Intel Core i5-12400F – som gjord för prismedveten spelprestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5-12400F – som gjord för prismedveten spelprestanda

Kenneth parar ihop i5-12400F med B660-kretsen och DDR4-minnen för att se hur "Alder Lake" presterar i mellansegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Imponerande prestanda per krona, trodde inte den skulle boxa jämnt (eller hårdare) med 5600X i de flesta fallen (utom minnesbandbreddbaserade tester?).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Counter-strike: Global Offensive, spelet som drivit på utvecklingen av IPC sedan 2012
Jisses vad den spelmotorn suger.

För övrigt är det väldigt mycket gäspningar nuförtiden när upplösningen går upp över 1080p.
Inga överraskningar alls. Klagar inte. Det är bra och billigt för oss som enbart spelar.

Tack för testet 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Counter-strike: Global Offensive, spelet som drivit på utvecklingen av IPC sedan 2012
Jisses vad den spelmotorn suger.

För övrigt är det väldigt mycket gäspningar nuförtiden när upplösningen går upp över 1080p.
Inga överraskningar alls. Klagar inte. Det är bra och billigt för oss som enbart spelar.

Tack för testet 👍

För en motor som är från 2004 är den inte så illa pinkad, har ju fått en del uppdateringar sedan dess dock.

Permalänk
Medlem

Någon bra anledning till varför 5800X inte är med i testerna? Känns som ett väldigt knepigt urval av CPU:er iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Köpte en i3 10100f för runt 800kr ny. Kan spela allt på högsta inställningar med ett rx 6600. Och då kör jag CPU intensiva multiplayer spel ¯\_(ツ)_/¯

Alla processorer nu för tiden är så otroligt starka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

Jo, du tänker rätt. För många av dom jag brukar hjälpa med datorer så rekommenderar jag en cpu med grafikdel.

Annars så är väldigt många som har ett äldre fungerande kort i en låda. Då spelar det kvitta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Heter inte budgetkungen 12100f har för mig att den har helt vansinnig pris/perf…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

Ja det tycker jag är en nackdel med AMD. De har en bättre gpu men väljer att bara sätta den i deras sämre modeller.
Bättre att skicka med en sämre gpu fast ha den i hela sortimentet, de flesta spelar ändå inte med integrerad gpu utan använder den till att få bild. Sen kan de han några specialmodeller med deras bättre integrerade gpu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sveklockarn:

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

Det är helt klart efter eget tycke där. Jag själv skulle lätt en F-modell för använder verkligen aldrig IGP:n. Skulle grafikkortet paja så kan telefonen eller bärbara ta över tills jag har ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är helt klart efter eget tycke där. Jag själv skulle lätt en F-modell för använder verkligen aldrig IGP:n. Skulle grafikkortet paja så kan telefonen eller bärbara ta över tills jag har ett nytt grafikkort

Tja, personligen har jag sparat enormt mycket tid genom åren vid felsökningar och reparationer genom att tillfälligt kunna falla tillbaka på iGPU, men det är väl olika vad man har för prylar och behov antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är helt klart efter eget tycke där. Jag själv skulle lätt en F-modell för använder verkligen aldrig IGP:n. Skulle grafikkortet paja så kan telefonen eller bärbara ta över tills jag har ett nytt grafikkort

Jag återanvänder ganska ofta mina gamla system i datorer som inte behöver GPU prestanda utan bara behöver bild. Då är det ju smidigt att slippa köpa ett GT210 enbart för bild. Speciellt om man har otur och det behovet uppstår i en tid som denna GT 210 för 550kr eller GT610 för 790kr...
Det är även bra vid felsökning osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Denna cpu är ju som gjord för överklockning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Inget minus för plattformens pris? Har det blivit stor ändring där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tja, personligen har jag sparat enormt mycket tid genom åren vid felsökningar och reparationer genom att tillfälligt kunna falla tillbaka på iGPU, men det är väl olika vad man har för prylar och behov antar jag.

Aldrig kopplat in på igp sedan 96, dock aldrig slängt alla gamla GPUer heller utan alltid haft något gammalt skrot i en låda.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

Har alltid ett extra grafikkort liggande i någon låda för just de problemen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Någon bra anledning till varför 5800X inte är med i testerna? Känns som ett väldigt knepigt urval av CPU:er iaf.

Samma fundering här. Har AMD 5800x system som fungera urbra. Vill gärna se en likställning

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

Känner i5an är ett säkert val varje år (8400, 9400, 10400, 11400 och nu 12400) Om jag inte riktigt yrar har Sweclockers hyllat samtliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inget minus för plattformens pris? Har det blivit stor ändring där?

Nu finns det ju B660-moderkort, så plattformen har blivit billigare sen förra recensionen. Moderkorten är fortfarande lite dyrare än AMDs över lag, men det jämnar ut sig med tanke på att AMDs processorer istället är dyrare.

Permalänk

Finns väl knappt värde av superdyra CPUs när man kör 1440p-upplösning. Utvecklingen går så pass fort att det är mer värt att köpa en CPU för 1500-2000kr och sen byta efter 3-4 år än att gå upp till 4k-5k segmentet som ger marginellt bättre prestanda på spel i den upplösningen. Grafikkort blir mer och mer den dominerande flaskhalsen med den trend av ökade upplösningar vi står inför.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var slut med pc-byggandet för mig del, men häromdan var jag ned på NoN och köpte delar till en komplett burk med denna processor och ett Asus Tuf gaming B660m-plus wifi d4. Känns rapp och trevlig, mycket prisvärd, t o m stock kylaren är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Någon bra anledning till varför 5800X inte är med i testerna? Känns som ett väldigt knepigt urval av CPU:er iaf.

Håller med. Dessutom borde man ha med intels cpu steget under inte bara över. Hur vet vi om det lönar sig att köpa i5 istället för i3? Dessutom, hur många köper 3090 och tittar på i5? Intressant är ju att se vilken cpu som är mest prisvärd till ett grafikkort som är rimligt tillsammans med en i5 eller närliggande.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Håller med. Dessutom borde man ha med intels cpu steget under inte bara över. Hur vet vi om det lönar sig att köpa i5 istället för i3? Dessutom, hur många köper 3090 och tittar på i5? Intressant är ju att se vilken cpu som är mest prisvärd till ett grafikkort som är rimligt tillsammans med en i5 eller närliggande.

Fast handlar väll snarare om att se hur cpun verkligen presterar? Då krävs det de absolut bästa grafikkortet för att inte vara en allt för stor flaskhals (vilket det ändå är så fort man kommer upp i 1440p eller högre upplösning)

Samt skulle snarare våga påstå att köper man ett 3090 så lär man förmodligen spela i 4k, och då är en i9 eller r9 bara att slänga pengar i sjön, då 12400F och 5600x kommer prestera exakt lika bra i 9 fall av 10

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Samma fundering här. Har AMD 5800x system som fungera urbra. Vill gärna se en likställning

Killgissar men 5800X ansågs fruktansvärt prisovärd vid lanseringen och sågades därför i massa reviews och har sedan dess levt en undanskymd tillvaro i benchmarks då ”ingen borde köpa den”.
Trots att priset blivit mycket mer konkurrenskraftigt sedan dess.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Jo, du tänker rätt. För många av dom jag brukar hjälpa med datorer så rekommenderar jag en cpu med grafikdel.

Annars så är väldigt många som har ett äldre fungerande kort i en låda. Då spelar det kvitta.

Du ska ta minst 400kr svart / timme när du hjälper folk med DATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

Håller med helt. En icke f-modell kostar ju inte många spänn mer. Dessutom förlorar man quicksync om man kör på f-modellen och quicksync är riktigt vasst.

Visst, kör man nvidia har man ju nvenc ändå, men för dom som valt AMD-kort kan det vara idé att hålla igång intel-kortet också om man vill encoda/decoda film eller nåt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

En vanlig fråga jag har till era tester är att man sällan hittar äldre referenser. Hur står den sig mot en 6700K, 7700K eller för den delen en 9900K?

Edit: Jag skymtade en Skylake-cpu (9900K) på sida 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är helt klart efter eget tycke där. Jag själv skulle lätt en F-modell för använder verkligen aldrig IGP:n. Skulle grafikkortet paja så kan telefonen eller bärbara ta över tills jag har ett nytt grafikkort

Man har ju också hört om folk som beställt grafikkort och fått vänta över ett år innan de fått det eller i vissa fall inte fått alls.

Säg om man beställer delar till en ny dator och grafikkortet kommer 3-18 månader efter resten av delarna, så kan det ju vara kul att kunna använda datorn till något under tiden.

Men visst, man kan väl köpa ett GT 1030 för runt 1200kr för att ha något så länge.

Permalänk
Medlem

Läser kanske slarvigt, men varför överklockas den inte? Jag har iofs sovit under en sten i några år och har inte koll på dagens CPUer. Klockar man inte längre? Allt låst?

Noterar även att dagens namnscheman för Intelprocessorer är fruktansvärda.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD