Acer Predator XB273UGS problem

Permalänk

Acer Predator XB273UGS problem

Har köpt en Acer Predator XB273UGS och ut ur kartongen såg bildkvaliten och färgerna fördjävligt ut.

Att aktivera HDR funktionen i skärmens inställningar gjorde surfande osv trevligare (för skärmen blev ljusare och skarpare) men vilka inställningar jag än kör ser färgerna och kvaliten skit ut i spel. Alltså jag vet inte hur mycket man ska pilla med inställningar osv.

Det jag gjort:
- Laddat ner och installerat ICC profil från Acer predators hemsida(tror jag gjort rätt, blir inte någon "ny" profil utan den jag laddade ner verkar redan vara standard.
- Ändrat nvidia inställningarna så att de är RGB och "fullständiga" färginställningar

Jag vet inte hur mycket man ska pilla i skärmens inställningar kontra i programvara som tex Nvidia.

Men vad jag än gör får jag liksom inte till det. Skärmen känns som något som kostar 1000kr just nu om jag ska vara ärlig.

Det som får det att se okej ut är att tex använda digital vibrance och dra upp det lite. Men ska det krävas? Trodde skärmen hade bättre färger osv utan sådana inställningar?

Kan någon försöka hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Har du valt rätt upplösning? 2560x1440

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Har du valt rätt upplösning? 2560x1440

Ja absolut, upplösningen är rätt och kör i 165hz.

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/predator-xb273u-g...
I recensionen finns en icc profil att ladda ner dock skall din skärm komma ganska bra inställd enligt ovan review

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/predator-xb273u-g...
I recensionen finns en icc profil att ladda ner dock skall din skärm komma ganska bra inställd enligt ovan review

Tror det är en annan version av min skärm där, som har 270hz.

Jag har också läst att denna skärm ska komma rätt bra ur kartongen. Men inget jag gör, varken att byta ICC profil eller något annat gör att bilden jag får i spel ser okej ut .Det enda som funkar är att dra upp gamma+digital vibrance i nvidia inställningarna. Då ser det liksom "bra" ut.

Jag kanske har för högra förväntningar på skärmen? Jag testar denna, innan hade jag en TN 1080p skärm 240hz. Hade förväntat mig att det skulle bli en trevlig skillnad med IPS 1440p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mentaldead:

Tror det är en annan version av min skärm där, som har 270hz.

Jag har också läst att denna skärm ska komma rätt bra ur kartongen. Men inget jag gör, varken att byta ICC profil eller något annat gör att bilden jag får i spel ser okej ut .Det enda som funkar är att dra upp gamma+digital vibrance i nvidia inställningarna. Då ser det liksom "bra" ut.

Jag kanske har för högra förväntningar på skärmen? Jag testar denna, innan hade jag en TN 1080p skärm 240hz. Hade förväntat mig att det skulle bli en trevlig skillnad med IPS 1440p...

De gör nog alla med tanke på rykte och prislapp på en predator skärm (jag har själv 165hz/1080p predator)

Jag vet att I vissa spel så startar man i en annan upplösning än den man har satt i Windows...
Det gör ju ingen skillnad i webbläsaren dock.

Kör du via hdmi eller dp? Vad har du för GPU, kanske den inte klarar av att skicka ut rätt kvalité....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De gör nog alla med tanke på rykte och prislapp på en predator skärm (jag har själv 165hz/1080p predator)

Jag vet att I vissa spel så startar man i en annan upplösning än den man har satt i Windows...
Det gör ju ingen skillnad i webbläsaren dock.

Kör du via hdmi eller dp? Vad har du för GPU, kanske den inte klarar av att skicka ut rätt kvalité....

DP kabel. Har ett 3070 så det är nog inte där skon klämmer... Ny dator.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mentaldead:

Inte för höga förväntningar utan fel förväntningar. Det du beskriver är vanligt.

Den gamla TN-skärmen hade förmodligen en rätt speciell grundinställning. Egentligen är många äldre TN-skärmar riktigt kassa ur färgsynpunkt så tillverkaren överdriver ljuset i färgerna så att det ser starkt ut men det finns egentligen inga nyanser kvar. Istället för en skala av röda nyanser är det samma maximala trafikljus-rött överallt. Ofta kombineras detta med en inställning som ljusar upp bilden överlag så att det ska gå lätt att se fienden i spelen. Bland annat kommer många BenQ-spelmodeller på det sättet direkt ur kartong. Bilden är givetvis helt galet fel, men kan fungera för den typen av spel man spelar.

Digital vibrance + gamma-inställningarna i Nvidia gör ungefär samma som de gamla spelskärmarna. Så vanligt att man försöker dra i dem.

Nu möter du en normal skärm och blir förvånad över vad du ser. För att du haft flera år och flera tusen timmar med den gamla skärmen och med tiden lärt dig alldeles fel hur bilden egentligen ska se ut.

ICC-profiler har för övrigt normalt ingen effekt på spel utan det används som ett riktmedel för programvaror som följer något färgmatchningssystem. ICC-profiler kan påverka exempelvis Photoshop och Windows men vanligtvis inte spelen.