FSR 2.0 nu även i God of War

Permalänk
Medlem

FSR 2.0 nu även i God of War

Lite oväntat, eftersom det inte var med på listan över spel som skulle få det den närmaste tiden, men det dök ju upp "av misstag" för ett tag sedan i menyn, så kanske inte helt oväntat ändå. Och enligt AMD ska det ju bara ta tre dagar att implementera FSR 2.0 i spel som redan har DLSS. Kanske fler tänker samma sak?

Citat:

New Features

  • FidelityFX Super Resolution 2.0 has been implemented and is now available as a resolution-scaling option within the display settings menu

Patch v1.0.12 för God of War

Permalänk
Medlem

Vad fint
Vem tänker prova och lämna recension?

Ping hint hint nudge nudge @JonasT

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Lånade in tråden till artikel

Blir spännande att se om det dyker upp till fler spel "oväntat"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Blir spännande att se om det dyker upp till fler spel "oväntat"!

Ja, det vore ju positivt. Det tyder ju på genuint intresse från spelutvecklarna i så fall.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns FSR till PS5 också eller nåt liknande eller har jag fel?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Swedman18:

Finns FSR till PS5 också eller nåt liknande eller har jag fel?

Jag har för mig att Arcadegeddon till PS5 har FSR 1.0 och det bör vara fullt möjligt att implementera även 2.0 i teorin, men huruvida det finns någon utvecklare som har några praktiska planer på det vet jag faktiskt inte på rak arm

Permalänk
Medlem

Det här borde ju fungera på Steam Deck. Vore intressant att se hur mycket skillnad det gör där!

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har för mig att Arcadegeddon till PS5 har FSR 1.0 och det bör vara fullt möjligt att implementera även 2.0 i teorin, men huruvida det finns någon utvecklare som har några praktiska planer på det vet jag faktiskt inte på rak arm

Jag tänker ju att God of War här vore en utmärkt kandidat? Ett spel som finns till PS5 och som har FSR 2.0 åtminstone i sin Windows-version.
Antar att vi inte vet om samma patch kom(mer) till PS5?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Finns FSR till PS5 också eller nåt liknande eller har jag fel?

Skrivet av landmarks:

Jag har för mig att Arcadegeddon till PS5 har FSR 1.0 och det bör vara fullt möjligt att implementera även 2.0 i teorin, men huruvida det finns någon utvecklare som har några praktiska planer på det vet jag faktiskt inte på rak arm

Om de nu implementerar FSR 2.0 till PC till gamla GoW så kan man ju kanska ana om att det kommer till nya GoW:Ragnarök på PS5 också?

EDIT: Såg nu att PS5 inte officiellt har stöd för FSR 2.0 ännu men att hårdvaran borde klara det? Bara Sony som är sega på att gå ut med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Det här borde ju fungera på Steam Deck. Vore intressant att se hur mycket skillnad det gör där!

Misstänker att det beror på om man kör spelet i tillräckligt hög upplösning för att FSR ska vara relevant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fatmajk:

Om de nu implementerar FSR 2.0 till PC till gamla GoW så kan man ju kanska ana om att det kommer till nya GoW:Ragnarök på PS5 också?

EDIT: Såg nu att PS5 inte officiellt har stöd för FSR 2.0 ännu men att hårdvaran borde klara det? Bara Sony som är sega på att gå ut med det?

AMD har släppt SDK för Xbox precis som de gjorde för FSR 1.0.

Microsoft verkar ha en mer öppen struktur där medan Sony inte verkar ha samma öppenhet eller enkelhet.

Däremot är det fullt möjligt att ”porta” det till ps5. Och i fall där spelmotorn har det inbyggt så blir det troligen ännu enklare etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är rejält osannolikt att Sony skulle lägga tid på FSR 2 i något av sina spel om de inte hade planer på att implementera det på PS5 framöver.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skulle säga att det är rejält osannolikt att Sony skulle lägga tid på FSR 2 i något av sina spel om de inte hade planer på att implementera det på PS5 framöver.

Håller med, men det känns ju som att det borde vara en bra grej för PS5?
Hur Sony resonerar är ju förstås en helt separat fråga...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Vad fint
Vem tänker prova och lämna recension?

Ping hint hint nudge nudge @JonasT

Är tyvärr för uppbunden med annat för att göra ett regelrätt test, men då God of War var installerat på den gamla testriggen kan jag åtminstone bjuda på några snabba skärmskott och prestandasiffror.

Kör spelet i 3 840 × 2 160 pixlar med detaljnivån Ultra på ett Geforce RTX 3080.

3 840 × 2 160 pixlar med FSR 2.0/DLSS Performance (1 920 × 1 080 intern rendering)

3 840 × 2 160 pixlar med FSR 2.0/DLSS Quality (2 560 × 1 440 intern rendering)

Dessvärre är det lite svårt att göra superkorrekta jämförelser mellan DLSS och FSR 2, sett till att båda teknikerna har ställbara reglage för skärpefiltret i God of War (vilket i grunden är jättebra!). Har ställt båda på motsvarande 0,3 i spelet, men teknikerna kan mycket väl ha olika utväxling hur mycket skärpa som appliceras vid "samma" värde. Tror DLSS har mer aggressivt skärpefilter vid låga värden än FSR 2.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av JonasT:

Är tyvärr för uppbunden med annat för att göra ett regelrätt test, men då God of War var installerat på den gamla testriggen kan jag åtminstone bjuda på några snabba skärmskott och prestandasiffror...

Största skillnaden jag ser är det höga gräset som på DLSS ser mer sharpened ut och att FSR 2.0 har mer "rutnätseffekt" mellan bergen i bakgrunden. Annars ser det rätt jämförbart ut. Har de stöd för FSR 1.0 också så man kan se hur det ser ut i jämförelse?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av My2nd:

Största skillnaden jag ser är det höga gräset som på DLSS ser mer sharpened ut och att FSR 2.0 har mer "rutnätseffekt" mellan bergen i bakgrunden. Annars ser det rätt jämförbart ut. Har de stöd för FSR 1.0 också så man kan se hur det ser ut i jämförelse?

De har tagit bort FSR 1.0 ur God of War i samband med att de patchade in 2.0, så går inte att göra en jämförelse där nej.

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa släppet på PC, riktigt bra spel.
Kul att dom lägger till grejer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta är bra träning för att implementera bättre skalning på konsol, det kommer ju behövas för UE5 och för att palla med RT på ett vettigt sätt. Förhoppningsvis så kanske vi får uppleva lite högre FPS targets framöver, 30 är ju ganska hemskt faktiskt, speciellt i actionsekvenser.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att prova och jag tycker AMD gör ett mycket bra jobb med FSR 2.0. Först tyckte jag att det var lika bra som DLSS i detta spelet, men sen började jag kolla och leta lite skillnader. Och dom finns. Här är ett exempel som jag har tagit fram.

Det är ett screenshot där jag panorerar kameran åt höger samtidigt som jag screenshotar, en bild i rörelse alltså. Kollar man utmed armen på FSR ser man pixlar som inte riktigt passar in i bakgrunden. Dessa är nya pixlar som kommer genom att jag panorerar, dom ser inte helt ut som berget och dessutom skimmrar dom ganska rejält. Jag skulle säga att det är ganska tydligt. Vill man verkligen se denna "defekt" kan man slå på ultra performance och panorera på en bakgrund som inte är slät, där framgår det väldigt tydligt vad jag menar. Generellt är bildstabilitet det som DLSS klarar bättre.

Det finns också något ställe (men då är det mer något enstaka ställe) där DLSS "streakar" som FSR klarar bättre, så DLSS är inte bättre på allt. Men generellt är det lite bättre. Och går man ner på balance, performance osv blir skillnaderna större.

Men jag tycker ändå att det är en mycket bra showing av AMD här, på betydligt enklare hårdvara än DLSS. På samma gång tycker jag att än så länge är hårdvaran man köper med RTX kortet värt pengarna, för det ser faktiskt bättre ut.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!!!

Då kan jag "kanske" sakna men säkert börja montera ner tankarna om att köpa nya grejor nästa år. Vill inte bli rånad i onödan

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

"One of the most demanding games on PC right now, Microsoft Flight Simulator, will receive DLSS and FSR 1.0 support in July when the Update 10 arrives. The team is also working on adding FSR 2.0, which is set to land later in the year."

https://www.techspot.com/news/94783-god-war-receives-amd-fsr-...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! DLSS 2.x har ju funnits länge nu och kunnat förbättrats, FSR 2.0 kanske fortfarande kan bli bättre med ett par till releaser 2.1 etc. Men riktigt bra redan nu.

Permalänk
Medlem

Ska försöka lira detta i sommar. Det har inte blivit av än.

Angående FSR och dess utveckling så förväntar jag mig någon form av hårdvarubaserad AI-sortering av temporal data (likt DLSS) i en framtida version när AMD har hårdvaran för det. Det kommer nog ha en fall-back precis som XeSS (när det nu kommer) iom att AMD inte har en marknadsdominans.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt måste testa detta när jag kommer hem, fsr gav så dålig bildkvalite och dlss såg mest konstigt ut, jag körde spelet på 80% resolution scaling istället.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Inte dåligt måste testa detta när jag kommer hem, fsr gav så dålig bildkvalite och dlss såg mest konstigt ut, jag körde spelet på 80% resolution scaling istället.

Kul. Återkom gärna med hur du upplever det. Glöm inte att ställa in skärpa och beskriva dels vilken upplösning du kör och vilken kvalitetsinställning du har på FSR.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.