Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capture
sen när anvädner man garanti på ett chassi ??
Man får vara bra klumpig om man ska få nytta av garantin på ett chassi.

Säg det när du får en skev låda som inte cdromer o hd får plats utan våld....
Eller som min för tillfälligt att man inte kan ha en cd rom i cd rom facket för moderkortet är i vägen =O/ standard atx...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gralov
då kan jag säga med 100% säkerhet att du har fel.. för pelxi tillhår acrylgruppen och lexan tillhör polycarbonat gruppen... farsans barndomskamrat jobbar i en fabrik som gör plaster av olika slag han har jobbat där nu i runt 25-30 år.. han har förklarat för mig för typ bara några dagar sedan då jag frågade honom vad det var för skillnad på dom båda.. han gör både plexi(acryl) och lexan(polycarbonat) så tyvärr har du fel där att dom båda till hör gruppen polycarbonat!

Bra att folk hjälper mig att reda ut begreppen

Har börjat på en 3d-modell idag, är väl klar frammåt morgondagen eller något, jag är inte så bra på sånt... Ritning gör jag för hand, kan inte cad över huvud taget...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freek
om chassit kostar bara ca 600kr så är jag lätt på!!!!

hur lång tid tror du det tar innan chassit kan vara utveklat uch klart???

Jag sa att jag ville försöka få priset under 600, det är inget som är klart än

Hur lång tid beror nog mycket på vad dom har att göra på fabriken...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Om det blir ett så bra pris så är jag intresserad.

4 st ext. 5.25"
minst 4 st int. 3.5"
Att ha in/utblås fram och bak är minimum, och ett fläkthål på sidan börjar snart bli standard, men gärna en i toppen också. 120 mm där det finns plats och 80 mm ifall det är tight.

Gärna lite extra utrymme över nätagget så man kan kan klämma in en radiatore eller så.

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem

Hoppas du tänker på _ALLT_ inte kul att få massa galna swecare efter sig om man är själv är tvungen att borra och greja i chassit om chassit spricker lätt av sådant

Permalänk
Medlem

Hehe... Tror jag tänker på allt, måste hitta nån leverantör av tummskruvar och ska kolla upp priset för att eloxera dom också. Lite lyx får det väl vara

Kom hem för en stund sen, ska ha hit en kompis som kan modellera i 3d också, så inatt nångång kommer kanske beta-ritningar upp

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Vad häftigt, synd bara att en annan precis köpt nytt Chassi =/
Fast om det är billigt kanske man kan vara så ful att ha ett nytt, sprillans reservchassi på Vinden
Jag ser fram emot utvecklingen av detta projekt

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

ojoj, ja det kanske blir nåt av det här projektet. Första gången isf

Limma ihop dom, inte skruva. Blir snyggare då tror jag. Om det håller. Gillade inte det där som fanns på gtek.

Jag tycker personligen att plexilådor är fula men ändå häftiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Upp med bilder nu för i hel****

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
ojoj, ja det kanske blir nåt av det här projektet. Första gången isf

Limma ihop dom, inte skruva. Blir snyggare då tror jag. Om det håller. Gillade inte det där som fanns på gtek.

Jag tycker personligen att plexilådor är fula men ändå häftiga

Vadfan, hoppas inte det där första är en personlig pik

Limma ihop blir jobbigt, för då får slutkund göra det... Jag tänkte skicka i platta paket med nån form av bruksanvisning Dessutom är jag tveksam till att det håller... Kolla recensionen på metku, tänkte ta en hel del av deras design faktiskt, bland annat hörnkuberna... Letar efter nån form av grosshandlare som har tummskruvar bara, hjälp gärna till. Det är det och hur 5,25" luckorna ska fästas som är huvudproblemen just nu...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Fan va seriös du låter herr.bäver

Men det låter iaf som om det skulle kunna bli en intressant produkt. Även om jag nu har lite svårt för plexichassin. Men man kan ju måla det

Vi kan väl snacka om priset lite mer privat va ? hehe

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gralov
då kan jag säga med 100% säkerhet att du har fel.. för pelxi tillhår acrylgruppen och lexan tillhör polycarbonat gruppen... farsans barndomskamrat jobbar i en fabrik som gör plaster av olika slag han har jobbat där nu i runt 25-30 år.. han har förklarat för mig för typ bara några dagar sedan då jag frågade honom vad det var för skillnad på dom båda.. han gör både plexi(acryl) och lexan(polycarbonat) så tyvärr har du fel där att dom båda till hör gruppen polycarbonat!

Ok jag kollade det du sa och du har rätt där

Sorry

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Hum, har snackat lite med dom på företaget, han arbetar med Mastercam som klarar de flesta filformat som t. ex. step, iges, dwg, dxf, catia etc.

Så om nån känner sig manad att kunna tillverka en ritning i något av dessa format efter mina beskrivningar så är min icq 143666151. Skriv nåt om swec eller chassi eller nåt i auth tack...

Edit: Har en bild klar i 3d studio, måste komma på hur jag kan visa den för er bara... Första gången jag använder programmet så klaga inte
Lägger upp den så fort jag kommer på hur jag får loss den till en jpg eller nåt

Edit 2: Ok, bilder!
http://w1.340.telia.com/~u34014368/Plexicase/mobosidan.jpg
Där ser ni baksidan, alltså moderkortet kommer skruvas i den bruna plattan, som är utdragbar om baksidan skruvas loss. Lite svårt att förklara hur jag har tänkt, men den ska skjutas in i det spåret som knappt syns i den lilarosa bottenplattan...

http://w1.340.telia.com/~u34014368/Plexicase/omobosidan.jpg
där är den sidan som brukar vara öppninsbar, som ni ser kör jag ganska likt sunbeams design Tror inte jag behöver säga så mycket mer om denna...

http://w1.340.telia.com/~u34014368/Plexicase/snett%20bakifr%e...
Tjaa, det är en bild snett bakifrån helt enkelt

http://w1.340.telia.com/~u34014368/Plexicase/snett%20framifr%...
Där är även en bild snett frammifrån.

Nu till problemen:
Jag vet inte hur jag ska fästa 5,25" plattorna.
Skruv har jag försökt jaga tag i, utan större framgång... Som jag skrev förrut...
Jag kan inte cadda det, så om nån kan, hör av dig!

Vad tycks?

Edit: rättade till en länk...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Ser fint ut du
Jag hoppas och tror att det där är 120mm hål

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XyRus
Ser fint ut du
Jag hoppas och tror att det där är 120mm hål

Självklart

Säg inget, men huvudtanken är att ingen ska kunna klämma in köpta lysande fläktar

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Uppdatering
--------------------------------

Har fått svar på mina mail både till gtek och pcmods, får se vilka som ger mig bäst pris på tummskruvar. Det blir alltså svarta eloxerade, pcmods har dom på sin hemsida, kolla där... Jag är lite för stressad just nu för att hitta länken igen

Hårddiskarna kommer fästas med u-profiler i, om jag hittar, svarteloxerad aluminium.

På bilderna som jag bifogade tidigare kan ni tänka er att ''hålet'' för 5,25" flyttas ner någon cm, jag planerade att ha knappar och lysdioder där ovanför. Chassit kommer levereras med gröna eller röda lysdiodrar, det kanske blir valbart

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk

ser gott ut det där...

Permalänk
Medlem

hmm mycket intressant detta..
Om chassit blir .. stort! är jag mkt intresserad..
håller på med ett projekt att trycka in en Amiga1200(med ca 6extrakort) amiga600 mac+ 9" monitor (inte ngn mesig liten lcd utan riktig monitor faktiskt.. ) NES superNES miniITX i en box..
går faktiskt in en liten fulltower den jag fått tag på e inte riktigt lika hög som t.ex. alla vanliga midi/full dragons ( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CHIDX01DBLU-... )
men kanske 5centimeter bredare så funkar det "fint"..
men men detta kräver en jävla massa moddning å jobbigt samtidigt som de inte lol blir plats för ett fönster större än 3 x 5centimeter någonstans och man vill gärna visa vad som finns i burken..

SÃ…..

Om du skriver ngn specifikation med ett ordentligt STORT plexichassi och framförallt som iaf är tillräckligt brett så visst då vill jag verkligen, verkligen ha!!

fast.. lol mina krav kanske e lite speciella.. men men.. bara det blir en 26cm brett eller med och 45 cm högt så funkar det djupet vill ja även ha minst 40cm..

sen.. vore det inte fel om de va en bra bit större än det med..

fast det kanske är lite speciella krav..

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

är allt "plexiglas" (ursäkta mig ) som e typ mörktonat polycarbonat? säg det snälla för då blir jag glad

har nämligen sådant liggandes till min vattentank å då e d ju bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Destrier
hmm mycket intressant detta..
Om chassit blir .. stort! är jag mkt intresserad..
håller på med ett projekt att trycka in en Amiga1200(med ca 6extrakort) amiga600 mac+ 9" monitor (inte ngn mesig liten lcd utan riktig monitor faktiskt.. ) NES superNES miniITX i en box..
går faktiskt in en liten fulltower den jag fått tag på e inte riktigt lika hög som t.ex. alla vanliga midi/full dragons ( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CHIDX01DBLU-... )
men kanske 5centimeter bredare så funkar det "fint"..
men men detta kräver en jävla massa moddning å jobbigt samtidigt som de inte lol blir plats för ett fönster större än 3 x 5centimeter någonstans och man vill gärna visa vad som finns i burken..

SÃ…..

Om du skriver ngn specifikation med ett ordentligt STORT plexichassi och framförallt som iaf är tillräckligt brett så visst då vill jag verkligen, verkligen ha!!

fast.. lol mina krav kanske e lite speciella.. men men.. bara det blir en 26cm brett eller med och 45 cm högt så funkar det djupet vill ja även ha minst 40cm..

sen.. vore det inte fel om de va en bra bit större än det med..

fast det kanske är lite speciella krav..

Hum, förstod ungefär hälften. Men jag har räknat på 25cm bred och 50cm högt... Så dina krav borde vara tillgodosedda

Jag vet inte om du sa något om speciell design, men det kan jag inte göra. Det vore om du gör en specialbeställning, men det blir _dyrt_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av busen42
är allt "plexiglas" (ursäkta mig ) som e typ mörktonat polycarbonat? säg det snälla för då blir jag glad

har nämligen sådant liggandes till min vattentank å då e d ju bra..

Nej, behöver det inte vara... Polykarbonaten jag har är klar. Tror det är svårt att se, om du inte har skyddsplasten kvar... För på dom jag har står det. Annars märker du det när du börjar jobba med det

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

ok skyddspalsten e kavr.. men ja orkar ej gå å kolla + att jag tror den e sådan för den går att böja hur som helst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busen42
ok skyddspalsten e kavr.. men ja orkar ej gå å kolla + att jag tror den e sådan för den går att böja hur som helst...

Testa om det går att knäcka av en bit... Går det så är det akrylplast

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad. Har addat dej på icq hoppas du accepterade.

Permalänk
Medlem

(ang mitt inlägg)hrmm.. jävla mozilla... ville tydligen ej va kompatibelt me detta forum

storlek: låter juh bra
Designa: näh handlar mer om att ja kommer såga massa nya hål precis överallt i den.. blir lätt så om man har fullt me kort på höjden och tvären och har lött loss 6st anslutningar bara för att kunna sätta saker lite som man vill.. ska kolla litet nogare på de bilder du gjort.. men visst ja e klart intresserad..

hade nästan kunnat klara mig med en plexikub i någorlunda towerliknande proportioner, men om du blir klar med detta så sparar det mig en hel jävla massa tid.

dock hade det nog varit kul om man kunde beställa ett utan hål för fläktar s man själv kan slänga fram sticksågen och placera hålen bäst man själv vill.. Men de e väll svårt (lite dumt för mitt lilla projekt då ja verkligen inte kan ytnyttja ngt av de hålen pga div saker som måste tryckas in där).

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad när jag ser en klar prototyp. Hoppas det går bra, för om priset inte överstiger 600:- så kan det vara värt att köpa, trotts att jag precis köpt ett nytt Adtronics :D.
Men vad gör man inte för SweClockare :). Hör av dig så snart som möjligt är du hygglig.

mvh

Edit - Kommer chassit ha någon liknelse? Kommer det se ut som ett vanligt matrix-tower, fast helt i "plexi"?
När måste du ha besked och pengar senast?

Alla hål som synas på dina bilder, är dom till för 120x120mm? För i så fall så struntar jag i det direkt. Vill inte ha ett jetplan under skrivbordet :P.

Edit igen, har så många frågor!
Hur pass reducerar den här plasten oljud? Om man har relativt tysta delar så måste det väl ändå reducera bättre än ett 2mm plåtchassie?

Vi får alltså sätta ihop chassiet själva? Får vi allt som behövs till? Hur fäster man hårddiskarna? Som metku visade eller på något annat sätt?

Hur mycket kommer ett chassie väga?

Kommer mer frågor när jag fått mer svar.

Permalänk
Medlem

måste det bara finnas 120*120mm hål??? jag har nämligen bara 1 120mm men 2 80mm... kan det inte finna ca 2st för 80 och sen några hål för 120mm.....

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silfver
Jag är intresserad när jag ser en klar prototyp. Hoppas det går bra, för om priset inte överstiger 600:- så kan det vara värt att köpa, trotts att jag precis köpt ett nytt Adtronics :D.
Men vad gör man inte för SweClockare :). Hör av dig så snart som möjligt är du hygglig.

mvh

Edit - Kommer chassit ha någon liknelse? Kommer det se ut som ett vanligt matrix-tower, fast helt i "plexi"?
När måste du ha besked och pengar senast?

Alla hål som synas på dina bilder, är dom till för 120x120mm? För i så fall så struntar jag i det direkt. Vill inte ha ett jetplan under skrivbordet :P.

Edit igen, har så många frågor!
Hur pass reducerar den här plasten oljud? Om man har relativt tysta delar så måste det väl ändå reducera bättre än ett 2mm plåtchassie?

Vi får alltså sätta ihop chassiet själva? Får vi allt som behövs till? Hur fäster man hårddiskarna? Som metku visade eller på något annat sätt?

Hur mycket kommer ett chassie väga?

Kommer mer frågor när jag fått mer svar.

Jag jobbar så fort jag kan, men packet på fabriken har gått och tagit semester =/

Chassit kommer likna sunbeams plexicase *hrrm* ganska mycket Besked och pengar är inte bråttom alls, jag kommer säga till i god tid innan.

Alla hål är för 120mm därför att dom är tystare och flyttar mer luft.

Jag vet inte alls hur bra den ljudisolerar, men japala sa att den var ganska tyst iaf.

Ni kommer nog få det i delar ja, tror inte jag vågar skicka det ihopsatt med postis, då får ni det garanterat i delar Hårddiskarna kommer fästas med någon form av u-profiler, hittade likadana distanser som sunbeam har men dom kostade 5kr st och jag tänkte skicka med så man kan fästa några hdd's, 4-5st kanske.

Chassit kommer inte väga speciellt mycket, vet inte riktigt densiteten på det men det är lite mer 1½kvm 5mm lexanplast...

Ang inlägget under som vill ha 80mm hål, screw you

Nä, jag vill inte ha det för 80mm låter mer än 120mm, som jag har sagt tidigare

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Bra Slo'Bed!
Stå på dig!

Permalänk
Medlem

anledningen till att man vill ha 120 mm e ju att man kan dra ner farten på fläktarna = tystare för samma mängd luft som flyttas (eller snarlikt iaf) gentemot 80 mm's ... jag e helt klart på ... kan nästan sträcka mig till 800 kr

man e ju liiiite trött på Aopen HX08

Slo'Bed : mycket bra initiativ, tänk om fler gjorde samma sak! då hade vi snart en ordentlig sweclockers-shop där vem som helst får gå in och skruva och meckla fram ideér så att folk kan göra sjyssta samköp

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Jag måste nästan berömma Slo'Bed för allt arbete du lagt ner ! Bra initiativ ! Spec. bra är det för de människor som inte har dessa "kontakter" men ändå vill ha en billig Plexilåda. Detta är äkta Swec. anda !!!11

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Höpp höpp, ta det lungt nu. Jag har bara gissat på att jag vill ha det på 600:-, det är inget som är bestämt

Dessutom, jag vill ha nån som kan cadda! Ta kontakt med mig ASAP!
Blir så mycket lättare så...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?