datorn låser sig vid installation, testar minnena

Permalänk
Medlem

datorn låser sig vid installation, testar minnena

Hejsan!

Jag fick en ny prolle för ett tag sedan...(då den gamla inte fungerade av ngn anledning) aja...nu när jag har satt in den o fixat allt och ska installera win xp så hänger sig datorn oftast när den kollar nått me dll filer....ibland kommer den inte in alls utan det blir bara svart...och ibland kommer den in men hittar inte ngn fil...brukar vara olika filer varje gång...Jag har testat en annan XP skiva men får samma problem....testat en gammal 98 skiva också men då säger den att den inte kan läsa skivan.

Har testat cdläsarn i en annan dator tillsammans med alla skivorna och där funkar det perfekt.

Då tänkte jag att det kanske va minnena som strula...så jag testade att koppla ur en modul (har 2 st 256 mb ddr 266). Har dessutom testat att flytta runt det som sitter kvar. Det löste inte problemet. Nu körde jag nyss memtest....och såg att jag under test 4 fick 3 st fel. Men ska den stanna nu när den hittat dessa fel...ska den inte fortsätta att kolla?? sen en annan skum grej e att den skriver unknown på L2 cache? ska det va så?

Såg nu att memtest har hängt sig...värkar så iaf.
Det lilla sträcket blinkar fortfarande dock (under L1 cache)
Det händer inget när jag trycker på esc (har väntat ca 5min på att ngt ska hända)

Jag kör endast med grafikkortet o cdn ikopplade (alla pci-kort uttagna alltså)

Har en xp 2400, msi kt3 ultra med bios version 5.6...en ny ibm 180gxp 120 gb
Skulle det kunna vara processorn som det är fel på? Kör den bara som en 1800+ för tillfället, ligger på omkring 45 C*

Ska be brorsan ta me sin burk imorgon och kolla med hans minne om det funkar.

Måste bara tillägga att den hängde sig en gång när den sökte efter en bootskiva när jag hade glömt att stoppa i memtest skivan...

Skall testa att flasha bios imorgon om det inte funkar med brorsans minnen, men jag e rädd att det kommer hänga sig då, då datorn, som sagt, är väldigt ostabil :/

Tack för svar

Permalänk

Låter mysko=minnes-fel oftast, men att L2 cachet inte syntes är konstigt. Så prova med din brors cpu också.... man vet aldrig exakt vad som är fel!

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Jag körde memtest igen och nu hittar den plötsligt 56 fel.
Men den hängde sig när den skulle köra test 5 igen.

Konstigt. Jag körde memtest igen, fast ändrade så att den skulle köra alla test...då hittade den inga fel men hängde sig vid 13% på test 5

Permalänk
Medlem

vet du varför din andra processor dog? det kanske är nått fel på moderkortet?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag testade en gammal processor (amd 700mhz) förut när den andra inte funkade. Då var det inga problem.

Permalänk
Medlem

har du testat med ett annat minne? grafikkort? minnet eller grafikkortet kan ju vara boven i dramat

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ja, jag har testat ett annat grafikkort och ett annat minne...inget hjälpte :/
Jag har också testat ett annat nätagg men det hjälpte inte heller.

Min bror har en likadan cpu, likadan cpu fläkt och nästan likadant moderkort (KT3 ultra aru medans jag har kt3 ultra). Hans grejer funkar prima. Inga värme problem eller nåt sånt....så det borde inte vara felet.

Kan bara vara mobo eller cpu. Ska iväg en vecka nu. Ska testa med min brors cpu sen när jag kommer hem. Om det e samma fel då så måste det ju vara moderkortet...aja tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, och det var minnet. Funkade hjälpligt när jag bytte slot och blev helt perfekt när jag bytte ut det helt.

Permalänk
Medlem

Jag testade att byta slot och det hjälpte inte.
Jag testade ett annat minne och det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är moderkortet som är knas..
Mitt gamla KT7 var precis sådär..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W