Permalänk
Medlem

Mesh Wifi 6e med Wigig??

Letar rätt router för vårt hus med betongbjälklag och har kommit fram till baserat på layout och material att vi behöver ett mesh nätverk (1 router + 2 satelliter). Men för att få ut maximal kapacitet i media/gaming rummet så skulle vi gärna även ha wigig för vår occulus quest 2 (som tydligen har ett wigig chip. 802.11ay 60GHz).

Vet något bra routrar för mesh wifi 6e (eller 7) med wigig möjlighet? (gärna daisy chain om möjligt)

Tack!

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen ha mesh som använder 60ghz bandet?
Tänker på om du inte vill använda VR headsetet på eget radioband för att minimera störningar.
Har dock inte kollat hur många kanaler 802.11ay har (och om AP kan använda flera kanaler samtidigt).
Är det då inte bättre att köpa ett "vanligt" mesh system och koppla på en accesspunkt för ditt VR?
Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Hur menar du när du säger att koppla på en accesspunkt för VR?

Permalänk
Medlem

Kör du kabel kan du få Gbit till en bråkdel av priset samt bättre och jämnare prestanda.

Har du 10Gbit Internet hemma, eller vad tänkte du koppla på 802.11ay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Hur menar du när du säger att koppla på en accesspunkt för VR?

Om det fungerar som du beskrev det, att ditt VR headset kan kolla till 802.11ay så behöver du endast en accesspunkt (med 802.11ay) i samma rum som ditt VR.
Kolla accesspunkten med kabel.
Sen om du jättegärna vill ha mesh så köp ett vanligt mesh utan 802.11ay

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Kör du kabel kan du få Gbit till en bråkdel av priset samt bättre och jämnare prestanda.

Har du 10Gbit Internet hemma, eller vad tänkte du koppla på 802.11ay?

Vi kör med kabel till alla ställen som kräver stabil och snabb uppkoppling, men vill gärna ha bra täckning för paddor och mobiler etc vart man än befinner sig. Därav mesh tänker jag 🙂

Tänker du 10Gbit inkommande eller utrustningskapacitet? För har bara 250 Mbit inkommande i nuläget

Jag tänkte koppla mitt Oculus Quest 2 med wigig (802.11ay). Så behöver få tag på en wigig sändare, som jag kan koppla till datorn, om jag tänkt rätt 😋

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belee:

Vi kör med kabel till alla ställen som kräver stabil och snabb uppkoppling, men vill gärna ha bra täckning för paddor och mobiler etc vart man än befinner sig. Därav mesh tänker jag 🙂

Det jag tänker på är mesh, är vanligtvis enheter som kommunicerar trådlöst mellan varandra. Det innebär att det måste vara bra kommunikation mellan enheterna för att det ska bli bra fart. Så du kan mycket väl få bra täckning, men farten är skit.

Med tanke på hur du verkar ha svårt att få fram WiFi-signalen i ditt hus, men samtidigt verkar ha någon form av trådat nätverk skulle jag satsa på ett system med accesspunkter istället. Du kopplar in dem med sladd och slipper då problemet med dålig fart. Det finns mesh-system som kan använda ethernet backhaul också. Personligen har jag satsat på ett system från Ubiquiti. Köp så många accesspunkter du behöver bara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Vi kör med kabel till alla ställen som kräver stabil och snabb uppkoppling, men vill gärna ha bra täckning för paddor och mobiler etc vart man än befinner sig. Därav mesh tänker jag 🙂

Tänker du 10Gbit inkommande eller utrustningskapacitet? För har bara 250 Mbit inkommande i nuläget

Jag tänkte koppla mitt Oculus Quest 2 med wigig (802.11ay). Så behöver få tag på en wigig sändare, som jag kan koppla till datorn, om jag tänkt rätt 😋

802.11ay har stöd för 10Gbit trådlöst, så för att du skall kunna nyttja det behöver du 10Gbit nätverkskort i datorn samt en switch/mesh-ap/ap med 10Gbit port för datorn.

Dvs du behöver ”10Gbit hela vägen” för att kunna nyttja standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

802.11ay har stöd för 10Gbit trådlöst, så för att du skall kunna nyttja det behöver du 10Gbit nätverkskort i datorn samt en switch/mesh-ap/ap med 10Gbit port för datorn.

Dvs du behöver ”10Gbit hela vägen” för att kunna nyttja standarden.

Anledningen att jag kikar på 802.11ay är för att det var den standarden som stod angiven för Oculus Quest 2 och jag vet inte om den är bakåtkompatibel med en annan äldre standard. Har egentligen inte behov av den hastigheten, men vill inte trängas på 2,4 eller 5 GHz banden (om jag kan undvika det).