Shark Gaming Skojare överlag eller har jag bara haft riktig otur?

Permalänk
Hedersmedlem

Shark Gaming Skojare överlag eller har jag bara haft riktig otur?

Hej på er!

Jag var jakt efter ett "billigt" moderkort till ett bygge åt kollegans son och dessa växer ju inte på trän så tänkte att jag ger denna för mig nya ÅF en chans. Då jag bygger mycket åt andra köper jag rätt mycket hårdvara från i princip alla större svenska ÅF + Proshop och Computer Megasalg men Shark gaming hade jag inte testet innan.

Jag beställde ett billigt moderkort från dom. När jag fick hem det och kollade lite mer noggrant så kom jag fram till att det nog faktisk var lite väl budget för bygget så bestämde mig för att använda ångerrätten. Då får jag tillbaka från deras RMA avdelning att tyvärr det går inte för kortet har en böjd pin i socketen.

Nu var det ju bara så att jag inte ens tagit ut kortet ur ESD-påsen.... Så antingen har de försökt sälja en beggat produkt till mig som ny. Eller så har deras tech lyckats klanta till det och böjt en pin när han kollat kortet. Eller möjligtvis om riktigt långsökt så har det haft en böjd pin redan från tillverkaren.

Att deras RMA tech har klantat sig verkar faktiskt tyvärr inte helt otroligt i och med att de inte ens verkar veta hur de ska hantera hårdvaran på en ESD säkert sätt och även skickar bilder till kund där detta framgår tydligt.

Nu är då den stora frågan vad kan man göra nu. De påstår ju något som om det skulle stämma är helt regelmässigt korrekt. Det är ju bara det att det ju faktiskt inte stämmer men jag har ju väldigt svårt att på något vi kunna bevisa det

Tar tacksamt emot förslag kring vad man kan tänkas göra men också gärna om ni har egna erfarenheter av Shark Gaming

stavning
Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Dom kanske tyckte att Newegg's affärsidé var riktigt bra och kopierade den?
https://youtu.be/2fnXsmXzphI

Jag har dock ingen egen erfarenhet av Shark Gaming så kan inte svara på hur seriösa dom är.

Permalänk

Vad jag förstått det så är det inge vidare företag. Rebrandar billigt shit med sin egen logga kallar det gamin och ökar priset.

Gäller väl mest ssd diskar och chassin men ändå.

Jag brukar avråda från dem trots att jag aldrig handlat där men läst lite här och var om deras affärside.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Mjo har inte fått någon direkt jätte förtroende ingivande bild av dom innan heller, men trodde faktiskt inte de skulle försöka blåsa sina kunder rätt av så. Jag trodde det mer var en fråga om lite tvivelaktig marknadsföring etc.

Den stora frågan är ju vad man kan göra när en ÅF beter sig så?

stavning igen sorry
Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Om du kan bevisa att du inte äns använt produkten så är det väl ett solklar t fall för ARN iaf som hot och se om de ger med sig.

Ger de sig inte så räkna inte med pengar i morgon direkt kan ta en stund om du får ta det med ARN.

Har dock för mig att första 6 månaderna är det upp gill butiken att bevisa att det är kunden som tagit sönder varan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du kan bevisa att du inte äns använt produkten så är det väl ett solklar t fall för ARN iaf som hot och se om de ger med sig.

Hur tänker du att man skall bevisa det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju just det hur f.. ska jag kunna bevisa det

En ska hade ju kanske varit om de skickat tillbaka kortet till mig så som de fick det av mig. Då hade man kanske kunnat visa på tejpen att den inte ser ut att ha varit bruten. Men nu har ju deras tomte till RMA tech klafsat på det så är ju helt omöjligt nu.

Jag tror iofs att det troligaste är att de har sålt en gammal retur som ny till mig och inte kollat det ordentligt innan de skickat ut det. Känns som den mest troliga förklaringen.

Denna tjusiga bild fick jag från deras RMA tech

han har i alla fall en röd SteelSeries mus så han kanske är bra på cs i alla fall

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Är ju omöjligt att säga med den bilden om det faktiskt är en böjd pin eller något annat som bryter uniformiteten (svengelska? >_>) i sockeln.

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Hur tänker du att man skall bevisa det?

Den är svår. Dock så täcker inget företag moderkort med böjda pinnar i sockeln så shark gaming är inte de enda som skulle neka en retur och man får typ använda sin vilda fantasi för att kunna bevisa att man är oskyldig...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Nä och alltså jag har ju absolut inget att invända mot policyn att de inte tar in ett kort med böjda pinnar det är ju fullt rimligt i min mening. Problemet är ju att det omöjligt kan vara jag som böjt den, men har samtidigt igen chans att bevisa det vad jag kan se

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har dock för mig att första 6 månaderna är det upp gill(sic!) butiken att bevisa att det är kunden som tagit sönder varan.

Helt rätt, bevisbördan ligger på säljaren.

@MichaSWE Gör en anmälan till ARN, och tryck på att kortet inte ens varit uppackat innan returen, utan att det är först hos säljaren som ESD-påsen öppnats.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Det är ju just det hur f.. ska jag kunna bevisa det

En ska hade ju kanske varit om de skickat tillbaka kortet till mig så som de fick det av mig. Då hade man kanske kunnat visa på tejpen att den inte ser ut att ha varit bruten. Men nu har ju deras tomte till RMA tech klafsat på det så är ju helt omöjligt nu.

Jag tror iofs att det troligaste är att de har sålt en gammal retur som ny till mig och inte kollat det ordentligt innan de skickat ut det. Känns som den mest troliga förklaringen.

Denna tjusiga bild fick jag från deras RMA tech https://i.ibb.co/J3YZBqW/thumbnail-RMA-212114-1.jpg han har i alla fall en röd SteelSeries mus så han kanske är bra på cs i alla fall

Jag tycker du ska trycka på att du inte ens packat upp det ur ESD-påsen, då kan du inte böjt pinen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Helt rätt, bevisbördan ligger på säljaren.

Samtidigt är det komplicerat. Det finns undantag för att undvika att köparen t.ex. drar prylen i backen efter fem månader och kräver omleverans. ARN själva pratar om sannolikhet där t.ex. fuktskador i en mobil anses ha orsakats av köparen. Konsumentskyddet är dock väldigt starkt. Ett tydligt exempel på detta var ett fall med en dörr där det uppdagades att den var trasig någon vecka efter leverans. Tingsrätten dömde till företagets fördel men det överklagades till hovrätt och högsta domstolen som gav konsumenten rätt. Försvårande är kanske att det handlade om en eventuell fraktskada eftersom det även var skador på emballage.

I sammanhanget så bör det nämnas att detta inte är unikt för Shark Gaming utan söker man på Sweclockers så har även Asus och Webhallen liknande ärenden där kund nekats retur/reklamation. Hanteringen av Newegg var ju närmast en parodi men även LTT vittnade om problemet ur butiksperspektiv. Det är en trist situation för alla inblandade.

Personligen så hade jag nog hänvisat till domen ovan och sagt att jag tar det vidare till ARN. Oavsett så får du väldigt gärna återkoppla i tråden. Känns som att 90% av konsumentfrågor slutar i spekulation utan facit eftersom påsen aldrig knyts ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Samtidigt är det komplicerat. Det finns undantag för att undvika att köparen t.ex. drar prylen i backen efter fem månader och kräver omleverans. ARN själva pratar om sannolikhet där t.ex. fuktskador i en mobil anses ha orsakats av köparen. Konsumentskyddet är dock väldigt starkt. Ett tydligt exempel på detta var ett fall med en dörr där det uppdagades att den var trasig någon vecka efter leverans. Tingsrätten dömde till företagets fördel men det överklagades till hovrätt och högsta domstolen som gav konsumenten rätt. Försvårande är kanske att det handlade om en eventuell fraktskada eftersom det även var skador på emballage.

I sammanhanget så bör det nämnas att detta inte är unikt för Shark Gaming utan söker man på Sweclockers så har även Asus och Webhallen liknande ärenden där kund nekats retur/reklamation. Hanteringen av Newegg var ju närmast en parodi men även LTT vittnade om problemet ur butiksperspektiv. Det är en trist situation för alla inblandade.

Personligen så hade jag nog hänvisat till domen ovan och sagt att jag tar det vidare till ARN. Oavsett så får du väldigt gärna återkoppla i tråden. Känns som att 90% av konsumentfrågor slutar i spekulation utan facit eftersom påsen aldrig knyts ihop.

Som du säger så finns det flera fall där diskussionen varit om köparen skadat sockeln vid montering av CPU eller om den levererats med böjda pins. Där har det ansetts att det är betydligt mer sannolikt att köparen orsakat det än att det varit ett urprungsfel/tillverkningsfel. Just därför bör det i detta fall tryckas på att (inner)förpackningen/ESD-påsen inte öppnats av köparen...i likhet med att man, när man köpt ett moderkort som "fyndvara", bör trycka på att det kan ha varit öppnat av tidigare kund.

Genom att trycka på den oöppnade ESD-påsen, och att köparen p.g.a. denna inte kunnat ens försöka montera en processor, så utökar man ärendet till mer än de tidigare fall som primärt handlat om sannolikheten att köparen varit vårdslös vid monteringen.

Det är hursomhelst ett svårbedömt fall, men det kostar inget att anmäla till ARN. Anser man att man har rätt är min inställning att man åtminstone bör försöka få rätt när säljaren inte är det minsta tillmötesgående.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Kan du få fram serienumret på moderkortet och kolla med Gigabyte ifall det finns några ärendet på moderkortet sedan tidigare? Var det inte något sådant de gjorde i videon i inlägg 2

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Betalade du med Klarna kan du rapportera problem och aktivera ditt köparskydd.
Jag är så misstänksam att jag tror dom har gjort det själva för att inte ta den i retur.
Handla bara av välkända butiker eller använd Klarna om du verkligen måste köpa från skumma nätbutiker.

Permalänk
Avstängd

Problemet är givetvis att man har möjlighet att skicka tillbaka varor utan någon orsak. Jag har tidigare sagt att det borde vara upp till företagen själva att ha sina egna regler.

De som inte vill få använda produkter köper av företag som inte tillåter att man returnerar varor. De som vill kunna returnera varor köper av de företag som tillåter det. Det absolut bästa för konsumenten.

Jag har t.ex. köpt en grästrimmer som ny, men där det var uppenbart att den packats upp av någon annan. Den fungerade bra, men tyckte jag det var bra? Nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan du få fram serienumret på moderkortet och kolla med Gigabyte ifall det finns några ärendet på moderkortet sedan tidigare? Var det inte något sådant de gjorde i videon i inlägg 2

Intressant ska kolla när jag får hem det igen håller tummarna.

Till er som skrev apropå esd-påsen så har ju deras flummiga "rma-tech" öppnat den nu så är ju helt omöjligt att visa att den vart obruten nu

Ska ringa och kolla med Klarna vad dom säger tack för tipset

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Eftersom felet uppdagades inom 6 månader efter köp så åligger det säljaren att bevisa att köparen åsamkat felet. Om köparen hävdar att hen ej öppnat förpackningen, som krävs för att åsamka felet, så åligger det säljaren att bevisa att förpackningen har öppnats av köparen. Om säljaren har öppnat förpackningen och tagit ut moderkortet innan dom dokumenterade den brutna förpackningen så har dom således inget bevis för att löparen har brutit förpackningen. Så här hade jag resonerat mot säljaren.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bläckman:

Eftersom felet uppdagades inom 6 månader efter köp så åligger det säljaren att bevisa att köparen åsamkat felet. Om köparen hävdar att hen ej öppnat förpackningen, som krävs för att åsamka felet, så åligger det säljaren att bevisa att förpackningen har öppnats av köparen. Om säljaren har öppnat förpackningen och tagit ut moderkortet innan dom dokumenterade den brutna förpackningen så har dom således inget bevis för att löparen har brutit förpackningen. Så här hade jag resonerat mot säljaren.

Det låter ju onekligen bra Vet du om det finns någon info från konsumentverket eller likande som är lätt att hitta som man kan trycka upp i ansiktet på dom?

Det är ju ett danskt företag men de ska ju ändå hålla sig till svensk konsumenträtt när de har en svensk onlinebutik med postorder till Sverige om jag förstått det rätt.

Kan tillägga att jag ju hävdade ånger och skickade tillbaka kortet mer eller mindre med vändande post (det kom en helg i mellan), så det rör sig om ett par dagar inte månader.

Uppdatering!

Shark gaming har nu i andra vändan godkänt returen och tagit tillbaka produkten samt betalningskrav.

Detta hände efter att jag via Klarna vägrat att betala och redogjort för ärendet. Jag får en känsla av att det nog kan ha spelat in rätt mycket.

Men vill i alla fall meddela att Shark gaming har gjort rätt för sig även, om vägen dit varit onödigt knölig.

Jag är även väldigt nöjd med hur klarna hjälpt till att hantera ärendet.

Stort tack till er som har hjälpt till i tråden

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming