Steam Deck testad och isärplockad

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck testad och isärplockad

Både Gamers Nexus och Linus Tech Tips har lagt lovarna på Valves Steam Deck och sätter värmeutveckling, batteritid och prestanda på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm vad stor den såg ut / ja jävlar Linus är liten på riktigt.

Permalänk
Medlem

Det som jag gillar mest är att prestandan var konsistent. Alla bärbara datorer jag haft som inte haft dedikerad GPU slår i någon vägg vid viss temperatur och så dippar prestandan i några sekunder när den klockar ner GPUn och sen blir den sval och går upp igen. Fruktansvärt irriterande, LTT såg att frekvensen var helt konsistent även efter längre belastning.
Om jag spelar på min thinkpad med 4700u så har jag program för att låta fläkten stå på max, kör den med auto på fläkten (så kör den fläkten i säg 75%) så boostar max på gpu+cpu tills 96 grader, går in i ett lägre mode igen, spelet hackar, till den svalnar lite och sen boostar max igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Varför inte bara låsa så det alltid körs 60 fps?

När skärmen inte klarar mer ändå.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dizzö:

Varför inte bara låsa så det alltid körs 60 fps?

När skärmen inte klarar mer ändå.

Du menar att Valve borde ha gjort det? Eller LTT/GN?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Taggad på denna!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Linus handstorlek till skala

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför inte bara låsa så det alltid körs 60 fps?

När skärmen inte klarar mer ändå.

För att ett spel kommer ändå kännas mer responsivt om det renderar i 120 istället för 60 fps, även om skärmen bara klarar 60Hz.

60Hz betyder 16.66666ms mellan frames, om du då hinner rendera två bilder emellan refresh istället för 1 bild så är sannolikheten större att bilden som visas är mer aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att ett spel kommer ändå kännas mer responsivt om det renderar i 120 istället för 60 fps, även om skärmen bara klarar 60Hz.

60Hz betyder 16.66666ms mellan frames, om du då hinner rendera två bilder emellan refresh istället för 1 bild så är sannolikheten större att bilden som visas är mer aktuell.

Är detta fortfarande sant med Freesync/Gsync aktiverat? Så synkas väl skärmen med grafikkortet?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Durkadur:

Är detta fortfarande sant med Freesync/Gsync aktiverat? Så synkas väl skärmen med grafikkortet?

Med det aktiverat ja. Men vill man minska latenser kan det finnas anledning att inte aktivera det och låta fps:en "springa fritt"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du menar att Valve borde ha gjort det? Eller LTT/GN?

GN.
Om de endast provade unlocked.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med det aktiverat ja. Men vill man minska latenser kan det finnas anledning att inte aktivera det och låta fps:en "springa fritt"

Fast det där kan ju öka latenser jämfört med om man låser fpsen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är detta fortfarande sant med Freesync/Gsync aktiverat? Så synkas väl skärmen med grafikkortet?

Med Gsync så får du bäst latens om du begränsar din FPS till ca 3 FPS under din max uppdateringsfrekvens.
Så på en 165Hz som jag kör så har jag satt en gräns på 162 med RTSS. Vet inte hur det är med Freesync, men gissningsvis gäller samma där.

Tror det var blurbusters som testade detta för ett antal år sen.

Permalänk
Medlem

För mig handlar detta inte om att kunna lira allt på max med senaste spelen, mycket mer som casual i sängen/bilen och främst äldre spel och emulatorer (typ retropie)

Får se lite mer när släppet är officiellt, men tycker det ser ut som man får mycket för pengarna

Permalänk
Medlem

Är inte intresserad av handhållet men onekligen verkar det som om Valve har skapat någonting intressant här.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför inte bara låsa så det alltid körs 60 fps?

När skärmen inte klarar mer ändå.

Du kan ju testa att spela ett spel med 140+fps på en 60hz skärm, och sedan låsa den till 60fps, och se hur det känns

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dizzö:

Fast det där kan ju öka latenser jämfört med om man låser fpsen.

Ja det kan det göra, det kan vara snårigt. Bästa är ju helt enkelt att testa sig fram. Som tur är lämnar ju Valve det helt öppet till oss att ställa in det som vi själva vill ha det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig handlar detta inte om att kunna lira allt på max med senaste spelen, mycket mer som casual i sängen/bilen och främst äldre spel och emulatorer (typ retropie)

Får se lite mer när släppet är officiellt, men tycker det ser ut som man får mycket för pengarna

Bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

När någon annan kör, eller mitt barn medan jag kör, eller medan man väntar på att frun gör ett ärende... inte när jag kör

Permalänk
Medlem

Nu såg jag storleken, kan inte sluta skratta, såg verkligen skitlöjlig ut. 🤣
Blir inte köp av denna tegelsten. 🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När någon annan kör, eller mitt barn medan jag kör, eller medan man väntar på att frun gör ett ärende... inte när jag kör

Misstänkte det. Det bara lät illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig handlar detta inte om att kunna lira allt på max med senaste spelen, mycket mer som casual i sängen/bilen och främst äldre spel och emulatorer (typ retropie)

Får se lite mer när släppet är officiellt, men tycker det ser ut som man får mycket för pengarna

Tips: Du kan uppnå samma sak genom att streama dina spel till din ipad/iphone/android/tablet ifall du har ett nvidia-grafikkort genom Moonlight: https://moonlight-stream.org/ (via Nvidia Gamestream) sen kan du köpa en kompatibel kontroller till så som t.ex. Razer Kishi: https://www.razer.com/mobile-controllers/razer-kishi/RZ06-033...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tips: Du kan uppnå samma sak genom att streama dina spel till din ipad/iphone/android/tablet ifall du har ett nvidia-grafikkort genom Moonlight: https://moonlight-stream.org/ (via Nvidia Gamestream) sen kan du köpa en kompatibel kontroller till så som t.ex. Razer Kishi: https://www.razer.com/mobile-controllers/razer-kishi/RZ06-033...

hmm intressant, finns det liknande kontroller fast för tablets istället för mobiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

hmm intressant, finns det liknande kontroller fast för tablets istället för mobiler?

Ipega.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

"...inte är långt bort. Bilder på konsolen där den ställs jämte med bananer och andra bärbara spelenheter för skala har redan letat sig ut på webben, men..."

För er som inte förstår slanguttrycket "jämte" så betyder det inte någon från Jämtland.. Det är i åtminstone Jönköpingsregionen synonymt med ordet bredvid. Oklart om det har större spridning i Sverige än så. Är skribenten möjligtvis från trakten?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

För er som inte förstår slanguttrycket "jämte" så betyder det inte någon från Jämtland.. Det är i åtminstone Jönköpingsregionen synonymt med ordet bredvid. Oklart om det har större spridning i Sverige än så. Är skribenten möjligtvis från trakten?

"Jämte" betyder "vid sidan av" även på rikssvenska, inte bara småländska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När någon annan kör, eller mitt barn medan jag kör, eller medan man väntar på att frun gör ett ärende... inte när jag kör

Sony ska ju snart göra egna bilar...

Jag har en Rpi3 i bilen av den anledningen - emulering funkar skitbra och sambon kan fokusera på annat 😉
Får se om det blir ett köp..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sony ska ju snart göra egna bilar...

Jag har en Rpi3 i bilen av den anledningen - emulering funkar skitbra och sambon kan fokusera på annat 😉
Får se om det blir ett köp..

Sitter väl en spelkonsol i moderna Tesla-bilar också. Ser verkligen poängen, men en rörlig konsol med inbyggd skärm är inte fel det heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

hmm intressant, finns det liknande kontroller fast för tablets istället för mobiler?

https://gamevice.com/collections/mobile-console-gaming-ipad

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Testpilot
Skrivet av arowe17:

"...inte är långt bort. Bilder på konsolen där den ställs jämte med bananer och andra bärbara spelenheter för skala har redan letat sig ut på webben, men..."

För er som inte förstår slanguttrycket "jämte" så betyder det inte någon från Jämtland.. Det är i åtminstone Jönköpingsregionen synonymt med ordet bredvid. Oklart om det har större spridning i Sverige än så. Är skribenten möjligtvis från trakten?

Haha, är från Stockholm <> Gävle slingan i detta avlånga landet

Hade faktiskt ingen kännedom om att ordet "jämte" skulle kunna vara något mer lokalt ordval faktiskt. Har använt det uttrycket sedan barnsben som synonym till som du säger: "bredvid".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >