Permalänk

Få plats med allt i mediaskåpet?

Jag har flyttat till en nybyggd bostad och har ett mediaskåp för el, nätverk och inkommande fiber.
Jag har en Unifi usg gateway som jag tänker stoppa in i skåpet. Samt en ny switch, osäker vad jag ska köpa för modell som har nog många portar min 10 och går in i skåpet.
Spontant så känns det trångt och jag känner mig osäkert om allt kommer få plats.
Har ni några tips på hur man kan få till det på ett bra sätt?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Hedersmedlem

Maka lite på den som sitter där så går det nog

Dörren är ganska fladdrig så det brukar gå att klämma en kabel i öppningen och fortfarande få igen den, ifall du behöver montera något utanför.

Kardborretejp från clas ohlson är magiskt

Jag har en nuc + 8 portar poe-switch + respektives ganska maffiga trafos i mitt och det har kanske halva det där utrymmet att montera saker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem

Är det för trång att rymma allt så fuska, du behöver egentligen bara placera en switch i skåpet om det är besvärligt att få in allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det för trång att rymma allt så fuska, du behöver egentligen bara placera en switch i skåpet om det är besvärligt att få in allt.

Precis, detta. Sätt en switch i skåpet och koppla in routern någonstans med dubbeluttag. Koppla inkommande lina direkt till det uttaget i patchpanelen och använd återkommande lina för att koppla in i switchen och resten av nätverket.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Maka lite på den som sitter där så går det nog

Dörren är ganska fladdrig så det brukar gå att klämma en kabel i öppningen och fortfarande få igen den, ifall du behöver montera något utanför.

Kardborretejp från clas ohlson är magiskt

Jag har en nuc + 8 portar poe-switch + respektives ganska maffiga trafos i mitt och det har kanske halva det där utrymmet att montera saker.

Vågar inte flytta på inkommande fiber, antar att man tappar alla garanti då.
Blir att införskaffa lite kardborretejp

Skrivet av mrqaffe:

Är det för trång att rymma allt så fuska, du behöver egentligen bara placera en switch i skåpet om det är besvärligt att få in allt.

Tack för tipset, och jag inte rymmer alla mina prylar i skåpet så var detta ett bra alternativ.

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

Kör inte någon 16-portars så går det bra. Alla uttag behövs nog inte? Du har ju bara två inkopplade på bilden.

Finns små 8 eller 5-portars. Större switchar får säkert plats och finns nog en hel del på djupet i skåpet, men kablarna ska ju få plats också.

Permalänk
Medlem

Om skåpet är för litet, det kanske går att byta ut hela skåpet mot ett som är djupare. Kanske kommer sticka ut då ?

Eller så kanske man kan montera ett till skåp under, beror lite på hur det ser ut etc. Inte omöjligt i alla fall.

Beror på vad det är för vägar och allt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Om skåpet är för litet, det kanske går att byta ut hela skåpet mot ett som är djupare. Kanske kommer sticka ut då ?

Eller så kanske man kan montera ett till skåp under, beror lite på hur det ser ut etc. Inte omöjligt i alla fall.

Beror på vad det är för vägar och allt sådant.

Ledordet där är nog flyttat, det är bara om du är fastighetsägare du kan byta skåpet.

Det här är också en elcentral i ett nybygge och är alltså inget en bostadsrättsinnehavare får ändra på utan är en del av fastigheten och BRFs ansvar. Rimligen tillåter heller ingen hyresvärd att du byter ut elcentralen. Skulle det vara en villa (äganderätt) så lär ju inte försäkringar/garantier från byggföretaget/säljaren täcka fel om du gör så stora ändringar på en installation för den delen

Vill TS inte flytta på mediaomvandlaren så vill de hur som helst inte byta mediacentral.

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt skåp ut, ser ut att vara samma storlek som ditt. Kan mäta om du vill.

Djupet är helt okej i skåpet så jag har byggt på djupet. Det sitter två stycken Netgear GS108E monterade på varandra och allra överst sitter det en EdgeRouter X. Från början körde jag med självhäftande kardborreband men det släppte alltid förr eller senare så när man öppnade dörren ramlade switchar och router ut så nu har jag skruvat ihop allting. Gängat hål i skåpet och fäst den understa switchen i och sen borrat hål i dom andra och använt skruv och mutter och använt hålen för väggfästena.

Från routern så driver jag en Ubiquiti Unifi Ap Ac Lite via POE som är monterad på andra sidan väggen från skåpet inne i en garderob. Det är kabeln som man kan se gå ut ur skåpet i det nedre högra hörnet. Att stänga dörren med kabeln utstickande genom är inga problem.

Jag har fyra portar på CPE:n så jag använder en port för internet som är kopplad till routern och en port för TV som går direkt till TV boxen via patch panelen.

Dock så sitter min CPE längre ner än din och min fiber är patchad så jag har inga problem att flytta på den om det behövs. Skulle jag ta sönder den kan jag bara köpa en ny fiberpatch.

//Tobias

Permalänk

Tog kontakt med firman som installerade fiberboxen och dom har nu flyttat boxen för att skapa mer plats i skåpet. 👍
Nu har jag bara kvar en fundering, vilken switch ska jag skaffa, vill gärna kunna driva två accesspunkter (Ac Lite och AC 6 pro) utan att behöva använda mig av PoE-adaptern då jag saknar lite uttag för det.
Jag har 10 uttag i huset som jag vill koppla in.

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

Eftersom du har Unify AP så kanske en UniFi Switch Lite 8-POE + UniFi Switch Flex Mini som drivs av den första switchen.
Det finns 4 PoE portar i UniFi Switch Lite 8-POE så du har till 3 till enheter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@berkilurki det var bra att du fick lite mer plats i skåpet.

Lite märkligt att fastighetsägaren valt små skåp eller trångt med prylar. Det är ju alltid en fördel att välja storlek och utrymme med god marginal så slipper man dessa problem. Eller så borde dom installerat ett till skåp under det nuvarande skåpet så man har två, skåpen etc är ofta billiga det är själva jobbet som kostar pengar. Tänk om man t.ex. vill ha en synology NAS burk eller andra prylar, lite svårt få plats med grejer.

Aja, sak samma, bra det löste sig för dig med utrymmet.