Installera android via SD kort

Permalänk
Medlem

Installera android via SD kort

Hej gott folk,

Häromdan fick jag en gammal surfplatta av farsan vid namn "tab G plus" (definitivt en billig kinakopia) som haft android 7.1, lyckades inte hitta någon officiell hemsida eller guider/manualer för den. När den startar visas en animerad google logga och sedan fastnar den. Prövade att lämna den ifred men gav upp efter 2 timmar. Testade sedan att göra hard reset och slapp in i recovery menyn, "wipe data/factory reset" fungerar inte och reboot to bootloader ger mig blackscreen. Två alternativ jag inte testat är "apply update from ADB" och "apply update from SD card". Jag har ett formaterat sd kort tillgängligt, vilken fil/filer skall jag lägga dit för att sedan kunna köra dem från recovery menyn? Planen är att installera android från scratch, föredragsvis en nyare version än 7.1.

EDIT: Eller går det att installera linux med touch-drivers från micro sd kort?

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Hej gott folk,

Häromdan fick jag en gammal surfplatta av farsan vid namn "tab G plus" (definitivt en billig kinakopia) som haft android 7.1, lyckades inte hitta någon officiell hemsida eller guider/manualer för den. När den startar visas en animerad google logga och sedan fastnar den. Prövade att lämna den ifred men gav upp efter 2 timmar. Testade sedan att göra hard reset och slapp in i recovery menyn, "wipe data/factory reset" fungerar inte och reboot to bootloader ger mig blackscreen. Två alternativ jag inte testat är "apply update from ADB" och "apply update from SD card". Jag har ett formaterat sd kort tillgängligt, vilken fil/filer skall jag lägga dit för att sedan kunna köra dem från recovery menyn? Planen är att installera android från scratch, föredragsvis en nyare version än 7.1.

EDIT: Eller går det att installera linux med touch-drivers från micro sd kort?

skulle säga släng plattan...

dessa kinakopior är inte gjorda för att hålla bara vara så billiga som möjligt att producera och troligen finns inga mjukvaror eller uppdateringar för plattan att tillgå öht om det som fanns från fabriken skulle haverera.

speciellt eftersom de dessutom brukar ha okänd hårdvara (android spoofad att visa något helt annat än vad som faktiskt är i den)
och troligen inte äns android 7.1 på den mer troligt typ android 4 kitkat eller nå liknande med ett android 7.1 skin över

gissar att du redan testat XDA forumet då jag hittade ett näst intill identiskt inlägg som det ovan från i juni som inte besvarats vilket tyder på att det troligen inte finns några romdumpar för plattan eftersom det brukar va goto forumet för att hitta obskyra roms för div plattor och telefoner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har försökt ett och annat men det är som du säger, kinaplatta med gammalt android... För den till återvinningstationen efter nermontering. Föreslog att farsan skaffar en Nokia T20 istället

Permalänk
Avstängd

Kolla på XDA om det finns några images för just den modellen. Det är inte alltid det finns, och inte alltid de gör saken bättre, men det kan ju vara värt att testa.