Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dark mode är generellt en dålig idé för synergonomi. Det är mycket mer ansträngande för ögonen att läsa vit text på svart bakgrund än viceversa. Och vad jag ser därute är att många tar till dark mode för att de, ofta omedvetet, kör skärmen alldeles för ljusstarkt från början. Som en dubbelsmocka mot ögonen.

Ska man sitta i ett mörkt rum o inte bli bländad av en skärm med vit bakgrund o svart text så måste man ju dra ner den på absolut lägsta ljusstyrkan vilket i sin tur kommer ge en alldeles för låg kontrast mellan bakgrund o text för att ge bra läsbarhet samtidigt som bilder också kommer bli mörkare o otydligare, o det samtidigt som den vita bakgrunden fortfarande är för ljus jämfört med rummet runtomkring vilket kommer småblasta ögonen oavsett.
Så nä, har rockat mörkt läge på högsta ljusstyrkan i flera år o aldrig blivit trött i ögonen av det. Värre var det på den tiden man satt på en CRT, då blev man alltid trött i ögonen efter några timmar oavsett vad man gjorde. Flimmer är så väldigt onajs det.

Permalänk
Medlem

Vilket är det mest tydliga och vilsamma typsnittet egentligen? Jag har bara kört på med vad som är default i Visual Studio och Rider...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aep65:

Vilket är det mest tydliga och vilsamma typsnittet egentligen? Jag har bara kört på med vad som är default i Visual Studio och Rider...

Världens bästa typsnitt? Comic Sans lämnar ingen oberörd.

Annars har olika typsnitt olika funktioner. Seriffer finns där för redan på romarrikets dagar fattade man deras funktion vid längre texter. Och sans seriffer har fördelen för korta informativa texter, skyltar och liknande.

Fördelen med hög upplösning likt 4K på 27 och 32-tum är den markant bättre textrenderingen gör att det ökar läsbarheten med skalat gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Världens bästa typsnitt? Comic Sans lämnar ingen oberörd.

Annars har olika typsnitt olika funktioner. Seriffer finns där för redan på romarrikets dagar fattade man deras funktion vid längre texter. Och sans seriffer har fördelen för korta informativa texter, skyltar och liknande.

Fördelen med hög upplösning likt 4K på 27 och 32-tum är den markant bättre textrenderingen gör att det ökar läsbarheten med skalat gränssnitt.

Så det du säger är att hög upplösning och sen skala för att få rätt storlek ger tydligare text?
Det var just det med texten jag tyckte såg så klart ut på kollegans mac. Trodde det var skärmtypen i säg men det är kanske upplösningen?

Lagt till mer text om jämförelse med skärm mac
Permalänk
Medlem

Kanske en sådan här med ett avstånd på, tja 1,2 - 1,5 m eller nåt. Skalad bild till samma storlek som jag har nu då med 1920x1200 och 100%. Gunnars glasögon till det och testa både dark och light mode.
Vad tror ni om det?

https://www.inet.se/produkt/2221044/dell-30-ultrasharp-u3023e...

Glömde länk...
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Ska man sitta i ett mörkt rum o inte bli bländad av en skärm med vit bakgrund o svart text så måste man ju dra ner den på absolut lägsta ljusstyrkan vilket i sin tur kommer ge en alldeles för låg kontrast mellan bakgrund o text för att ge bra läsbarhet samtidigt som bilder också kommer bli mörkare o otydligare, o det samtidigt som den vita bakgrunden fortfarande är för ljus jämfört med rummet runtomkring vilket kommer småblasta ögonen oavsett.

Ifall det är din slutsats har du nog missat något grundläggande i hur detta fungerar. Eller råkat ut för dåliga bildskärmar!

Man sänker ljusstyrkan till den nivå när du märker att skärmen är något ljusstarkare än omgivningen runtom skärmen. Med normalt fungerande skärmar ska det dynamiska omfånget hålla sig likadant och sänkt reglage endast resulterar i mindre ljusflöde från bakgrundsbelsyningen. Förhållandet mellan bakgrund och text är fortfarande densamma om skärmen är normalt fungerande.

Att bilder blir "mörkare o otydligare" kan förklaras med att hjärnan kortsiktigt reagerar på den relativa förändringen. Man måste ge det några minuter att anpassa sig och då kommer man märka att en ljusnivå anpassad efter omgivningen faktiskt ökar tydligheten hos text och bild när pupill och kanske även rodopsin-nivåerna kan hålla sig konstanta.

Det du skriver kan också komma av att du haft (eller rentav har) en dålig skärm som inte har korrekt fungerande reglage där ljusstyrkan även förskjuter det dynamiska omfånget och inte bara påverkar lysdioderna. Det som ska vara mörkgrått trycks ned till svart – "black crush". Jag hade en gammal Dell en gång för sisådär 15 år sedan som inte gick att sänka ljusstyrkan under en viss nivå för då blev den inte ljussvagare utan den flyttade bara omfånget nedåt och bilden sotade igen så att jag inte längre såg skuggtonerna i bilderna jag skulle photoshoppa.

Lenovo P27h-10 är en sådan skärm jag träffat på i modern tid som är felaktigt konstruerad. Det gick inte att sänka den under 200 nits utan att den uppstår "black crush". Gick heller inte att köra högre för då klippte den mot vitt. Kanske inte alla Lenovo P27h-10 är sådana men det exemplaret var i alla fall helt omöjligt att kalibrera till önskvärda nivåer än just 200 nits.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aep65:

Så det du säger är att hög upplösning och sen skala för att få rätt storlek ger tydligare text?
Det var just det med texten jag tyckte såg så klart ut på kollegans mac. Trodde det var skärmtypen i säg men det är kanske upplösningen?

Apple har löst detta galant med sina retina-skärmar i vad som börjar bli snart 10 år nu. Särskilt på iMac 5K. Med Windows 10 kom det i kapp rätt ok, men det är fortfarande många Windows-program som inte trivs med skalning. Så trots samma skärmar och samma paneler och typsnittsfamiljer kan det se olika ut. Tycker inte Windows alltid riktigt får till den typografiska kontrollen runt kerning och knipning, men det kan ju vara inbillade yrkesskador från 90-talet från att bryta tidningar i Quark Xpress.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt svar på OPs frågor men det känns som att kravet med 16:10 begränsar utbudet myckte helt i onödan. 16:10 i sig har väl sina fördelar, men om skälet är att maxa antalet pixlar så har en enda 4K skärm fler pixlar än OPs tre nuvarande skärmar. Även med skalning blir det förmodligen klart fler pixlar totalt sett med säg 2 4K skärmar och ändå bättre kvalitet.

Nu är det så klart bara OP som kan avgöra vad som är bäst för just dig, så ovanstående mest sagt som referens

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte riktigt svar på OPs frågor men det känns som att kravet med 16:10 begränsar utbudet myckte helt i onödan. 16:10 i sig har väl sina fördelar, men om skälet är att maxa antalet pixlar så har en enda 4K skärm fler pixlar än OPs tre nuvarande skärmar. Även med skalning blir det förmodligen klart fler pixlar totalt sett med säg 2 4K skärmar och ändå bättre kvalitet.

Nu är det så klart bara OP som kan avgöra vad som är bäst för just dig, så ovanstående mest sagt som referens

Det är formatet i sig jag inte gillar. 16:9 är för bred .. och inte tillräckligt hög helt enkelt. Hade hellre tom haft de gamla 4:3.
Den som kom på att vi ska använda 16:9 för kontorsarbete borde skjutas ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Vad är ClearType?

En teknik som gör typsnitt suddiga och svårlästa bara för att målsättningen är att få dem att se ut som fontdesignern förväntar sig när du skalar dem upp/ner i storlek.

Det är helt enkelt "Newspeak". Egentligen så skulle det heta Fuzzytype, men det säljer inte.

Officiell site; https://docs.microsoft.com/en-us/typography/cleartype/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Det är formatet i sig jag inte gillar. 16:9 är för bred .. och inte tillräckligt hög helt enkelt. Hade hellre tom haft de gamla 4:3.
Den som kom på att vi ska använda 16:9 för kontorsarbete borde skjutas ...

Och alla program måste köras i fullskärms läge så du inte själv kan välja precis vilket format du vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Det är formatet i sig jag inte gillar. 16:9 är för bred .. och inte tillräckligt hög helt enkelt. Hade hellre tom haft de gamla 4:3.
Den som kom på att vi ska använda 16:9 för kontorsarbete borde skjutas ...

Det gör ju valet en aning enklare i alla fall, eftersom det i stort sett inte finns några skärmar som är "smalare" än 16:9. Du har Dell U3023E som är 16:10 och Huawei MateView som är 3:2. I övrigt finns det en bunt gamla 1920x1200-skärmar som troligtvis inte är mycket bättre än vad du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Världens bästa typsnitt? Comic Sans lämnar ingen oberörd.

Annars har olika typsnitt olika funktioner. Seriffer finns där för redan på romarrikets dagar fattade man deras funktion vid längre texter.

Seriffer har ungefär samma verkan som 'mer diskant', större bandbredd därmed exaktare 'kanter' i informationsflödet mot hjärnan och lättare kan skilja tecken - en analog ekvivalent är en telefonsamtal över en hårt lågpassfiltrerad telefonlinje där man inte kan skilja mellan ljudet för 'f' och 's' enkelt i samtalet för att allt över 2.5 KHz är bortfiltrerat och hjärnan får jobba mer för att tolka samtalet rätt - men med seriffer är samma sak som att filtrets gräns höjs lite, till 3.4 kHz och mer diskant kommer över och det är nu lätt att skilja mellan 'f' och 's' i samtalet.

Och som sagt det är något som redan romarna insåg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och alla program måste köras i fullskärms läge så du inte själv kan välja precis vilket format du vill?

För låg och inte tillräckligt bred för två fönster i bredd. Och för brett med tre skärmar. Men du kör på vad du finner lämpligt givetvis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

För övrigt så är det ett dåligt förslag att sänka ljusstyrkan på en PWM-skärm då det är just det som PWM används till. Vid max ljusstyrka så flimmrar den alltså inte alls, medans när man sänker den så börjar flimret för att bli tydligare o tydligare ju mörkare man kör.

Mmm sant, att sänka styrkan på en PWM-skärm är ett tveeggat svärd...
Å andra sidan kan jag inte komma på nån skärm som varit ens i närheten av lagom stark på full styrka.
Så det beror vad man är mest känslig för: i vissa fall med stark skärm så är det nog värt att dra ner ljusstyrkan iallafall även om man introducerar flimmer. (sen är det väl inte 100% garanterat att full ljusstyrka helt disablar PWM heller)

Men bäst är ju om man har möjlighet att skaffa en mer modern påkostad flimmerfri apparat!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Världens bästa typsnitt? Comic Sans lämnar ingen oberörd.

Annars har olika typsnitt olika funktioner. Seriffer finns där för redan på romarrikets dagar fattade man deras funktion vid längre texter. Och sans seriffer har fördelen för korta informativa texter, skyltar och liknande.

Fördelen med hög upplösning likt 4K på 27 och 32-tum är den markant bättre textrenderingen gör att det ökar läsbarheten med skalat gränssnitt.

Du har rätt om det här med högre upplösning.

Testade på min 75" 4k Samsung tv. Har en mini pc med fedora på den och skiftade mellan full HD 100% och 4k (tror jag det är) 200%. Väldigt stor skillnad på hur tydlig texten är vid samma storlek på allt.

Tack! Ska definitivt ha högre upplösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

För låg och inte tillräckligt bred för två fönster i bredd. Och för brett med tre skärmar. Men du kör på vad du finner lämpligt givetvis...

Vilket är skälet att jag rekommenderade att fundera på en eller flera 4K skärm(ar) som har dubbla antalet pixlar på både bredden och höjden. Då slipper du att 16:10 kravet utesluter en stor del av alla produkter på marknaden samtidigt som det ger dig friheten att köra vilket format du vill på programfönstren. Kanske läge att tänka lite nytt när du nu ändå är på gång att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Började lida av ögonmigrän för ett antal år sedan, framförallt förknippat med långa dagar framför skärmen.

1. Kolla synen. Jag ser utmärkt utan glasögon men med glasögon blir synen inte lika ansträngd.
2. Om du har torra ögon, finns ögondroppar. Jag tar 1 droppe/öga varje kväll. Detta gjorde mirakel för min migrän och för hur trött jag är i ögonen.
3. Lägre ljusstyrka på alla skärmar (har personligen även slagit på "natt"-läge på alla skärmar jag använder nån längre tid). Nej, jag kör inte dark mode, tycker det är obekvämt.
4. Sitter inte längre i mörkret utan har vettig belysning omkring mig. D.v.s. inte hur ljust som helst, men inte heller kolsvart.
5. Se till att få vettigt med sömn!
6. Vettig upplösning - kör en 32" 4K skärm hemma med 200% zoom. Mycket skönt att slippa kanter på alla teckensnitt

Du får testa dig fram vad som fungerar för dig. För mig var det en kombination av alla ovanstående som praktiskt taget fått min migrän att försvinna. Men visst, trött i ögonen blir jag ändå om det blir för mycket skärm under vissa perioder.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilket är skälet att jag rekommenderade att fundera på en eller flera 4K skärm(ar) som har dubbla antalet pixlar på både bredden och höjden. Då slipper du att 16:10 kravet utesluter en stor del av alla produkter på marknaden samtidigt som det ger dig friheten att köra vilket format du vill på programfönstren. Kanske läge att tänka lite nytt när du nu ändå är på gång att uppgradera?

Aha. Ok, jag förstår. Gillar bättre separata skärmar. Fungerar bättre än pilla med en massa fönster på samma skärm tycker jag. Men, det framkom något tidigare i diskussionen här som jag aldrig har tänkt på som skulle kunna funka iaf. Bild i bild typ eller vad det kallas för en skärm blir som två tex. Ska funderar på det. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Aha. Ok, jag förstår. Gillar bättre separata skärmar. Fungerar bättre än pilla med en massa fönster på samma skärm tycker jag. Men, det framkom något tidigare i diskussionen här som jag aldrig har tänkt på som skulle kunna funka iaf. Bild i bild typ eller vad det kallas för en skärm blir som två tex. Ska funderar på det. Tack!

Nyckeln är att hitta rätt verktyg för det, för att manuellt hålla på och böka med fönsterstorlekar som man gjorde förr i tiden kan driva en till vansinne. För Windows har du t.ex. PowerToys, utgår från att någon liknande finns även för Linux som du väl körde. Då får du premiumversionen av bild-i-bild, dvs du kan dela upp dina fysiska skärmar i vilka virtuella skärmar du vill. Släng på lite virtuella skrivbord när du ändå är igång och du kommer undra varför du väntade så länge med att ändra ditt workflow

Jag har för övrigt gjort ungefär samma resa själv och jag var ungefär lika övertygad som dig initialt om att det aldrig kunde bli lika bra som 3-4 skärmar för att sedan motvilligt inse att det nog egentligen var jag själv som ogillade förändringar

(Ovanstående utgår då ifrån att man har skärmar med nog hög upplösning, som du redan konstaterat så blir det knepigare med typ FHD även om teorin i sig håller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyckeln är att hitta rätt verktyg för det, för att manuellt hålla på och böka med fönsterstorlekar som man gjorde förr i tiden kan driva en till vansinne. För Windows har du t.ex. PowerToys, utgår från att någon liknande finns även för Linux som du väl körde. Då får du premiumversionen av bild-i-bild, dvs du kan dela upp dina fysiska skärmar i vilka virtuella skärmar du vill. Släng på lite virtuella skrivbord när du ändå är igång och du kommer undra varför du väntade så länge med att ändra ditt workflow

Jag har för övrigt gjort ungefär samma resa själv och jag var ungefär lika övertygad som dig initialt om att det aldrig kunde bli lika bra som 3-4 skärmar för att sedan motvilligt inse att det nog egentligen var jag själv som ogillade förändringar

Ja, jag ska överväga det. Helt plötsligt är inte en riktigt bred skärm heller uteslutet....

Permalänk
Medlem

Har haft glasögon sedan jag var typ 3 år (ja, huu, och då var de av _glas_ givetvis), och även om man kan ha olika synfel (jag är astigmatiker och långsynt, förenklat), så är en 4K-skärm precis det jag behövde. (24" 4K, 200% skalning på allt, skarpt och fint)

Inte säkert att TS behöver 4K, men min erfarenhet är att ju äldre man blir desto bättre skärm. I min ungdom körde jag helt andra grejor såklart, gick bra det med, även om man ibland fick sitta med solglasögon framför skärmen

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ser ut som att vi har kommit fram till att högre upplösning faktiskt kan vara en viktig pusselbit. Åtminstone för vissa av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyckeln är att hitta rätt verktyg för det, för att manuellt hålla på och böka med fönsterstorlekar som man gjorde förr i tiden kan driva en till vansinne. För Windows har du t.ex. PowerToys, utgår från att någon liknande finns även för Linux som du väl körde. Då får du premiumversionen av bild-i-bild, dvs du kan dela upp dina fysiska skärmar i vilka virtuella skärmar du vill. Släng på lite virtuella skrivbord när du ändå är igång och du kommer undra varför du väntade så länge med att ändra ditt workflow

Jag har för övrigt gjort ungefär samma resa själv och jag var ungefär lika övertygad som dig initialt om att det aldrig kunde bli lika bra som 3-4 skärmar för att sedan motvilligt inse att det nog egentligen var jag själv som ogillade förändringar

(Ovanstående utgår då ifrån att man har skärmar med nog hög upplösning, som du redan konstaterat så blir det knepigare med typ FHD även om teorin i sig håller)

Vad kör du för storlek på dina/ dina skärmar? Hur många skärmar? Avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Vad kör du för storlek på dina/ dina skärmar? Hur många skärmar? Avstånd?

Den frågan bör nog ställas till någon lite mer normal person, jag byter skärmar och setup ung lika ofta som @laxpudding gör i testlabbet I skrivande stund så är min primära desktop setup en 42" LG OLED C2 vilket jag kan tänka mig skulle kunna vara en intressant skärm (i detta fall) för dig att kolla på sett till nuvarande setup. Fast om du enbart kör arbete så är nog typ en 32-40" bra 4K IPS ett bättre val. Alt kanske 2 st 32" 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Den frågan bör nog ställas till någon lite mer normal person, jag byter skärmar och setup ung lika ofta som @laxpudding gör i testlabbet I skrivande stund så är min primära desktop setup en 42" LG OLED C2 vilket jag kan tänka mig skulle kunna vara en intressant skärm (i detta fall) för dig att kolla på sett till nuvarande setup.

Ok😀.

Hur långt ifrån sitter du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har haft glasögon sedan jag var typ 3 år (ja, huu, och då var de av _glas_ givetvis), och även om man kan ha olika synfel (jag är astigmatiker och långsynt, förenklat), så är en 4K-skärm precis det jag behövde. (24" 4K, 200% skalning på allt, skarpt och fint)

Inte säkert att TS behöver 4K, men min erfarenhet är att ju äldre man blir desto bättre skärm. I min ungdom körde jag helt andra grejor såklart, gick bra det med, även om man ibland fick sitta med solglasögon framför skärmen

Kan det möjligtvis vara så att 4K skärmar inte ens fanns som en valmöjlighet i din ungdom? Så var det iaf i min ungdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Ok😀.

Hur långt ifrån sitter du?

Just nu skulle jag tippa att det är ca 70-80 cm till skärmen från ögonen men det beror så klart lite på hur man rör sig osv. En 42" 4K skärm är som du kanske redan visste i praktiken 4 st 21" FHD skärmar fast utan kanter.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa den här:

https://consumer.huawei.com/se/monitors/mateview/

Då kan jag skala till 200% och få plats med lika mycket som på min nuvarande 24" 1920x1200 och lite till på höjden. Skärmen är större med, så jag kan ha den lite längre ifrån också.

Vad tror ni om det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aep65:

Funderar på att köpa den här:

https://consumer.huawei.com/se/monitors/mateview/

Då kan jag skala till 200% och få plats med lika mycket som på min nuvarande 24" 1920x1200 och lite till på höjden. Skärmen är större med, så jag kan ha den lite längre ifrån också.

Vad tror ni om det?

Den är säkert bra för den ger mer pixlar än en 4k skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.