Noobie fråga: Hur många fläktar ska man ha?

Permalänk
Avstängd

Noobie fråga: Hur många fläktar ska man ha?

Hej,

Är så exalterad över min första pc ska bygga själv den är liten en Razer Tomhawk Mini-ITX.

  • Grafikkortet har ju inbyggda fläktar Geforce 3080 FE

  • Processorn ryzen 7 5800xd ska jag köpa en 240 razer aio till ha på toppen. Men en fråga fläktarna på aio är dom endast för processorn eller kyler dom ner allt i lådan och ska jag placera dom på ett speciellt sätt för suga in eller ut luft?

  • Behövs det något mer vanliga fläktar för suga av luften eller så fattar inte.

Fattar ingenting snälla hjälp mig är så nedstämd!
https://se.pcpartpicker.com/list/WdpxjZ

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se kan du bara placera AIO i toppen i den lådan så utblås blir bäst.

Den har bara 2 platser kvar och det är en 120mm i fronten och en 120mm där bak.

Standard brukar vara att ha insug fram och utblås bak.

Du bör definitivt använda fläktar utöver de på AIO. 2st 120mm fläktar kostar inte mycket heller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Vad jag kan se kan du bara placera AIO i toppen i den lådan så utblås blir bäst.

Den har bara 2 platser kvar och det är en 120mm i fronten och en 120mm där bak.

Standard brukar vara att ha insug fram och utblås bak.

Du bör definitivt använda fläktar utöver de på AIO. 2st 120mm fläktar kostar inte mycket heller.

Du är ängel okej så jag köper 2 extra fläktar. Men dom här aio fläktar har alltså inget med vattenkylaren göra? Trodde dom typ pumpade luft för just den eller något förstår inte varför dom sitter ihop. Jag har förresten också plats under grafikkortet för 2 fläktar står det i manualen men det kanske inte får plats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Du är ängel okej så jag köper 2 extra fläktar. Men dom här aio fläktar har alltså inget med vattenkylaren göra? Trodde dom typ pumpade luft för just den eller något förstår inte varför dom sitter ihop. Jag har förresten också plats under grafikkortet för 2 fläktar står det i manualen men det kanske inte får plats...

Vattnet tar värmen från processorn och för den till radiatorn. Fläktarna på radiatorn kyler sedan av den så att vattnet som pumpas tillbaka till processorn är svalare. Utan fläktarna skulle vattnet så småningom bli alldeles för varmt för att kyla något.

Fläktarna på den blåser även ut en del luft från chassit men med ett 3080 som blir rätt varmt tycker jag ändå att fler fläktar är bra.

Missade att det fanns platser i botten. Bra att ha där med om det får plats. Men tänk på att inte ställa chassit så att botten blockeras om den ska kunna suga in luft där.

Det finns i grunden 3 olika sätt att kyla. Med undertryck med övertryck eller en balans. Vad som fungerar bäst beror på chassit och komponenterna i.

Om du är tveksam så skulle jag ta som jag sa innan plus 2 insug i botten men man kan alltid experimentera om man vill med vad som kyler bäst.

Edit: om du ska ha utblås i toppen behöver du inte dammfiltrer för då hindrar du bara luften från att ta sig ut. Däremot är det bra att ha om man har insug så dammet hålls borta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ditt chassi är ju lite speciellt, men där finns lite olika sätt jag hade gjort det på;

1) AIO i toppen med 2 tillhörande fläktar som insug samt 1st 120mm i fronten som insug.
1st 120mm baktill som utblås. (4 fläktar totalt ink. AIO: 3 in, 1 ut = Övertryck.)

2) 1st 120 mm fram samt 2st 120mm i botten som insug.
AIO i toppen med 2 tillhörande fläktar som utblås samt 1st 120mm baktill som utblås. (6 fläktar totalt ink. AIO: 3 in, 3 ut = Litet övertryck då radiatorn blockerar flödet lite.)

Jag undviker undertryck som pesten, det är bara ett recept för igendammade komponenter.

För referens, så här ser mitt system ut:

3x 140 insug i fronten.
3x 120 utblås (AIO) i toppen.
Fint övertryck i lådan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ditt chassi är ju lite speciellt, men där finns lite olika sätt jag hade gjort det på;

1) AIO i toppen med 2 tillhörande fläktar som insug samt 1st 120mm i fronten som insug.
1st 120mm baktill som utblås. (4 fläktar totalt ink. AIO: 3 in, 1 ut = Övertryck.)

2) 1st 120 mm fram samt 2st 120mm i botten som insug.
AIO i toppen med 2 tillhörande fläktar som utblås samt 1st 120mm baktill som utblås. (6 fläktar totalt ink. AIO: 3 in, 3 ut = Litet övertryck då radiatorn blockerar flödet lite.)

Jag undviker undertryck som pesten, det är bara ett recept för igendammade komponenter.

För referens, så här ser mitt system ut:

3x 140 insug i fronten.
3x 120 utblås (AIO) i toppen.
Fint övertryck i lådan.

<Uppladdad bildlänk>

Undertryck kan fungera bra i vissa chassin. Men visst man får rengöra oftare.

Är det inte risk för att luften börjar virvla runt inne och inte ta sig ur snabbt nog med alternativ 1?

Alternativ 2 känns spontant bättre tycker jag. Men kan ha fel. Jag ör mer van med lätt övertryck eller undertryck i chassin inte stort övertryck så har inte samma erfarenhet. Väldigt bra beskrivet dock och du har säkert rätt

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Undertryck kan fungera bra i vissa chassin. Men visst man får rengöra oftare.

Är det inte risk för att luften börjar virvla runt inne och inte ta sig ur snabbt nog med alternativ 1?

Alternativ 2 känns spontant bättre tycker jag. Men kan ha fel. Jag ör mer van med lätt övertryck eller undertryck i chassin inte stort övertryck så har inte samma erfarenhet. Väldigt bra beskrivet dock och du har säkert rätt

Ja alternativ 2 är bättre (om än lite dyrare) förutsatt att TS inte blockerar flödet från bottenfläktarna genom dålig placering av chassit.

Alternativ 1 räcker nog dock. Borde inte bli några "luftvirvlar" pga. övertrycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Tolkar jag det rätt så här :)? Ser att chassit framifrån har dubbla damfilter och chokepoints medans nerifrån upphöjt med ben.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Vill du komplettera tipsen du redan fått kan det vara värt att kika på vår guide om kylning.

Guide: Kyla en nybyggd dator – chassi, fläktar och komponenter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Vad jag kan se kan du bara placera AIO i toppen i den lådan så utblås blir bäst.

Den har bara 2 platser kvar och det är en 120mm i fronten och en 120mm där bak.

Standard brukar vara att ha insug fram och utblås bak.

Du bör definitivt använda fläktar utöver de på AIO. 2st 120mm fläktar kostar inte mycket heller.

Hej dum fråga när jag ska ha aio i toppen för utblås då ska fläktarna vara vända åt andra hållet ska även radiator vara det, ska alltså fläktarna ligga ovanpå radiator och direkt kontakt mot chassit topp

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Hej dum fråga när jag ska ha aio i toppen för utblås då ska fläktarna vara vända åt andra hållet ska även radiator vara det, ska alltså fläktarna ligga ovanpå radiator och direkt kontakt mot chassit topp

Nej, fläktarna ska vara under radiatorn och blåsa genom radiatorn.

Se min bild längre upp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Okej tack så mycket