AMD norpar Intels marknadsandelar – nu över 30 procent

Permalänk
Melding Plague

AMD norpar Intels marknadsandelar – nu över 30 procent

I ny analys fortsätter AMD knipa marknadsandelar från konkurrenten Intel och närmar sig en tredjedel av processormarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Glädjande att se, hoppas de kommer upp i runt 50% framöver

Permalänk
Medlem

Har AMD norpat över 30% av Intelsmarknadsandelar?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta tillskrivs att efterfrågan var skyhög under pandemin, vilket ger ett till synes enormt tapp när marknaden mättas och återgår till normalläge

Ja, juste. Det har inget att göra med en skyhög inflation och sinnesjuka priser för att dessa markandsledare skall behålla sina investerare nöjda.

Vi alla har köpt det vi behövde och nu behöver vi inget nytt på ett tag, det är det....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Om de nu bara kunde börja bry sig om att ta marknadsandelar från nvidia också.

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag köpte en komplett ny dator.
Men...

Doing my part
Köpte en AMD Ryzen 7 5800X3D processor förra året.

Permalänk
Medlem

Kul, precis därför jag köpte en 5600x + att den presterar riktigt fint.

Permalänk
Medlem

Kul för AMD. Detta har ju byggts upp under 6 år sedan Zen så det visar hur lång tid det tar för att plocka tillbaka market share. Bara att hoppas att AMDs marknadsandelar på GPU marknaden kan göra en liknande resa. Ser dock inte den aggressivitet som AMD hade med Zen under de första generationerna...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Detta är ju inklusive konsoler... Med tanke på försäljningen av playstation/xbox så vore något annat skevt.
Sen har dem plockat 10% på 2år varav en stor del är från server segmentet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ronz:

Har AMD norpat över 30% av Intelsmarknadsandelar?

Vad jag vet har de inte gjort det över någon tidsperiod de senaste två decennierna iallafall. Intel har väl som högst varit uppe på strax över 80 %, och nu har de alltså 68,7 %. AMD har alltså tagit ca 15 % av Intels marknadsandel sedan den sistnämnda låg på sin topp.

Från Q4 2021 till Q4 2022 har AMD enligt tabellen i artikeln tagit 7,6 % av Intels marknadsandel (5,7 av 74,4 procentenheter).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Trevligt, kan vi ju hoppas på hård fight de kommande åren med mycket innovation från båda lagen

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokudenashi:

Om de nu bara kunde börja bry sig om att ta marknadsandelar från nvidia också.

Man får hoppas det. De erbjuder ju oftast bättre prestanda per krona än NVIDIA.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Titlen fick mig att tänka på...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ha Ha, det var ett tag sen man såg Norpan någonstans

Permalänk
Medlem

Och hur svarade aktien? Den gick ned idag. Jag kommer aldrig bli klok (eller rik för den delen...) på aktiemarknaden.

Permalänk

Gissar på en AMD/Nvidia-style uppgörelse snart där priserna drar iväg igen. Ett duopoly kan aldrg vara bra för oss konsumenter i slutändan.

Permalänk
Medlem

Bara 20% kvar sen kan är allt guld och gröna skogar...😁

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Bara 20% kvar sen kan är allt guld och gröna skogar...😁

Golden Cove & Green lake?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma bort att statiska tester absolut inte visar maximal prestanda…😂

Speltester är det som säger absolut ingenting, de statiska testerna ljuger inte. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, juste. Det har inget att göra med en skyhög inflation och sinnesjuka priser för att dessa markandsledare skall behålla sina investerare nöjda.

Vi alla har köpt det vi behövde och nu behöver vi inget nytt på ett tag, det är det....

De största volymerna snurrar trots allt till företag och de gjorde galna investeringar under pandemin, här i norden var vi relativt mobila redan men i resten av världen ställde man om enorma mängder med arbetskraft och skolelever från stationära maskiner till bärbara. Men även om man tar konsumentsidan så fick pandemin hemunderhållning att gå i taket, ingen kunde resa, ingen kunde gå på restaurang etc. Alla de pengarna gick in i saker man kunde göra hemma istället, PS5, dator m.m. plus att vi hade en kryptoboom under tiden. Visst prisökningar har säkert gjort sitt också men efterfrågan på teknik var galen under pandemin.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Och hur svarade aktien? Den gick ned idag. Jag kommer aldrig bli klok (eller rik för den delen...) på aktiemarknaden.

AMD-aktien funkar så här, bra nyheter för AMD ner, dåliga nyheter för AMD mycket ner. Om aktien går upp så är det ingen som vet varför. Enda logiska uppgången jag sett var nu senast efter Q4-rapporten då de slog förväntningarna. Annars brukar generell negativism kring tech påverka mer dvs tesla (som inte ens är ett tech-bolag) ner = AMD ner.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

En hel tråd fylld med folk som inte kan skillnaden på procent och procentenhet. Inte konstigt det blir förvirrande.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Kul för AMD. Detta har ju byggts upp under 6 år sedan Zen så det visar hur lång tid det tar för att plocka tillbaka market share. Bara att hoppas att AMDs marknadsandelar på GPU marknaden kan göra en liknande resa. Ser dock inte den aggressivitet som AMD hade med Zen under de första generationerna...

Vilket är tråkigt det är just därför de sackade efter med Phenom när Intel släppte Core-serien. Ännu värre med Bulldozer men den arkitekturen var ju totalt misskött från början.

AMD borde aldrig släppa efter utan öka sin R&D kraftigt för att stå emot någon form av kontring från Intel. Det ryktas att Diamond Rapids är Intels nästa stora hopp likt Core-serien eller Sandy Bridge tiden får utvisa.

@Yoshman vad säger du? Ja sista store dödsrycket för x86?

Skrivet av wounds:

AMD-aktien funkar så här, bra nyheter för AMD ner, dåliga nyheter för AMD mycket ner. Om aktien går upp så är det ingen som vet varför. Enda logiska uppgången jag sett var nu senast efter Q4-rapporten då de slog förväntningarna. Annars brukar generell negativism kring tech påverka mer dvs tesla (som inte ens är ett tech-bolag) ner = AMD ner.

Tesla är mycket väl ett techbolag. Mycket mjukvara som de använder och utvecklar till bilarna.

Skrivet av superpwnguin:

Och hur svarade aktien? Den gick ned idag. Jag kommer aldrig bli klok (eller rik för den delen...) på aktiemarknaden.

Väldigt konstigt men sen gick hela USA-börsen ner igår så drar väl ned sig allt gissar jag. Jag tror som AMD själva säger att Q1 kommer nog kanske bli meh men Q2 då vi räknar in Zen 4 X3D-modellerna kommer visa betydligt bättre siffor.

Permalänk
Medlem

Det är roligt att det blir behövlig konkurrens på CPU-marknaden. Intel har under det senaste decenniet kunnat sätta ett oskäligt högt pris på dina CPU, utan större påverkan på försäljningsvolymen. Nu hoppas jag att AMD knaprar åt sig en större del av marknaden. Följden kanske blir att Moores lag börjar bli aktuell igen. Vem kan leverera snabbast, billigast, hållbarast. Snabbare inbyggd GPU vore önskvärt. Varför inte "allt i ett" CPU ?

Permalänk
Medlem

Konkurens har verkligen gjort det roligt igen.
Sedan kan en del av mig tycka att så dominant som x86 och AMD64 (x86-64/EM64T) blivit så borde dessa öppnas upp och inte hållas bakom licens osv. I princip hela PC-marknaden bugger på dessa och de är låsta bakom i princip två bolag. Tänk en värld där dessa var tillgängliga för alla att bygga och konkurera kring.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta är ju inklusive konsoler... Med tanke på försäljningen av playstation/xbox så vore något annat skevt.
Sen har dem plockat 10% på 2år varav en stor del är från server segmentet

Serversidan är ju för de stora pengarna finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Det är roligt att det blir behövlig konkurrens på CPU-marknaden. Intel har under det senaste decenniet kunnat sätta ett oskäligt högt pris på dina CPU, utan större påverkan på försäljningsvolymen. Nu hoppas jag att AMD knaprar åt sig en större del av marknaden. Följden kanske blir att Moores lag börjar bli aktuell igen. Vem kan leverera snabbast, billigast, hållbarast. Snabbare inbyggd GPU vore önskvärt. Varför inte "allt i ett" CPU ?

Det vore verkligen välkommet om de gav en APU en tdp på 120-150W och dubblerat antal kärnor för att kunna mäta sig med gtx1050-1060. Då skulle verkligen budgetsegmentet, som ägs av Nvidia- tas över av amd. Det går ju att bygga kompetenta APU - men det verkar inte som att AMD vill
Edit: att jämföra med ps5, som verkar ha 18 rdna kärnor (2304 shaders). Med lägre den lägre bandbredden som ddr5 skulle ha, kanske 1060 skulle kunna vara ett möjligt :o.
Edit2: Steam deck har 8 rdna 2- kärnor

Jämförelse med ps5 och Steam deck
Permalänk
Medlem

Riktigt bra att AMD plockat marknadsandelar.
Betydligt bättre balans inom cpu än inom gpu segmentet.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Serversidan är ju för de stora pengarna finns

Absolut men det blir nog kortvarigt då ARM är på g

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men det blir nog kortvarigt då ARM är på g

Mm, vi får väl se. Svårt att se att alla backends portas till ARM över en natt.