Nvidia Geforce RTX 4070 och RTX 4060 Ti snart i produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Som sagt så letar jag efter prestanda som 3070 för under 5000kr förstår inte all defense ni tjafsar om

Begagnat kan då få ett 3070 för under 4000kr nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Aeosoth:

Med tanke på hur kass prestanda/krona är denna generation blir det kanske att sitta på mitt 5700 XT ett år till.. hoppas verkligen att priserna sjunker till mer humana nivåer, annars känns det att PC-gaming som hobby kommer att dö en plågsam död.

Nvidia och AMD har aldrig haft mer uppmärksamhet från sociala medier inom gaming och pc-marknaden ändå så vill de ta död på den marknad som göder den.

De säger att dålig publicitet är bra publicitet men jag vet inte någonstans finns det en gräns. Som aktieägare till båda företag så har jag svårt att se hur de ska växa som företag i framtiden om de håller på så här. Datacentermarknaden är bara så stor.

Man börjar undra om de inte har folk som följer snacket bland konsumenterna. Vi förväntar oss inte ett RTX 4070 med ett amerikanskt riktpris på $299 men väl $599 eller någonstans däromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De senaste årens konsumentkort såldes i huvudsak till miners, så det går egentligen inte dra några slutsatser om vad folk som använder grafikkorten till mer normala ändamål tycker om priserna. Priserna hade väl förmodligen sett exakt likadana ut om inte en enda gamer köpt ett enda kort de senaste tre åren. Så det har inte funkat att rösta med plånboken i den kontexten.

Nu gör ju folk det 4080 verkat t. ex sälja skitdåligt. Men Nvidia sänker ändå inte priset, så vad ska man dra för slutsats av det?

Och när 4070 TI var tänkt att heta 4080 12GB hade de tänkt sig ett MSRP på $900, men ett ändrat namn gjorde tydligen att $800 passade bättre. Nvidia tycker sig alltså ha råd att skära bort 100 USD på ett i övrigt identiskt kort. Det vittnar ju om att de har sjuhelvetes höga marginaler på korten just nu. Så Nvidias girighet är hela problemet.

Tror det är för tidigt att säga redan nu om Nvidia kommer sänka priserna, de har ju fått massa pengar för chipen som de sålt till grafikkortstillverkarna vilka är de som ligger ute med massa pengar för utveckling och produktion av själva produkterna som ligger stilla på lagerhyllorna. Tror det är först när flera tillverkare börjar göra väsen av sig och visa sitt missnöje eller hoppar av som EVGA som man kommer se något hända. Gissar att om det sker så blir det först nån gång Mars-April.
Detta tycker jag är talande för att missnöje finns MSI admits GeForce RTX 4080 pricing is bad

Som sagt det känns som det är lite "waiting game" om gamers kommer ge upp först eller Nvidia, jag va rätt så inställd på att köpa ett 4070ti men har bestämt mig att vägra tills de sänker priserna, ett 4080 för 12k skulle vara mer lagom annars får mitt 1080ti klara sig en generation till.

Permalänk
Medlem

Tänk vilka marginaler Nvidia har på 4080 och 4090 när de kunde sänka priset på det "prisvärdare" 4070 Ti med 100dollar utan problem och fortfarande gå med vinst och då ska man inkludera hela grejen med 4080 12GB där de sa att de skulle betalade tillverkarna för ombranding av sina 4080 12GB till 4070 Ti (åtminstone kartongerna) men allt ifrån att packa upp alla kort som låg redo för lansering, flasha om med nya Biosar, nya manualer, drivar etc måste ju också betalas av försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

På 10 år har dollarn gått från 6:50 till 10:50, och för så lite som två år sedan låg dollarn på 8:20. Det är inte jättekonstigt att priserna blir höga i Sverige.
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=10Y

Mycket hackande på företagens prissättning och kapitalismen, men vad är alternativet? Statliga pristak? EU-grafikkort som 10 år försenade och ett antal biljoner över budget knappt kan lira Crysis? Det är dyrt och tråkigt, men det är dyrt och tråkigt att handla diesel, ägg eller smör också jämfört med för några år sedan.

Nja, du måse se dollarns värde under en längre tid. Ja just 2013 så var dollarn extra låg, 6:50. Men steg sen under 2014 för att nå över 8 kr 2015. Höll sig sedan mellan 8.50-9 kr för det mesta ändå fram till typ 2020, med toppar på över 10 kr faktiskt. (under 2018-2020 mest mellan 9-10 kr). Före 2013 (med ditt bottom 10 års värde) så var den ofta uppe i runt 8 kr och nosade faktiskt på 10 kr under 2009.
Just perioden 2016-2018 så rulade ju 10Xx-serien med mycket prisvärda kort, tex 1080ti och dollarvärdet jämfört med dagens skillde sig ändå dock inte så dramatiskt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du såg inte videon där det jämfördes med 1080?
Eller får videos som vinklar åt det hållet färre views?

Men ja, borde varit max $699. Och möjligt för 3e parts att sälja för det priset.

Nej det såg jag inte och jag vet inte hur mycket man ska lita på alla siffror heller. Men en sak tror jag iallafall, det är att det finns marginaler för nVidia och AMD att sänka priser.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Nej det såg jag inte och jag vet inte hur mycket man ska lita på alla siffror heller. Men en sak tror jag iallafall, det är att det finns marginaler för nVidia och AMD att sänka priser.

Du kan nog ofta lita på siffrorna, de tar typ 1 sek att googla fram och det får man väl förutsätta att även youtubers klarar av.
Poängen var att analyserna kan vara bristfälliga och när vi pratar chip-area så varierar den rätt mkt mellan generationerna.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Du missade helt artikeln angående sjunkande grafikkortsförsäljning baserat på JPRs marknadsundersökning? Det finns grafer från JPR som sträcker sig mer än ett decennium tillbaka, och förutom den akuta nedgången, så är den långsiktiga nedåtgående trenden glasklar. Nvidia har haft goda skäl att investera intäkterna från gaming i att försöka öppna/lägga under sig nya marknader.

Skrivet av Squallie:

Gjorde det? Enligt sweclockers artikel i december så stämmer inte detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/35445-forsaljningen-av-graf...

edit: såg att jag var tvåa på bollen , men behåller ändå inlägget eftersom den innehåller länk.

Jag levde kvar i 2022, när jag skrev förra året syftade jag på 2021. 2022 har det såklart gått ner.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De senaste årens konsumentkort såldes i huvudsak till miners, så det går egentligen inte dra några slutsatser om vad folk som använder grafikkorten till mer normala ändamål tycker om priserna. Priserna hade väl förmodligen sett exakt likadana ut om inte en enda gamer köpt ett enda kort de senaste tre åren. Så det har inte funkat att rösta med plånboken i den kontexten.

Nu gör ju folk det 4080 verkat t. ex sälja skitdåligt. Men Nvidia sänker ändå inte priset, så vad ska man dra för slutsats av det?

Och när 4070 TI var tänkt att heta 4080 12GB hade de tänkt sig ett MSRP på $900, men ett ändrat namn gjorde tydligen att $800 passade bättre. Nvidia tycker sig alltså ha råd att skära bort 100 USD på ett i övrigt identiskt kort. Det vittnar ju om att de har sjuhelvetes höga marginaler på korten just nu. Så Nvidias girighet är hela problemet.

Varför drar du då kommentarer om att det inte hjälper att undvika köp, om du argumenterar för att det inte alls gått att rösta med plånboken än? Uppenbarligen har vi inte sett effekten av att försäljningen sjunker än. Det jag ser är ett företag som gått fånigt bra i flera år som håller hårt i sina priser och hoppas kunna ha kvar dem, och där får man som konsument vara lika hård och vägra betala. Att de är giriga är irrelevant, de håller inte på med någon samhällsnytta.

Sen kommer vi inte komma tillbaka till någon tid när vi får tag på nyaste bästa för under 10k sek längre. Senaste gången var 1080ti, och tittar vi på skillnaden mellan den och 4090 så har 4090 över 6 gånger antalet transistorer på 4/3 av ytan, plus en massa cuda-kärnor och ny dylik teknik. Lägg till att tillverkningsprocessen är dyrare och investeringarna för att komma dit också är mycket större. Det kostar mer idag. Hur mycket mer som är ren vinst vet jag inte, jag har ingen insikt i deras marginaler.

Permalänk
Medlem

10k för ett grafikkort är fortfarande ett dåligt skämt. Egentligen så har jag råd, jag byggde dator medan jag levde på CSN och sparade som fan för det, och nu har jag ett bra jobb och gott om luft i ekonomin.

Men det är ju knappt någon poäng. Spelen ser inte fyra gånger bättre ut bara för att korten fått fyra gånger fler transistorer, skillnaderna blir mer och mer marginella medan priserna går spikrakt uppåt. Så vad får man egentligen för pengarna? Jag tycker inte längre det är värt det. Och då kan jag lägga pengarna på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Varför drar du då kommentarer om att det inte hjälper att undvika köp, om du argumenterar för att det inte alls gått att rösta med plånboken än? Uppenbarligen har vi inte sett effekten av att försäljningen sjunker än. Det jag ser är ett företag som gått fånigt bra i flera år som håller hårt i sina priser och hoppas kunna ha kvar dem, och där får man som konsument vara lika hård och vägra betala. Att de är giriga är irrelevant, de håller inte på med någon samhällsnytta.

Sen kommer vi inte komma tillbaka till någon tid när vi får tag på nyaste bästa för under 10k sek längre. Senaste gången var 1080ti, och tittar vi på skillnaden mellan den och 4090 så har 4090 över 6 gånger antalet transistorer på 4/3 av ytan, plus en massa cuda-kärnor och ny dylik teknik. Lägg till att tillverkningsprocessen är dyrare och investeringarna för att komma dit också är mycket större. Det kostar mer idag. Hur mycket mer som är ren vinst vet jag inte, jag har ingen insikt i deras marginaler.

Det jag säger är att priserna inte är höga för att konsumenterna köper trots höga priser, så lägg inte skuld på konsumenterna. Jag tycker det är bra om folk inte köper. Jag är själv en av dem som låtit bli länge, men man ska inte inbilla sig att det hjälper.

Angående deras marginaler är det som sagt rätt talande att exakt samma chip, med samma utvecklingskostnad och kringkostnader, ja egentligen mer för det är ju inte gratis att byta namn med allt vad det innebär, bara hux flux kan bli $100 billigare. Det talar för att de har rätt bra marginaler.

Ja, det är dyrare att krympa noder idag jämfört med förr, samtidigt sparar Nvidia en hel del pengar då mycket av designen sker med hjälp av AI som inte var möjlig för bara 2-3 år sedan, så det är gungor och karuseller. Moores lag har dödförklarats hur många gånger som helst. Som av en slump oftast när tillverkare vill ha mer betalt för sina produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Jag levde kvar i 2022, när jag skrev förra året syftade jag på 2021. 2022 har det såklart gått ner.

Du skrev dock att det sålts mer än någonsin tidigare vilket inte heller stämmer.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Du skrev dock att det sålts mer än någonsin tidigare vilket inte heller stämmer.

Det intressanta är att det inte sålde mindre pga högre priser, utan både antalet grafikkort som såldes och det totala marknadsvärdet gick upp mycket.
https://www.tomshardware.com/news/graphics-card-shipments-gre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

På dom spelen jag har provat FSR 2.0 och uppåt på mitt 6700XT så har jag inte märkt någon märkbar skillnad på vanlig 1440p och 1440p med FSR på quality. Så jag ser inte direkt något behov att ha massa dyra extra kärnor i mitt grafikkort. Jag antar även att 4k så är väll knappt någon skillnad mellan FRS/DLSS om man inte kollar extremt noga efter detaljer.

Nej, även om det fortfarande finns en skillnad har FSR kommit väldigt långt. Föredrar fortfarande DLSS 2.0 över FSR 2.1, men det är inte längre ett försäljningsargument för mig. Sen finns det faktiskt situationer där FSR ser bättre ut p.g.a. DLSS har vissa karakteristiska artifacts som man lätt lägger märke till om man vet vad man ska titta efter (ghosting och shimmering på tunna linjer med hög kontrast, överexponering av ljusa fält vid rörelse t.ex.).

Frågan är dock om AMD lyckas implementera frame insertion som är "nästan lika bra" men utan Tensor-kärnor. I så fall tar de ju hål på ett av de största argumenten för RTX 4000-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det jag säger är att priserna inte är höga för att konsumenterna köper trots höga priser, så lägg inte skuld på konsumenterna. Jag tycker det är bra om folk inte köper. Jag är själv en av dem som låtit bli länge, men man ska inte inbilla sig att det hjälper.

Angående deras marginaler är det som sagt rätt talande att exakt samma chip, med samma utvecklingskostnad och kringkostnader, ja egentligen mer för det är ju inte gratis att byta namn med allt vad det innebär, bara hux flux kan bli $100 billigare. Det talar för att de har rätt bra marginaler.

Ja, det är dyrare att krympa noder idag jämfört med förr, samtidigt sparar Nvidia en hel del pengar då mycket av designen sker med hjälp av AI som inte var möjlig för bara 2-3 år sedan, så det är gungor och karuseller. Moores lag har dödförklarats hur många gånger som helst. Som av en slump oftast när tillverkare vill ha mer betalt för sina produkter.

Du gissar fortfarande bara om deras marginaler och hur priset på korten som finns kan påverkas. Varken du eller jag vet vad det kostar att utveckla och sälja ett kort i 4000-serien. Det kan lika gärna vara så att de sänker marginaler på de billigare korten markant för att kunna sälja dem, för att de ser att antalet sålda kort sjunker konstant. Det vi kan göra är att styra marknaden åt rätt håll genom att köpa eller inte köpa. Om dessa priser inte resulterar i sålda kort kommer billigare alternativ bli mer viktiga i framtiden. Alla indikationer fram till 2022 har varit att priserna är accepterade av marknaden.

Lite läsning om priser och nuvarande marginaler:
https://vulcanpost.com/812883/explainer-why-gpus-cost-as-much...
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja för dom kommer ju bli snorbilliga. 5090Ti Mega Super Ultra kommer kosta under 3000kr ryktas det om.

Jag har redan ett Nvidia 5950 Ultra hemma. Väntar på att nya 5000-serien släpps så kan jag äntligen sälja det

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Du gissar fortfarande bara om deras marginaler och hur priset på korten som finns kan påverkas. Varken du eller jag vet vad det kostar att utveckla och sälja ett kort i 4000-serien. Det kan lika gärna vara så att de sänker marginaler på de billigare korten markant för att kunna sälja dem, för att de ser att antalet sålda kort sjunker konstant. Det vi kan göra är att styra marknaden åt rätt håll genom att köpa eller inte köpa. Om dessa priser inte resulterar i sålda kort kommer billigare alternativ bli mer viktiga i framtiden. Alla indikationer fram till 2022 har varit att priserna är accepterade av marknaden.

Lite läsning om priser och nuvarande marginaler:
https://vulcanpost.com/812883/explainer-why-gpus-cost-as-much...
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

"marknaden" som till största del bestått av folk som tjänst pengar genom mining på korten de köpt. Det går inte göra en vettig analys utifrån det, som sagt.

Nej, vi vet inte vad det kostar att utveckla och tillverka en GPU. Men vi vet med säkerhet att Nvidia försökte ta $100 mer än nödvändigt för 4070 TI. Men ja vi får väl svar snart. Marknaden är mer normal nu och vi lär snart få se om det hjälper att inte köps till överpris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att vi fått lära oss att marknadsekonomi är bra, att det fungerar. Dvs priset styrs av tillgång och efterfrågan och är då alltid rätt. Men det gäller ju inge när ett företag minskar produktionen för att de vill bibehålls höga priser. Om färre köper så kommer de bara minska produktionen ännu mer och behålls priserna. Rinse and repeat. Själv har jag inte köpt ett kort från butik sedan 2008, utan har hållit mig till begagnat. Just för att jdg inte vill ge mitt godkännande till vansinnet. Men att i någon del skylla på konsumenten i detta är att springa Nvidias ärenden. Det är Nvidias fel att det ser ut som det gör. De har manipulerat, eller "korrigerat" marknaden som de själva kallar det, för att kunna fortsätta ta de priser de vill, oavsett hur efterfrågan ser ut.

Det du säger går inte ihop alls. Varför skulle nVidia hellre sälja 100 kort med vinst på $600 styck istället för 1000 kort med vinst på $400 /st?

”Ditt” alternativ ger total vinst på $60.000 medans alternativ 2 en vinst på $400.000. Självklart gör ett bolag hellre större vinst.

Erat gnäll kommer från att för första gången någonsin så skalar priset med prestandan hela vägen upp till 4090, vilket är en bra sak, samtidigt som ni inte kan dubbla prestandan för samma kostnad som senaste gången ni handlade. Som om det vore en naturlag. Gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Du gissar fortfarande bara om deras marginaler och hur priset på korten som finns kan påverkas. Varken du eller jag vet vad det kostar att utveckla och sälja ett kort i 4000-serien. Det kan lika gärna vara så att de sänker marginaler på de billigare korten markant för att kunna sälja dem, för att de ser att antalet sålda kort sjunker konstant. Det vi kan göra är att styra marknaden åt rätt håll genom att köpa eller inte köpa. Om dessa priser inte resulterar i sålda kort kommer billigare alternativ bli mer viktiga i framtiden. Alla indikationer fram till 2022 har varit att priserna är accepterade av marknaden.

Lite läsning om priser och nuvarande marginaler:
https://vulcanpost.com/812883/explainer-why-gpus-cost-as-much...
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

Första länken är bra och förklarar varför det är dyrt nu. Men den förklarar inte varför det varit dyrt innan 2020.
En del av förklaringen är väl att miners har varit villiga att ge mycket pengar vilket trissat upp priserna.

Om AMD kan släppa ett billigare 7000 kort köper jag det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Första länken är bra och förklarar varför det är dyrt nu. Men den förklarar inte varför det varit dyrt innan 2020.
En del av förklaringen är väl att miners har varit villiga att ge mycket pengar vilket trissat upp priserna.

Om AMD kan släppa ett billigare 7000 kort köper jag det.

Det som var dyrt innan 2020 var väl 2000-serien, en serie som kännetecknas av användandet av väldigt stora kretsar för att få mer prestanda. 2080ti har nästan 50% större kretsyta än 1080ti, trots flytt från 16nm till 12nm. Min gissning är att priset på korten gick upp en del, men jag blir inte förvånad om de höjde marginalerna på korten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kollar man senaste rapporten sjönk vinsten med 72 % Y/Y. Vinsten är nästan samma sak som omsättning minus driftkostnader, är lite saker till som finns med. Poängen är att omsättning är ned långt mindre än kostnader är upp (och vinst ned).

Rusande kostander är ett problem i nuläget, inte bara för Nvidia!

Man kan väl tänka sig att det finns pengar sedan guldåren att stoppa i TSMC 5nm-påsen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det du säger går inte ihop alls. Varför skulle nVidia hellre sälja 100 kort med vinst på $600 styck istället för 1000 kort med vinst på $400 /st?

”Ditt” alternativ ger total vinst på $60.000 medans alternativ 2 en vinst på $400.000. Självklart gör ett bolag hellre större vinst.

Erat gnäll kommer från att för första gången någonsin så skalar priset med prestandan hela vägen upp till 4090, vilket är en bra sak, samtidigt som ni inte kan dubbla prestandan för samma kostnad som senaste gången ni handlade. Som om det vore en naturlag. Gnäll.

Verkligen jättekonstigt att folk "gnäller" när prestanda per krona minskar när så inte varit fallet tidigare i historien. Att vi haft en bra sak som nu tas ifrån oss ska vi tydligen bara dra ner byxorna och ta, utan "gnäll". Mycket bra och sund inställning om man värderar juridiska personer högre än fysiska. Det gör inte jag. Om prestanda per krona minskar för varje generation så har snart ingen råd med något och då är det adjöss med de kära företagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Erat gnäll kommer från att för första gången någonsin så skalar priset med prestandan hela vägen upp till 4090, vilket är en bra sak, samtidigt som ni inte kan dubbla prestandan för samma kostnad som senaste gången ni handlade. Som om det vore en naturlag. Gnäll.

Det är väl ingen som gnäller på att 4090 är för prisvärd? Däremot spelar det ju ingen roll för dom flesta eftersom den är svindyr och inte aktuell oavsett prestanda.

Du säger att vi gnäller för att vi inte får dubbla prestandan för samma pris, men det är ju lite värre än så. Prestanda per krona står ju nästan helt still. Otroligt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är väl ingen som gnäller på att 4090 är för prisvärd? Däremot spelar det ju ingen roll för dom flesta eftersom den är svindyr och inte aktuell oavsett prestanda.

Du säger att vi gnäller för att vi inte får dubbla prestandan för samma pris, men det är ju lite värre än så. Prestanda per krona står ju nästan helt still. Otroligt ointressant.

Rättelse: Prestanda per krona har till och med minskat i de flesta fall. Vi får alltså inte ens 30% mer prestanda för 30% mer pengar längre. Men det ska vi ju inte "gnälla" för. Det är dyrt med skinnjackor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det du säger går inte ihop alls. Varför skulle nVidia hellre sälja 100 kort med vinst på $600 styck istället för 1000 kort med vinst på $400 /st?

”Ditt” alternativ ger total vinst på $60.000 medans alternativ 2 en vinst på $400.000. Självklart gör ett bolag hellre större vinst.

Erat gnäll kommer från att för första gången någonsin så skalar priset med prestandan hela vägen upp till 4090, vilket är en bra sak, samtidigt som ni inte kan dubbla prestandan för samma kostnad som senaste gången ni handlade. Som om det vore en naturlag. Gnäll.

För att de bara vill att rika skall kunna maxa Crysis!!!

Är väl egentligen mer än logiskt att GPU går liknande väg som andra branscher, där bästa prylarna kostar mycket. Det är naturligtvis tråkigt men rimligt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, alltså när man läser ”snart under 10.000kr en möjlighet !” som något världsomvälvande 😂

Fortfarande löjliga priser imo

Citat:

Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton.

Nu finns det datorer som väger under tonnet.
Världsomvälvande nyhet.

Tråkigt när det blir så att saker som man kunde tro att man kunde ta för givet nu är något man ska vara tacksam för.

Citat:

I think there is a world market for maybe five computers.

Citat:

There is no reason anyone would want a computer in their home.

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt klarar ett 7 år gammalt GTX 1070 utan några problem även dagens tyngsta spel bara man justerar inställningarna.

För inte så länge sedan var GTX 1060 det populäraste grafikkortet enligt steam hardware survey och sen kom GTX 1650 och knep första platsen.
Sitter man med något av de korten så känns ett GTX 1070 som en tråkig uppgradering. Även om man kan få ett begagnat för mindre än en förmögenhet.

Jag har själv både GTX 1060 och GTX 1650 (två olika datorer).

Jag vill både ha mer generell prestanda och testa nya funktioner som raytracing.
Okej det skulle ju vara möjligt att köra Raytracing på GTX 1000 serien på kort som har minst 6GB VRAM.
Men kanske inte så kul om man får 20 fps eller ännu sämre.

Exempelvis det här gamla testet:
Quake 2 RTX Is Out And What Kind Of Performance You Can Expect

Ca 10 fps på ett GTX 1070 i Quake 2 (1080p) känns spontant inte så där jättekul.
(Även om jag inte har provat).

Om man vill köra nyare spel än Quake 2 och testa ray tracing så tycker jag att runt RTX 3060Ti/RTX 3070 eller bättre verkar vara minimum vad som känns lönt att köpa (åtminstone för mig).
Åtminstone om man vill att det ska vara hyfsat spelbart också.
Inte bara att testa som ett prof of concept.
Annars (i samma artikel) fick GTX 1060 6GB ca 14 fps i 720p.
Så vill man bara testa en kvart eller något som proof of concept så går det ju.

Men personligen känner jag att då väntar jag hellre till jag kan höja ribban till en nivå jag tycker är rimligare/roligare.

Sen även om jag köper ett RTX kort så kommer jag troligtvis köra de flesta spel utan ray tracing påslaget.
Men exempelvis ett RTX 3070 är ju markant snabbare än GTX 1650/GTX 1060/GTX1070 även när man kör utan raytracing.

Även om GTX 1070 är kraftfullare än vad jag har idag så känner jag att det är ett för litet steg för att vara en uppgradering jag vill göra om inte någon vill skänka ett fungerande kort mot fraktkostnaden eller dylikt.

Jag hoppas att det kommer ett grafikkort som presterar bättre än RTX 3070 som kostar ett fyrsiffrigt belopp (SEK inkl. moms) vid ett tillfälle jag är bekväm med att avvara närmare 10kkr på ett grafikkort.
(Om inte priserna sjunker markant, så det räcker med betydligt mindre pengar för den nivån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Det som var dyrt innan 2020 var väl 2000-serien, en serie som kännetecknas av användandet av väldigt stora kretsar för att få mer prestanda. 2080ti har nästan 50% större kretsyta än 1080ti, trots flytt från 16nm till 12nm. Min gissning är att priset på korten gick upp en del, men jag blir inte förvånad om de höjde marginalerna på korten samtidigt.

Tragedin började redan under GTX600 serien enligt mig

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tragedin började redan under GTX600 serien enligt mig

Håller helt med. Tror det var första gången som toppkortet inte var det bästa eller fulla chippet i serien, på grund av bristande konkurrens. Har bara gått utför sedan dess.

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer ta exakt de priser som de tror kommer maximera deras vinster. Om ingen köper så kommer priserna sjunka närmare och närmare produktionspriset om fortfarande ingen köper så kommer de sluta tillverka serien.
Det de gör nu är väl lite att försöka fiska fram köparna som är villiga att betala de höga priserna för att sendan prova med ett bättre bete lite längre fram.

Själv så vägrar jag betala samma pris/prestanda som mitt 3.5 år eller 2 generationer gammla kort.
Jag betalade 5200 sek för mitt 2070s och det presterar bättre än ett 3060 men sämre än ett 3060ti och kostar någonstans mitt emellan dem så jag skojar inte ens.
Slog till på ett begangnet 3070 häromdagen då det 3070 jag beställde till bra pris för över 2 år sedan fortfarande inte dykt upp.
Rekomenderar alla att köpa begagnat istället för att stödja eländet mer än nödvändigt.

Det verkar dock lite som att grafikkort håller på att bli något som man köper nytt av när det går sönder och inte för att det kommit nytt. Typ som en dammsugare eller ett kylskåp. Visserligen tråkigt men det är ju inte enbart dåligt. Det blir billigare så i längden och planeten tar mindre skada om vi kan använda våra prdukter längre tid.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1