Permalänk
Medlem

Bastustenar Temperatur

Jag har haft en fundering ett tag o mina googlingar har inte gett mig det jag söker.
Jag undrar helt enkelt om nån vet ungefär hur varmt ett bastuaggregat blir?
Alltså hur varma stenarna är när man kastar vatten på dem.
Om nån vet Hur varm en vedeldad vs elbastu blir oxå? Alltså då stenarna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

De blir varma, kan nog skilja ganska mycket mellan olika bastuer så en ir termometer kan väl svara på hur varma dina stnar blir.
Du kan ju fråga experterna om de har nån "måltemp"
https://sauna.fi/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Alltså hur varma stenarna är när man kastar vatten på dem.

Helst ska man inte kasta vatten på stenar. Bättre att hälla eller skvätta. Det kan lukta annars.
Skämt åsido, upp till 400 grader är ett brinnande vedträ med rödaktig låga. När gasen i trät börjar brinna med blåaktiga nästan osynliga lågor så närmar man sig 800 grader.

Givetvis är stenarna kallare, men nån liten ledtråd kanske det är.

Edit: Min källa: http://www.svenskved.com/vedskolan/elden.asp

En länk.
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De blir varma, kan nog skilja ganska mycket mellan olika bastuer så en ir termometer kan väl svara på hur varma dina stnar blir.
Du kan ju fråga experterna om de har nån "måltemp"
https://sauna.fi/

Ja det va inte just min bastu. Jag e bara nyfiken generellt hur varmt det kan bli på stenarna.

Tack för bådas svar iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt stor spridning, men allt från 250 - 800°C.
"Rocks are normally heated to about 500 to 800oC although measuring the temperature is not essential. If the rock temperature is too low, the sauna will just steam up, and the water will bubble on the top of the rocks. At the correct temperature the rocks will turn red when heated and when you throw water over them they will sizzle, followed by a blast of steam (You won't see the steam of course. Any sauna fundi will tell you that real steam isinvisible."

Permalänk
Medlem

Finne som man är så har jag bastat i många "bastun". Växte upp med det i villan och morföräldrar, ja "alla" hade bastu. Antingen el eller ved. Ved är utan tvekan det trevligaste (lukten gör nått) Men jag har nog F*n aldrig sett att stenarna är röda!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Finne som man är så har jag bastat i många "bastun". Växte upp med det i villan och morföräldrar, ja "alla" hade bastu. Antingen el eller ved. Ved är utan tvekan det trevligaste (lukten gör nått) Men jag har nog F*n aldrig sett att stenarna är röda!

Nä jag är inte helt säker på vad som menas. Har aldrig heller sett att stenarna blivit röda. Kanske är något speciellt med stenarna som han vill att man ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jo samma här. Halvfinne.
Bastu i villan. Stugan o hos morfar. På stugan hade vi en gammal bastu som tog 4 timmar o värma. Där kunde stenarna längst ner bli röda.
Men dem andra med normala aggregat har jag aldrig sett röda srenar.

Visa signatur