Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem

Hej!
Tyvärr är detta något nytt som Bahnhof börjat med. Det står ingenstans på deras sida om att det kostar 50kr/mån för en publik IPv4.

Det första jag gjorde var att stämma av att det alltså INTE gäller FAST IP, utan endast publik. Men det kostar mycket riktigt 50kr/månaden.
Tycker det är synd att Bahnhof gör så och inte skriver ut sitt pris ordentligt på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Hej!
Tyvärr är detta något nytt som Bahnhof börjat med. Det står ingenstans på deras sida om att det kostar 50kr/mån för en publik IPv4.

Det första jag gjorde var att stämma av att det alltså INTE gäller FAST IP, utan endast publik. Men det kostar mycket riktigt 50kr/månaden.
Tycker det är synd att Bahnhof gör så och inte skriver ut sitt pris ordentligt på hemsidan.

Jag vet inte ditt avtal med Bahnhof ser ut/såg ut.

Men om det tidigare stod i avtalat att du fick publik IP-adress, och att de sedan utan att skicka ut avtalsändring bara byter till CG-NAT så känns det ju inte helt rätt, för då lever de ju inte upp till avtalet.

Om det däremot inte stod något alls i avtalet om publik IP-adress eller CG-NAT så är det väl fritt fram för Bahnhop att göra som det vill med det, även om det hade varit schysst att göra något utskick om att de tänker sluta med att ge ut gratis publik IP-adress.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt illa för det öppnar ju dörren för andra operatörer att göra liknande drag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag vet inte ditt avtal med Bahnhof ser ut/såg ut.

Men om det tidigare stod i avtalat att du fick publik IP-adress, och att de sedan utan att skicka ut avtalsändring bara byter till CG-NAT så känns det ju inte helt rätt, för då lever de ju inte upp till avtalet.

Om det däremot inte stod något alls i avtalet om publik IP-adress eller CG-NAT så är det väl fritt fram för Bahnhop att göra som det vill med det, även om det hade varit schysst att göra något utskick om att de tänker sluta med att ge ut gratis publik IP-adress.

Jag försökte hitta något om det i avtalet. Kunde varken hitta något om publik IP eller att det är en tilläggstjänst mot en kostnad. De har ju absolut sett till att de har stöd för att göra en sån här ändring.

Skrivet av maDa:

Det är riktigt illa för det öppnar ju dörren för andra operatörer att göra liknande drag.

Det var därför jag tycke det var viktigt att dela med mig också, för att uppmärsamma folk på vad som händer.
Att det nu kostar 50kr/mån om du bl.a. vill kunna öppna portar.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man redan har ett publik IP? Ingen extra kostnad för mig just nu iaf.

EDIT: Läste noggrannare, har fortfarande kvar min publika. Hoppas det stannar, 50 spänn är lite saftigt...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Vad händer om man redan har ett publik IP? Ingen extra kostnad för mig just nu iaf.

EDIT: Läste noggrannare, har fortfarande kvar min publika. Hoppas det stannar, 50 spänn är lite saftigt...

Jag har samma publika IP sedan 2015, då stadsnätet kopplades in i villan. Betalar tom lägre nu än innan. 579 kr för 1000/1000 år 2015, idag betalar jag 539 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Aha minsann. Så inte bara att man inte får ha samma IP hela tiden, man hamnar också bakom NAT?

Det förklarar problem som plötsligt uppstod för mig med port-forwarding, för en maskin som står hos morsan.

Mycket riktigt så var detta förklaringen. Jag beställde publikt IP via länken som @NodCommander postade, och morsan fick ett mejl (eftersom det var hennes abonnemang) om att det skulle kosta 50sek/mån, och att man kunde svara på mejlet om man ville bekräfta beställningen. Nu har hon publikt IP igen, dock vet jag inte om det även är ett fast IP eller om det kan ändras då och då.

IPt har alltså varit publikt innan, och vid en sökning fanns inga mejl eller motsv. om att villkoren skulle ändras. Dock är morsan bra på att ta bort mejl som verkar oviktiga, så det är inte helt uteslutet att de faktiskt skickat något som hon sedan tagit bort. Men att de inte skickar någon varning stämmer med andras observationer här i tråden.

För min del har jag inget emot att de tar betalt för publikt IPv4, det finns få bättre sätt att se till att en begränsad resurs inte överutnyttjas. Men det som var irriterande var att det tog mer än ett halvår och ett byte av router innan jag räknade ut att detta var problemet, när jag plötsligt inte längre kunde skicka vidare portar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Kontaktade nu kundtjänst och frågade, de sa att det mycket riktigt kostar 50:- extra, ville då ångra min beställning och blev kopplad till avdelningen för uppsägning.... kan ju säga att väntetiden där var något längre än vanliga kundtjänst

Det går ju inte heller kontakta dem på andra vis än telefon, förrutom brev.... ja brev, INTE e-post....

Varför folk rekomenderar bahnhof kan jag inte förstå, riktigt jobbiga att få kontakt med och dolda avgifter jag aldrig varit med om hos någon annan leverantör

Permalänk
Medlem

Glad att jag såg den här tråden, har bindningstid som snart går ut hos Telia och var på väg att säga upp och testa att köra Bahnhof igen (haft dem tidigare men bytte till Telia för ett par år sen då Bahnhof inte höll hastigheten kvällstid), men att de nu fått för sig att ta betalt för att få publik IP gör att jag defintivt inte tänker gå tillbaka till Bahnhof. De borde verkligen tänka om där, tror nog de kan förlora en och annan kund på detta.

Permalänk
Medlem

@UndaC Bahnhof känns ju lite som en ISP för entusiaster. Att de börja ta extra betalt för att kunna nyttja sin uppkoppling på ett sätt som lite mer datorintresserade människor gör känns ju väldigt märkligt ur den aspekten. Skulle SweClockers inte kunna lyfta denna fråga officiellt med Bahnhof? Jag kan ju tycka att det finns vissa likheter med att en ISP inte heller får begränsa eller spärra vissa delar av trafiken, som för några år sedan t.ex. när de tog extra betalt för Spotify eller vad det nu var. Genom att inte erbjuda publik IP till alla eller gratis åtminstone så går det ju faktiskt inte att nyttja många saker...

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Jag kontaktade supporten och hottade att avsluta alla 4 abonnemang jag hanterar hos dem (pga familjen) om de inte ger mig gratis publik IP (bit av en Karen move, jag vet ) och fick som svar att jag nu hade ett publikt IP. De bekräftade inte i svaret att det var gratis så får se på nästa faktura om det faktiskt blev gratis (som kommer i februari tror jag).

Det är dock konstigt att de försöker få folk att betala för det. Det är såpas få som behöver ett publikt IP att det bara är i deras fördel att glädja de få som frågar efter det. De som ens vet vad ett publikt IP är är också oftast de som ger ISP rekommendationer till andra lite mindre tech-entusiaster. Så det är bara lönsamt i längden (även om man räknar med att ett IPv4 address inte är gratis för Bahnhof). Bahnhof har länge varit känd för att vara det bästa, näst-till-billigaste och mest "down-to-earth" leverantörerna som alla alltid hypar upp. Bara dumt att de förstör sitt positiva rykte.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellberg:

Glad att jag såg den här tråden, har bindningstid som snart går ut hos Telia och var på väg att säga upp och testa att köra Bahnhof igen (haft dem tidigare men bytte till Telia för ett par år sen då Bahnhof inte höll hastigheten kvällstid), men att de nu fått för sig att ta betalt för att få publik IP gör att jag defintivt inte tänker gå tillbaka till Bahnhof. De borde verkligen tänka om där, tror nog de kan förlora en och annan kund på detta.

Med Telia, till skillnad från Bahnhof, så kan du även få brevvänner, ytterligare något som talar till Telias fördel...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rauf:

@UndaC Bahnhof känns ju lite som en ISP för entusiaster. Att de börja ta extra betalt för att kunna nyttja sin uppkoppling på ett sätt som lite mer datorintresserade människor gör känns ju väldigt märkligt ur den aspekten. Skulle SweClockers inte kunna lyfta denna fråga officiellt med Bahnhof? Jag kan ju tycka att det finns vissa likheter med att en ISP inte heller får begränsa eller spärra vissa delar av trafiken, som för några år sedan t.ex. när de tog extra betalt för Spotify eller vad det nu var. Genom att inte erbjuda publik IP till alla eller gratis åtminstone så går det ju faktiskt inte att nyttja många saker...

Är inte Bahnhof en av sweclockers sponsorer? Lär ju aldrig hända att de lyfter något som kan få dem framstå negativt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är inte Bahnhof en av sweclockers sponsorer? Lär ju aldrig hända att de lyfter något som kan få dem framstå negativt då...

Jag tror många är förblindade över deras "vi lämnar inte ut uppgifter"-tänk. Har dock sett trådar där hastigheten inte kan hållas, instabilitet i nätet osv osv.

Under de senaste 5 åren jag bott i min lägenhet med påtvingad Telia genom BRF så har jag inte haft 5 minuters nedtid som inte berott på andra faktorer som typ elavbrott.

Lite trist att det bara finns ComHem/Tele2 i nya bostaden, men får väl gräva fiber så fort det finns möjlighet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört något alls om en sådan avgift, står inget på mina sidor eller eller i min faktura.
Hade nogt försökt få det gratis genom att säga att man gärna byter operatör om avgiften finns kvar, varit kund sedan 2008.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shen:

Jag har inte hört något alls om en sådan avgift, står inget på mina sidor eller eller i min faktura.
Hade nogt försökt få det gratis genom att säga att man gärna byter operatör om avgiften finns kvar, varit kund sedan 2008.

Svaret blir då "jag kan koppla dig till avdelningen för uppsägning".

Har iofs bara ett konto och inte 4st som Doskii här ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Det är dock konstigt att de försöker få folk att betala för det. Det är såpas få som behöver ett publikt IP att det bara är i deras fördel att glädja de få som frågar efter det. De som ens vet vad ett publikt IP är är också oftast de som ger ISP rekommendationer till andra lite mindre tech-entusiaster.

Jag gissar att det är rätt många slutkunder som måste ha publik IPv4-adress på grund av politik, affärsmässiga relationer och tekniska val. Eftersom olika personer i tråden har så olika upplevelser så tror jag att mycket beror på vilken nätägare/kommunikationsoperatör man har och vilka krav de ställer. Vissa vägrar antagligen befatta sig med CG-NAT, vissa föredrar det och vissa tolererar det men ser det som en nödlösning.

Internetstiftelsens arbete tillsammans med branchen att definiera vad "internetaccess" innebär, innehåller så vitt jag kan se krav på publik ("globalt adresserbar") IPv4-adress i punkt 2.1. Texten är dock inte supertydlig. Oavsett, så kan den otydligheten ju innebära att kommunikationsoperatörer inte vill sätta sig i en sits där de inte längre kan sälja "internetaccess" till slutkund, medan Bahnhof och andra ISP:er ser sig tvugna att göra något åt IPv4-bristen och då väljer att göra det hos kommunikationsoperatörer som är mer CG-NAT-vänliga.

Jag har, ta i trä, kvar min publika IPv4 som jag haft i minst 3,5 år nu, samt samma IPv6-prefix som jag fick när IPv6 infördes. 274 kr/månad för 100/100 hos Bahnhof, vilket är i paritet med konkurrenterna i stadsnätet. Om de plockar bort den publika IP-adressen så kommer jag nog kolla upp hur punkten 2.1 egentligen ska tolkas och leva lite rövare med konsumentverket och post- och telestyrelsen, men jag håller mig lugn tills jag har ett "case" själv. Det vore ju märkligt om Bahnhof säljer något som inte är "internetaccess" till ordinarie pris och ändå marknadsför det som det, eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Internetstiftelsens arbete tillsammans med branchen att definiera vad "internetaccess" innebär, innehåller så vitt jag kan se krav på publik ("globalt adresserbar") IPv4-adress i punkt 2.1. Texten är dock inte supertydlig. Oavsett, så kan den otydligheten ju innebära att kommunikationsoperatörer inte vill sätta sig i en sits där de inte längre kan sälja "internetaccess", medan Bahnhof och andra ISP:er ser sig tvugna att göra något åt IPv4-bristen och då väljer att göra det hos kommunikationsoperatörer som är mer CG-NAT-vänliga.

Är det denna text du menar?

"Mäts genom att prova sändning och mottagning
av TCP-paket mellan en mätserver med globalt
adresserbar IPv4-adress placerad utanför
internetleverantörens nät och det gränssnitt som har
kundens tilldelade IPv4-adress. Om paketen når sina
destinationer med oförändrad nyttolast är resultatet
godkänt (Ja)."

Jag tolkar det som att mätservern (t.ex. bredbandskollen.se) ska ha globalt adresserbart IP, inte nödvändigtvis kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag gissar att det är rätt många slutkunder som måste ha publik IPv4-adress på grund av politik, affärsmässiga relationer och tekniska val.

Om man behöver ha det på grund av affärsmässiga relationer så kan ett företagsabonnemang nog lösa problemet med publik IP.

Permalänk
Medlem

4.1 "Kundens tilldelade IPv4-adresser är globalt adresserbara." men står "Enligt avtal". Så står det inget om publik IP i avtalet så är det nog dystert läge.

PTS borde lagstifta fram om IPv6 iaf. när CG-NAT behöver användas.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick också mail nu om att de vill ha 50kr i månaden för publikt ip. Ska ringa dem imorn och se vad de säger.

Lite synd att de håller på såhär för hade gärna haft dem som ISP pga deras integritetspolicy och bra rykte... men höjer de priserna till samma nivå som Telia så är de fel ute.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Att ni inte protesterar? Alla här verkar ta detta som en klackspark. Det är helt galet att Bahnhof lägger sina kunder bakom CG-NAT. En massa saker som slutar fungera normalt bakom CG-NAT. Hur tänker Bahnhof när de uppenbart kommer förlora kunder pga detta och inte ha någon fungerande ipv6? Det är ju det mest logiska men nej CG-NAT ska det vara.

Den enda operatören förutom Bahnhof jag känner till som lägger sina kunder bakom CG-NAT är IP-Only.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att inte ha en publik IP, jag. Jag saknar de specialbehov som kräver det, och i och med det ser jag bara fördelar med att ha en ickepublik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den enda operatören förutom Bahnhof jag känner till som lägger sina kunder bakom CG-NAT är IP-Only.

Och Internetbolaget via fiber, och Tele2 via 4G om man inte använder deras modem. Finns garanterat många fler.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Och Internetbolaget via fiber, och Tele2 via 4G om man inte använder deras modem. Finns garanterat många fler.

Tror inte att det är så många fler iallfall inte renodlade bredbandsoperatörer. Aldrig hört talats om internetbolaget.

Även de som inte kan någonting om nätverk kommer märka att ingenting fungerar när man ligger bakom CG-NAT. De vet bara inte om att CG-NAT är anledningen. CG-NAT gör att du som kund får dela ett publikt ip med flera andra och det bryter mot viktiga nätverksprinciper. CG-NAT är det absolut en no go!

Säg upp avtalet till Bahnhof genast och byt till ett som antingen fortfarande kör publika ipv4 eller åtmistone ipv6 är mitt tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror inte att det är så många fler iallfall inte renodlade bredbandsoperatörer. Aldrig hört talats om internetbolaget.

Även de som inte kan någonting om nätverk kommer märka att ingenting fungerar när man ligger bakom CG-NAT. De vet bara inte om att CG-NAT är anledningen. CG-NAT gör att du som kund får dela ett publikt ip med flera andra och det bryter mot viktiga nätverksprinciper. CG-NAT är det absolut en no go!

Säg upp avtalet till Bahnhof genast och byt till ett som antingen fortfarande kör publika ipv4 eller åtmistone ipv6 är mitt tips!

Bredband2 gör det också, men än så länge är det inga problem att få en publik gratis om man bara säger till.

Permalänk
Medlem

Jag låg bakom nat först, men bad om publik ip för ca 1-2 år sedan. Var tvungen att kolla senaste fakturan men för mig tar dom iaf inget påslag. Men det kan jag säga att priset för mitt bredband har gått upp ordentligt senaste åren och ska dom börja med sådana fasoner så blir det ny isp.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ni som blivit av med eran publika, får ni någon ipv6 tilldelad er?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Kör själv offentlig IPv4 genom OVPN och alla portar är öppna mot dig i det läget. Kör en ARK server via Wireguard protokollet på det sättet faktiskt! Jag har ju dock turen då jag haft IPv4 Offentlig hos dom innan att jag bara betalar 20kr i månaden (mitt höjs i januari så ska förnya för 1-3år innan dess var planen)

En annan variant skulle kanske kunna vara att använda port forwarding via t.ex. Mullvad. Man vet ju dock aldrig hur mycket prestanda och pingtid påverkas med dessa lösningar eftersom hosten då först måste koppla upp sig mot en VPN-server/tjänst som kanske delas av många...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lento:

En annan variant skulle kanske kunna vara att använda port forwarding via t.ex. Mullvad.

Deras NAT'ade VPN som man själv får slå hål på funkade mindre bra då jag testade för ett par år sedan. Flashback.net däremot kan ge ofiltrerad publikt IP (i realiteten ObeNetwork) som tillåter alla portar à 449 per år.