Hur snabbt behöver SD kortet vara?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt behöver SD kortet vara?

Hur snabbt behöver SD kortet vara? Hur snabbt läser/skriver kortläsaren på enkorts datorn?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa ett sdkort under Class 10 till en enkortsdator.
Sist köpte jag SanDisk Ultra med läshastighet på upp till 120MB/s, köpte jag 5 st 32GB så kostade dom strax över 30 kr/st.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ok var köpte du dom till det priset?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jo det skulle vara intressant att veta, ser inte ur att ha varit under 53kr i svenska butiker: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5642231

Permalänk
Medlem

Kampanj på amazon, blev nästan halva priset om man köpte minst 5 st.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det var synd att man missa. För övrigt ser jag inte att det är någon större prisskillnad enligt prisjakt så kör på Class 10.

Permalänk
Medlem

Skrivhastigheten är alltid väldigt trist på SD-minnen så fort man inte skriver sekventiellt i stora block[1], skrivuthålligheten dålig om det skriver i samma område hela tiden (tex. ext4-filsystemets journaldel) och det är bara de dyrare SD-minnena som har någon form av wear-levling som ge lite bättre hastighet och mer skrivtålighet. - vi pratar då om Sandisk Extreme och Extreme pro eller Samsung EVO plus eller Samsung pro endurance om vi fortfarande är på konsument-nivå eller Industri-SD som X-more industrial med 5-10 ggr högre GB-pris avsedd för användning med hög driftsäkerhet

Att ha mer RAM-minne i RPI:n och andra endatorkort gör att man känner mindre av skrivtrögheten mot lagringen så länge skrivstorlekarna är rimliga och inte forcerar synkningar mot lagringen (fast idag så ignoreras synkningar allt mer och svarar att det är klart fast det inte finns skrivet fysisk på lagringen - både diskbuffrar i OS och write-cache ger acknowledge i flera led att allt är klart långt innan datat finns fysisk på plats i lagringen - därför ger plötsliga strömavbrott allt mer svåröverskådliga konsekvenser var gång det sker för att det är så mycket data kvar i RAM-buffrar och i lagringens skriv-cache och glöms bort när strömmen klipps - men man har valt den vägen i jakten på prestanda på bekostnad av datasäkerhet...)

[1] SD-minnen är gjord för kamera med en skrivsätt typiskt att man börja från låg LBA-adress och skriver i stora block när bilderna sparas mot allt högre LBA-adress då med VFAT/FAT32 som filsystem styrs skrivningar på det sättet - och att man inte räknar med att SD-minnet skrivs om särskilt ofta och på samma ställe i LBA-adress-området innan den kasseras eller slarvas bort - vilket blir helt i mothårs när man släpper in en ext4-filsystem och börja köra en Linux-OS på detta...

Kör man på BTRFS så är skrivningarna mer utspridda och vandrar runt mer på flash-ytan men även denna prioriterar att skriva på ledigförklarad utrymme i början på disken om det fins, men skriver i chunk på 1 GB styck, vilket innebär att det kan ta ett tag innan en chunk med gammal raderad data återanvänds igen med nya skrivningar. I BTRFS har man också möjlighet att köra all data i 'DUP' vilket innebär att all data fins i 2 exemplar på olika ställen på lagringen och den vägen får höjd tålighet mot datakorruption när flashblocken börja bli slitna och läst data rättas automatisk av sin andra korrekta kopia vid läsfel - samt checksumma som upptäcker när data faktiskt börja läsas korrupt - för till skillnad från SSD så fins det ingen spärr för läsning av felaktig data när det läses från SD utan det blir vad det blir - om man inte har oturen att hela SD-minnet hänger sig - hårt och inte sällan permanent och all data är förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Hur snabbt behöver SD kortet vara? Hur snabbt läser/skriver kortläsaren på enkorts datorn?

Detta är två frågor som är väldigt nära den klassiska hur långt är ett snöre!

För det första så finns det väldigt många olika enkortsdatorer!
Tex så är i stort sett alla laptops och NUC liknande datorer idag en enkortsdator för dom har bara ett "kort" i sig.
Så var drar DU gränsen för enkortsdator?

För det andra så finns det som sagt många olika enkortsdatorer som är allt ifrån extremt slöa till ganska snabba.
Så VAD är det för enkortsdator är viktig info!

För det tredje och ABSOLUT VIKTIGAST, VAD ska den användas till?
Ska det tex vara en retro/emulator spel box där du mestadels vill läsa cd/dvd iso/img filer?
Lite viktigt med snabbt sd kort.
Handlar det däremot om emulation till NES/SNES/N64 och liknande dvs systemen INNAN cd/dvd så handlar det om små filer som ska läsas och inte alls liak viktigt med ett snabbt kort.

Kanske det ska vara till en heller flera usb/nätverkskameror som skyddar fort knox?
Beroende på hur många och upplösning/hz så kan det bli extremt viktigt med snabbt kort.

Heller kanske du ska bygga en Harmony remote smart hub ersättare? Tex Sympathy Remote som är en raspberry pi ersättning till harmony's hub.
Kör själv med en Pi 2 som knappt når upp till 5% cpu alls och med låst skrivning till sd kortet så tex strömavbrott/etc inte ska förstöra filsystemet/filer (ovanligt men kan hända med Pi's).
Samt att det är ett väldigt avskalat OS som bootar upp på nolltid med även det slöaste sd kort du kan tänka dig.
Dvs inte alls viktigt med snabbt kort alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det är en https://www.aliexpress.com/item/1005004907700098.html?spm=a2g...
Den ska användas till att surfa ,lyssna på musik.och en skrivar server om jag får till det,

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Ett exempel på att det är PITA med långsamma SD-minnen är vid nyinstallation av tex. en RPI och trots senaste nedladdade och installerade imagen på SD-minnet så är det första den gör är att vilja uppgradera sig med ytterligare nyare uppdaterad mjukvara, och det är massor som skall uppdateras - det går inte på 5 minuter - inte ens efter 4 timmar... och i praktiken så startar man upp det så att uppgraderingen påbörjas och sedan går man och lägger sig då man helt enkelt inte orka att sitta och vänta ut den tills den är klar...

SD är som sagt för att kamera skall kunna dumpa bilder snabbt på lagringen med sekventiell skrivning - men när det kommer till 4K random-access (skriv)prestandan på filsystemet så är SD-minne inget alls att hurra över.

Permalänk

Kan rekommendera attboota från en usb-ssd istället. Är som natt och dag i sskillnad och skrivs inte sönder lika lätt.

Får väl ut en 130MB/s utav de 500MB/s SSDn ska klara på min pi4 men bättre än de 25MB/s eller vad det nu är SD läsaren max kan hantera på pi4.

Typ 5 min att boota och installera rasbian på ssdn och typ 10-15 minst på sd kortet. Länge sen nu så minns inte exakt hur länge det tog på sd kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok jag har inte fått min Banana pi än men går det att välja boot order med Usb 3 då?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Banana Pi är nåt helt annat än Raspberry Pi4 där du enkelt installerar OS direkt på SSD, Banana Pi använder uboot och andra sätt att installera.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Banana Pi har ju eMMC som ska klara 144Mb/s enligt tester.
Men jag tycker det verkar lite bakvänt att det inte verkar gå att välja boot mellan eMMC och SD,det är antingen eller.
Rätta mig om jag har fel..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag kör CoreELEC på emmc på min M5, man måste först installera android på emmc och sedan CE på sdkort för att slutligen flytta CE från sdkortet till emmc, lite pyssligt men funkar ypperligt när man är klar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

MatteN vet du om det går att boota från usb på M5?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Hittade detta i en review:

and SW 4 is a boot priority selector switch – telling the board to boot from a USB if pressed during startup.

One major upside it has over its competitors is the read/write speed from the built-in flash storage. Not many SBCs come onboard memory, and the one included is decently fast at about 150 MB/s read speed. While not the snappiest storage on the market by a long shot, it’s a major improvement over SD cards and their 80-90 MB/s read speeds.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

MatteN vet du om det går att boota från usb på M5?

Som du själv hittat så ska det gå, ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det går även att köra dualboot emmc/sdkort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det låter bra då jag tänkte prova flera olika OS på sdkort.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

https://bret.dk/banana-pi-m5-vs-raspberry-pi-4/

En bit ner står det write och read tester på sd kort

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jo det skulle vara intressant att veta, ser inte ur att ha varit under 53kr i svenska butiker: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5642231

Skrivet av MatteN:

Kampanj på amazon, blev nästan halva priset om man köpte minst 5 st.

https://www.amazon.se/Kingston-SDS2-32GB-Canvas-Select/dp/B07...
Är det möjligen det här kortet? 58kr... (Jag är ju hopplöst dålig på sdkort förutom att jag vet att det ska vara speedclass 10 och den där sdhc loggan på dom.)
tror det är det här kortet jag har i telefonen (128Gb dock)
53 kronor https://www.amazon.se/PNY-Performance-Plus-microSDHC-Class/dp...

§ 9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

https://amzn.to/3Y5RGAh
Är det möjligen det här kortet? 58kr... (Jag är ju hopplöst dålig på sdkort förutom att jag vet att det ska vara speedclass 10 och den där sdhc loggan på dom.)
tror det är det här kortet jag har i telefonen (128Gb dock)
53 kronor https://amzn.to/409mNN3

Det du länkar är ett fullsize SD kort men du vill troligtvis ha ett micro-SD kort.
t.ex. https://www.amazon.se/SanDisk-Ultra-SDSQUA4-032G-GN6MA-microS...

Finns nog ingen mening att köpa fullsize SD kort idag då det vanligtvis ingår en adapter med micro SD korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

https://amzn.to/3Y5RGAh
Är det möjligen det här kortet? 58kr... (Jag är ju hopplöst dålig på sdkort förutom att jag vet att det ska vara speedclass 10 och den där sdhc loggan på dom.)
tror det är det här kortet jag har i telefonen (128Gb dock)
53 kronor https://amzn.to/409mNN3

Köptes nån gång i oktober/november, som sagt kampanjpris om man köpte minst 5 st.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det du länkar är ett fullsize SD kort men du vill troligtvis ha ett micro-SD kort.
t.ex. https://www.amazon.se/SanDisk-Ultra-SDSQUA4-032G-GN6MA-microS...

Finns nog ingen mening att köpa fullsize SD kort idag då det vanligtvis ingår en adapter med micro SD korten.

Jag länkade ju två kort, ett fullsize och ett mini..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det går även att köra dualboot emmc/sdkort.

Hur går man tillväga då?
Är det i bios eller?
(ja jag är ivrig... )

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Hur går man tillväga då?
Är det i bios eller?
(ja jag är ivrig... )

Det är ett jävla bök, jag kör enbart CoreELEC (Kodi 20) på emmc för att det är enklare och det enda jag behöver.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.