Permalänk
Medlem

Kylning ny dator

Hej!

Efter mycket funderande och motivering så har jag till slut landat i att det är dags att köpa en helt ny dator.
Jag har ett 3080 idag som jag kommer använda även i denna datorn.
Tänker även att 7800x3d är det bästa att köpa just nu, så blir en sådan när den släpps.

I övrigt har jag plockat ihop följande
https://www.inet.se/datorbygge/b1367790/3080-7800x3d

Det jag främst behöver hjälp med är hur allt ska kylas. Vatten eller luft till processorn, fungerar luft fortfarande eller bör man titta på AIO?
Jag är inte speciellt fäst vid någon av delarna i övrigt utan tar gärna förslag på bättre/sämre i prisklassen, eller om något sticker ut som för dyrt/för billigt. Finns ingen fast budget jag behöver förhålla mig till. Handlar gärna allt på inet.

Helt ointresserad av RGB och chassit ska ha bra luftflöde i första hand tänker jag.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Define7 har väll inte speciellt bra löftflöde.
Har en själv, fick byta ut chassi fläktar för att få det någgorluna ok.

Usch vad dyra de blivit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Define7 har väll inte speciellt bra löftflöde.
Har en själv, fick byta ut chassi fläktar för att få det någgorluna ok.

Usch vad dyra de blivit..

Tack
Jag landade först i Corsair 5000D - det kändes stabilare. Börjar med att byta tillbaka till den, men tar gärna förslag på andra chassi med.

Och jag tänker absolut att chassifläktar kan behöva bytas/läggas till, det är en av huvudpunkterna när det gäller kylning av datorn.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Har nu plockat ihop följande
https://www.inet.se/datorbygge/b1372539/finalv3

Tillsammans med mitt 3080, kingston 32GB 6000 MHz minne, gigabyte 1000W PSU och 7800X3D när den släpps.
Tänker mig 2x140mm i fronten, 2x120mm på sidan, 1x120mm bak och radiatorn i toppen av chassit.

Verkar inte vara rea på moderkortet längre, känns inte så prisvärt då? Har inte blivit klok på vilken plattform jag borde välja, tog detta för att det hade optiskt ljud och OK funktioner i övrigt.

Jag spelar i 1440p/144hz, vill kunna spela alla nya spel såklart.
Tar gärna feedback på bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Define7 har väll inte speciellt bra löftflöde.
Har en själv, fick byta ut chassi fläktar för att få det någgorluna ok.

Usch vad dyra de blivit..

Fractal Design Define 7 har helt OK flöde tycker jag.
Problemet är skulle jag säga att orginal fläktarna som kommer med chassit har för dåligt lufttryck / mmH2O.
Så alternativt kan man ha öppen front och även om det behövs ta bort filtret.
Eller köpa andra fläkar med bättre tryck, så som noctua NF-A14 eller kanske Arctic P14 PWM etc.

Tänk på att alla **Air flow etc chassin ofta ej har filter och då lär du damma datorn mycket oftare istället.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Fractal Design Define 7 har helt OK flöde tycker jag.
Problemet är skulle jag säga att orginal fläktarna som kommer med chassit har för dåligt lufttryck / mmH2O.
Så alternativt kan man ha öppen front och även om det behövs ta bort filtret.
Eller köpa andra fläkar med bättre tryck, så som noctua NF-A14 eller kanske Arctic P14 PWM etc.

Tänk på att alla **Air flow etc chassin ofta ej har filter och då lär du damma datorn mycket oftare istället.

Vad jag hittat om 5000D så har den filter överallt, så det verkar vara bra lämpat.
Fractals Define är avsevärt mycket dyrare och ser ut att ha sämre luftflöde, och deras andra finns ju inte att få tag i.
Lutar åt att det blir 5000D med fläktkonfigurationen jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donno:

Vad jag hittat om 5000D så har den filter överallt, så det verkar vara bra lämpat.
Fractals Define är avsevärt mycket dyrare och ser ut att ha sämre luftflöde, och deras andra finns ju inte att få tag i.
Lutar åt att det blir 5000D med fläktkonfigurationen jag skrev tidigare.

Så länge du är nöjd.

Jag är extremt nöjd med mitt Define R7, dock hittade jag ett vitt chassi för *bara 1500* när jag köpte det för nu ca 14 månader sedan.

Vad jag hört och sett är även 5000D ett mycket bra chassi.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Så länge du är nöjd.

Jag är extremt nöjd med mitt Define R7, dock hittade jag ett vitt chassi för *bara 1500* när jag köpte det för nu ca 14 månader sedan.

Vad jag hört och sett är även 5000D ett mycket bra chassi.

Tack!
Det var moraliskt stöd jag behövde.
Har nu beställt enligt paketet jag postade ovan, strular något går det ju alltid att byta i efterhand.
Nu gäller det bara att jag får tag i en processor också.