Fler svenskar överger traditionell TV för streaming

Permalänk
Medlem

Tog flera månader innan vi ens märkte att antennsladden hade hoppat ur, troligen vid dammsugning eller av katterna 🤪

Så ofta tittar vi...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hade en gamla laptop vid sängen som jag tittade streamning på. Men så köpte jag en Samsung Smart monitor, dvs en Samsung monitor med hade Samsung TV Operativsystem i sej. Den här monitor fungerade dålig med den stationära datorn, så beslutade att använda den som "säng" TV.

Även jag bor smått bara på 40m2 men att dra antenn sladd över hela lägenheten känns jobbigt. Det utbud som finns broadcast tv kan man vara utan.

Enda nackdelen som jag ser det är mjukvaran som finns för smart tv är fortfarande väldig efterbliven. Att t.ex det utbud som finns på SVT Play kan variera beronde på vilken enhet som man tittar med.

Den här samsung monitorn har AirPlay apples motsvarighet till Chromecast, den tekniken är lite sämre än chromecast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klein:

Enda nackdelen som jag ser det är mjukvaran som finns för smart tv är fortfarande väldig efterbliven. Att t.ex det utbud som finns på SVT Play kan variera beronde på vilken enhet som man tittar med.

Kan du utveckla det där med olika utbud beroende på enhet lite?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Föräldrarna följer dumburken slaviskt. Jag förstår inte. Är de beroende kanske?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Inte sett på vanliga TV kanaler på över 10 år
Inget jag saknar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Angående klassiska TV-kanaler. Jag ser mycket på SVT, men då också i form av streaming. Kommersiella TV-kanaler däremot tar jag inte i med tång varken på TV eller streamingformat. Utöver det så kör jag med Netflix, HBO Max och Disney Plus.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på traditionell TV sen jag flyttade hemifrån 2008, håller mig till Twitch, Youtube, och på dom senare åren så håller man sig enbart till streaming tjänster som Amazon Prime, Netflix, HBO, Disney+ mm.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av CCWarlock:

Föräldrarna följer dumburken slaviskt. Jag förstår inte. Är de beroende kanske?

Mina också, det är det gamla gardet som är kvar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Äger ingen sreamingbox eller modern smart-TV. Har endast HBO Max då det gick att få för halva priset, men använder knappt. Kollar ofta nyheterna på linjär TV om jag är hemma den tiden på kvällen. Ibland rullar SVT för slötittande också. Play genom webbläsaren har märkbart sämre bild med mycket hackig bild (50Hz/60Hz mismatch mellan sändningen och vad webbläsaren skickar ut) och lägre uppdateringsfrekvens (30Hz istället för 50Hz?). Vet ej om det går att få äkta 50Hz via SVT Play på Apple TV?

När jag vill se film vill jag inte se Netflix-producerad dynga. Har inget intresse för serier. Jag får tag på de filmer jag verkligen vill se istället.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Kunskapskanalen är ett måste, samt en å annan nyhetssändning och debatt, men även där börjar det bli väl tramsigt.

Permalänk
Medlem

Har en tv-box inkopplad där jag får tillgång till kanaler från SVT/TV4/Axess gratis från telia via avtal hyresvärden har. Händer ibland att jag ser på nyheterna där.

Om jag var tvungen att betala för det skulle det nog enbart bli streaming, men har fortfarande vanliga tv-kanaler här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Saknade ett bra svarsalternativ.
Jag har ingen tv sedan analoga marknätet stängdes och streamar väldigt lite men använder ofta playtjänster.

Playtjänster är väl streaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Plockade ner Antennen i sommras, tröttnade på all fågelskit

Samma här upptäckte att jag hade en antenn på husgaveln =), jag har fortfarande linjär-tv via min bredbandsleverantör, ingår i priset på min glesbygdsfiber.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kan du utveckla det där med olika utbud beroende på enhet lite?

Det jag märkt är att om man kollar på datorn så kan man titta på SVTs kanaler direkt, via streaming, alltså SVT1, 2 Kunskapskanalen osv. På teven eller andra liknande plattformar så kan man inte det. Sen har det hänt att det har stått något om att din enhet inte stöder detta innehåll eller liknande någon enstaka gång för något annat också, men det här med kanalerna är väl den stora skillnaden.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny TV 2016, kopplade aldrig in antennkabeln och så har det fortsatt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Playtjänster är väl streaming?

Tycker begreppen bör separeras, streaming tycker jag är sånt som inte sänder något live eller enligt schema, en del likt svtplay har både live, schemalagt och titta när du vill medans andra inte kör live eller titta enligt schema utan i princip bara har titta när du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har Comhem så vi utnyttjar åtminstone frikanalerna. Mest för slötittande när man inte korkar fokusera på bättre innehåll. Skulle dock aldrig få för mig att teckna något dyrt TV-abonnemang idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker begreppen bör separeras, streaming tycker jag är sånt som inte sänder något live eller enligt schema, en del likt svtplay har både live, schemalagt och titta när du vill medans andra inte kör live eller titta enligt schema utan i princip bara har titta när du vill.

Discovery+ och SvtPlay kör ju båda varianterna, men tekniken är ju streaming oavsett om det är live eller ej tänker jag? Skicka video till dig över internet, och du kan välja vad du vill när du vill

Men det är absolut skillnad att välja historiska avsnitt från ett utbud än att streama live (t.ex. sport)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Discovery+ och SvtPlay kör ju båda varianterna, men tekniken är ju streaming oavsett om det är live eller ej tänker jag? Skicka video till dig över internet, och du kan välja vad du vill när du vill

Men det är absolut skillnad att välja historiska avsnitt från ett utbud än att streama live (t.ex. sport)

Ja det finns inget bra begrepp som särskiljer det, personligen tycker jag det bör skiljas på det för det behöver inte heller vara riktigt samma nätverksteknik bakom tjänsterna, tex live/schemalagt går att "multicasta/cache-buffra" på andra sätt så det kan vara energieffektivare och kräva mindre överföringskapacitet än "titta när man vill"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Största problem med VOD tjänster är risken är stor man hamnar i en filterbubbla,
Lite av samma orsak varför jag gav upp på Netflix och Instagram,
Sluta med att instagram endast visa 2 kategorier av bilder och Netflix börja rekommendera Filmer och Serier jag redan sett,
då fick jag nog med dom redan.

Tycker det är väldigt svårt att få vetskap om program och seriers (speciellt dokumentärer) som man inte redan vet om,
nu när jag inte använder några sociala medier eller abonnemang tjänster.

Har aldrig använt sociala medier men har netflix men tittar på den kanske en gång i veckan, damen tittar lite oftare på hennes serier.
Ja man kan fastna och bara uppleva samma saker hela tiden och inga nya kategorier. Det är det fina med tvn där får man en blandning av saker man normalt sett aldrig hade tittat på och då missat något väldigt bra.
kikar på youtube ibland också men det är som du säger man tömmer snabbt ut dom ämnen man gillar.
Reklam på tv'n är i många fall förkastlig men jag nyttjar den tiden till att tex förbereda snacks och gå på toaletten eller något annat vettigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns inget bra begrepp som särskiljer det, personligen tycker jag det bör skiljas på det för det behöver inte heller vara riktigt samma nätverksteknik bakom tjänsterna, tex live/schemalagt går att "multicasta/cache-buffra" på andra sätt så det kan vara energieffektivare och kräva mindre överföringskapacitet än "titta när man vill"

Sant, men Netflix skickar ju ut bufferlådor till ISPs också, för de kan ganska bra förutse det mesta folk kommer titta på, och därmed göra liknande saker.

De termerna jag skulle använda är väl ’on demand’ vs ’live’ men många tjänster är ju hybrider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I en nationell undersökning rapporteras att 43 procent av svenskar slutat använda traditionell TV-mottagare, eller är på väg att göra det inom det närmsta året.

Läs hela artikeln här

Streamar endast. När vi flyttade in hus för fem år sedan så kopplade jag aldrig in antennkabeln ens.

Streamade först via en mix av bredbandsboxar från Telia och Telenor (riktigt värdelös box och tjänst), och via andra enheter, men även de IPTV-boxarna är alla avskaffade nu.

Antingen streamar jag YouTube, Netflix på konsol (XBox) eller tittar på program och film via HTPC som har full flexibilitet att kunna streama, ladda hem och visa precis allt man önskar (ingen begränsning).

Intel NUC med Core i5 på en TV, och en liten Larkbox Pro med Celeron N4x på en annan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Som bakgrundsbrus är linjärtv kanon

Permalänk
Medlem

Tittade mycket på TV som barn men har verkligen inget intresse av det nu. Om det är pga. att jag inte har en TV i samma rum som min dator är en möjlighet, men tills dess så har jag inte aktivt tittat på 15 år

Permalänk
Medlem

De enda TV-kanalerna jag tittar på är de utan reklam, dvs SVT1 och SVT2.
Men vågar nog påstå att 80%-95% av min "TV-tid" ligger på streaming-tjänster, Netflix, SVTPlay.
Bojkottar allt med reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kråkfot:

Som bakgrundsbrus är linjärtv kanon

Själv så kör jag mest YouTube som rullar på som strötittande samtidigt som jag använder dator eller iPad och läser om något annat.

Detta sagt så kan du även streama linjär-TV via IP och dator, konsol eller annan enhet. Inga problem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har inte haft antennkabeln i sedan... 2017 tror jag. Finns helt enkelt inget som lockar med "klassisk TV", förutom reklam då om man gillar sånt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Inaktiv

Betalar nästan 200kr per månad för antenn men äger inte ens en kabel så jag kunde "se TV på TVn" för det har jag inget intresse av och har inte haft på 20 år

Permalänk
Medlem

Vi kör Netflix, HBO Max och Paramount+, samt IPTV-lösning.

Permalänk
Medlem

Inte kört gammel Tv, på åratal och jag är betydligt över 30 bast 😁
Streaming fullstop!!