Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gpu junction temp rx 6800 XT blir väldigt varm

Permalänk
Avstängd

Gpu junction temp rx 6800 XT blir väldigt varm

Tjena jag är lite orolig över mitt Radeon RX 6800 XT ett XFX radeon RX 6800 XT merc speedster.

kortet visar en temp för gpu junction temp när jag kollar på amd adrenalin software mätare där man ser information om kortet samt fps m.m och jag är orolig över att gpu junction tempen är för hög för den kommer upp som max 93 grader när jag har spelat ett tag och jag undrar ska den bli så varm? vanliga gpu temp håller sig i bra temperatur men inte gpu junction temp. Bör man vara orolig över detta? har sätt massor som har problem med hög gpu junction temp på rx 6800 xt. Bör man skruva isär kortet och byta kylpasta samt thermal pads? har sett att thermal grizzly har bra thermal pads (Grizzly thermal minus pad 8) är detta värt att köpa och ändra padsen?

Tacksam till allt hjälp!..

Permalänk
Medlem

Låter normalt då det är den varmaste punkten, och SweClockers får liknande temperaturer:

Dold text
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Decster:

Låter normalt då det är den varmaste punkten, och SweClockers får liknande temperaturer:

Hej tack för svar! så det är inget att oroa sig för då om den blir typ 93 grader då? för det är vad mitt XT kort har kommit upp i till max. Känns ju inte så kul att behöva skruva isär ett sånt här dyrt och bra kort och förbruka garantin dessutom :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Hej tack för svar! så det är inget att oroa sig för då om den blir typ 93 grader då? för det är vad mitt XT kort har kommit upp i till max. Känns ju inte så kul att behöva skruva isär ett sånt här dyrt och bra kort och förbruka garantin dessutom :/

Du kan ju testa att sätta en lite aggressivare fläktkurva om du känner att du vill köra det lite svalare. Alternativt kan du ju också testa att undervolta det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eriksson850:

Du kan ju testa att sätta en lite aggressivare fläktkurva om du känner att du vill köra det lite svalare. Alternativt kan du ju också testa att undervolta det.

Har satt egen fläktkurva men hjälper inte så mycket eller så låter det för högt! gpu hotspot tempen blir ändå varm samt det beror ju på vad för spel jag spelar då. Har testat sänka gpu volt men enligt i AMD adrenalin programvaran så visar det ändå att kortet körs i max voltage på 1150v. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har satt egen fläktkurva men hjälper inte så mycket eller så låter det för högt! gpu hotspot tempen blir ändå varm samt det beror ju på vad för spel jag spelar då. Har testat sänka gpu volt men enligt i AMD adrenalin programvaran så visar det ändå att kortet körs i max voltage på 1150v. :/

Testade precis med 10 min benchmark med 97-99% utilization på min gpu (har också ett XFX 6800xt) och min hot spot pendlade mellan 86-93° under testet.

Samma resultat som dig alltså, jag skulle inte vara orolig.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av eriksson850:

Testade precis med 10 min benchmark med 97-99% utilization på min gpu (har också ett XFX 6800xt) och min hot spot pendlade mellan 86-93° under testet.

Samma resultat som dig alltså, jag skulle inte vara orolig.

aah ok. jag verkar ju inte ensam om detta med hög hotspot temp iaf när det kommer till 90+ temp då men så korten ska klara detta då när det gäller rx 6800 xt ? jag hade samma kort XFX rx 6800 fast utan XT innan men sen fick tag på ett samma kort XFX 6800 XT istället det andra kortet utan XT gick inte lika varmt som det nya kortet nu gör men det är väl för att det drar mer volt med 300W då för XT kortet då.

Har tweakat ner volten lite för kortet med more powertool men får väl se tycker inte det blev någon skillnad och ser att kortet drar samma mängd ström enligt när jag kollar på gpu-z samtidigt som jag spelar the division 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

aah ok. jag verkar ju inte ensam om detta med hög hotspot temp iaf när det kommer till 90+ temp då men så korten ska klara detta då när det gäller rx 6800 xt ? jag hade samma kort XFX rx 6800 fast utan XT innan men sen fick tag på ett samma kort XFX 6800 XT istället det andra kortet utan XT gick inte lika varmt som det nya kortet nu gör men det är väl för att det drar mer volt med 300W då för XT kortet då.

Har tweakat ner volten lite för kortet med more powertool men får väl se tycker inte det blev någon skillnad och ser att kortet drar samma mängd ström enligt när jag kollar på gpu-z samtidigt som jag spelar the division 2.

Med tanke på att pcpower testade kortet och xfx testar lägst med 93° så känns det nog fine.

Hot spot ska nog inte värderas för högt, jag har hört att det tidigare inte satt sensorer som mätte hot spot och därför inte visade så höga temperaturer. Det man får tänka på är att det är på en minimal och absolut varmaste delen av gpu'n som den når den temperaturen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eriksson850:

Med tanke på att pcpower testade kortet och xfx testar lägst med 93° så känns det nog fine.

Hot spot ska nog inte värderas för högt, jag har hört att det tidigare inte satt sensorer som mätte hot spot och därför inte visade så höga temperaturer. Det man får tänka på är att det är på en minimal och absolut varmaste delen av gpu'n som den når den temperaturen.

Okej tack så det är inget farligt då kan inte gå sönder? glömde tillägga tidigare att jag har då också överklockat kortet och allt är stabilt fast att jag bara först börja oroa mig för den tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej tack så det är inget farligt då kan inte gå sönder? glömde tillägga tidigare att jag har då också överklockat kortet och allt är stabilt fast att jag bara först börja oroa mig för den tempen.

Med tanke på att referensversionen gick upp till 103° så oroar iaf inte jag mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eriksson850:

Med tanke på att referensversionen gick upp till 103° så oroar iaf inte jag mig.

Oj okej nä då är det inget att oroa sig för då. Tack för dina svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Oj okej nä då är det inget att oroa sig för då. Tack för dina svar

Läste lite till och AMD har själva gått ut med ett max om 110° på junction temperature.

Våra kort är ju ändå nästan 20 grader svalare och man får väl anta att gpu'n kommer trotthla innan den går sönder. Är du ändå orolig så kan du ju köra på en lättare underclock eller addera en till fläkt till chassit (om det inte redan har bra flöde). Du måste såklart själv ta ett beslut men jag kommer själv inte vara orolig för mina 93° vid full belastning.

Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Normalt det är på absolut varmaste stället, inga konstigheter.