Hårddiskar| Priserna faller inte.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar| Priserna faller inte.

För ett tag sedan så klagade jag på ett annat forum över att SSD:er inte säljs med väldigt stor lagringsfunktion utan att vara svindyra och att priserna mer eller mindre bara stagnerat, känns lite som att phillips har satt igång en hårddisk kartell... (Istället för lampor kvalité så handlar det om priserna på hårddiskar.)

Såg precis en video på Linus Tech Tips, där de snackade om hårddiskar och de pratade på att man kunde köpa en extern hårdisk på 14TB för $280 och ta hårddisken för sitt NAS bygge. Jag bara Woosh... lite under 3000 kr för en 14 TB 3,5" hårddisk? WHAT?!! Kollar priserna i Sverige... 1100+ för en 4TB... Vill du ha en 14TB? Betala 4 799 kr... ??? Varför har hårddisk priserna stagnerat? Borde inte vanliga hårddiskar bli asbilliga när SSD och m.2 SATA/NVMe diskar mer eller mindre är bättre i alla aspekter?

Känns lite som att den marknaden behöver en strejk så att företagen börjar sänka priserna. Här sitter jag och funderar på hur jag hade råd att köpa min 8TB hårddisk för snart 5-6 år sedan när jag lever på 2500 kr i månaden och gjort det väldigt länge. Kanske för att istället för att priserna ska ha gått ner, så har de stagnerat eller i vissa fall blivit dyrare.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Man får hålla utkik för bra deals, jag knep 2x 16 tb Exos för 6.1k samt en 18tb wd ultra för 1900:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Kronan tappar värde likamed att allt har blivit dyrare.

Pris på produkter är en komplicerad fråga som beror på tillgång och efterfrågan, där tillverkare sedan styr tillgången för att få upp priserna.
Jag vet inte hur det är med försäljningen av HDD idag, men till konsumenter bortsett från 2,5" usb hdd skulle jag gissa den är försumbar emot vad den en gång var. Då väljer såklart tillverkare att tillverka mindre hdd för detta ändamål. Och det kan leda till att priserna blir högre än vad de en gång var.

Man kan ofta se detta när nytt ramminen kommer. Ofta är den nya generationen minst dubbelt så dyr som den förra. Sakta men går de emot samma pris för GB/krona, tills en dag den gamla ofta kostar det dubbla. Där det dubbla priset kommer ifrån hög laghållningskostnad m.m

*edit*
Något tråkigt är dessutom att svenssons har så superlåga krav idag. En bättre laptop för över 10år sedan hade 16GB ram och 500SDD, sedan kollar man in standardlaptops idag. Och man inser deras specifikationen på dessa områden är sämre än den 10år gamla laptoppen. (ja utvecklingen rusar iväg *ironi*) Men samma gäller större hdd. Det är inte ett så stort konsumentintresse av dessa som det var för 20år sedan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spanat senaste åren men kan man köpa via företag från tex Mullet mfl. som är mer inriktad på server-försäljning till företag och inte är rädd för SAS-diskar (Near Line Enterprise-diskar) när dito erbjudande faller på så finns det nog möjlighet att hitta prisvärda diskar, speciellt om köpen handlar om fler än en disk.

Men NL-diskar är som sagt inte tänka att sitta i en tyst NAS i bio-rummet utan de kan rå om en del då de nästan alltid är 7200 RPM-diskar samt snabbare huvudrörelser gör att det knackar mer ljudligt när de söker.

om man ändå tycker att man är villig att betala prisnivån för WD-gold så skulle jag snabbt titta efter dess motsvarighet med annan etikett och kallas Ultrastar om man suktar efter just HGST-diskar.

Permalänk
Medlem

Säljs färre så då tillverkas färre vilket resulterar i högre priser. Masstillverkning är alltid billigare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Idag är det mest entusiaster med NAS hemma, och företag med egen datorhall/serverrum, som köper mekaniska hårddiskar. Tillverkarna fortsätter inte att pumpa ut mekaniska hårddiskar i samma takt som förr eftersom de bara skulle ligga på hög i lagerlokaler och kosta pengar. Tillgången anpassas till efterfrågan och priserna hålls mer eller mindre konstanta.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla på prisjakt och ställer in maxpris per TB för att hitta de som är prisvärda. Då är det just diskar på 14 TB och större som kommer upp. Verkar som att 14 TB är på utgående då de är svårare att hitta i butikslager till bra pris än 16-18 TB.

https://www.prisjakt.nu/c/interna-harddiskar?r_64014=0-220

Funderar på att köpa 4 stycken på 18 TB för att ersätta 12 stycken mindre diskar som var 3-4 TB per styck. De kommer nog kosta mindre än vad de gamla diskarna kostade en gång i tiden och ge mera utrymme. Tittar man tillräckligt långt bakåt i tid så har priserna gått ner.

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte HDD var inte så länge sedan, köpte 2 st Toshiba MG09 18TB för 3500 kr/st, tyckte det var överkomligt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Black friday har historisk varit bra för hårddiskar. Tror jag betalade runt 2300kr för 12tb förra året. Så håll utkik!

Billigast är oftast externa diskar som du shuckar

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

Det är en minoritet som idag behöver HDDs, i alla fall privat.
Det betyder att inga större volymer behöver tillverkas och det som finns på hyllorna säljs, hade de förväntat en boom och tryckt ut miljoner för många, då hade priserna gått ner.
Så det är bara vänta på utförsäljning, dvs när butiker känner att de inte kan sälja dem längre.

Permalänk
Medlem

Dollarn är nästan uppe i 11kr. Det tillverkas allt färre hårddiskar vilket driver upp priserna.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig flera faktorer som kan påverka. Är varken ekonom eller särskilt bra på matte men har i alla fall gjort ett försök att räkna på det.

pris: ~2 902kr (280usd, antar ex moms eftersom usa.)
moms: 25%
copyswede 30kr https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/pkeavtal/tariffe...
kemikalieskatt: 0kr (verkar inte gälla enskilda komponenter)

(2902kr + 30kr) * 1.25 = 3665kr

så där har vi i alla fall vad jag tror disken hade kostat i svenska kronor. Spontant vittnar det väl om rätt bra marginaler. Samtidigt finns det säkert fler saker som också kan skilja och påverka - tillgång/efterfrågan - vilka volymer man handlar med i sverige samt närliggande black week.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att det skulle komma black friday erbjudanden på lagringsdiskar men än så länge har jag inte sett något sådant. Black week har knappt börjat i och för sig. Fyndade en M.2 SSD häromdagen men skulle vilja ha mekaniska diskar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hade hoppats att det skulle komma black friday erbjudanden på lagringsdiskar men än så länge har jag inte sett något sådant. Black week har knappt börjat i och för sig. Fyndade en M.2 SSD häromdagen men skulle vilja ha mekaniska diskar också.

Helt ok pris och sänkning. Vill du köra den internt så går det bra att "shucka" den också:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5649910

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

18tb på computersalg https://www.computersalg.se/i/7807098/seagate-exos-x20-st1800...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

inte riktigt letat men finns två stycken 18tb för ~3600kr på swecs bevakning
https://www.sweclockers.com/blackfriday?fc=4

edit: svaren ovan kom in medans jag skrev

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

inte riktigt letat men finns två stycken 18tb för ~3600kr på swecs bevakning
https://www.sweclockers.com/blackfriday?fc=4

edit: svaren ovan kom in medans jag skrev

Tänkte inte på att kolla där. Inte jättemycket prissänkning men det kanske kommer fler. Undrar vad det är för disk inuti WD externa disk på 18 TB? HC550? Går den att chucka och köra som intern SATA-disk?