Äktheten på grafikkort?

Permalänk
Medlem

Äktheten på grafikkort?

Tjena! Jag undrar om det finns något sett att se äktheten på ett grafikkort och om allt verkligen är genuint?

Pratar om vissa tillfällen där man får begagnade grafikkort för dunderpris. Vad ska man kika efter?? Det handlar specifikt om ett 3090 rog strix👍🏽
Ca 1 år gammalt

Alla kommentarer är välkommna!

Permalänk
Medlem

Kan vara klassiskt scam, om du köper det på distans så att säga , och du " ska få det skickat till dig ". Annars be säljaren visa temperatur loggar under stresstester ( helst en video sekvens då test körs ). Eller testa det hemma hos säljaren innan du köper.

Få du inte komma hem till säljaren, eller säljaren inte vill ha ett fysiskt möte av någon anledning, ringer det varningsklockor lång väg.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Moderator
Moderator

Risken att du inte får något grafikkort eller en sten lär vara avsevärt mycket större än att du får ett annat kort som förvanskats för att verka vara ett bättre.

Förutsatt då att du inte köper från Wish eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Kan vara klassiskt scam, om du köper det på distans så att säga , och du " ska få det skickat till dig ". Annars be säljaren visa temperatur loggar under stresstester ( helst en video sekvens då test körs ). Eller testa det hemma hos säljaren innan du köper.

Få du inte komma hem till säljaren, eller säljaren inte vill ha ett fysiskt möte av någon anledning, ringer det varningsklockor lång väg.

Skrivet av twit:

Risken att du inte får något grafikkort eller en sten lär vara avsevärt mycket större än att du får ett annat kort som förvanskats för att verka vara ett bättre.

Förutsatt då att du inte köper från Wish eller liknande.

Då säljaren bor en lång bit bort så böir det frakt. Dock fraktas det med blocket paket! Då är frågan.. täcker blocket paket falska varor/defekta varor?
Om jag nu skulle få hem kortet och sedan testa enligt rekomenderade tester härifrån och där visar sig vara något fel, går det in på ”garantin” där och pengarna tillbaka?
Är det en risk ni hade ”kunnat” ta ifall det säljs med blocket paket inkl köparskydd?

Detta var bilden jag fick tillsammans med baksidan på kortet 👍🏽

Permalänk
Medlem

Finns inget datum på bilden. Kan ju vara en gammal bild.

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Är en bra deal annars om du vill vara säker på att du får ett kort. Kanske lite dyrare än den du tänkt köpa men du har garanti.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Är det blocket håll dig borta Finns inga som helst krav/bank-id etc som tex Swec har, blocket blir du scammad på till 95%.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Är det blocket håll dig borta Finns inga som helst krav/bank-id etc som tex Swec har, blocket blir du scammad på till 95%.

Jo via blocketpaketet måste du verifiera dig med Bankid så nej, det är inte 95% risk att bli scammad på blocket. Facebook Marketplace däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jo via blocketpaketet måste du verifiera dig med Bankid så nej, det är inte 95% risk att bli scammad på blocket. Facebook Marketplace däremot...

Jag handlar inte begagnat, så jag har egentligen ingen aning - men vad jag förstår pågår det bedrägerier där man påstår sig använda blocketpaket men där man skickar ut falska betallänkar så att man dessutom kan sno offrets kortuppgifter. Eller bara ”ta betalt” för frakten, så att man trovärdigt kan be om betalt för produkten (som aldrig kommer skickas).

TS: Garanti gäller den som garantin är utställd till. Vissa företag (tillverkare, inte återförsäljare) kan låta begagnatköpare ta del av garantin, men för att veta det måste man läsa villkoren. Juridiskt har du i princip inga rättigheter som begagnatköpare när du handlar av en privatperson, förutom de rättigheter du får genom explicit avtal (inte helt sant, läs köplagen om du vill veta mer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jo via blocketpaketet måste du verifiera dig med Bankid så nej, det är inte 95% risk att bli scammad på blocket. Facebook Marketplace däremot...

Ah, där lärde man sig något nytt. Inte handlat på blocket på över 13 år dock, är dock risk med att inte kunna se varan/testa hos köparen

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ah, där lärde man sig något nytt. Inte handlat på blocket på över 13 år dock, är dock risk med att inte kunna se varan/testa hos köparen

Du har 24 timmar på dig att godkänna/reklamera varan från att du hämtar ut paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag handlar inte begagnat, så jag har egentligen ingen aning - men vad jag förstår pågår det bedrägerier där man påstår sig använda blocketpaket men där man skickar ut falska betallänkar så att man dessutom kan sno offrets kortuppgifter. Eller bara ”ta betalt” för frakten, så att man trovärdigt kan be om betalt för produkten (som aldrig kommer skickas).

TS: Garanti gäller den som garantin är utställd till. Vissa företag (tillverkare, inte återförsäljare) kan låta begagnatköpare ta del av garantin, men för att veta det måste man läsa villkoren. Juridiskt har du i princip inga rättigheter som begagnatköpare när du handlar av en privatperson, förutom de rättigheter du får genom explicit avtal (inte helt sant, läs köplagen om du vill veta mer).

Ja precis, det verkar vara det senaste sättet det scammas på med blocketpaketet. Det finns ofta ute annonser några tusen under "rimligt" pris av ett konto som skapades dagen innan, där de aktiverat blocketpaketet. När man väljer köp med frakt börjar de skriva och ber en prata vidare på telefon/mejl och sen fortsätter det där.

Permalänk
Medlem

Man kan även råka ut för spelmissbrukare som helt enkelt skiter i att du vet exakt vem det är och var hen bor och du kan se dig i månen efter att få tillbaka några pengar.
Bäst är att köpa saker i handen om man inte har råd att ta risken att bli lurad.

Permalänk
Medlem

Då det är just blocketpaket så är jag inte så orolig. Man måste verifiera sig med bank id och går igenom en hel process. Pengarna kommer även inte fram till säljaren förän jag har godkänt/kontrollerat varan inom 24 timmar efter jag fått hem den.

Det jag är orolig över är just det att det att det kanske snarare är ett falskt grafikkort eller något fel på den.
Dock står det på blockets hemsida att ”Är något väsentligt avvikande reklamerar du varan via chatten.”

Kortet är då enligt säljaren köpt förra året och kvitto finns ej då den är köpt från jobbet som då stängts ner. Då fick dom möjligheten att köpa ut datorn för en billig peng antar jag. (Nog något IT jobb eller liknande).
Påstår även att det är köpt från inet som alla andra delar på datorn

Tänker såhär
1. Om något är fel på kortet efter ca 1 års brukstid så borde det räcka för en återbetalning hos blocket.
2. Är det på något sätt köpt falskt eller oäkta så stödjer väl blocket knappast sånt då det även är olagligt och det borde också räcka för en återbetalning?

Där behöver jag er hjälp med andra kontrollpunkter, finns där något MER jag kan kontrollera så jag kan reklamera det till en återbetalning om det skulle vara så? 👍🏽

Permalänk
Medlem

Jag hade själv inte varit orolig över att köpa med blocketpaketet.

För att bli ännu mer säker så skulle du kanske kunna be om serienummer på kortet och fråga Inet om det är köpt där.
Om du sedan köper, filma när du packar upp lådan, från det att du börjar tills dessa att du har serienummret i bild.

Se till att all kommunikation lagras bland blockets meddelanden så att det, ifall en konflikt uppstår, finns nedtecknat där.

Sedan har du 24 timmar på dig att göra tester.
För att veta att kortet presterar som förväntat så kör du rimligen ett par rundor i något benchmark-program. Viktigt då är väl att veta att du kanske jämför med de som överklockat sina kort, så du borde försöka hitta jämförelsevärden som matchar ditt kort (överklockat eller inte).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av RHYMA24:

Då det är just blocketpaket så är jag inte så orolig. Man måste verifiera sig med bank id och går igenom en hel process. Pengarna kommer även inte fram till säljaren förän jag har godkänt/kontrollerat varan inom 24 timmar efter jag fått hem den.

Det jag är orolig över är just det att det att det kanske snarare är ett falskt grafikkort eller något fel på den.
Dock står det på blockets hemsida att ”Är något väsentligt avvikande reklamerar du varan via chatten.”

Kortet är då enligt säljaren köpt förra året och kvitto finns ej då den är köpt från jobbet som då stängts ner. Då fick dom möjligheten att köpa ut datorn för en billig peng antar jag. (Nog något IT jobb eller liknande).
Påstår även att det är köpt från inet som alla andra delar på datorn

Tänker såhär
1. Om något är fel på kortet efter ca 1 års brukstid så borde det räcka för en återbetalning hos blocket.
2. Är det på något sätt köpt falskt eller oäkta så stödjer väl blocket knappast sånt då det även är olagligt och det borde också räcka för en återbetalning?

Där behöver jag er hjälp med andra kontrollpunkter, finns där något MER jag kan kontrollera så jag kan reklamera det till en återbetalning om det skulle vara så? 👍🏽

Köper du saker beg har du sk. undersökningsplikt.
Detta för att det är svårt att medla om en sådan här sak i efterhand.

Men läser man mellan raderna så skall du INTE köpa detta kort. Din magkänsla säger gång på gång att något är fel och så skall du inte fortsätta - men du vill så gärna…

Är man orolig för saker som du beskriver, köper man nytt och behöver inte oroa sig. Alt beg. face 2 face.

Summa summarum: Lita på din magkänsla, det är mer sällan än ofta som den har fel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Säger denna benchmark något om den? Den är gjord utifrån mitt förslag.

https://files.fm/u/rp9p9n3ge

Permalänk
Inaktiv

Vad är detta specifika "dunderpris"? Bara den informationen borde vara tillräcklig för att kunna avgöra om det är en "scam" eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Vad är detta specifika "dunderpris"? Bara den informationen borde vara tillräcklig för att kunna avgöra om det är en "scam" eller inte.

Ungefär lika mycket som jag får sålt på mitt 3080 för

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHYMA24:

Ungefär lika mycket som jag får sålt på mitt 3080 för

Det hjälper oss inte att hjälpa dig ifall du svarar på en fråga utan att ge ett svar.

Permalänk
Medlem

Alltså är det för bra för o vara sant är det oftast inte sant .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det hjälper oss inte att hjälpa dig ifall du svarar på en fråga utan att ge ett svar.

8500kr 👍🏽

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Köper du saker beg har du sk. undersökningsplikt.
Detta för att det är svårt att medla om en sådan här sak i efterhand.

Men läser man mellan raderna så skall du INTE köpa detta kort. Din magkänsla säger gång på gång att något är fel och så skall du inte fortsätta - men du vill så gärna…

Är man orolig för saker som du beskriver, köper man nytt och behöver inte oroa sig. Alt beg. face 2 face.

Summa summarum: Lita på din magkänsla, det är mer sällan än ofta som den har fel.

Jag håller med, det luktar fuffens. Jag skulle avstå! Är det för bra för att vara sant så är det ofta det.

Permalänk

Bank-id verifiering är ju egentligen ingen garanti, förutom att du har namnet på säljaren, säljaren/bedragaren kan ju som i många fall ha gjort samma sak 100 gånger, drar på sig en massa anmälningar, men har inga som helst tillgångar och således skiter fullständigt i den lurade köparen. En polisanälan kommer prioriteras lågt och gissningsvis står det folk i kö på att få pengar från någon som inte har några.

Som nämnt ovan - Låter det för billigt för att vara sant, är det oftast inte sant, eller "man får det man betalar för" - billigt är oftast långt ifrån bäst"

PS Länka annonsen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHYMA24:

8500kr 👍🏽

8500kr för ett begagnat RTX 3090 låter inte som något kap i mina öron

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på Tradera och eventuellt andra butiker på nätet för att se ifall du hittar ett likadant kort med exakt samma bilder. Jag såg själv ett 3070 el, 3080 på tradera nyligen, med ett löjligt lågt utgångspris. Det i sig är inget ovanligt på tradera, där säljaren ofta lockar köpare genom att börja på 1 krona, men denna säljare var ett nyskapat konto och hade konstigt nog inga bud.
För det priset betyder det att fler än mig blivit osäkra eftersom de ofta går för mycket mer, så jag kollade på Blocket också, och mycket riktigt hittade jag exakt samma kort med samma bilder, bara det att den här säljaren bodde på andra sidan landet från den första, gav en annan anledning till varför hen sålde det och skrev på engelska.

Jag anmälde annonsen till Tradera med länkar till blocket. Någon la i alla fall ett bud på det och vann, så jag hoppas den personen får ett kort till slut, men jag betvivlar det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

sluta köp på blocket och skriv här, är man rädd för en bluff så köper man endast här eller i butik!

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Köper du saker beg har du sk. undersökningsplikt.
Detta för att det är svårt att medla om en sådan här sak i efterhand.

Men läser man mellan raderna så skall du INTE köpa detta kort. Din magkänsla säger gång på gång att något är fel och så skall du inte fortsätta - men du vill så gärna…

Är man orolig för saker som du beskriver, köper man nytt och behöver inte oroa sig. Alt beg. face 2 face.

Summa summarum: Lita på din magkänsla, det är mer sällan än ofta som den har fel.

--Summa summarum: Lita på din magkänsla, det är mer sällan än ofta som den har fel.
[/quote]

liten kul fråga är det samma med kvinnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

liten kul fråga är det samma med kvinnor?

Ställ ölen för ikväll.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

8500kr 👍🏽

För den summan så skulle jag verkligen rekommendera att lägga 300kr extra och köp den jag länkade tidigare. Ett helt nytt 6950 XT som presterar väldigt likt 3090.

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

https://www.youtube.com/watch?v=KugxMJFhx7k

https://www.youtube.com/watch?v=ji3PJ-UvGl0

Du får vänta en månad men du vet att du inte blir lurad.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag brukar testa tveksamma blocketannonser säga att jag har en kompis som kan hämta grafikkortet i närheten.

Då brukar tveksamma lurare sluta svara.

En annan bra sak kan vara att be säljaren skicka bild med kortet och sitt namn skrivet på papper.