Teknisk jämförelse av streamingstjänster

Permalänk

Teknisk jämförelse av streamingstjänster

Hej alla!

Häromdagen skulle jag kolla på en film. Jag upptäckte då att filmen fanns tillgänglig på åtminstone fyra av de streamingtjänster jag har tillgång till. Viaplay, Netflix, HBO och Cmore. Jag har försökt hitta en jämförelse mellan de olika, rent tekniskt, men utan att hitta annat än "bäst-i-test" där jämförelserna i stort handlar om utbud kontra pris. Det jag vill veta är helt enkelt, vilken tjänst ska jag välja för att kolla på den specifika filmen, och även i framtiden när det finns flera att välja på?

Jag har själv testat runt och tycker nog att Netflix verkar vara vinnaren generellt. Men det är ju bara uppfattningen jag får när jag tittar, jag har inga tekniska siffror att grunda det på.

Kan vara väsentligt att skriva att jag tittar på en något år gammal 65" Samsung Smart-tv av "medelklass-modell". Ljudet är sekundärt då jag har ett rätt risigt ljudsystem.

Någon som haft samma fundering?

Permalänk
Medlem

Jag kanske misstolkar din frågeställning men med tekniskt menar du alltså, tex vilka tjänster som har stöd för 4K, atmos, bitrate osv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag kanske misstolkar din frågeställning men med tekniskt menar du alltså, tex vilka tjänster som har stöd för 4K, atmos, bitrate osv?

Ja, förlåt. Var kanske lite otydlig. Men vilken tjänst erbjuder bäst bild rent generellt, bäst upplösning, bitrate? Vet att det kan skilja från film till film också.

Permalänk
Medlem

Har haft samma tanke men aldrig orkar bry mig. Jag vet inte om jag är ensam att omdet här men Amazon videos filmer ser ut som att dom spelas upp typ 20 fps. Strax under vad en film ska spelas upp så det är knappt man märker någon skillnad men ser att det är något fel.

En gång visste jag att Netflix hade samma film så jag hoppade över till Netflix och då var det som natt och dag. Är det någon annan som har samma problem?