Error Code "EA" och "46" på X670E AORUS MASTER?

Permalänk

Error Code "EA" och "46" på X670E AORUS MASTER?

Hej!

Har precis byggt ihop ny dator och upplever lite konstiga meddelanden ifrån mitt Gigabyte X670E AORUS MASTER.
(I övrigt fungerar allt som det ska)

Specs:
CPU: Ryzen 7900X
MB: Gigabyte X670E AORUS MASTER
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO
PSU: BeQuiet Dark Power 12 1000W Titanium-Rated
GPU: Nvidia RTX 4090
SSD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

1. (AMD EXPO ej aktiverat) Varje gång jag startar datorn så har moderkortet error code: 15 i 20-30 sekunder och går därefter igenom ett antal andra koder innan den visar BIOS och sedan till slut Windows 10 och skrivbordet.
Därefter visas error code: "EA", som enligt Gigabyte står för "S3 Resume Boot Script is invalid"?
Är det något fel på BIOS/Boot up?
I övrigt så fungerar allt som det ska med denna setup. Har laddat ner all tillgänglig programvara via Gigabyte Control Center.

2. Om jag följer instruktionerna ifrån Gigabyte / Aorus och aktiverar AMD EXPO via BIOS* så får jag Error code: 46 och systemet startar inte. BIOS dyker inte upp heller. (RAM-minnenas RGB lyser inte)

Vad har jag gjort för fel? Jag var noggrann med att kontrollera att RAM-minnena var kompatibla med moderkortet på Gigabytes hemsida.

Stort tack för att ni tog er tid att läsa detta, håller tummarna för att Sweclockers genier kan knäcka den här nöten

Mvh
Thunder

*1. Enter BIOS and activate AMD EXPO 1
2. Enable Low Latency Support
3. Enable XMP/EXPO High Bandwidth Support

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?
Du har en rätt ny CPU, ibland kommer funktions/stabilitets uppdateringar med nyare bios.

Permalänk
Medlem

Debug koderna visas vid uppstart. Hänger den sig hårt vid en av dem så är det tänkt att hjälpa till vid felsökning.
Men om den tar sig förbi dem varje gång är det inget problem. Koderna skiljer sig från olika utgivare, är det t.ex. AMI BIOS så brukar de vara hyffsat generella bland olika modeller .

Lutar lite åt det som Sions skrev, om det är sprillans ny hårdvara, så kan det finnas buggar. Och då är lämpligast väg fram att kontakta moderkortstillverkarens support.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Debug koderna visas vid uppstart. Hänger den sig hårt vid en av dem så är det tänkt att hjälpa till vid felsökning.
Men om den tar sig förbi dem varje gång är det inget problem. Koderna skiljer sig från olika utgivare, är det t.ex. AMI BIOS så brukar de vara hyffsat generella bland olika modeller .

Lutar lite åt det som Sions skrev, om det är sprillans ny hårdvara, så kan det finnas buggar. Och då är lämpligast väg fram att kontakta moderkortstillverkarens support.

Tack för svar! Jag har startat ett supportärende hos Gigabyte samtidigt men har ännu inte fått svar.
Om det är så att det krävs en uppdatering av BIOS, kommer den då ställa om allt och ta bort de program/inställningar som jag gjort hittills?

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med samma moderkort. Men för mig så fastnar jag på error code 15 i runt 5 minuter varje gång jag ändrar några BIOS inställningar. Haft mycket problem, men när jag väll kommer in i Windows så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort och ny cpu. Uppdatering av bios rekommenderas starkt innan all annan felsökning. Du har kollat att ram minnena stöds men dom kanske inte stöds i din biosversion, stöd för mer olika minnen är typexempel på vad som kommer med biosuppdateringar.

Ja alla inställninga försvinner i en uppdatering, det rekommenderas dessutom att du ställer in alla bios inställningar till default innan du gör en biosuppdatering.

Permalänk
Skrivet av Fujiwara:

Har liknande problem med samma moderkort. Men för mig så fastnar jag på error code 15 i runt 5 minuter varje gång jag ändrar några BIOS inställningar. Haft mycket problem, men när jag väll kommer in i Windows så är det inga problem.

Skrivet av Maximo:

Nytt moderkort och ny cpu. Uppdatering av bios rekommenderas starkt innan all annan felsökning. Du har kollat att ram minnena stöds men dom kanske inte stöds i din biosversion, stöd för mer olika minnen är typexempel på vad som kommer med biosuppdateringar.

Ja alla inställninga försvinner i en uppdatering, det rekommenderas dessutom att du ställer in alla bios inställningar till default innan du gör en biosuppdatering.

Hej! Uppdatering: Har uppdaterat BIOS till version F8c som hämtades via Gigabytes hemsida.
Nu går det att aktivera AMD EXPO och det verkar fungera bra hittills.
Däremot så kvarstår felkoden "EA". Förutom någon random omstart vid 1-2 tillfällen så fungerar allt väldigt bra i övrigt.
Fortsätter dock felsöka med Gigabyte-supporten (Som för övrigt är under all kritik! Fick vänta i nästan 2,5 vecka på att få ett svar)
Hör gärna fler uppdateringar ifrån er om ni har några.
/Thunder

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderMaster100:

Hej! Uppdatering: Har uppdaterat BIOS till version F8c som hämtades via Gigabytes hemsida.
Nu går det att aktivera AMD EXPO och det verkar fungera bra hittills.
Däremot så kvarstår felkoden "EA". Förutom någon random omstart vid 1-2 tillfällen så fungerar allt väldigt bra i övrigt.
Fortsätter dock felsöka med Gigabyte-supporten (Som för övrigt är under all kritik! Fick vänta i nästan 2,5 vecka på att få ett svar)
Hör gärna fler uppdateringar ifrån er om ni har några.
/Thunder

Tack! Ny BIOS hjälpte lite för mig, hade dock uppgraderat redan innan jag skrev i denna tråden, men har fortfarande EA error koden som du säger, och är fortfarande något fel när jag ändrar inställningar i BIOS, då mitt system tar 5min att starta varje gång jag byter inställningar.

Permalänk
Skrivet av Fujiwara:

Tack! Ny BIOS hjälpte lite för mig, hade dock uppgraderat redan innan jag skrev i denna tråden, men har fortfarande EA error koden som du säger, och är fortfarande något fel när jag ändrar inställningar i BIOS, då mitt system tar 5min att starta varje gång jag byter inställningar.

Har du kollat så att RAM-minnen är kompatibla och installerade i rätt slots? Manualen till moderkortet rekommenderar slotsen:
DDR5_A2 och DDR5_B2 (Står tom skrivet direkt på moderkortet vilket är lite coolt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderMaster100:

Har du kollat så att RAM-minnen är kompatibla och installerade i rätt slots? Manualen till moderkortet rekommenderar slotsen:
DDR5_A2 och DDR5_B2 (Står tom skrivet direkt på moderkortet vilket är lite coolt)

Problemet för mig är nog att dom 32 GB varianterna inte stödjs fullt, när jag kollade så tänkte jag först köpa 16 GB varianten som är med i listan, men ändrade mig sista sekund till 32 GB modulerna som inte är med i listan.

Permalänk
Skrivet av Fujiwara:

Problemet för mig är nog att dom 32 GB varianterna inte stödjs fullt, när jag kollade så tänkte jag först köpa 16 GB varianten som är med i listan, men ändrade mig sista sekund till 32 GB modulerna som inte är med i listan.

Aj då! Förhoppningsvis kan du byta ut dem mot några som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderMaster100:

Aj då! Förhoppningsvis kan du byta ut dem mot några som fungerar.

Snackade med G.SKILL och dom sa att det inte riktigt fungerar med 2 kits (4x32GB) på AMD processor så sänkte lite över XMP profilen och fungerar bra nu.

Permalänk
Medlem

"S3 Resume Boot Script is invalid"
stäng av fastboot i bios och windows så försvinner det,

code 15 är minnes träning mitt 64gb kitt gjorde lika så AM5 i ett nötskal

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0