Uppgradera TV från Plasma till Oled

Permalänk

Uppgradera TV från Plasma till Oled

Senast jag köpte TV var runt 10år sedan. Köpte då en LG Plasma PK550N. Varit väldigt nöjd med bilden och aldrig gillat LCD/LED. Har haft isär TVn en gång och lött om spruckna lödpunkter på nätdelen vilket orsakade lite problem. Idag fungerar TVn perfekt men är sugen på 4K och fördelar med OLED samt gärna lite större format, 55-65”.
Kommer att sitta väggmonterad.

Har ingen koll alls på marknaden eller priser.

Budget ca 10.000:- (är beredd på att tänka om något här)

Önskvärda funktioner:
55-65”
4K HDR
Bluetooth
OLED (eller likvärdigt)
Kommer att användas:
Apple TV, Switch,Ps4/Ps5/PC för gaming

Eftersom jag kör med apple tv är smart tv inte så högt prioriterat även om säkert alla har det…

Tips på ovan mottages tacksamt!

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Ett enkelt tips är den LG OLED du har råd med. Jag gick själv från plasma till en begagnad Philips med LG OLED-panel och är grymt nöjd 🙂

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Ett enkelt tips är den LG OLED du har råd med. Jag gick själv från plasma till en begagnad Philips med LG OLED-panel och är grymt nöjd 🙂

Är bara tråkigt att komma på efteråt att man valde fel pga av en diff på typ 2000:-
Men ja det kanske är så att allt gällande OLED är bättre än det jag har men vill helst inte välja någon lågbudgetmodell som havererar efter 3-4 år.
Måste väl ändå finnas populärare modeller som många väljer att köpa

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

LG Oled C1 känns väldigt prisvärd nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5732274

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Enkelt val, LG OLED B1 eller C1 65". Om du är van vid "Plasma-svärta" bör du absolut välja en OLED.
Finns många tillverkare men LG tillverkar i de allra flesta fallen panelerna till övriga tillverkare så varför gå över ån för vatten?

Absolut mest prisvärda just nu är B1/C1 som är 2021-modeller. B2/C2 är 2022 och kommer sannolikt komma ner i vettiga priser runt Black Friday, dvs slutet av november.

Skillnader mellan B1 och C1 är inte gigantiska men sammanfattas här:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Läs också gärna SweC Tv-Guide:
https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Är bara tråkigt att komma på efteråt att man valde fel pga av en diff på typ 2000:-
Men ja det kanske är så att allt gällande OLED är bättre än det jag har men vill helst inte välja någon lågbudgetmodell som havererar efter 3-4 år

Byggs väl inget längre som är tänkt att hålla mer än 3-4 år. Det ska ju va modeller som främst är ämnat för butiker som måste kunna visa reklam 24/7 och är byggda för det men de är oftast LCD.

Vet inte heller om det har med pris att göra. Jag köper toppmodeller som dör inom 3 år och budget modeller som också dör inom 3 år men inte har kortare livstid same shit.

Gällande OLED så tycker inte du behöver stressa gällande årsmodeller eller dylikt. Efter kalibration är det inga större skillnader på lgs oled paneler i prestanda. Måste verkligen referenstitta till max för att se någon skillnad på min gamla philips oled mot min nya C1. Jag är glad jag inte betalade multum extra för C2.

Sen har ju samsung kommit ut med en intressant panel men den lär ju inte va ett budgetalternativ på ett tag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Byggs väl inget längre som är tänkt att hålla mer än 3-4 år. Det ska ju va modeller som främst är ämnat för butiker som måste kunna visa reklam 24/7 och är byggda för det men de är oftast LCD.

Vet inte heller om det har med pris att göra. Jag köper toppmodeller som dör inom 3 år och budget modeller som också dör inom 3 år men inte har kortare livstid same shit.

Gällande OLED så tycker inte du behöver stressa gällande årsmodeller eller dylikt. Efter kalibration är det inga större skillnader på lgs oled paneler i prestanda. Måste verkligen referenstitta till max för att se någon skillnad på min gamla philips oled mot min nya C1. Jag är glad jag inte betalade multum extra för C2.

Sen har ju samsung kommit ut med en intressant panel men den lär ju inte va ett budgetalternativ på ett tag.

Att TV apparater dör inom 3 år tror jag är extremt ovanligt. Jag köper väl i snitt minst en ny OLED per år (ja, jag vet ) och dom verkar utan problem tuffa på betydligt längre än så hos dom som får dom när jag uppgraderar. Enda TVn av dom som jag vet kasserats idag är den där päronen lyckades bränna in Covid19 loggan efter att slaviskt ha kollat presskonferenserna i ett års tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att TV apparater dör inom 3 år tror jag är extremt ovanligt.

Word! Jag byter TV typ vart sjätte/sjunde år. Aldrig varit med om att de slutat fungera.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Philips OLEDs är rätt trevliga prismässigt nu.

55" 706 för 8000kr
65" 706 för 11000kr

55" 806 för 9000kr
65" 806 för 14000kr

Beror ju på vad man föredrar också, Android vs WebOS, Ambilight vs utan och så vidare.

https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=philips%20oled

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Byggs väl inget längre som är tänkt att hålla mer än 3-4 år. Det ska ju va modeller som främst är ämnat för butiker som måste kunna visa reklam 24/7 och är byggda för det men de är oftast LCD.

Vet inte heller om det har med pris att göra. Jag köper toppmodeller som dör inom 3 år och budget modeller som också dör inom 3 år men inte har kortare livstid same shit.

Gällande OLED så tycker inte du behöver stressa gällande årsmodeller eller dylikt. Efter kalibration är det inga större skillnader på lgs oled paneler i prestanda. Måste verkligen referenstitta till max för att se någon skillnad på min gamla philips oled mot min nya C1. Jag är glad jag inte betalade multum extra för C2.

Sen har ju samsung kommit ut med en intressant panel men den lär ju inte va ett budgetalternativ på ett tag.

Det låter som du har hittat på en egen motivering till att byta TV ofta. Klart en TV håller mer än 3-4 år normalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Philips OLEDs är rätt trevliga prismässigt nu.

...

Beror ju på vad man föredrar också, Android vs WebOS, Ambilight vs utan och så vidare.

Ambilight är riktigt trevligt!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det låter som du har hittat på en egen motivering till att byta TV ofta. Klart en TV håller mer än 3-4 år normalt sett.

Nej jag behåller ju mina tills de går sönder. Har fortfarande kvar plasman på vinden i hopp om att man kan hitta någon som kan åtgärda den.

Dock så hoppas jag OLED håller bättre. Min Philips OLED har ändå gått relativt lite för sin ålder men det hade min samsung ps 51d7005 plasma också gjort... Men OLED är ju mer energieffektivt vilket jag hoppas kommer visa sig i livslängd. Att samsung inte gör plasma i samma klass som pioneer gjorde visste man ju egentligen redan när man köpte den.

Men jag hade räknat med att min Sony w650 skulle hålla mer än 1,5 år men den lyckades jag ju istället få bytt på garantin iaf.

Härav jag är sjukt skeptisk till att tv apparater byggs för att hålla i 10 år och inte mer slit och släng i hopp om att folk ska köra kortare cykler och uppgradera oftare med en till synes lägre prislapp än om de hade byggt dem ordentligt. Tycker inte byggkvaliten verkar så otroligt super när man spatserar runt i elladorna och slimhetsen tror jag knappast hjälper att få alla komponenter att gå svalt nog speciellt när det ska jagas nits för hdr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en LG 50" plasma till en LG 65CX, helnöjd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.