Permalänk
Medlem

Intresse för plexichassi?

Ett chassi helt i 5mm polykarbonat Låter det intressant? Anmäl ditt intresse på http://www.plugnplay.info.se/

Har en nästan-färdig cad liggandes här, betaversionen syns i tråden längre ner... Spec:

4st externa 5,25
0 3,5 externa
Många interna 3,5"

510mm högt
500mm långt
250mm brett

En 120mm i fronten
En 120mm i taket
En 120mm i bakstycket
En 120mm i ena sidan

  • -Priset kommer hamna under 1000kr
    -Det kommer vara minst 20 intresserade

Annars blir det inte av... Är det något mer ni undrar? UIN: 143666151

Edit: gjorde om hela inlägget...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk

Om du bara säger Polykarbonat så kan det vara Plexi, Lexan eller några andra material.

Både plexi och Lexan tillhör gruppen Polykarbonater.

(nästan bombis)

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Uppfyll mina krav eftersom ingen annan tillverkare verkar göra det

- Sida i plexi
- Plats för fläkt i plexi sidan
- Plats för fläkt i taket
- 120mm plats fram och bak, alternativt 2st 80mm fram och 2st bak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
Uppfyll mina krav eftersom ingen annan tillverkare verkar göra det

- Sida i plexi

det är ett plexichassi han pratar om

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

jag är intresserad! men om du fixar ett chassi som man kan se på , i 3d eller något liknande så man vet lite mer hur det kommer se ut

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
det är ett plexichassi han pratar om

Råkade skumma förbi det
Usch, helt i plexi är fult!

Permalänk
Medlem

Jag är inteereserad om priset är rätt

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
jag är intresserad! men om du fixar ett chassi som man kan se på , i 3d eller något liknande så man vet lite mer hur det kommer se ut

Jo, jag jobbar på det... Men jag kan inte speciellt mycket om 3D-program så jag måste övertala en kompis att lära mig/göra det åt mig

Antagligen så kommer jag försöka få dom att skära ut en testversion först, som jag får hem och kolla på och se om det behöver förbättras något.

Edit: precis som när man beställer plexichassin i butik kommer det levereras i byggsats. Billigare att skicka + lite skoj för köparen

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av en plexitank till min vattenkylning hoppas det går bra det med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darker
Jag är intresserad av en plexitank till min vattenkylning hoppas det går bra det med?

Njae, får väl berätta lite mer bakgrundsfakta nu då

Jag har kontakter i ett företag som sysslar med plåtbearbetning i huvudsak. Dom har en del polykarbonat, som är det riktiga namnet på lexan, som ibland kallas för plexiglas.

Eftersom jag tänkte be dom, förhoppningsvis vattenskära, annars cnc-fräsa ut delarna, så kommer kostnaden för programmeringstid osv bli det värsta. Alltså blir det billigare om man gör, säg 20 likadana grejer.

Alltså, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med just det... Men om du vill så kan jag fila ihop en tank på min fritid, mot betalning

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Om du bara säger Polykarbonat så kan det vara Plexi, Lexan eller några andra material.

Både plexi och Lexan tillhör gruppen Polykarbonater.

(nästan bombis)

FEL !

Plexi tycker jag nästan är ett förbjudet ord det är ett eget på hittat ord kan man sägga. I vissa människor så är allt som är genomskinligt och plast plexiglas =/

Det vi kan snabbt gå igenom här är att det finns två huvudgrupper Acrylplast och Polycarbonat

hur vet man vad som är vad ?

Acrylplast är lite mer genomskinligt inte lika mörkt som polycarbonat men det är nästan det ända positiva med det för acrylplast går sönder lätare och tål inte mycket. Ex med Plolycarbonat är ett suvuränt det kan man till och med boka 90* utan att det knäcks och du kan till och med skruva i polycarbonat och det tål jävulst mycket mer stryck och blir inte lika mer repigt så fort

Så ska man göra ett dator chassi så använd Polycarbonat har du 5 mm polycarbonat så tror jag ite ens du kan skjuta igenom det men enklare pistol vet att 10 mm ska då enklet klara av ett pistol skott ;). Sen kan du ju boka skruva gängafast det (slipper att limma och kladda) mm

Sen att jag alldrig blir nån svenska lärare med min gramtik fårni ta hoppas ni kan lässa och försöka förstå skillanden

Visa signatur

"Inget är så sällan så dåligt att det inte kan bli sämre"

ICQ 121622050

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XspawnX
FEL !

Plexi tycker jag nästan är ett förbjudet ord det är ett eget på hittat ord kan man sägga. I vissa människor så är allt som är genomskinligt och plast plexiglas =/

Det vi kan snabbt gå igenom här är att det finns två huvudgrupper Acrylplast och Polycarbonat

hur vet man vad som är vad ?

Acrylplast är lite mer genomskinligt inte lika mörkt som polycarbonat men det är nästan det ända positiva med det för acrylplast går sönder lätare och tål inte mycket. Ex med Plolycarbonat är ett suvuränt det kan man till och med boka 90* utan att det knäcks och du kan till och med skruva i polycarbonat och det tål jävulst mycket mer stryck och blir inte lika mer repigt så fort

Så ska man göra ett dator chassi så använd Polycarbonat har du 5 mm polycarbonat så tror jag ite ens du kan skjuta igenom det men enklare pistol vet att 10 mm ska då enklet klara av ett pistol skott ;). Sen kan du ju boka skruva gängafast det (slipper att limma och kladda) mm

Sen att jag alldrig blir nån svenska lärare med min gramtik fårni ta hoppas ni kan lässa och försöka förstå skillanden

Jo, jag vet också allt det där...

Akrylen vet jag egentligen inte vad den finns till för, tycker det är ett helvte att jobba i. Polyn däremot, ahh vilken skillnad. Jag har sett nu när dom bygger om perrongen på stationen här i närheten att dom använder polykarbonat också...

Jag har även propagerat för det där i någon annan tråd, orkade inte dra upp det igen

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk

Intresserad..! Kanon..!

Permalänk

Men fattar ni trögt eller

Plexiglas och Lexan (varumärken) tillhör båda gruppen polycarbonater.

Lexan= är det man breukar använda i skottsäkra rutor.
Plexi är billigare och ett hXXvete att jobba i, det spricker och smälter mm.

(är 99% säker på det mästa jag sa)

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Skulle vara rätt fräsigt med mörk toning.

2-3 5.25"
0 externa 3.5"
<=6 interna 3.5"
120mm in och utblås samt plats för radiator på ett smidigt sätt hade varit kanon

Permalänk
Medlem

Hur många kroner snackar vi om?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Klart intresserad

4-6 5.25"
0 ext 3.5"
4-6 int 3.5"

120mm insug i front
120mm insug eller 2x80mm insug i sidan (mot graffe)
120mm utblås bak
120mm utblås i top

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Men fattar ni trögt eller

Plexiglas och Lexan (varumärken) tillhör båda gruppen polycarbonater.

Lexan= är det man breukar använda i skottsäkra rutor.
Plexi är billigare och ett hXXvete att jobba i, det spricker och smälter mm.

(är 99% säker på det mästa jag sa)

Nej, du har också fel!

Plexiglas är egentligen ingenting, bara ett samlingsnamn för genomskinliga plaster. Akrylplast heter det som du beskriver som ett helvete att jobba i. Anledningen att jag skrev plexichassi är att alla kanske inte vet vad polykarbonat är. Plexiglas är dessutom inget varumärke, lexan är det i form av ett företag (har jag för mig?) Lexan används nästan överallt i proffesionellt bruk, akrylplast borde inte finnas IMHO.

Nå, fler frågor om plast? Jag är påläst

Till den som ville ha massa fläkthål: Njaa, kommer nog vara en 120 in i fronten framför diskar, en 120 ut bak jämte moderplankan, under nätagget och möjligtvis en 120 ut i taket också. Du har ju tur att det är plast, enkelt att göra egna

3,5 interna kommer jag nog göra ett rack som går från 5,25-platserna och ner till botten.

Ska åka på semester tills på söndag, ska se om jag hinner få ordning på en ritning eller något idag, sen ska jag maila in till företaget och höra om möjlighet + pris. Är det en schysst deal?

Edit: rattmuff du bor dit jag ska på semester jag vet inte riktigt hur många kr vi snackar om än, men förhoppningsvis blir det billigare än gtek's

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

2 st ext 5.25
4 st int 3.5
2 st 80mm vid de 4 3.5
1 st 120mm i top
1 st 120mm nere i fronten

billigt

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Edit: rattmuff du bor dit jag ska på semester

Nice

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

jag är fett med på att köpa det om priset inte blir för högt.... det är så jävla många som håller på med sådana hära undersökningar, men sen gör dom inget åt det...AAJJHAHSKJGDS

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk

Rattmuff - Kanalare..?

Permalänk
Medlem

Vilket pris klass snackar vi?
Det får ju vara VÄRT mycket billigare än affären där man får 1-2 års garanti.

Jag tycker det skall vara några stycken 120mm fläktar med all tanke på "tysta" datorer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudbuster
Rattmuff - Kanalare..?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Jag vet som sagt inte vilken prisklass det blir än, men ska ta reda på det så fort jag kan, iom att jag åker bort några dar nu. Men släpper en notis här så fort jag får reda på något mer

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chriss
Vilket pris klass snackar vi?
Det får ju vara VÄRT mycket billigare än affären där man får 1-2 års garanti.

sen när anvädner man garanti på ett chassi ??
Man får vara bra klumpig om man ska få nytta av garantin på ett chassi.

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

Skycable är samma som sunbeam eller vad det som gtek har heter...

Dessutom tänkte jag försöka få priset under 600... Hur låter det?

Har kommit hem nu, färdigsemestrad för denna sommaren verkar det som, så ska sätta igång och rita lite på hur det kommer se ut imorgon. Låter det bra?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Låter jävligt gött hörrö du!

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Men fattar ni trögt eller

Plexiglas och Lexan (varumärken) tillhör båda gruppen polycarbonater.

Lexan= är det man breukar använda i skottsäkra rutor.
Plexi är billigare och ett hXXvete att jobba i, det spricker och smälter mm.

(är 99% säker på det mästa jag sa)

då kan jag säga med 100% säkerhet att du har fel.. för pelxi tillhår acrylgruppen och lexan tillhör polycarbonat gruppen... farsans barndomskamrat jobbar i en fabrik som gör plaster av olika slag han har jobbat där nu i runt 25-30 år.. han har förklarat för mig för typ bara några dagar sedan då jag frågade honom vad det var för skillnad på dom båda.. han gör både plexi(acryl) och lexan(polycarbonat) så tyvärr har du fel där att dom båda till hör gruppen polycarbonat!

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Medlem

om chassit kostar bara ca 600kr så är jag lätt på!!!!

hur lång tid tror du det tar innan chassit kan vara utveklat uch klart???

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)