övervaka strömförbrukning

Permalänk

övervaka strömförbrukning

hur övervakar jag min dators strömförbrukning? såg att ett gtx 970 drar 300w+ under load? jag har datorn på 60 timmar i veckan.... skulle nästan löna sig att byta till rtx 3060 bara för att få ner förbrukningen

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Prova en sådan här https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st... eller hellre en shelly plug för den kan du ju använda till något vettigt och behöver ingen brygga eller knas.

Permalänk
Avstängd

Shelly Plug S är mycket bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Shelly Plug S är mycket bra.

jag köper en sån

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Den är faktiskt en RIKTIGT BRA produkt till skillnad mot deras shelly button 2 och shelly HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

hur övervakar jag min dators strömförbrukning? såg att ett gtx 970 drar 300w+ under load? jag har datorn på 60 timmar i veckan.... skulle nästan löna sig att byta till rtx 3060 bara för att få ner förbrukningen

Kanske för hela systemet att man kan komma upp över 300W. Men ett RTX 3060 går det kanske att spara in 40-50W under full load för hela systemet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bara ett GTX 970 når inte 300W utan det är hela sytemet, vill du spara ström så kan du undervolta processorn och grafikkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Bara ett GTX 970 når inte 300W utan det är hela sytemet, vill du spara ström så kan du undervolta processorn och grafikkortet.

Mer sparar man om man låter datorn vara helt stängd.

Bara processorn (och tillhörande moderkorts chipset) drar inte mycket på tomgång, man tjänar knappt inget på att undervolta då. Du tjänar mer på att stänga av USB ansluten julgransbelysning. Växellådan fungerar jätte bra i moderna processorer till skillnad från grafikklumparna.

Visst kan man jaga lite på att försöka undervolta till bekostnad av stabilitet men, men -> https://plundervolt.com/

Om man funderar på att sänka topphastigheten (och även undervolta). Men hela poängen med SpeedStep & Turbo är att datorn ska göra så snabbt som möjligt för att gå ner i vila. Istället för att räkna ut samma beräkning under en längre tid.

Dvs i praktiken för vardagligt användande gör undervoltning av processorn nästan ingen skillnad..

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Jimi84:

Mer sparar man om man låter datorn vara helt stängd.

Bara processorn (och tillhörande moderkorts chipset) drar inte mycket på tomgång, man tjänar knappt inget på att undervolta då. Du tjänar mer på att stänga av USB ansluten julgransbelysning. Växellådan fungerar jätte bra i moderna processorer till skillnad från grafikklumparna.

Visst kan man jaga lite på att försöka undervolta till bekostnad av stabilitet men, men -> https://plundervolt.com/

Om man funderar på att sänka topphastigheten (och även undervolta). Men hela poängen med SpeedStep & Turbo är att datorn ska göra så snabbt som möjligt för att gå ner i vila. Istället för att räkna ut samma beräkning under en längre tid.

Dvs i praktiken för vardagligt användande gör undervoltning av processorn nästan ingen skillnad..

Vid någon tidpunkt kommer man behöva/vill använda datorn. Ja, idle kan skillnaden vara väldigt liten men i load kanske man ser en större skillnad i energibesparing med undervoltat grafikkort och processor beroende på modell så klart.

Tack, ska läsa lite mer om plundervolt. Har märkt att jag får konstiga BSOD när jag blir lite väl sparsam med VCORE men vart osäker om orsak då det är inte varit WHEA_uncorrectable_error.

Hur kom vi in på underklocka? Det motverkar lite meningen att hålla samma prestanda och få ner strömföbrukningen eller har jag missat något?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Njae, jag menar är att marginalerna varierar. För de flesta så väntar processorn mer på användaren än vad användaren väntar på processorn.

Men det är lite som att chiptrimma bilen, visst kan få bättre resultat om någon verkstad tunar det för just ditt exemplar. Men inte en garanti att man man får samma resultat som någon annan. Eller att det håller för Nurburgring, beroende på hur långt man drar det. Allt beror på användningsområde, och det är finlir dit.

Det är skillnad, slösurfar man och kör Nurburgring med låga varv, så marginalerna större än att pressa processorn till det yttersta i timmar.

Hur verifierar man undervoltning på bäst sätt? Vet inte vad man kör på Windows, men OCCT m. AVX2 ? För att sätta press på processorns last och strömbudget, eller nån typ av videoencoding?

Tillverkarens prefensvärden är iaf stabila/verifierade. En del överklockar, en del undervoltar och sen får de konstiga bekymmer. På något sätt vill man ju ha ett kvitto att det blev bättre, eller iaf lönt besväret att hitta det optimala värdet? Enligt mig är just den marginalen mindre idag på processorer (och tillhörande chipset) än vad det var på t.ex. Core2 tiden.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Den är faktiskt en RIKTIGT BRA produkt till skillnad mot deras shelly button 2 och shelly HT

Nej, den verkar vara helt jävla kass faktiskt. Det står bara ”No device found” när jag söker efter enheter efter att jag loggat in på Wi-Fi i appen. Den är sämst, är ju mängder med folk som har haft samma problem på nätet

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Nej, den verkar vara helt jävla kass faktiskt. Det står bara ”No device found” när jag söker efter enheter efter att jag loggat in på Wi-Fi i appen. Den är sämst, är ju mängder med folk som har haft samma problem på nätet

Då kan du föreställa dig hur usla de andra är

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Nej, den verkar vara helt jävla kass faktiskt. Det står bara ”No device found” när jag söker efter enheter efter att jag loggat in på Wi-Fi i appen. Den är sämst, är ju mängder med folk som har haft samma problem på nätet

Precis som den enorma majoriteten av IoT-prylar så har den bara stöd för 2,4GHz-bandet. Se till att du inte har kombinerat 5GHz och 2,4GHz för att ansluta enheten till ditt nätverk.

Har du kombinerat banden så får du separera dom tillfälligt medan du lägger till enheten. Efteråt kombinerar du banden igen.

Det är inte säkert att det är det som är problemet i ditt fall, men det är den absolut vanligaste orsaken till att folk inte hittar prylarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Precis som den enorma majoriteten av IoT-prylar så har den bara stöd för 2,4GHz-bandet. Se till att du inte har kombinerat 5GHz och 2,4GHz för att ansluta enheten till ditt nätverk.

Har du kombinerat banden så får du separera dom tillfälligt medan du lägger till enheten. Efteråt kombinerar du banden igen.

Det är inte säkert att det är det som är problemet i ditt fall, men det är den absolut vanligaste orsaken till att folk inte hittar prylarna.

på min asus router kan jag välja vanliga nätverket eller det med 5ghz på slutet. jag använder bara det vanliga, antar att det bara är 2.4ghz då?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?