Permalänk
Avstängd

Ps5 till en 13 åring.

Hej

Vilken ps5 ska jag köpa till en 13åring?
Finns två versioner av ps5 vilken ska jag köpa?

Han bor i Finland.
Han spelar fortnite och roblox.

Permalänk
Medlem

Disc är väl nästan alltid bättre om man vill kunna sälja vidare konsoll + spel. Men köper man bara spel digitalt ändå så digital för billigare pris.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Disc är väl nästan alltid bättre om man vill kunna sälja vidare konsoll + spel. Men köper man bara spel digitalt ändå så digital för billigare pris.

Som jag uppfattar ditt inlägg borde jag köpa disc versionen.

Därefter köper jag Fortnite.
Finns det fördelar med några kontroller som ( handkontroll) förbättrar spelet som behövs?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha fysiska Bluray-skivor så måste du köpa den med blurayspelare ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Om du vill ha fysiska Bluray-skivor så måste du köpa den med blurayspelare ja.

Jag själv kommer från PC världen där jag använt daemon tools osv.

Kanske inte fungerar likadant på ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweco1:

Som jag uppfattar ditt inlägg borde jag köpa disc versionen.

Därefter köper jag Fortnite.
Finns det fördelar med några kontroller som ( handkontroll) förbättrar spelet som behövs?

Fortnite är ett gratisspel. Vill man spela flera på samma konsoll (vet ej om fortnite har stöd för det) så är väl en till kontroller trevligt, skulle nog påstå att de officiella kontrollerna är bäst.

Och ifall man vill använda skiva är disc edition det enda sättet. Går inte att använda daemon tools eller något liknande (vad jag vet om).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweco1:

Jag själv kommer från PC världen där jag använt daemon tools osv.

Kanske inte fungerar likadant på ps5.

Tänk då att utan skiva så är det som Steam/Origin osv.

Med skiva har man möjlighet att låna spel, köpa begagnat och sälja spel.
Med tanke på att nästan alla PS4 spel fungerar så får man då tillgång till väldigt många billiga spel.

Men nej du får klara dig utan piratspel på PS5.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

vad jag märkt verkar fysiska spel generellt gå att hitta billigare än digitala så i längden kan modellen med optisk läsare bli billigare. Jag sparade nog nästan in den tusenlappen under black friday där jag hittade bättre rabatter på fysiska exemplar än vad som fanns i playstation store. Sen tillkommer förstås möjligheten att både sälja och köpa spel begagnat om det tilltalar.

Prestanda mässigt är det dock ingen skillnad på konsolerna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweco1:

Hej

Vilken ps5 ska jag köpa till en 13åring?
Finns två versioner av ps5 vilken ska jag köpa?

Han bor i Finland.
Han spelar fortnite och roblox.

Köp en Series S / X med Xbox Game Pass Ultimate. Då får han tillgång till massa stora spel utan att behöva betala extra och dessutom kan spela Roblox och Fortnite fortfarande osv

Kolla i forumet för hur du kan göra Xbox Live till Game pass för 10kr och får priset att gå från 3-4tusen till 1000kr för 3års abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Köp en Series S / X med Xbox Game Pass Ultimate. Då får han tillgång till massa stora spel utan att behöva betala extra och dessutom kan spela Roblox och Fortnite fortfarande osv

Kolla i forumet för hur du kan göra Xbox Live till Game pass för 10kr och får priset att gå från 3-4tusen till 1000kr för 3års abonnemang.

Om han ska spela med kompisar som har PS5 så är nog det fortfarande smidigare om alla har samma konsol även om det går att köra crossplay i en del spel.

Voice chat och sånt mellan plattformarna är det väl si och så med fortfarande tex.

Permalänk
Medlem

Roblox finns ej till PS5 så om det är viktigt att kunna spela det är PS5 inte ett bra val.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

en 13 åring kommer väl ha mer kul med en switch tänker jag? men köper man en digital är man körd om man sen hittar bra deals på fysiska spel xD