Vinn nätagg från Seasonic

Bra domän-tjänst för server med dynamiskt IP?

Permalänk
Medlem

Bra domän-tjänst för server med dynamiskt IP?

Sätter upp server hemma (HTTP och FTP), och använder egna hem-anslutningen för det - dvs dynamiskt IP. Köpa statiskt får jag inte per automatik, och alla 'gå runt problemet och ändå fixa statiskt'-lösningar blev åt h-e för dyrt, och omständigt.

Behöver alltså URL/Domän-namn som funkar ihop med dynamiskt IP. Funderar över vad man bäst kan ordna det?

Jag tänker att dynamiskt IP behöver förmodligen nån slags IP-klient som ligger och uppdaterar IP mot domän-namnet? eller om det finns andra lösningar kanske?
Jag har kollat runt på en del leverantörer, men många av dom erbjuder domän-namn och uppdateringsfunktionalitet separat. Och med dålig hjälp-info för tjänster eller sammankoppling av dom två faktorerna (domän och dynamisk uppdatering) så är det svårt att få en bild av hur man köper in detta och hur det är funka, och därför också bedöma vilken tjänst som är bra och dålig.
Tänkte fråga om rekommendationer för kända bra tjänster som fixar det här problemet. Betal- eller gratis spelar ingen toll.

Tackar för tips/åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Sätter upp server hemma (HTTP och FTP), och använder egna hem-anslutningen för det - dvs dynamiskt IP. Köpa statiskt får jag inte per automatik, och alla 'gå runt problemet och ändå fixa statiskt'-lösningar blev åt h-e för dyrt, och omständigt.

Behöver alltså URL/Domän-namn som funkar ihop med dynamiskt IP. Funderar över vad man bäst kan ordna det?

Jag tänker att dynamiskt IP behöver förmodligen nån slags IP-klient som ligger och uppdaterar IP mot domän-namnet? eller om det finns andra lösningar kanske?
Jag har kollat runt på en del leverantörer, men många av dom erbjuder domän-namn och uppdateringsfunktionalitet separat. Och med dålig hjälp-info för tjänster eller sammankoppling av dom två faktorerna (domän och dynamisk uppdatering) så är det svårt att få en bild av hur man köper in detta och hur det är funka, och därför också bedöma vilken tjänst som är bra och dålig.
Tänkte fråga om rekommendationer för kända bra tjänster som fixar det här problemet. Betal- eller gratis spelar ingen toll.

Tackar för tips/åsikter

DDNS är det du är ute efter, d.v.s. dynamisk DNS

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Där kommer nsupdate till räddning. Gratis lösning som erbjuder dyndns-kompatibilitet (v1 och v2) som säkerställer stöd för en drös med routrar (Asus, Ubiquiti m.fler) samt dyndns-klienter på dator. Du kan även uppdatera DDNS-pekaren via webbläsaren via URL-länk. Instruktioner för konfiguration hittar du genom att du skapar upp en DDNS-adress och sedan går in på den orange:a knappen "Show configuration". Du behöver dessutom inte hålla på och verifiera kontot för att hålla DDNS-pekarna vid liv som med andra lösningar. Är man riktigt hardcore så kan du till och med lägga till egna domännamn till deras instans.

Webblänk -> https://www.nsupdate.info

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD