Funderar mellan GTX-1080ti vs RTX-2080

Permalänk
Medlem

Funderar mellan GTX-1080ti vs RTX-2080

Tjee, sitter och funderar lite på grafikkort eftersom jag nu sitter på ett defekt HD6990 där bara ena GPUn fungerar!
Det är lika "underbart" som det låter, denna radialfläkt från helvetet alltså....Varvar upp vid vanligt 1080P tittande på Youtube för att inte tala om hur den låter när jag spelar!
(det som går att spela alltså, den går seriöst på knäna när jag lirar COD-WaW från 2008, och då är inställningarna ändå inte max)

Nej, nu vill jag ha något bättre, så jag funderar på antingen ett GTX-1080TI eller ett RTX 2080!

Det jag tänkt göra är att se streaming, som t.ex Youtube, Disney+ osv, spela spel, allt från Mulle Meck till tunga simulatorspel, krigsspel, rallyspel osv! Men också någon enstaka gång videoredigera, detta sker dock väldigt sällan, vi snackar kanske 1-2 gånger per år så som det är nu, så den aspekten är inte speciellt avgörande vid valet, utan det är främst spel det skall tänkas på!

När det kommer till producent så står Asus Rog Strix och MSI Gaming X högst på listan!

(upplösningen är just nu 1080P men kan komma att uppgradera)

Så vad hade ni valt och varför?

(rigg står i signatur)

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

2080 för att få ray tracing och DLSS.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Hade personligen valt 2080 idag av ett antal anledningar. Kortet är först och främst ett par år nyare och en generation nyare, kommer således ha uppdaterade drivrutiner längre. I DX12/vulkan (nyare titlar alltså) så presterar det generellt bättre, detta då 10-serien inte verkar speciellt bra på DX12 i allmänhet (jämfört med DX11). DLSS är värt att ha tillgång till från 1440p, där blir Quality-läget en acceptabel kompromiss (personlig åsikt) för att få en högre fps i många titlar främst om man vill lyxa till det med lite RT. RT är även den sista punkten på listan, men den minst viktiga enligt mig då 2080 är något klen i den aspekten för att riktigt vara värt att offra mycket fps för lite ögongodis. Hade själv ett 2070s och tyckte det sällan var värt att köra med RT i 1440p då det oftast blev svårt att uppnå stabila 60 fps utan att köra aggressivt med DLSS, utan RT kunde jag ofta ligga kring 70-90 fps utan större uppoffringar.
Den enda fördelen 1080ti har är 11GB VRAM, men detta ger ingen större fördel i varken 1080p eller 1440p i dagsläget och i 4k har 1080ti det rejält kämpigt utan stora kompromisser idag.
För att jag personligen skulle vara beredd att välja 1080ti framför ett 2080 idag krävs helt enkelt ett ganska mycket lägre pris (20%+) då jag anser att 10-serien snabbt närmar sig pensionering.

Permalänk
Medlem

Varför 3 generationer gamla grejer? Inte bättre att köpa nytt mid-range istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Varför 3 generationer gamla grejer? Inte bättre att köpa nytt mid-range istället?

3060Ti (eller 6700XT) kanske är för dyra för TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

2080 för att få ray tracing och DLSS.

Ah, sant!

/Lifooz

Skrivet av meanh:

Hade personligen valt 2080 idag av ett antal anledningar. Kortet är först och främst ett par år nyare och en generation nyare, kommer således ha uppdaterade drivrutiner längre. I DX12/vulkan (nyare titlar alltså) så presterar det generellt bättre, detta då 10-serien inte verkar speciellt bra på DX12 i allmänhet (jämfört med DX11). DLSS är värt att ha tillgång till från 1440p, där blir Quality-läget en acceptabel kompromiss (personlig åsikt) för att få en högre fps i många titlar främst om man vill lyxa till det med lite RT. RT är även den sista punkten på listan, men den minst viktiga enligt mig då 2080 är något klen i den aspekten för att riktigt vara värt att offra mycket fps för lite ögongodis. Hade själv ett 2070s och tyckte det sällan var värt att köra med RT i 1440p då det oftast blev svårt att uppnå stabila 60 fps utan att köra aggressivt med DLSS, utan RT kunde jag ofta ligga kring 70-90 fps utan större uppoffringar.
Den enda fördelen 1080ti har är 11GB VRAM, men detta ger ingen större fördel i varken 1080p eller 1440p i dagsläget och i 4k har 1080ti det rejält kämpigt utan stora kompromisser idag.
För att jag personligen skulle vara beredd att välja 1080ti framför ett 2080 idag krävs helt enkelt ett ganska mycket lägre pris (20%+) då jag anser att 10-serien snabbt närmar sig pensionering.

Tack för din detaljerade input, det får bli RTX 2080!

/Lifooz

Skrivet av Ernesto:

Varför 3 generationer gamla grejer? Inte bättre att köpa nytt mid-range istället?

Kostnaden, nyare kort är för dyra för mig, även i midrange!

/Lifooz

Skrivet av ipac:

3060Ti (eller 6700XT) kanske är för dyra för TS?

Snacka om att du var spot on!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!