Kan man återställa bios uppdateringar på Lenovo laptop?

Permalänk
Medlem

Kan man återställa bios uppdateringar på Lenovo laptop?

Har en Lenovo legion 7 (16ACHg6) som jag undrar om man kan återställa bios variationen till den första som datorn kom med?
För jag kan inte få RGB att fungera som det ska (den beter sig väldigt märkligt) i locket och även lampan på power knappen lyser inte längre häller. Jag vet att de gjorde det när jag först startade datorn i den 24/12-21, men att de har sluttat fungera som de ska med den första biosuppdateringen och det har inte lösts med andra som har kommit senare häller.

Loggan i locket lyser bara i lite vitgul färg, den går inte att stänga av eller på med FN+L, den går inte att kontrollera med iQUE, den lyser när datorn är avstängd och strömsladden är i.. Den ända gången jag kan få den att slockna är att vila (lägga ner locket) eller stänga av datorn och dra ut strömmen.

Har pratat med lenovos support om det och vi har testat enklare saker som bytt till bättre (nyare) iQUE mjukvara men det har inte löst det.
Jag har haft datorn i ett år nu, så har ett år kvar på garantin då den har 2år. Så tänker nog snart ringa de igen och se vad de kan göra

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har en Lenovo legion 7 (16ACHg6) som jag undrar om man kan återställa bios variationen till den första som datorn kom med?
För jag kan inte få RGB att fungera som det ska (den beter sig väldigt märkligt) i locket och även lampan på power knappen lyser inte längre häller. Jag vet att de gjorde det när jag först startade datorn i den 24/12-21, men att de har sluttat fungera som de ska med den första biosuppdateringen och det har inte lösts med andra som har kommit senare häller.

Loggan i locket lyser bara i lite vitgul färg, den går inte att stänga av eller på med FN+L, den går inte att kontrollera med iQUE, den lyser när datorn är avstängd och strömsladden är i.. Den ända gången jag kan få den att slockna är att vila (lägga ner locket) eller stänga av datorn och dra ut strömmen.

Har pratat med lenovos support om det och vi har testat enklare saker som bytt till bättre (nyare) iQUE mjukvara men det har inte löst det.
Jag har haft datorn i ett år nu, så har ett år kvar på garantin då den har 2år. Så tänker nog snart ringa de igen och se vad de kan göra

På min Lenovo ThinkPad finns det en inställning i BIOS:en där jag kan slå på eller av i still med allow downgrade of BIOS. Kolla om det finns något sånt på din Lenovo dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har en Lenovo legion 7 (16ACHg6) som jag undrar om man kan återställa bios variationen till den första som datorn kom med?

Kolla efter "BIOS Backflash" och slå på det i BIOS. Då ska du kunna installera en äldre version.

Just första versionen kan dock vara knepig att få tag på online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På min Lenovo ThinkPad finns det en inställning i BIOS:en där jag kan slå på eller av i still med allow downgrade of BIOS. Kolla om det finns något sånt på din Lenovo dator

Skrivet av walkir:

Kolla efter "BIOS Backflash" och slå på det i BIOS. Då ska du kunna installera en äldre version.

Just första versionen kan dock vara knepig att få tag på online.

Okej tack
Ska kika på det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag hittade och satte på bios flachback. vad gör man nu?
Ska jag gå in på lenovos hemsida och leta upp en äldre bios till min dator och ladda ner och installera den bara? eller är det krångligare än så?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag hittade och satte på bios flachback. vad gör man nu?
Ska jag gå in på lenovos hemsida och leta upp en äldre bios till min dator och ladda ner och installera den bara? eller är det krångligare än så?

Leta upp BIOSet du vill ha och flasha in, man skriver ju över rubbet vid varje "uppdatering", så det skall inte vara några problem att byta mellan olika.

Permalänk
Medlem

Lite upptagen.
Det kom en ny bios uppdatering för en vecka sedan, men den fixsade ändå inte loggan på baksidan av skärmen.
Jag kan inte hitta de äldre bios på lenovos hemsidd, i alla fall inte så som HP hade det när ja körde HP.
Men jag får nog kontakta Lenovo för att få tag på de.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.