Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kolla om du behöver glasögon som kompenserar för astigmatism.

Sedan:
Stäng av ClearType. Det är något som jag får huvudvärk av på några minuter.

Detta är också en av anledningarna för mig att köra uBlock - så att jag kan stänga av nedladdningsbara typsnitt för nästan alla webbsidor idag har valt rena hjärnblödningen till typsnitt som alltid är suddiga för mig och sedan har jag valt in Arial och Times New Roman som standardtypsnitt.

I senare version av Firefox har jag dessutom fått gå in och hacka userChrome.css för att det skall se bra ut. Likaså i Thunderbird så har jag rapporterat det som en bugg att det är suddiga typsnitt och det finns nu workarounds för det. Se följande bugg: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1734912

Stäng inte av ClearType, kalibrera det istället för din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Funderar på att byta skärmar då jag blir väldigt trött i ögonen vid intensivt användande.

Vet dock inte vilja parametrar jag främst ska fokusera på. Uppdateringsfrekvens? Upplösning? Skärmteknik? Storlek och avstånd?

Ett krav är iaf 16:10 (absolut inte 16:9 iaf) och ska användas till kontorsarbete och programmering.

Idag har jag tre Dell UltraSharp U2412M 1920 x 1200 24".

Större skärmar och längre avstånd för att "skela" mindre?
Högre upplösning och skala till "rätt storlek"?
Minska flimmer. Högre uppdateringsfrekvens osv?
Gå ifrån IPS paneler?

Någon som har erfarenhet och kan komma med förslag?

Har inte läst allt men så här tycker jag.

En bra 4k skärm i 32" (Senaste Dell UltraSharp eller någon ny bättre Lenovo eller liknande)
150%
En bonusskärm kan vara en stående 24"
80cm avstånd
Tänk på att du hellre skall titta lätt ner än horizontellt.
Använd alternativt en app för att splitta skärmen i Zoner.
Undvik torra ögon, prata med läkare, eller läs denna, inte optiker eller reklam.
https://www.sankterik.se/sv-se/patient/sjukdomar-och-besvar/t....
Istället för att titta åt andra håll, ta ett litet varv på kontoret en gång i timmen.

Voalá!

EDIT, förkasta inte helt ultrabreda, en sådan här kan du splitta i två virtuella skärmar. Den har dessutom 75Hz.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5777592
Vi har 10st på jobbet, grymt nöjda.

Syftning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

EDIT, förkasta inte helt ultrabreda, en sådan här kan du splitta i två virtuella skärmar. Den har dessutom 75Hz.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5777592
Vi har 10st på jobbet, grymt nöjda.

Tror denna är samma som den Dell och LG jag tipsade om ovan, dvs samma panel. Du tycker inte att ljusstyrkan är för dålig, ska bara vara 300 nits?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Dark Reader tillägget. Väldigt avslappnande mot ögonen.
https://darkreader.org

Permalänk
Medlem

Jisses alltså jag ger upp. Får fortsätta med mina 24". Finns inget vettigt att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror denna är samma som den Dell och LG jag tipsade om ovan, dvs samma panel. Du tycker inte att ljusstyrkan är för dålig, ska bara vara 300 nits?

Samma panel definitivt i Dell. Absolut inte för ljussvag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Jisses alltså jag ger upp. Får fortsätta med mina 24". Finns inget vettigt att köpa...

Nä, 24" FHD är nog fortfarande det bästa på marknaden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aep65:

Vad säger du om paneltyp för övrigt? Omgivning man kan kontrollera och med tanke på vad som är mest vilsamt för ögonen.

Som skrivet är IPS det enda säkra kortet vad gäller sådant som betraktningsvinklar och subpixelstruktur. Få IPS:er som har problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Samma panel definitivt i Dell. Absolut inte för ljussvag.

Lite sugen på att testa för 4K räcker helt enkelt inte för mina behov och multiskärm verkar bara bli sämre och sämre i Windows hur otroligt det än må låta, ständigt strul samt en massa kanter och annat. Fast då blir det två setuper för lär ju inte vara någon höjdare att spela på, iaf inte det jag brukar spela..förutsatt att jag nån gång får tid över för det alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror denna är samma som den Dell och LG jag tipsade om ovan, dvs samma panel. Du tycker inte att ljusstyrkan är för dålig, ska bara vara 300 nits?

Ja LG är samma panel också
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5946352

Fördelen med LG är framförallt deras mjukvara som göra att skärmen kan partitioneras på ett mer "native" sätt som jag förstått det. Dock dyrast av de tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite sugen på att testa för 4K räcker helt enkelt inte för mina behov och multiskärm verkar bara bli sämre och sämre i Windows hur otroligt det än må låta, ständigt strul samt en massa kanter och annat. Fast då blir det två setuper för lär ju inte vara någon höjdare att spela på, iaf inte det jag brukar spela..förutsatt att jag nån gång får tid över för det alltså

Lenovon har TB4 med 65w PD samt ethernet vilket för oss är perfekt då användarna gar laptops med TB4. Som sagt 75Hz är nice men kanske inte gamingskärm direkt. Det följer inte med någon mjukvara för partitionering av skärmen, vi kör det som finns i Windows samt i vissa fall PowerToys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lenovon har TB4 med 65w PD samt ethernet vilket för oss är perfekt då användarna gar laptops med TB4. Som sagt 75Hz är nice men kanske inte gamingskärm direkt. Det följer inte med någon mjukvara för partitionering av skärmen, vi kör det som finns i Windows samt i vissa fall PowerToys.

Får kanske testa köpa en ändå och se, gillar ju att köpa skärmar

HP ska tydligen också ha en variant på samma skärm som jag hört skulle vara något bättre, men vet inte alls vad det baserar sig på, förmodligen minimala skillnader. LG insisterar ju, på sina skärmar, att ha portarna bakåt vilket åtminstone jag finner rejält irriterande och opraktiskt.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna köra på en 27" 5k. Skala 200% och få utrymme som på en 2k skärm.
Som ni kanske har förstått gillar jag inte "fractional scaling" ...

https://www.lg.com/se/monitor/lg-27MD5KL-B

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på denna och köra i 100%, är ju inte helt säker på hur text ser ut dock (WRGB), på min 77" med 150% ser ju text grym ut på 2 meters avstånd.
https://www.inet.se/produkt/2221909/asus-42-rog-swift-pg42uq-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Man skulle kunna köra på en 27" 5k. Skala 200% och få utrymme som på en 2k skärm.
Som ni kanske har förstått gillar jag inte "fractional scaling" ...

https://www.lg.com/se/monitor/lg-27MD5KL-B

Fattar inte varför du vill ha en så liten skärm, kanske en anledning till dina ögons trötthet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fattar inte varför du vill ha en så liten skärm, kanske en anledning till dina ögons trötthet?

Va? En 27" är väl för fasen inte liten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu blev jag sugen på denna och köra i 100%, är ju inte helt säker på hur text ser ut dock (WRGB), på min 77" med 150% ser ju text grym ut på 2 meters avstånd.
https://www.inet.se/produkt/2221909/asus-42-rog-swift-pg42uq-...

Det är väl LGs 42" med Display Port och matt filter. Om det är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Va? En 27" är väl för fasen inte liten!

Det är ju såklart relativt... för mig låter det smått som huvudskärm.

Permalänk
Medlem

Som några redan varit inne på så kan jag varmt rekommendera någon form av ögondroppar också som hjälper till att återfukta ögonen för dom gånger det behövs. Testade för första gången för några dagar sen och det var som att torka bort kondensen på framrutan i bilen. En helt ny värld

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror denna är samma som den Dell och LG jag tipsade om ovan, dvs samma panel. Du tycker inte att ljusstyrkan är för dålig, ska bara vara 300 nits?

Vad ska du ha skärmen till?
HDR filmvisning? Ok, då är 300 nits en begränsning.
Enbart kontorsarbete/skrivbord/jobb/SDR?
Då är redan 300 nits overkill!

Skrivet av aep65:

Man skulle kunna köra på en 27" 5k. Skala 200% och få utrymme som på en 2k skärm.
Som ni kanske har förstått gillar jag inte "fractional scaling" ...
https://www.lg.com/se/monitor/lg-27MD5KL-B

Skrivet av aep65:

Va? En 27" är väl för fasen inte liten!

Jag tycker du är på rätt spår 200% skalning är nog rätt sannolikt bästa kompromissen...
Men själv skulle jag rösta för 32 tums 5k
Du kan fortfarande skala 200% och få en väldigt mjuk pixelfri bild...
Men om du blir tvungen att hoppa ner till 1440p (i spel eller nån enstaka applikation som inte gillar 200%) så har du fortfarande DPI som vilken 24 tums 1080p skärm som helst, så väldigt naturlig lättläst bild där inget är för litet!
(om än med aningens tydliga pixlar för den med perfekt syn...)

Och 32 tum 16:9 är en ganska vettig kompromiss: visst, det är större än 27 tum, men rent ergonomisk håller det sig ganska rimligt så bilden inte hamnar för högt, eller att man måste vrida skallen en massa för att se allting.
(... fick jag drömma skulle jag nog fundera på en ungefär 40 tums 21:10 6880x3200 skärm - tänk dig en 32 tums 16:9 5K "utsträckt" till 21:10)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Går det att få det mörkare?

Har mina skärmar på 0% ljusstyrka och har nattläge på windows. Dark mode på alla siter där det finns. Hade ändå gärna haft ner det en 5-10% till.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är väl LGs 42" med Display Port och matt filter. Om det är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv

Nu varken tittar jag på film eller redigerar bilder på jobbet, bara en massa text och lite 3d-cad. Jag är orolig för hur WRGB kommer se ut med text om jag 100% skalning.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en 16:10 till 21:9 monitor och tycker att det fungerar bättre för mig än 16:10 för produktivitet.

Jag kan ha fönster till höger och vänster som visar "status" (bla Outlook mail, Outlook kalernder och Teams) medans jag arbetar i ett fönster mitt på skärmen.
Kan på så sätt slappna av och ser samtidigt om något händer i de andra programmen utan att behöva växla fönster eller ha några notifikationer påslagna.

Men det är ju som sagt personligt. Om du har möjligheten besök en datorlåda och titta på skärmarna som de har uppställda och hur det är för dina ögon.

Men som många sagt så är nog en icke-PWM skärm det du ska välja.
Den absolut lugnaste bilden borde en OLED ha - men det är väl först nu som de börjar komma i något snånär stort utbud. Jag tycker fortfarande att det är få modeller att välja bland.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Extremaz:

Går det att få det mörkare?

Har mina skärmar på 0% ljusstyrka och har nattläge på windows. Dark mode på alla siter där det finns. Hade ändå gärna haft ner det en 5-10% till.

Du kan alltid försöka dra ned kontrastreglaget i skärmen så att vitt i bilden ankras på en mörkare nivå. Det minskar inte ljuset från lysdioderna så svart i bilden stannar kvar på samma nivå samt att skärmens dynamiska omfång minskar. Men det minskar i alla fall skärmens förmåga att lysa i vitt vilket kanske är vad situationen kräver.

Annars kan du pröva med mer belysning i rummet för att hålla pupillen mer på en konstant nivå och mer i linje med skärmens ljusstyrka.

En tredje väg som inte är så lyckad den heller, rätt meckig och kostsam är någon form av ND-filter på skärmen.

Den långsiktiga lösningen är en skärm som kan gå tillräckligt lågt i ljusstyrkan, vilket är något som måste testas. Du skulle antagligen behöva en skärm som kan gå under 60 nits med reglaget på 0 och det är ganska ovanligt. Kvalitetsskärmarna från Eizo, NEC med flera liknande tillverkare brukar kunna det. Bulken av övriga skärmar landar runt 60–80 nits som lägst och många spelskärmar kan inte gå lägre än 100–150 nits.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Nu varken tittar jag på film eller redigerar bilder på jobbet, bara en massa text och lite 3d-cad. Jag är orolig för hur WRGB kommer se ut med text om jag 100% skalning.

Kommer att synas att text är annorlunda om du ska köra exempelvis en 42-tums OLED i 100% skalning. Det försämrar läsbarheten med den skalningen. Man kan konstatera att det blir en synbar förändring, men hur du som individ påverkas av detta måste man avgöra själv.

Hur som borde det för jobbet synpunkt fungera lika väl med en 42-tums 4K-IPS.

Permalänk
Medlem

Just nu står det väl emellan MateView 3:2 4k 28" och LG 16:9 5k 27".

Vad gäller MateView:n så kan man bara köra med 50Hz via HDMI som jag förstår det. Vill använda min egen docka så jag också kan ansluta fler skärmar. För visst är det väl så den måste kopplas isf? Tror jag gillar detta formatet bäst och den är betydligt billigare.

Vad gäller LG:n så är det väl bara priset som jag inte gillar. Skalat till 200% kommer formatet att funka.
Aj då, verkar inte ha någon annan ingång än Thunderbolt 3 ... Där sprack det. Ingen möjligheter att ansluta fler skärmar då antar jag?

Lagt till "Aj då ..."
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad ska du ha skärmen till?
HDR filmvisning? Ok, då är 300 nits en begränsning.
Enbart kontorsarbete/skrivbord/jobb/SDR?

Respekterar att din åsikt är att 300 nits räcker, min är att jag gärna vill ha klart högre än så. Bland annat för att för att fungera bra/bättre även i ljusare rum. Och ja, jag inser att det finns en viss ironi i att jag idag har en OLED som primärskärm (om än hackad) men skulle gärna se att den också hade klart högre ljusstyrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kommer att synas att text är annorlunda om du ska köra exempelvis en 42-tums OLED i 100% skalning. Det försämrar läsbarheten med den skalningen. Man kan konstatera att det blir en synbar förändring, men hur du som individ påverkas av detta måste man avgöra själv.

Hur som borde det för jobbet synpunkt fungera lika väl med en 42-tums 4K-IPS.

Vet inte om det är för att jag vant mig men jag tycker att detta problem minskat jämfört med i början (jag är ju inne på min fjärde OLED som skrivbordsmonitor nu) då jag irriterade mig klart mer på det. Idag kör jag till och med med ClearType aktiverat då jag upplever att det med rätt "tuning" faktiskt totalt sett ger bättre textkvalite än utan vilket jag absolut inte tyckte initialt. Det kräver dock att man ser över vilka typsnitt och liknande man använder. Men att en IPS, i synnerhet en lite mindre sådan, hanterar text klart bättre är ingen som helst tvekan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu varken tittar jag på film eller redigerar bilder på jobbet, bara en massa text och lite 3d-cad. Jag är orolig för hur WRGB kommer se ut med text om jag 100% skalning.

Om du bara ska ha skärmen till arbete så köp en bra IPS. Tar man ut spel och "multimedia" ur ekvationen ser jag få om ens någon anledning att skaffa OLED annat än möjligtvis om man vet med sig att man väldigt ofta kommer titta på skärmen ur en dålig vinkel så man påverkas av sånt (gäller väl primärt VA paneler, finns en anledning att dom ofta är krökta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Respekterar att din åsikt är att 300 nits räcker, min är att jag gärna vill ha klart högre än så. Bland annat för att för att fungera bra/bättre även i ljusare rum. Och ja, jag inser att det finns en viss ironi i att jag idag har en OLED som primärskärm (om än hackad) men skulle gärna se att den också hade klart högre ljusstyrka

Jag försöker verkligen respektera din åsikt att 300 nits inte räcker
...men jag kan liksom inte se framför mig scenariot när det skulle hända.

WOLED klarar väl inte ens 200 nits full white, så du borde väl gråta lite inombords varje gång du tex öppnar något i office i fullskärm?

Jag har jobbat i relativt ljusa kontor och aldrig känt ett behov att dra skärmstyrka över typ 30% på en normal skärm.
Man måste verkligen gilla känslan att något verkligen lyser en i ansiktet som en lampa, snarare än något som faktiskt flyter ihop lite mer med omgivningen för att inte 300 nits ska räcka IMHO.
Möjligen om man sitter i en lokal med monsterfönster på två eller mer sidor utan några persienner alls en ljus sommardag? Men då kanske man borde se över sin arbetslokal istället?

(återigen så länge vi snackar SDR och med fokus på kontor/arbete)

...

Men om du behöver så behöver du det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.