (5) av tjat från konsumenthåll. När jag pratade med Bahnhof som var tjänsteleverantör till ett hushåll där så fick jag svaret att de typ inte brydde sig om att dra igång IPv6 även fast möjligheten nu fanns för att det är så få som efterfrågar det ändå!

Helt blåst svar, jag kommenterade att självklart är det så att de flesta konsumenter inte har en aning om vad IPv6 är utan de kommer sitta där och ta för givet att det ska vara underliga problem med anslutningarna och att vissa system rentav är omöjliga att nå eftersom de de-facto befinner sig i ett helt annat internet. Problemet med onåbara system existerar redan idag och förväntas bli värre med tiden. Och nej, det är inte hållbart att behöva köra tunnlar kors och tvärs för att nå till ett visst nätverk för att i sin tur kunna generera en ULA och ansluta till det nätverkets IPv6-enbart-anslutna system - när det med IPv6 är bara att skriva in det systemets adress.

Så i det här fallet är jag besviken på Bahnhof. Jag trodde faktiskt att de var mer måna om att få ut IPv6 och andra moderna betänkligheter än de på riktigt verkar vara. Nu var det visserligen tre år sedan men jag hoppas att någon slagit näven i bordet och fått det gjort innan de börjar ta betalt för IPv4or, annars framstår det i mina ögon som ett ynkligt försök att tjäna mer pengar utan att leverera något tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sicket mög. Och jag sitter fast med Bahnhof p.g.a. att vår förening drog sig ut ur Öppen Fiber så idag finns där inget annat val än Bahnhof via nätverksuttaget eftersom föreningen valde Bahnhof åt oss alla. Har minst 40 olika portar som är kopplade vidare till olika tjänster på insidan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Funderar allvarligt på att skriva ett skript som skickar 1 mail i månaden/veckan till min operatör.och efterfrågar IPv6. Om de väntar på efterfrågan, då ska de få det. Det är viktigt dock att man inte spammar och att man faktiskt är kund.

Får jag tillräckligt många med mig på tåget och att det blir en signifikant del av supporterns inkorg så kanske det händer nåt nån gång.

Permalänk
Medlem

Tror detta skadar Bahnhof mer ekonomiskt än vad de får in i pengar på att ta betalt för tjänsten. De har ju byggt hela sin marknadsföring på att "gulla" med entusiaster, vilka är de som mest kan tänkas behöva en publik IP. De är också dessa entusiaster som rekommenderar Bahnhof till släkt och vänner, då deras framgång bygger mycket på "word of mouth".

Det är bara en tidsfråga innan även befintliga kunder kommer behöva betala för det, när deras nuvarande avtal går ut. Jag fick även ett mail för någon vecka sedan om att de kommer höja priset med 50:- från april, så snart blir alltså bredbandet 100:- dyrare. Då kan man fråga sig om det verkligen är värt 100 - 150:- mer än vad konkurrenterna tar för samma tjänst.

Samtidigt är det väl som alltid en fråga om tillgång och efterfrågan. Det finns en begränsad mängd IPv4-adresser samtidigt som det blir fler och fler enheter på nätet. Detta kommer inte direkt som någon överraskning, IPv6 har funnits i åratal just för att lösa detta. Men erbjuder Bahnhof mig att använda en IPv6 adress istället för att betala för en IPv4 adress eller är enda alternativet att ge dem mer pengar för att tjänsten jag redan betalar för ska fungera korrekt?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hur många handlar det om som behöver statiskt eller publikt IP, som privatperson speciellt? Jaja, vi här på Sweclockers kanske tycker det är bra, men på det stora hela måste det vara ganska få? (Jag har själv inget behov, nu, körde en websida på min dator för längesen, men det var då det)

50 kr låter alltså lite mycket. Låt det kosta 10kr...det borde väl sålla bort dem som inte behöver det men inte spela någon roll för den som vill ha mer möjligheter.

CGNAT gör också så att helt vanliga saker slutar fungera som förväntat.

Främst att du kan få problem att ansluta till tjänster. Såklart nå dina egna saker från nätet är ju bara glömma.

Har kompisar bakom CGN som inte kan ansluta till vissa VOIP servrar (allt inom Sverige), går bara inte när personen använder det nätet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är bara en tidsfråga innan även befintliga kunder kommer behöva betala för det, när deras nuvarande avtal går ut. Jag fick även ett mail för någon vecka sedan om att de kommer höja priset med 50:- från april, så snart blir alltså bredbandet 100:- dyrare. Då kan man fråga sig om det verkligen är värt 100 - 150:- mer än vad konkurrenterna tar för samma tjänst.

Ja du, det här med prishöjningarna är ren bullshit från deras sida. Fick också mail om att de kommer höja priserna från April.
"Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra tjänster och för att kunna göra detta behöver vi då och då se över våra priser."
Här i västra Sverige så har deras nät blivit sämre över åren, så vart exakt är dessa så kallade "förbättringarna" som de snackar om?
Jag överväger starkt att byta tjänsteleverantör. Om inte annat pga principen då de försöker ta ut 50kr extra från kunder som behöver en riktig IPv4.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogade*

/Mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Ja du, det här med prishöjningarna är ren bullshit från deras sida. Fick också mail om att de kommer höja priserna från April.
"Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra tjänster och för att kunna göra detta behöver vi då och då se över våra priser."
Här i västra Sverige så har deras nät blivit sämre över åren, så vart exakt är dessa så kallade "förbättringarna" som de snackar om?
Jag överväger starkt att byta tjänsteleverantör. Om inte annat pga principen då de försöker ta ut 50kr extra från kunder som behöver en riktig IPv4.

Det är ju alltid en avvägning av fördelar och nackdelar när man väljer en produkt/leverantör.
Visst, allt snack om integritet är ju ett stort plus med Bahnhof, men att smyga in höjningar på det här sättet känns väldigt kundfientligt och som en ganska stor nackdel. Att de dessutom blir snäppet dyrare än de andra leverantörerna väger emot, speciellt när man inte får något för pengarna - Bahnhofs kundtjänst är verkligen inte bättre än någon annan leverantör. De tar ofta flera dagar att svara, och när de väl svarar har problemet ofta redan löst sig av sig själv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

De som uppfann ipv6 kunde ha gjort det bättre, nu ser du ju bara random skräp med en eller flera kolon mellan.
ipv4 är iaf logiskt uppbyggd att det är lättare att förstå var adressen börjar och slutar i en range t-ex 192.168.0.1-255, simpelt, ipv6, inte så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De som uppfann ipv6 kunde ha gjort det bättre, nu ser du ju bara random skräp med en eller flera kolon mellan.
ipv4 är iaf logiskt uppbyggd att det är lättare att förstå var adressen börjar och slutar i en range t-ex 192.168.0.1-255, simpelt, ipv6, inte så mycket

Lär ju vara väldigt få som är påverkade på den nivån?

Jag har kollegor som jobbat med IT i flera år som inte ens är nära att kunna läsa en adress.

Visst lite jobbigare i början för oss som stirrar på brandväggar hela dagarna men 99.9% skulle nog aldrig märka om vi bytte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ju alltid en avvägning av fördelar och nackdelar när man väljer en produkt/leverantör.
Visst, allt snack om integritet är ju ett stort plus med Bahnhof, men att smyga in höjningar på det här sättet känns väldigt kundfientligt och som en ganska stor nackdel. Att de dessutom blir snäppet dyrare än de andra leverantörerna väger emot, speciellt när man inte får något för pengarna - Bahnhofs kundtjänst är verkligen inte bättre än någon annan leverantör. De tar ofta flera dagar att svara, och när de väl svarar har problemet ofta redan löst sig av sig själv.

Har faktiskt börjat fundera lite att byta pga detta. Hur är Ownit? Verkar ligga i ungefär samma prisklass och ska enligt egen utsago inte använda CGNAT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Hur många handlar det om som behöver statiskt eller publikt IP, som privatperson speciellt? Jaja, vi här på Sweclockers kanske tycker det är bra, men på det stora hela måste det vara ganska få? (Jag har själv inget behov, nu, körde en websida på min dator för längesen, men det var då det)

50 kr låter alltså lite mycket. Låt det kosta 10kr...det borde väl sålla bort dem som inte behöver det men inte spela någon roll för den som vill ha mer möjligheter.

Om du vill göra vad som helst som är peer-to-peer, t.ex. att spela dataspel med peer-to-peer-inslag, eller ringa videosamtal, så vill du, för bästa resultat, se till att kommunikationen går direkt från dig till motparten, istället för att gå genom en central server.

NAT är illa nog, CGNAT gör det ännu svårare att etablera peer-to-peer-kommunikation.

I förlängningen så innebär det här att det är mer och mer orealistiskt att bygga applikationer som bygger på peer to peer, vilket i förlängningen påverkar oss alla, inte bara vi som har förmånen att ha riktigt IPv4 och även IPv6.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stgr:

De som uppfann ipv6 kunde ha gjort det bättre, nu ser du ju bara random skräp med en eller flera kolon mellan.
ipv4 är iaf logiskt uppbyggd att det är lättare att förstå var adressen börjar och slutar i en range t-ex 192.168.0.1-255, simpelt, ipv6, inte så mycket

Alltså, man kan ha mycket att säga om IPv6 och dess brister, men att addresserna är svårlästa och svåra att förstå är nog det sämsta argumentet.

För det första måste ju IP-adresserna av nödvändigtvis bli längre när själva problemet med IPv4 är att det inte finns nog med addresser. Det går inte att gå runt.

Med IPv6 så är det alltid en väldigt tydlig vattendelare, i ett nätverk är de första 64 bitarna nät-delen, de sista 64 bitarna värd-delen. I typisk implementation behöver man alltså inte dela upp utifrån hur stora näten är. Och tilldelas man IP-adresser är det nästan alltid i block om /48. (65536 nät!)

Med IPv4 så vet du aldrig var ett nät börjar eller slutar, utan att för det första veta hur stort nätet är (alla nät i IPv6 är typiskt lika stora) utan att göra komplicerad subnät-matte. Eftersom IPv4-addresser är decimala så blir det väldigt mycket konvertering mellan decimal och binär om man ska veta t.ex. vilken som är den första eller sista addressen i nätet där addressen 192.0.2.123/29 ingår i, t.ex.

192.0.2.123, låt mig se, 29 bitar, 24 av dem är 192.0.2.123, d.v.s. 192.0.2 är en del av nätverks-addressen, men även 5 bitar av 123. 123 i binär blir... låt mig se... 127-4 = 0111 1011. Så första addressen i nätverket blir 0111 1000 eller 120. Och sista addressen blir 0111 1111 eller 127. Första addressen kan inte användas av historiska skäl och sista är directed broadcast (ipv6 har varken den ena eller den andra begränsningar) så användbara IP-adresser är 121-126. Ja men visst är det enkelt! (Självklart kan man använda en kalkylator, men om man måste använda en kalkylator för sånt här så är ju inte addresseringen enkel, vilket var hela poängen.)

Jämför med IPv6. Till exempel, är din IPv6-address 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888 så är nät-delen de första 64 bitarna (eller de första 4 grupperna om 16 bitar), d.v.s. 2001:db8:3333:4444, och resten är värd-delen.

En funktion i IPv6 för att göra addresserna kortare är att man kan utelämna nollor genom dubbelkolon. Det får bara finnas ett dubbelkolon i addressen, vilket innebär att man utelämnat nollor. T.ex.:

2001:db8::1111:2222

Där är nät-delen 2001:db8:0:0, och värd-delen 0:0:1111:2222, lätt som en plätt.

Vad exakt är det som är svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, man kan ha mycket att säga om IPv6 och dess brister, men att addresserna är svårlästa och svåra att förstå är nog det sämsta argumentet.

För det första måste ju IP-adresserna av nödvändigtvis bli längre när själva problemet med IPv4 är att det inte finns nog med addresser. Det går inte att gå runt.

Med IPv6 så är det alltid en väldigt tydlig vattendelare, i ett nätverk är de första 64 bitarna nät-delen, de sista 64 bitarna värd-delen. I typisk implementation behöver man alltså inte dela upp utifrån hur stora näten är. Och tilldelas man IP-adresser är det nästan alltid i block om /48. (65536 nät!)

Med IPv4 så vet du aldrig var ett nät börjar eller slutar, utan att för det första veta hur stort nätet är (alla nät i IPv6 är typiskt lika stora) utan att göra komplicerad subnät-matte. Eftersom IPv4-addresser är decimala så blir det väldigt mycket konvertering mellan decimal och binär om man ska veta t.ex. vilken som är den första eller sista addressen i nätet där addressen 192.0.2.123/29 ingår i, t.ex.

192.0.2.123, låt mig se, 29 bitar, 24 av dem är 192.0.2.123, d.v.s. 192.0.2 är en del av nätverks-addressen, men även 5 bitar av 123. 123 i binär blir... låt mig se... 127-4 = 0111 1011. Så första addressen i nätverket blir 0111 1000 eller 120. Och sista addressen blir 0111 1111 eller 127. Första addressen kan inte användas av historiska skäl och sista är directed broadcast (ipv6 har varken den ena eller den andra begränsningar) så användbara IP-adresser är 121-126. Ja men visst är det enkelt! (Självklart kan man använda en kalkylator, men om man måste använda en kalkylator för sånt här så är ju inte addresseringen enkel, vilket var hela poängen.)

Jämför med IPv6. Till exempel, är din IPv6-address 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888 så är nät-delen de första 64 bitarna (eller de första 4 grupperna om 16 bitar), d.v.s. 2001:db8:3333:4444, och resten är värd-delen.

En funktion i IPv6 för att göra addresserna kortare är att man kan utelämna nollor genom dubbelkolon. Det får bara finnas ett dubbelkolon i addressen, vilket innebär att man utelämnat nollor. T.ex.:

2001:db8::1111:2222

Där är nät-delen 2001:db8:0:0, och värd-delen 0:0:1111:2222, lätt som en plätt.

Vad exakt är det som är svårt?

Det är lite svårt att memorera:

2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888
(nu råkar ditt exempel vara lite förenklat, sällan man får så enkla varianter, så ditt exempel kanske man kan memorera

Men visst, man får väl skriva ner istället

(Inget problem för mig personligen)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Det är lite svårt att memorera:

2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888
(nu råkar ditt exempel vara lite förenklat, sällan man får så enkla varianter, så ditt exempel kanske man kan memorera

Men visst, man får väl skriva ner istället

(Inget problem för mig personligen)

Som sagt, IP-addresserna blir ju längre av en konsekvens av att den primära bristen med IPv4 är att det finns för få addresser!

Det finns ju en del man kan göra för att få enklare addresser. De första 48 bitarna är i princip omöjliga att göra något åt, det är de man som en ISP eller annan nätverksoperatör blir tilldelad. Bit 49-64 kan man som nätoperatör välja själv, resten är fritt fram att allokera som man vill, där kan man använda :: för att göra korta addresser.

Google har t.ex. valt följande IPv6-addresser för sin publika DNS-tjänst:

2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844

Möljigen lite svårare att komma ihåg än 8.8.8.8 eller 8.8.4.4, men så svårt är det ju inte?

Motsvarande för cloudfare (1.1.1.1 / 1.0.0.1) är: 2606:4700:4700::1111 och 2606:4700:4700::1001

Men visst, har du SLAAC-konfigurerade IP-adresser eller andra adresser där det är i princip 64 slumpmässiga bitar i host-delen så är det lite svårare att komma ihåg, men... det är väl därför man har DNS?

Om något så är det, om man jobbar med större nät, ofta enklare att komma ihår IPv6-adresserna, eftersom alla ligger under ett eller några få stora prefix istället för ihoppusslade av många små prefix...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Alltså, man kan ha mycket att säga om IPv6 och dess brister, men att addresserna är svårlästa och svåra att förstå är nog det sämsta argumentet.

För det första måste ju IP-adresserna av nödvändigtvis bli längre när själva problemet med IPv4 är att det inte finns nog med addresser. Det går inte att gå runt.

Med IPv6 så är det alltid en väldigt tydlig vattendelare, i ett nätverk är de första 64 bitarna nät-delen, de sista 64 bitarna värd-delen. I typisk implementation behöver man alltså inte dela upp utifrån hur stora näten är. Och tilldelas man IP-adresser är det nästan alltid i block om /48. (65536 nät!)

Med IPv4 så vet du aldrig var ett nät börjar eller slutar, utan att för det första veta hur stort nätet är (alla nät i IPv6 är typiskt lika stora) utan att göra komplicerad subnät-matte. Eftersom IPv4-addresser är decimala så blir det väldigt mycket konvertering mellan decimal och binär om man ska veta t.ex. vilken som är den första eller sista addressen i nätet där addressen 192.0.2.123/29 ingår i, t.ex.

192.0.2.123, låt mig se, 29 bitar, 24 av dem är 192.0.2.123, d.v.s. 192.0.2 är en del av nätverks-addressen, men även 5 bitar av 123. 123 i binär blir... låt mig se... 127-4 = 0111 1011. Så första addressen i nätverket blir 0111 1000 eller 120. Och sista addressen blir 0111 1111 eller 127. Första addressen kan inte användas av historiska skäl och sista är directed broadcast (ipv6 har varken den ena eller den andra begränsningar) så användbara IP-adresser är 121-126. Ja men visst är det enkelt! (Självklart kan man använda en kalkylator, men om man måste använda en kalkylator för sånt här så är ju inte addresseringen enkel, vilket var hela poängen.)

Jämför med IPv6. Till exempel, är din IPv6-address 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888 så är nät-delen de första 64 bitarna (eller de första 4 grupperna om 16 bitar), d.v.s. 2001:db8:3333:4444, och resten är värd-delen.

En funktion i IPv6 för att göra addresserna kortare är att man kan utelämna nollor genom dubbelkolon. Det får bara finnas ett dubbelkolon i addressen, vilket innebär att man utelämnat nollor. T.ex.:

2001:db8::1111:2222

Där är nät-delen 2001:db8:0:0, och värd-delen 0:0:1111:2222, lätt som en plätt.

Vad exakt är det som är svårt?

Jag fattade absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte så att du förväxlade statisk IP med publik IP?
Det är gratis i mitt stadsnät iaf och jag gick via den där sidan när jag beställde publik IP.

För hur länge sen beställde du?

Denna ändring gjordes väldigt nyligen och som jag nämnde i inlägget är det endast för nya kunder det är kostnad eller för kunder som ej haft publik innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

För hur länge sen beställde du?

Denna ändring gjordes väldigt nyligen och som jag nämnde i inlägget är det endast för nya kunder det är kostnad eller för kunder som ej haft publik innan.

Två veckor sedan i Stockholm

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, man kan ha mycket att säga om IPv6 och dess brister, men att addresserna är svårlästa och svåra att förstå är nog det sämsta argumentet.

För det första måste ju IP-adresserna av nödvändigtvis bli längre när själva problemet med IPv4 är att det inte finns nog med addresser. Det går inte att gå runt.

Med IPv6 så är det alltid en väldigt tydlig vattendelare, i ett nätverk är de första 64 bitarna nät-delen, de sista 64 bitarna värd-delen. I typisk implementation behöver man alltså inte dela upp utifrån hur stora näten är. Och tilldelas man IP-adresser är det nästan alltid i block om /48. (65536 nät!)

Med IPv4 så vet du aldrig var ett nät börjar eller slutar, utan att för det första veta hur stort nätet är (alla nät i IPv6 är typiskt lika stora) utan att göra komplicerad subnät-matte. Eftersom IPv4-addresser är decimala så blir det väldigt mycket konvertering mellan decimal och binär om man ska veta t.ex. vilken som är den första eller sista addressen i nätet där addressen 192.0.2.123/29 ingår i, t.ex.

192.0.2.123, låt mig se, 29 bitar, 24 av dem är 192.0.2.123, d.v.s. 192.0.2 är en del av nätverks-addressen, men även 5 bitar av 123. 123 i binär blir... låt mig se... 127-4 = 0111 1011. Så första addressen i nätverket blir 0111 1000 eller 120. Och sista addressen blir 0111 1111 eller 127. Första addressen kan inte användas av historiska skäl och sista är directed broadcast (ipv6 har varken den ena eller den andra begränsningar) så användbara IP-adresser är 121-126. Ja men visst är det enkelt! (Självklart kan man använda en kalkylator, men om man måste använda en kalkylator för sånt här så är ju inte addresseringen enkel, vilket var hela poängen.)

Jämför med IPv6. Till exempel, är din IPv6-address 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888 så är nät-delen de första 64 bitarna (eller de första 4 grupperna om 16 bitar), d.v.s. 2001:db8:3333:4444, och resten är värd-delen.

En funktion i IPv6 för att göra addresserna kortare är att man kan utelämna nollor genom dubbelkolon. Det får bara finnas ett dubbelkolon i addressen, vilket innebär att man utelämnat nollor. T.ex.:

2001:db8::1111:2222

Där är nät-delen 2001:db8:0:0, och värd-delen 0:0:1111:2222, lätt som en plätt.

Vad exakt är det som är svårt?

Vart fick du /29 från på första adressen? Det är en lokal IP och inget som stoppar från att köra med /24.
Sen är det inte ens av intresse att räkna ut vilket subnät något ligger på som slutanvändare.

Då krånglar ju bara till allt helt i onödan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Vart fick du /29 från på första adressen? Det är en lokal IP och inget som stoppar från att köra med /24.
Sen är det inte ens av intresse att räkna ut vilket subnät något ligger på som slutanvändare.

Då krånglar ju bara till allt helt i onödan.

Det finns inget intresse att veta vad saker har för ip-adresser heller som slutanvändare