Android-applikationer i Windows 11 har separata systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Android-applikationer i Windows 11 har separata systemkrav

För att driva Android-applikationer är SSD-lagring och minst 8 GB primärminne två krav, som ligger några hack över Windows 11-systemkraven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bloated. Jag kör mycket Windows server och där fungerar det senaste betydligt bättre på enklare hårdvara.
Men samtidigt kostar hårdvaran där mångdubbelt mer och man X antal VM. Windows server 2019 fungerar alldeles utmärkt att surfa med bara 4GB ram och hdd. (om man ej kör webbläsaren chrome)

Men jag tycker det inte är ett dugg konstigt. Jag har varit med sedan 386äran och folk hela tiden har gapat och sagt vad mycket RAM-minne något nytt kräver. Samtidigt hävt ut sig saker som visst ramminnets behovet har konstant de senaste 40åren hela tiden ökas, men just nu idag så har detta vänt, för köper man en dator med 8GB ram så räcker det. Olika argument emot att behovet inte ökar har använt, det senaste är molnet, mer klientdatorer och visst är detta nog det bästa argumentet.

I praktiken så tror jag androidapplikationer i Windows får en trög start, de som har 8GB maskiner tillhör nog den skara som ändå inte skulle köra android applikationer på denna dator. Men det ökar systembehovet vilket leder till 16GB blir en flaskhals för fler och de får då gå upp till 32GB.
Jag själv på en laptop utan att göra något speciellt brukar använda runt 20GB ram, det är någon chromeflik, någon worddokument, cadritning etc. Ingen speciellt. Jag kan komma upp i 30GB ramanvändning utan att ens ha dragit igång något tungdrivet som VM, databaser och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bloated. Jag kör mycket Windows server och där fungerar det senaste betydligt bättre på enklare hårdvara.
Men samtidigt kostar hårdvaran där mångdubbelt mer och man X antal VM. Windows server 2019 fungerar alldeles utmärkt att surfa med bara 4GB ram och hdd. (om man ej kör webbläsaren chrome)

Men jag tycker det inte är ett dugg konstigt. Jag har varit med sedan 386äran och folk hela tiden har gapat och sagt vad mycket RAM-minne något nytt kräver. Samtidigt hävt ut sig saker som visst ramminnets behovet har konstant de senaste 40åren hela tiden ökas, men just nu idag så har detta vänt, för köper man en dator med 8GB ram så räcker det. Olika argument emot att behovet inte ökar har använt, det senaste är molnet, mer klientdatorer och visst är detta nog det bästa argumentet.

I praktiken så tror jag androidapplikationer i Windows får en trög start, de som har 8GB maskiner tillhör nog den skara som ändå inte skulle köra android applikationer på denna dator. Men det ökar systembehovet vilket leder till 16GB blir en flaskhals för fler och de får då gå upp till 32GB.
Jag själv på en laptop utan att göra något speciellt brukar använda runt 20GB ram, det är någon chromeflik, någon worddokument, cadritning etc. Ingen speciellt. Jag kan komma upp i 30GB ramanvändning utan att ens ha dragit igång något tungdrivet som VM, databaser och annat.

Att du kommer upp i sådan användning av ramminne betyder att operativsystemet gör vad det ska.
Inte att det "behöver" så mycket minne. Ju mer minne du har desto mer minne använder ditt OS.
Så fort du kör ett program som verkligen behöver minnet så allokerar ditt OS minne åt det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bloated. Jag kör mycket Windows server och där fungerar det senaste betydligt bättre på enklare hårdvara.
Men samtidigt kostar hårdvaran där mångdubbelt mer och man X antal VM. Windows server 2019 fungerar alldeles utmärkt att surfa med bara 4GB ram och hdd. (om man ej kör webbläsaren chrome)

Men jag tycker det inte är ett dugg konstigt. Jag har varit med sedan 386äran och folk hela tiden har gapat och sagt vad mycket RAM-minne något nytt kräver. Samtidigt hävt ut sig saker som visst ramminnets behovet har konstant de senaste 40åren hela tiden ökas, men just nu idag så har detta vänt, för köper man en dator med 8GB ram så räcker det. Olika argument emot att behovet inte ökar har använt, det senaste är molnet, mer klientdatorer och visst är detta nog det bästa argumentet.

I praktiken så tror jag androidapplikationer i Windows får en trög start, de som har 8GB maskiner tillhör nog den skara som ändå inte skulle köra android applikationer på denna dator. Men det ökar systembehovet vilket leder till 16GB blir en flaskhals för fler och de får då gå upp till 32GB.
Jag själv på en laptop utan att göra något speciellt brukar använda runt 20GB ram, det är någon chromeflik, någon worddokument, cadritning etc. Ingen speciellt. Jag kan komma upp i 30GB ramanvändning utan att ens ha dragit igång något tungdrivet som VM, databaser och annat.

8 GB RAM är inte en enthuiastmängd. Jag kollade 5 slumpade laptops på Elgiganten. De runt 5000 och ner hade 4 GB, men de runt 8000 hade 8. Den för 12000 har 16 GB.

Sedan skulle jag inte betrakta CAD som "inget speciellt".

Permalänk

När jag tänker efter behovet av mer minne är superenkelt.
Androidapparna körs i en isolerad värld som man kan kalla för olika namn. I denna värld så tilldelas ramminne som den kan jobba i.
Hade vi pratat om vanlig emulering så hade jag sagt att runt 8GB extra ram behöver man ha för att emulera en vanlig androidmobil. Nu är det mer komplicerat när det körs på Amazon och jag vet inte riktigt vad man har lokalt.

Det tråkiga med emulering om det hade varit detta, så hade det tagit 8GB ram i bara reservering för den isolerade miljön utan man hade gjort ett skit. Nu är det som sagt inte emulering.

Skrivet av SCORPIUS:

Att du kommer upp i sådan användning av ramminne betyder att operativsystemet gör vad det ska.
Inte att det "behöver" så mycket minne. Ju mer minne du har desto mer minne använder ditt OS.
Så fort du kör ett program som verkligen behöver minnet så allokerar ditt OS minne åt det.

Det är komplicerat. Speciellt när operativsystem kan swapa på egen hand och använda ssd/hdd som en slags ram. Och vissa mjukvaror kan man som användare bestämma hur mycket minne den ska få. Detta gör man ofta med sql server, som är annars kan roffa åt sig allt minne så andra programvaror blir utan och får swapa och kan bli så sega så de kraschar.

Men korrekt är som du säger att man inte endast kan kolla på hur mycket ram windows har valt att använda.

Skrivet av CymbalCrasher:

8 GB RAM är inte en enthuiastmängd. Jag kollade 5 slumpade laptops på Elgiganten. De runt 5000 och ner hade 4 GB, men de runt 8000 hade 8. Den för 12000 har 16 GB.

Sedan skulle jag inte betrakta CAD som "inget speciellt".

Förstår inte riktigt vad du menar med "8 GB RAM är inte en enthuiastmängd".
Jag påstår att 8GB är standard på en helt vanlig dator som folk brukar köpa idag. Kommer man upp i mer så kommer ofta prisklasserna upp rejält.

Huruvida cad är något speciellt är sedan en diskutionsfråga och det beror såklart på cadfil. Jag har BIM ritningar som en 64GB ram maskin ej kan öppna. Men rätt standard är idag att man har öppet mängder med cadritnigar som innehåller enkla saker. (lite elritningar, planritning över rum etc)

Permalänk
Medlem

Var hittar man Amazon Appstore inom Microsoft Store? Söker man på Amazon appstore kommer det inte upp någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Var hittar man Amazon Appstore inom Microsoft Store? Söker man på Amazon appstore kommer det inte upp någonting.

Det ska gå att ladda ner här.
Adressen hittade jag här hos Microsoft.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill röra Amazon då?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Om man inte vill röra Amazon då?

Google, Microsoft, Apple, Amazon, Facebook.. Listan går göra oändlig på företag som man kan bojkotta.
För de inte datanördar så vilka kläd, matmärke ska man inte bojkotta om man ej gillar deras slavarbete, miljöförstöring etc.

Jag tror att man själv tjänar att på att vara pragmatisk. Man handlar från alla men man ser till att politikerna ser till att inget företag kommer undan med det värsta. Sedan kan något företag vara mer extremt än andra. Jag upplever de stora datorbolagen vara snarlika fast inom olika områden. Där det handlar om vad som mest gynnar deras egna plånböcker och sedan försöka övertyga folk om att det är bättre.
Som att en engångssumma och köpa deras mjukvara är ett dumt alternativ för kunden, mycket bättre är det för kunden om den endast har alternativet prenumerera på mjukvaran istället för en väldigt hög månadskostnad och får tillgång till inlåsta molntjänster som stänger ute de med alternativa mjukvaror att samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det ska gå att ladda ner här.
Adressen hittade jag här hos Microsoft.

Tackar! Dock fick jag upp att det inte fungerar på min enhet. Förstår inte varför dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Google, Microsoft, Apple, Amazon, Facebook.. Listan går göra oändlig på företag som man kan bojkotta.
För de inte datanördar så vilka kläd, matmärke ska man inte bojkotta om man ej gillar deras slavarbete, miljöförstöring etc.

Jag tror att man själv tjänar att på att vara pragmatisk. Man handlar från alla men man ser till att politikerna ser till att inget företag kommer undan med det värsta. Sedan kan något företag vara mer extremt än andra. Jag upplever de stora datorbolagen vara snarlika fast inom olika områden. Där det handlar om vad som mest gynnar deras egna plånböcker och sedan försöka övertyga folk om att det är bättre.
Som att en engångssumma och köpa deras mjukvara är ett dumt alternativ för kunden, mycket bättre är det för kunden om den endast har alternativet prenumerera på mjukvaran istället för en väldigt hög månadskostnad och får tillgång till inlåsta molntjänster som stänger ute de med alternativa mjukvaror att samarbeta.

Långt svar utan att ge svar på frågan.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Långt svar utan att ge svar på frågan.

Kort svar blir väl: Då får du klara dig utan
Eller köra via "my phone". Personligen ser jag än så länge ingen uppenbar vinning att köra mobilappar på datorn dock.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Långt svar utan att ge svar på frågan.

Du kör inte androidappar i windows utan på telefon/surfplattan.
Men att tycker det är lite konstigt att totalvägra användning från något från en IT-jätte. Jag själv gillar olika märken mer om mindre, men försöker vara pragmatisk. Detsamma gäller tidningar och annat. Jag stöder inte precis alla, men det hindrar mig inte att ibland använda dem.

Man kan ha åsikten att amazom är en säkerhetsrisk. Men jag vet inte riktigt om android genom dem öppnar upp så mycket mer än vad som redan windows gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tackar! Dock fick jag upp att det inte fungerar på min enhet. Förstår inte varför dock.

Det står i butiken.
"Only available to Windows 11 Customers in the US"
Finns säkert nåt sätt att gå runt det

Edit:
Ta en titt här:
https://www.xda-developers.com/how-to-bypass-amazon-appstore-...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det står i butiken.
"Only available to Windows 11 Customers in the US"
Finns säkert nåt sätt att gå runt det

Edit:
Ta en titt här:
https://www.xda-developers.com/how-to-bypass-amazon-appstore-...

Ah! Tack, jag är nog trött idag heh

Permalänk
Rekordmedlem

Underliga krav för det borde ju baseras på vad man vill göra, när jag kör Android i virtuella maskiner kan jag som lägst välja 256 Mbyte ram.

Brukar normalt sett alltid ha 2 virtuella Androidenheter i gång och de slukar inte direkt ram eller lagring om man inta kör nått i dem som gör det så att ta höjd för värsta tänkbara läge i stället för att dynamiskt anpassa sig är lite underligt när Android är ett system som kan köra på rätt blygsam hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv på en laptop utan att göra något speciellt brukar använda runt 20GB ram, det är någon chromeflik, någon worddokument, cadritning etc.

Tror att ditt "inget speciellt" skiljer sig stort mot vanliga användare. Själv är jag extrem åt andra hållet, då jag hatar bloatade system. Varken GNU/Linux eller Windows 10 använder över 1.5GB RAM hos mig med Chrome körandes i bakgrunden och Sweclockers inladdad. En ren uppstart tar ca 500MB RAM i anspråk på båda systemen.

Ang. separata systemkrav, så tycker jag det är rimligt att kräva lite extra för en Android-VM. Min gamla Xiaomi-lur har trots allt 3GB RAM och använder normalt 1.5GB RAM utan några speciella appar igång.

@mrqaffe:
Håller med om att det borde gå att köra med betydligt mindre RAM och att minnet inte borde vara en gräns i sig. Tyvärr så antar jag att Amazon har motsvarande krävande ramverk/tjänster som Google, där framför allt Google Play Services är som en bromskloss i systemet.

En äldre Android-platta blev som ny utan Google Play Services, men samtidigt så är det väl mer eller mindre ett krav i många appar idag.

Tyvärr så finns det många "utvecklare" idag som inte ser orimligheten i att en miniräknare kräver över 1GB RAM. Själv väljer jag bort bloatade appar (Electron, Snap, UWP etc.) och föredrar att köra allt native med betydligt bättre prestanda (i vissa fall tar Electron 10ggr mer RAM!). Att idag köra något för att virtualisera en miljö som i sig redan är virtualiserad känns som ett otroligt resursslöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Google, Microsoft, Apple, Amazon, Facebook.. Listan går göra oändlig på företag som man kan bojkotta.
För de inte datanördar så vilka kläd, matmärke ska man inte bojkotta om man ej gillar deras slavarbete, miljöförstöring etc.

Jag tror att man själv tjänar att på att vara pragmatisk. Man handlar från alla men man ser till att politikerna ser till att inget företag kommer undan med det värsta. Sedan kan något företag vara mer extremt än andra. Jag upplever de stora datorbolagen vara snarlika fast inom olika områden. Där det handlar om vad som mest gynnar deras egna plånböcker och sedan försöka övertyga folk om att det är bättre.
Som att en engångssumma och köpa deras mjukvara är ett dumt alternativ för kunden, mycket bättre är det för kunden om den endast har alternativet prenumerera på mjukvaran istället för en väldigt hög månadskostnad och får tillgång till inlåsta molntjänster som stänger ute de med alternativa mjukvaror att samarbeta.

Nä, det är bättre att jag sina egna val bättre än att förlita sig på att nån annan löser problemen.

Permalänk
Avstängd

Så, man sitter med en kraftfull dator och vill emulera en mobil-app som dessutom kräver enorma resurser?

Det här blir nog en hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Kort svar blir väl: Då får du klara dig utan
Eller köra via "my phone". Personligen ser jag än så länge ingen uppenbar vinning att köra mobilappar på datorn dock.

Spela enkla android spel på sin värsting dator med överklockad CPU och gpu?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det ska fungera även med Intel 7th gen vad jag förstått det som. Men det kräver såklart lite pill från användarens sida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Testade att sideloada in IPTV Extreme på min laptop med 32GB DDR4, i7-1165G7 samt nvme. Resultatet var bedrövligt. Har en RPi 3 4GB med random budget minneskort som kör Android 8(tror det är 8) och den klarar appen ifråga 100ggr bättre.