Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Google mesh wifi/asus

Hej jag har ett problem som jag inte lyckas reda ut. Vi har Google mesh wifi hemma. Av någon anledning så kan jag inte klicka på länkar typ på fb men även överallt annars och det hände plötsligt och det är lite oklart vad detta beror på. Svaret jag får är att sidan är inte tillgänglig, stänger jag av wifi eller byter wifi så läser det in fint. Även tvn som är trådbunden vägrar logga in på apparna, säger att den inte kan koppla till internet. Testar man hastigheten i google appen ser det bra ut. Det löste sig tillfälligt när sambon lade över och ändrade ip range men efter att par dagar var problemet tilbaka igen. Jag har lagt ett tillfälligt wifi på separat router utanför google och där funkar allt klockrent när jag byter över dit men jag får liksom inte koll på vad det är som gör att detta inträffar från början och försöker förstå. Kansle en luddig beskrivning och jag kan säkert specificera den. Någon som har en ide om orsak?

Permalänk
Medlem

Har ni både google router och asus router?

Har ni flera routrar med DHCP aktivt kan det orsaka problemen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annfo:

Av någon anledning så kan jag inte klicka på länkar typ på fb men även överallt annars
[..]
Svaret jag får är att sidan är inte tillgänglig, stänger jag av wifi eller byter wifi så läser det in fint.
[..]
Jag har lagt ett tillfälligt wifi på separat router utanför google och där funkar allt klockrent när jag byter över dit men jag får liksom inte koll på vad det är som gör att detta inträffar från början och försöker förstå. Kansle en luddig beskrivning och jag kan säkert specificera den. Någon som har en ide om orsak?

Börja med att ta en skärmdump av det exakta felmeddelandet och ladda upp i tråden om du vill ha chans att få bättre hjälp.

Eftersom du säger att du försöker förstå -- en superkort lektion i nätverksfelsökning på en Windows-dator följer:

En grundförutsättning för att något alls ska fungera är att din dator över huvud taget har fått tilldelat en egen korrekt IP-adress.

I kommandoradsfönster i Windows (cmd på startmenyn) skriv

ipconfig /all

Du förväntar dig att din dator ska ha en IP-adress som börjar på 192.168 och att du ska ha en gateway som är väldigt lik din dators IP-adress och slutar på .1. Det kan vara annorlunda och fungera ändå, men det beskrivna är det vanliga på hemnätverk. Om din IP-adress börjar på 169.254 så har din Windows-dator garanterat inte fått en korrekt IP-adress. En skärmdump av ovanstående kan hjälpa dig att få fler tips på vad som kan vara fel.

När du surfar så händer på hög nivå två saker:
1) Webbläsaren gör en DNS-förfrågan och översätter till exempel sweclockers.com till 158.174.189.9
2) Webbläsaren använder IP-adressen 158.174.189.9 för att koppla upp till Sweclockers och ladda ner en sida.

Just nu är det oklart vilket av detta som går fel.

Tyvärr kan både 1 och 2 göras på flera olika sätt och det finns massor av olika saker som kan gå fel, speciellt i steg 2. Exakt vad som händer kommer att bero mycket på dina inställningar och hur du fysiskt kopplat hos dig och inget av detta är känt för dem som ska tipsa om vad som är fel.

En enkel felsökning av steg 1 kan göras genom kommandoraden i Windows. Skriv till exempel

nslookup sweclockers.com

och se om du får svar. För just Sweclockers så ska du få IP-nummret ovan. Att detta fungerar är inte en garanti att webbläsarens DNS-uppslag också ska lyckas, men det ökar chansen.

Om du får svar kan du skriva

telnet sweclockers.com 443

för att testa en uppkoppling till den namngivna servern (dvs steg 2). Om uppkopplingen lyckas så får du ett svart kommandoradsfönster. Annars får du ett felmeddelande som kan ge ledtrådar om vad som är fel. Skärmdumpa och posta i tråden.

Vid misslyckad uppkoppling kan du eventuellt få ut ytterligare information med

tracert sweclockers.com

vilket visar vilken väg internettrafiken tar till den angivna servern.

Du kan jämföra resultaten mellan en dator där allt funkar och en där det inte funkar (eller samma dator inkopplad på olika sätt).

(Jag sitter inte vid en Windows-dator, så några detaljer av det jag skriver ovan kan säkert vara fel, jag har inte testat kommandona ovan, de är tagna från minnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har ni både google router och asus router?

Har ni flera routrar med DHCP aktivt kan det orsaka problemen.

Nej när det första nätverket bara bråkade med mig och jag konstant inte kan komma in på varken banken, appar till smarta hem lösningar eller när tvn vägrade logga in på streamingtjänster så tog jag helt enkelt fram den gamla routern och gjorde ett nytt separat nätverk. Har 2 fiberlinor till huset så jag har dem helt skilda från varandra. På det nya nätverket (asus) funkar allt klockrent så det måste vara en inställning någonstans som inte lirar i google. Har tex tado fr styrning till värmepumpen. Väljer jag den i telefonen kommer jag enbart till den gula blanka skärmen med tados logga sedan händer inget mer. Stänger jag av wifi då eller byter till asus kommer jag direkt in i appen efter att ha stängt ner den och startat upp den igen.

Permalänk
Medlem

Kanske löst nu

Skrivet av KAD:

Börja med att ta en skärmdump av det exakta felmeddelandet och ladda upp i tråden om du vill ha chans att få bättre hjälp.

Eftersom du säger att du försöker förstå -- en superkort lektion i nätverksfelsökning på en Windows-dator följer:

En grundförutsättning för att något alls ska fungera är att din dator över huvud taget har fått tilldelat en egen korrekt IP-adress.

I kommandoradsfönster i Windows (cmd på startmenyn) skriv

ipconfig /all

Du förväntar dig att din dator ska ha en IP-adress som börjar på 192.168 och att du ska ha en gateway som är väldigt lik din dators IP-adress och slutar på .1. Det kan vara annorlunda och fungera ändå, men det beskrivna är det vanliga på hemnätverk. Om din IP-adress börjar på 169.254 så har din Windows-dator garanterat inte fått en korrekt IP-adress. En skärmdump av ovanstående kan hjälpa dig att få fler tips på vad som kan vara fel.

När du surfar så händer på hög nivå två saker:
1) Webbläsaren gör en DNS-förfrågan och översätter till exempel sweclockers.com till 158.174.189.9
2) Webbläsaren använder IP-adressen 158.174.189.9 för att koppla upp till Sweclockers och ladda ner en sida.

Just nu är det oklart vilket av detta som går fel.

Tyvärr kan både 1 och 2 göras på flera olika sätt och det finns massor av olika saker som kan gå fel, speciellt i steg 2. Exakt vad som händer kommer att bero mycket på dina inställningar och hur du fysiskt kopplat hos dig och inget av detta är känt för dem som ska tipsa om vad som är fel.

En enkel felsökning av steg 1 kan göras genom kommandoraden i Windows. Skriv till exempel

nslookup sweclockers.com

och se om du får svar. För just Sweclockers så ska du få IP-nummret ovan. Att detta fungerar är inte en garanti att webbläsarens DNS-uppslag också ska lyckas, men det ökar chansen.

Om du får svar kan du skriva

telnet sweclockers.com 443

för att testa en uppkoppling till den namngivna servern (dvs steg 2). Om uppkopplingen lyckas så får du ett svart kommandoradsfönster. Annars får du ett felmeddelande som kan ge ledtrådar om vad som är fel. Skärmdumpa och posta i tråden.

Vid misslyckad uppkoppling kan du eventuellt få ut ytterligare information med

tracert sweclockers.com

vilket visar vilken väg internettrafiken tar till den angivna servern.

Du kan jämföra resultaten mellan en dator där allt funkar och en där det inte funkar (eller samma dator inkopplad på olika sätt).

(Jag sitter inte vid en Windows-dator, så några detaljer av det jag skriver ovan kan säkert vara fel, jag har inte testat kommandona ovan, de är tagna från minnet)

Det verkar vara något med dns inställningarna. Nu justerat och det funkar... Än så länge. Det har hänt förr att det lirar ett par dagar för att sedan återgå. Tack för ett väldigt pedagogiskt skrivet inlägg med tips🙂

Permalänk
Medlem

Jag är alltså inne via mobilen, uppkopplad på wifi och klickar på en länk någon lagt upp (i detta fall hemnet) och får dessa skärmar oavsett vilken länk det gäller. Stänger jag av wifi så funkar länkarna. Det händer absolut inget om jag klickar på tillbaka eller fortsätt till webbplats på sidan.