Streama stora UHD filmer synology

Permalänk
Medlem

Streama stora UHD filmer synology

Tja. Jag kom på att jag hade en gammal synology ds 213j liggandes i förrådet och tänkte att den duger nog fortfarande som Plex server. Rensade den helt och installerade Plex osv.

Har nyss köpt en ny miniled tv så jag testade att lägga in ett par UHD rips på servern. Alltså sånna som inte är komprimerade. Runt 60-70 gig stora. Ingen av mina enheter kan spela upp dom utan rejäl buffring var 15e sekund. Har testat med ps5, Xbox One x, Android tv. Antar att det är servern som är för klen helt enkelt. Förstår ju såklart att den gamla servern inte orkar transcoda, men direktuppspelning borde den väl orka?

Allt är trådat 1gbit
Sitter 2st wd red 3tb i servern i nån raid konfig som speglar diskarna.

Om det är servern som inte orkar så får ni gärna ge tips på nån bra relativt billig server som jag kan uppgradera till. Är mest Plex jag ska använda den till.

Permalänk
Medlem

Du får logga in på Synology DSM och öppna resource monitor, spela upp en film och kolla vad som flaskhalsar. Troligtvis har du inte stängd av all transcoding i PLEX, så den försöker transcoda audio eller video format och då går CPU i taket.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Noctua NH-D15 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Du får logga in på Synology DSM och öppna resource monitor, spela upp en film och kolla vad som flaskhalsar. Troligtvis har du inte stängd av all transcoding i PLEX, så den försöker transcoda audio eller video format och då går CPU i taket.

Jag har stängt av all transcoding jag hittat i Plex men känns som jag kanske har missat nåt då cpu går till 100% medans filmen buffrar och sen ner till 45-60% sekunderna då filmen spelas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Jag har stängt av all transcoding jag hittat i Plex men känns som jag kanske har missat nåt då cpu går till 100% medans filmen buffrar och sen ner till 45-60% sekunderna då filmen spelas igen.

I PLEX dashboard borde du kunna se uppspelning status, där kan du också se format för uppspelning och om det är direkt eller transcode.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Noctua NH-D15 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem

Orkar VLC på PC:n av det?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

I PLEX dashboard borde du kunna se uppspelning status, där kan du också se format för uppspelning och om det är direkt eller transcode.

Okej tack. Ska kolla efter jobbet.. Det kanske finns hopp om det då 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Orkar VLC på PC:n av det?

Det ska jag testa sen.. Har iofs testat Kodi på Nvidia shield men det var samma problem. Där borde det väl inte bli nån belastning på servern heller egentligen.. Kan ju testa att lägga in filmerna på datorn dela ut dom därifrån.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din NAS orkar inte spela upp 4K direkt, din TV klarar inte av att visa 4K i det formatet som mediet är i. 4K ska inte heller transkodas.
Eventuellt kan HDR också göra det svårare att spela upp.

https://nascompares.com/2020/03/02/plex-synology-nas-performa... visar att din NAS inte klarar av ett skit (transocding) pga billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din NAS orkar inte spela upp 4K direkt, din TV klarar inte av att visa 4K i det formatet som mediet är i. 4K ska inte heller transkodas.
Eventuellt kan HDR också göra det svårare att spela upp.

https://nascompares.com/2020/03/02/plex-synology-nas-performa... visar att din NAS inte klarar av ett skit (transocding) pga billig.

Ska som sagt testa att dela ut filmen från datorn sen. Köper inte riktigt att ingen av tvn (2022 års Samsung miniled) PS5, shield, eller Xbox one x kan spela upp formaten.

Att NASen är gammal och slö köper jag däremot men tanken är ju att den inte ska transcoda utan bara vara värd för filerna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CeeM:

Ska som sagt testa att dela ut filmen från datorn sen. Köper inte riktigt att ingen av tvn (2022 års Samsung miniled) PS5, shield, eller Xbox one x kan spela upp formaten.

Att NASen är gammal och slö köper jag däremot men tanken är ju att den inte ska transcoda utan bara vara värd för filerna.

Ska den bara vara värd/filserver behöver du inte Plex alls. Om du väljer att köra från VLC exempelvis är det datorn som kommer spela upp mediet, inte NAS:en.

Se över CPU/Disk/Nätverksanvändning vid tillfälle

Permalänk
Medlem

Har du plex premium? Vet inte om det påverkar på en nas förvisso.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

På min gamla nuc är det ospelbart kontra 2 tittar samtidigt helt ok. (Förvisso inte testat så mycket uhd, men gaaammal nuc)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Jag kör liknande filer från samma nas utan problem. Både min shield och min 75x90j spelar upp dom utan problem. Jag använder Kodi men som andra skriver så har du igång nåt som gör att nasen gör mer än flyttar filer.

Vad har du för Read från nasen om du kopierar till en PC? Vilken Read krävs för att streama filmen? Jag får 80MB/s Read vilket är långt mer än vad som krävs (10-15MB/s).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag kör liknande filer från samma nas utan problem. Både min shield och min 75x90j spelar upp dom utan problem. Jag använder Kodi men som andra skriver så har du igång nåt som gör att nasen gör mer än flyttar filer.

Vad har du för Read från nasen om du kopierar till en PC? Vilken Read krävs för att streama filmen? Jag får 80MB/s Read vilket är långt mer än vad som krävs (10-15MB/s).

Skönt att höra. Satt med musen på köpknappen på en ds220+ förut men då ska jag fortsätta testa och undersöka så fort denna jobbhelg är över.

Har ju som sagt testat trådat med Kodi också utan framgång, men ska testa hastigheten så fort jag har möjlighet

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite
Provat med VLC på mobilen, tv och dator och alla funkar perfekt.. till och med på wifi.. Testat med Kodi på tv och shield laggar och får upp source to slow.. Plex visar att det är direktuppspelning men samma buffrande som Kodi och källan för långsam..

Förstår verkligen inte vad det beror på.. VLC funkar ju jättebra och varken Kodi eller Plex transcodar, så enligt mig borde dom funka också. Läste att man i Kodi kan välja att ha VLC som uppspelare. Finns det någon nackdel med det eller blir det lika bra bild och har den stöd för Dolby Vision och allt sånt fluff..

Plex och Kodi har ju ett gränssnitt som hela familjen förstår sig på så vill helst använda mig av nån av dom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använder du VLC på datorn/telefonen så är det den som spelar mediet, inte din NAS.
Många säger också att du bör använda NFS istället för SMB (Fildelningsprotokoll)

Kan du återkomma med svar på ovanstående frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Använder du VLC på datorn/telefonen så är det den som spelar mediet, inte din NAS.
Många säger också att du bör använda NFS istället för SMB (Fildelningsprotokoll)

Kan du återkomma med svar på ovanstående frågor?

Jo men samma sak gäller ju Plex och Kodi om enheten direktspelar. Nu funkar allt klockrent iaf. Var nätverket som strulade. Testade att dra ur all kablar och köra trådlöst istället och allt flöt på jättebra på alla enheter från både Plex, Kodi och vlc.. Nu ska jag utforska varför LAN inte fungerar som det ska istället. Från ett problem till ett annat 🙂

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CeeM:

Jo men samma sak gäller ju Plex och Kodi om enheten direktspelar. Nu funkar allt klockrent iaf. Var nätverket som strulade. Testade att dra ur all kablar och köra trådlöst istället och allt flöt på jättebra på alla enheter från både Plex, Kodi och vlc.. Nu ska jag utforska varför LAN inte fungerar som det ska istället. Från ett problem till ett annat 🙂

Gött
Gissar på nån form av hicka i nätverket eller att hastighet gick på max 100Mbps?