Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Häva köp (köpare) med Blocketpaket

Permalänk
Medlem

Du kanske möter din like som driver det till sin spets. Kanske dags att se över ditt rättsskydd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Det är ganska uppenbart att du är en person som inte tar något eget ansvar utan lägger det på andra när du skriver "men å andra sidan borde köparen förstått att priset var oskäligt och har trots det fått mig att acceptera ett orimligt lågt pris" WTF???

Är du en tankeläsare eller hittar du bara på ursäkter för dina egna brister?

Inse vad nog de flesta förstår att du själv utan något tvång ingått i ett avtal och ska nu uppfylla det som en vuxen ansvarsfull människa.

Jag tycker du önska killen en God Jul och gratta honom till en bra affär även om något säger mig att du är mardröm/strul att göra affärer med.

Just my 2 cents

Varför detta påhopp? Du kanske borde läsa vad som skrivits innan, om du nu måste komma med ett spydigt inlägg. Är du själv en tankeläsare som kan tala för ”de flesta”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Ni som vet så mycket.... förklara för mig....

Vad är det för skillnad på detta där en privatperson säljer till en annan och när företag säljer till privatpersoner?

Det som styr här är Avtalslagens 32 §. Har priset på grund av felskrivning eller annat misstag angetts till något annat än vad som avsågs finns utrymme för att backa ur avtalet. Exempelvis om du vill sätta en varas pris till 150:- men du tappar bort en femma och priset sätts till 10:-. TS har satt precis det pris TS ansåg rimligt för varan, men har efter att ett avtal kommit till stånd insett att hen kanske kunde fått mer betalt. Det är alltså inget misstag som skett med den avsedda prissättningen utan det TS missat är att tillräckligt väl undersöka marknaden innan priset sattes.

Därtill, även om det är inte det primärt avgörande här, är det olika lagrum som är applicerbara på transaktioner mellan privatpersoner eller mellan företag respektive transaktioner mellan en privatperson och en näringsidkare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det som styr här är Avtalslagens 32 §. Har priset på grund av felskrivning eller annat misstag angetts till något annat än vad som avsågs finns utrymme för att backa ur avtalet. Exempelvis om du vill sätta en varas pris till 150:- men du tappar bort en femma och priset sätts till 10:-. TS har satt precis det pris TS ansåg rimligt för varan, men har efter att ett avtal kommit till stånd insett att hen kanske kunde fått mer betalt. Det är alltså inget misstag som skett med den avsedda prissättningen utan det TS missat är att tillräckligt väl undersöka marknaden innan priset sattes.

Därtill, även om det är inte det primärt avgörande här, är det olika lagrum som är applicerbara på transaktioner mellan privatpersoner eller mellan företag respektive transaktioner mellan en privatperson och en näringsidkare.

Tack!

//M

Permalänk
Medlem

@Cybrus
Spontan tanke, vänd på situationen:
Hade du själv meddelat som köpare och sagt till säljaren "den här varan säljer du för billigt och jag är beredd att betala 3k mer" ?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Cybrus
Spontan tanke, vänd på situationen:
Hade du själv meddelat som köpare och sagt till säljaren "den här varan säljer du för billigt och jag är beredd att betala 3k mer" ?

Ett avtal mellan två köpare ska vara rimligt för båda parter, och ja, det har funnits ett fåtal tillfällen då jag erbjudit att betala lite överpris för att inte känna att jag lurar någon. I detta fallet kan jag personligen tycka att man kan vara villig att lägga sig strax under marknadspris, som ren goodwill, och ändå göra en förtjänst. Men detta är förstås helt otänkbart för de flesta i den glupska värld vi lever i.

Med det sagt vill jag återigen knyta an till min ursprungliga fråga som jag finner är besvarad. Hur jag i slutändan väljer att göra är upp till mig, och det får jag ta ansvar för.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cybrus:

Ett avtal mellan två köpare ska vara rimligt för båda parter, och ja, det har funnits ett fåtal tillfällen då jag erbjudit att betala lite överpris för att inte känna att jag lurar någon. I detta fallet kan jag personligen tycka att man kan vara villig att lägga sig strax under marknadspris, som ren goodwill, och ändå göra en förtjänst. Men detta är förstås helt otänkbart för de flesta i den glupska värd vi lever i.

Med det sagt vill jag återigen knyta an till min ursprungliga fråga som jag finner är besvarad. Hur jag i slutändan väljer att göra är upp till mig, och det får jag ta ansvar för.

Så vitt jag vet så är ingen av oss skyldiga en främling att göra enligt andra 'rätt för oss'. Såvida inte någon följer upp det med en lag skriven av någon adel som blev lurad på 5kg svamp för 300år sedan

Har du varit i tingsrätt tidigare? Kanske se det som en praktiskt erfarenhet om det skulle gå så långt. Lägg undan 500:-/månad tills det sker och sedan har du täckning för ev kostnader, om det inte sker så gå å köp dig något roligt för pengarna.

Jag känner mig inte skyldig någon främling något, men jag förväntar mig inte heller att främlingar är skyldiga mig något.

Skrivet av Normgivaren:

Avtal ska hållas. Följer både av lag och allmän heder och moral. Skärp dig.

De nästkommande generationerna kommer att minnas dig för din ofallerbara moral.

Skämt å sido så 'whatever floats your boat' glöm dock inte bort att andra kanske inte känner sig skyldiga att följa din personliga tro. Och nej, jag avstår ifrån what-if diskussioner om anarki, en brinnande planet och omoraliska köttsliga handlingar.

Edit: Jag känner mig som ett flashbacktroll.... Tanken var bara att ha glimten i ögat och sätta sig själv i centrum istället för att göra andra tjänster man aldrig får tillbaka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skämt å sido så 'whatever floats your boat' glöm dock inte bort att andra kanske inte känner sig skyldiga att följa din personliga tro. Och nej, jag avstår ifrån what-if diskussioner om anarki, en brinnande planet och omoraliska köttsliga handlingar.

Visst. Det är därför vi har lagstiftning och en kronofogdemyndighet. Inga problem för mig om min avtalspart saknar moral och heder, såna typer har vi myndigheter och system för att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Inte nödvändigt att ta till påhopp. Det finns ju en anledning till att jag ändå ber om råd, och inte blint agerar utifrån egenintresse?

Det var sannerligen inget påhopp, det var en uppmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vore rätt intressant o veta hur mycket det handlar om.

Hundralappar? Bara strunta i det.

Tusenlappar? Synd, se till att vara bättre informerad nästa gång du säljer nått.

10 000 tals kronor? Hmm. Här börjar det väl bli lönt att krångla.

Men med tanke på att du tänkt sälja det för ett pris du satt och kände dig nöjd med från början så kan det ju knappast vara livsavgörande.

Det ligger ju ändå i ditt eget intresse att ha lite koll INNAN du säljer.

Min gissning är att ett komplett datorpaket sålts där det ingående grafikkortet visat sig ha ett högre värde än tänkt från början.

Handlar nog isåfall om ett par tusenlappar, men knappast 10000.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat göra liknande men enligt mig så anser jag att har man kommit överens så har man kommit överens. Då säljer jag även om jag hade kunnat få mer för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybrus:

Hej!

Har uppstått en situation som jag aldrig befunnit mig i tidigare. Hade gått igenom lite grejer som jag tänkt sälja på Blocket. Går inte in i detalj vad det rör sig om. En av grejerna satte jag priset till vad jag trodde var ett rimligt pris baserat på liknande annonser. Med detta följde ett tillbehör som efteråt visade sig ha ett betydligt högre pris än vad jag trodde innan. När jag fick reda på detta hade köparen redan betalat med Blocketpaketet men jag skrev till köparen att jag inte visste om detta innan. Självklart blev köparen lite bitter och tyckte att det var helt fel och att jag är bunden till priset. Under dessa omständigheter är jag lite kluven därför att jag trots allt har tackat ja till ett pris mot bättre vetande, men å andra sidan borde köparen förstått att priset var oskäligt och har trots det fått mig att acceptera ett orimligt lågt pris. Jag känner mig utnyttjad även fast jag vet att det största felet var hos mig (som inte undersökte marknadsvärdet tillräckligt), men då undrar jag om jag faktiskt är skyldig att skicka paketet eller medför det straffansvar? I slutändan vet jag ju att köparen får tillbaka sina pengar och jag hade aldrig tänkt att ta betalt utan att skicka något. Vad säger lagen?

/Cybrus

Har ni kommit överens om ett pris och köparen betalat (så tolkar jag din text) så har ni ingått ett avtal. Att bara komma överens är ett gränsfall, men har köparen fullgjort sin del av överenskommelsen så är det vad det är.

Min erfarenhet av Blocket är att pris på varor kan variera ganska mycket. Även om man har en vara som på pappret ska vara värt mycket pengar så bestäms ju priset av vad köpare och säljare kan komma överens om. Så det är inte alls säkert att du hade kunnat sälja paketet dyrare, eller vara och tillbehör var för sig till ett högre pris.

Skrivet av Oortcloud:

Ni som vet så mycket.... förklara för mig....

Vad är det för skillnad på detta där en privatperson säljer till en annan och när företag säljer till privatpersoner? Finns väl oändligt med tillfällen där företag sätter "fel" pris och privatpersoner som köper får bara tillbaka sina pengar.
Typ detta som jag minns från närtid, då Microsoft sålde Forza horizon 4 och 5 Premium Edition för 8kr:
Var väl ingen som köpte dom som fick behålla spelen?

//M

Det finns också många tillfällen när företag satt fel pris och fått stå för det. I fallet med Forza så är priset 1-2% av vad det skulle vara. Då faller det under ett så kallat uppenbart felaktigt pris. Dvs de flesta köpare inser att detta förmodligen inte stämmer. Men det är upp till varje säljare att visa på att priset är uppenbart felaktigt i varje enskilt fall. Med de mega-reor som körs idag så blir det också svårare och svårare att hävda uppenbart felaktigt pris.

Sedan är det inte samma lagar som gäller när du köper ett paket på Blocket som när du köper en vara av ett företag. Idag kan det också vara svårt att veta vilka lagar som gäller beroende på att vi handlar friskt över landsgränserna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

vad är det värsta som kan hända? Jag har svårt att se en advokat med ett ärende i tingsrätten över ett par tusenlappar. Om köparen vet att prissättningen var felaktig, oavsett anledning (men okunskap i synnerhet), borde hen förstå att du inte vill sälja för det priset. Om köparen inte accepterar att köpa din vara till ett rimligt nedsatt pris i relation till marknadsvärdet kan han gott köpa den av någon annan till fullpris. Det är min åsikt.

Alla gör misstag och ångrar sig, det är inget du kommer bli stämd för.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att så länge varan inte är skickad så har du ingen skyldighet att fullfölja. Man har rätt att ångra sig oavsett anledning och motparten får tillbaka sina pengar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ni har alltså ingått ett avtal, du har själv satt priset. Varför skulle köparen förstå att priset var felaktigt satt när du själv inte gjorde det? Lyssna lite på vad du själv säger: "Jag gjorde fel och nu känner jag mig utnyttjad."

Ja du är skyldig att fullfölja ert ingångna avtal.

Skitsnack. Du kontaktar blockets eller rockers kundtjänst och begär att pengarna returneras.
Detta är för att vara snäll mot köparen; du kan helt enkelt inte skicka paketet också, och då håller rocker pengarna i ca 4 dagar om jag minns rätt? Oavsett inget avtal som bryts - det är en privatperson som säljer till en privatperson, du har alltid rätt att ångra att sälja något du äger fram till att du skicket saken och fått betalt (eller i escrow som rocker tjänsten erbjuder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hej!

Har uppstått en situation som jag aldrig befunnit mig i tidigare. Hade gått igenom lite grejer som jag tänkt sälja på Blocket. Går inte in i detalj vad det rör sig om. En av grejerna satte jag priset till vad jag trodde var ett rimligt pris baserat på liknande annonser. Med detta följde ett tillbehör som efteråt visade sig ha ett betydligt högre pris än vad jag trodde innan. När jag fick reda på detta hade köparen redan betalat med Blocketpaketet men jag skrev till köparen att jag inte visste om detta innan. Självklart blev köparen lite bitter och tyckte att det var helt fel och att jag är bunden till priset. Under dessa omständigheter är jag lite kluven därför att jag trots allt har tackat ja till ett pris mot bättre vetande, men å andra sidan borde köparen förstått att priset var oskäligt och har trots det fått mig att acceptera ett orimligt lågt pris. Jag känner mig utnyttjad även fast jag vet att det största felet var hos mig (som inte undersökte marknadsvärdet tillräckligt), men då undrar jag om jag faktiskt är skyldig att skicka paketet eller medför det straffansvar? I slutändan vet jag ju att köparen får tillbaka sina pengar och jag hade aldrig tänkt att ta betalt utan att skicka något. Vad säger lagen?

/Cybrus

Hehe oops jag råkade tappa den i golvet 🙄 Säg bara att du avbryter köpet. Är det tusenlappar det handlar om hade jag givetvis gjort det. Hade jag redan hunnit skicka det hade jag knytit näven i fickan och inte kontaktat köparen, men nu har du ju varan hemma.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag skulle säga att så länge varan inte är skickad så har du ingen skyldighet att fullfölja. Man har rätt att ångra sig oavsett anledning och motparten får tillbaka sina pengar.

Skrivet av Releaces:

Skitsnack. Du kontaktar blockets eller rockers kundtjänst och begär att pengarna returneras.
Detta är för att vara snäll mot köparen; du kan helt enkelt inte skicka paketet också, och då håller rocker pengarna i ca 4 dagar om jag minns rätt? Oavsett inget avtal som bryts - det är en privatperson som säljer till en privatperson, du har alltid rätt att ångra att sälja något du äger fram till att du skicket saken och fått betalt (eller i escrow som rocker tjänsten erbjuder).

Vad lutar ni er mot för "hittepå-lagar" när ni säger att man alltid har rätt att ångra sig?
Om du ska sälja ditt hus, kan du då också ångra dig dagen innan nyckelöverlämningen och ge pengarna tillbaka, eller? Som så många säger gäller Köplagen, där man kan välja att avtala bort vissa delar, exempelvis kan man avtala om ångerrätt och dylikt. Men om inget sådant har avtalats så finns ingen ångerrätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Skitsnack. Du kontaktar blockets eller rockers kundtjänst och begär att pengarna returneras.
Detta är för att vara snäll mot köparen; du kan helt enkelt inte skicka paketet också, och då håller rocker pengarna i ca 4 dagar om jag minns rätt? Oavsett inget avtal som bryts - det är en privatperson som säljer till en privatperson, du har alltid rätt att ångra att sälja något du äger fram till att du skicket saken och fått betalt (eller i escrow som rocker tjänsten erbjuder).

Jag tänker också att avtalet inte börjat gälla förrän varan är skickad, och man har rätt till ångerrätt innan dess. Men bara blocket och rocker som kan svara på exakt vilka regler som gäller.

Har enormt svårt att se att detta kommer leda till tingsrätten eller kronofogden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Skitsnack. Du kontaktar blockets eller rockers kundtjänst och begär att pengarna returneras.
Detta är för att vara snäll mot köparen; du kan helt enkelt inte skicka paketet också, och då håller rocker pengarna i ca 4 dagar om jag minns rätt? Oavsett inget avtal som bryts - det är en privatperson som säljer till en privatperson, du har alltid rätt att ångra att sälja något du äger fram till att du skicket saken och fått betalt (eller i escrow som rocker tjänsten erbjuder).

TS har efterfrågat vad lagen säger, och det är huvudsakligen sådana svar som getts i tråden. Du får tycka vad du vill om de legala förutsättningarna men eftersom du inte har någon koll kanske du också skall vara tydlig med att "Jag vet inte, men jag tycker..." eller liknande.

Säljaren och köparen har ingått ett avtal, och säljaren har ingen rätt att ensidigt häva detta avtal. Det finns ingen som helst generell rätt att "ångra att sälja något du äger fram till att du skicket saken och fått betalt" vid transaktioner mellan privatpersoner. Vill man göra detta får man, som redan påtalats, avtala bort hela eller delar av Köplagen eller avtala om att exempelvis säljaren har en sådan möjlighet att backa ur avtalet - vilket är fullt möjligt då Köplagen är dispositiv.

Sedan är det absolut så att en stor del av de transaktioner som sker mellan privatpersoner är mer informella och att det är ytterst få som faktiskt skulle löpa linan ut och begära skadestånd för en utebliven försäljning eller dra andra parten till Tingsrätten. Det förändrar dock inte hur lagen ser ut, och du måste förstå att det kan vara en skillnad mellan vad lagen säger och vad man därmed har "rätt" till respektive hur detta lagrum praktiskt appliceras i vardagen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag tänker också att avtalet inte börjat gälla förrän varan är skickad, och man har rätt till ångerrätt innan dess. Men bara blocket och rocker som kan svara på exakt vilka regler som gäller.

Har enormt svårt att se att detta kommer leda till tingsrätten eller kronofogden.

Hur tänker du då att en försäljning mellan privatpersoner ska fungera rent praktiskt? Ska köparen betala för varan innan avtalet börjar gälla (innan varan är skickad) eller ska säljaren skicka varan innan avtalet börjar gälla och betalning inkommit? Ser en hel del problem med det tankesättet.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Hur tänker du då att en försäljning mellan privatpersoner ska fungera rent praktiskt? Ska köparen betala för varan innan avtalet börjar gälla (innan varan är skickad) eller ska säljaren skicka varan innan avtalet börjar gälla och betalning inkommit? Ser en hel del problem med det tankesättet.

Det är bara vad jag tänker, som jag tror, att det fortfarande går att ångra sig. Ingen av oss här inne vet exakt hur avtalet mellan säljaren och blocket/rocker ser ut?
Bäst svar får vi om TS kontaktar dom som står för tjänsten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är bara vad jag tänker, som jag tror, att det fortfarande går att ångra sig. Ingen av oss här inne vet exakt hur avtalet mellan säljaren och blocket/rocker ser ut?
Bäst svar får vi om TS kontaktar dom som står för tjänsten.

Avtalet är mellan säljaren och köparen. Hur avtalet för escrow-tjänsten ser ut är helt irrelevant för det förstnämnda avtalet.

Permalänk
Medlem

Avtal bygger på förfarandet anbud-accept. Anbudet sker då en potentiell köpare kontaktar säljaren och erbjuder sig att köpa den utannonserade varan för ett visst pris. När säljaren svara köparen att han accepterar dennes bud så har ett avtal i juridisk mening ingåtts.

Observera att en annons normalt inte är att se som ett anbud. Ett avtal ingås alltså inte bara för att en köpare förklarar sig villig att betala det utannonserade priset, utan det krävs en accept från säljaren.

När betalning erläggs, när varan skickas eller mottages etc. spelar ingen som helst roll, såvida inte avtalet specificerar att det skall göra det.

Eftersom ett köp mellan privatpersoner på begagnatmarknaden sällan har ett avtal som sträcker sig bortom "Jag vill köpa din utannonserade vara för x kr" - "Javisst", så är det just detta som gäller. Säljaren är bunden att sälja varan, medan köparen är bunden att erlägga köpeskillingen.

I korthet: Om säljaren vill dra sig ur krävs att denna möjlighet framgår av avtalet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om TS blir ”sjuk” och blocket skickar tillbaka pengarna, är då avtalet upphävt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Om TS blir ”sjuk” och blocket skickar tillbaka pengarna, är då avtalet upphävt?

Nej...
Avtalet i fråga är inte mellan säljaren och Blocket, utan säljaren och köparen. Säljarens avtal med köparen förverkas inte av att säljarens avtal gentemot Blocket om "Blocketpaket" efterlevs eller inte.

Permalänk
Medlem

@Cybrus

Visst är det tråkigt att veta att man eventuellt gått miste om lite pengar, särskilt om man befinner sig i en ekonomiskt utsatt situation (vet inget om just dina ekonomiska förhållanden, men känner till folk där någon tusing är skillnaden mellan julfirande och ärtsoppa). Om du är en myndig person och innehar rättshandlingsförmåga (d.v.s. ej är omyndigförklarad) så har du tyvärr även "rätten" att göra en dålig affär, vilket verkar vara fallet här.

Som jag ser det har du två möjligheter här:
1. Gör det moraliskt och juridiskt rätta och genomför affären. Nästa gång kommer du sannolikt, vis av erfarenhet, göra mer research innan du ingår ett avtal.
2. Strunta i moral och juridik och hoppas att köparen inte orkar bråka.

Jag antar att det faktum att du ställde frågan här i forumet var för att du ville hitta en väg att bryta avtalet på ett juridiskt schysst (och däremed moraliskt överkomligt) sätt, men tyvärr finns det sannolikt inget sådant.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade egentligen bestämt mig för att inte tillägga något mer, men kan ju inte låta bli nu. Jag har tagit kontakt med Blocket för att få lite klarhet i frågan. Förvånande nog är det flera som tolkar ett avtal där de exakta detaljerna inte framgått 🙂. Sedermera är ju också frågan hur sedvänjan är i detta fall och inte enbart hur lagbokens definitiva beskrivning ser ut.

Men ni som hävdar att avtalet inte involverar Blocket, är jag lite nyfiken på hur resonemanget går. När två parter använder Blocketpaketet så finns det färdiga villkor tillhandahålla (utformade av Blocket ska betonas!) och bland annat så står det följande på deras hemsida:

”Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen automatiskt och du får tillbaka dina pengar.”

Det här med ”makuleras automatiskt” är ju tämligen intressant i sammanhanget. När köparen använder tjänsten godkännes alltså dessa villkor. Alltså finns det ett avtalat sätt att få köpet makulerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hade egentligen bestämt mig för att inte tillägga något mer, men kan ju inte låta bli nu. Jag har tagit kontakt med Blocket för att få lite klarhet i frågan. Förvånande nog är det flera som tolkar ett avtal där de exakta detaljerna inte framgått 🙂. Sedermera är ju också frågan hur sedvänjan är i detta fall och inte enbart hur lagbokens definitiva beskrivning ser ut.

Men ni som hävdar att avtalet inte involverar Blocket, är jag lite nyfiken på hur resonemanget går. När två parter använder Blocketpaketet så finns det färdiga villkor tillhandahålla (utformade av Blocket ska betonas!) och bland annat så står det följande på deras hemsida:

”Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen automatiskt och du får tillbaka dina pengar.”

Det här med ”makuleras automatiskt” är ju tämligen intressant i sammanhanget. När köparen använder tjänsten godkännes alltså dessa villkor. Alltså finns det ett avtalat sätt att få köpet makulerat?

Skulle säga, att ingen här inne är juridisk expert, utan vi är alla lekmän, och alla har sin uppfattning vad som bör gälla.

Jag själv skulle iallafall gå efter det som står i avtalet för Blocketpaketet. Men alltid bra att du även dubbelkollar med blocket/rocker också, ifall du är osäker.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

100 procent ärlighet är inte alltid det bästa ...

Jag skulle ha kontaktat köparen och Blocket och sagt att varan tyvärr inte var i det skick som jag skrivit i annonsen. Att processorn är trasig, linsen sprucken eller kamremmen av. Sedan skulle köparen ha fått pengarna tillbaka och ni båda skulle ha gått vidare med era liv.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Men ni som hävdar att avtalet inte involverar Blocket, är jag lite nyfiken på hur resonemanget går. När två parter använder Blocketpaketet så finns det färdiga villkor tillhandahålla (utformade av Blocket ska betonas!) och bland annat så står det följande på deras hemsida:

”Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen automatiskt och du får tillbaka dina pengar.”

Det här med ”makuleras automatiskt” är ju tämligen intressant i sammanhanget. När köparen använder tjänsten godkännes alltså dessa villkor. Alltså finns det ett avtalat sätt att få köpet makulerat?

Detta är en säkerhet för köparen och det sätt Blocket löser sin del (då de sitter på köparens pengar) i tvisten som uppstår. Köparen kan fortfarande, med stöd i Köplagen, kräva att leveransen fullföljs eller kräva skadestånd.

Citat:

22 § Avlämnas inte varan eller avlämnas den för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Villkoren för blocketpaketet åsidosätter inte svensk lagstiftning. Den metod som finns tillgänglig är att avtala bort hela eller delar av Köplagen innan avtalet mellan säljare och köpare kommit till stånd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720