skumt problem
hej!
jag har fått 4-5 blåskärmar under dom senaste 48 timmarna. har försökt att lokalisera problemet men utan att lyckas.
blåskärm dyker upp i spel, typ "Freelancer" verkar vara vid extra stora dogfights etc. även har det hänt i Operation Flashpoint men då helt utan "anledning". Fick det sist då en film inte funkade att spela helt korrekt i Winamp (kanske inte det bästa programmet för det) men när filmen "hängde" sig, vad det nu kan bero på, så boota jag om och en blåskärm dök upp med följande meddelande:
---------------
PFN_LIST_CORRUPT
bla bla bla....
Technical information
*** STOP: 0x0000004E (0x00000099, 0x00000038, 0x00000003, 0x00000000)
---------------
efter lite hjälp i ett annat forum laddade jag hem memtest, då det verkar vara minnet som strular genom att det dyker upp helt oväntat och inte när jag gör nåt speciellt. har nu kört memtest i default läge 2 gånger samt extended under natten utan att stöta på problem.
Datorn som jag byggt ihop själv har känts väldigt stabil och jag skulle inte tro att det är nåt fel på hårdvaran iaf inte som jag har lyckats göra då jag använt mig av anti-stat skydd samt varit väldigt noggrann. Problemet dök först upp efter jag inhandlat minne från den lokala datoraffären, 256 mb. Frågan är ju nu om memtest testar av om minnet är kompatibelt med systemet eller om det bara kollar om minnet är felfritt? Då jag har en AMD så har jag hört/läst att minnen kan vara problem i en AMD burk. Jag minns dock inte om jag nämnde det till försäljaren när jag köpte minnet. Det kan dock vara så att problemet funnits innan jag köpte minnet. Genom att datorn är bara nån månad gammal hade jag ännu inte hunnit testat den ordentligt.
Min hårdvara är:
AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus. - Socket A (Thoroughbred) processor
MSI KT4V-L Moderkort för Socket A Retail KT400, ATA/133, ATX, USB2.0, AGP 8X, LAN
Creative 3DBlas. GeForce FX 5200 128MB - AGP, 128MB DDR
256 mb TWINMOS nånting samt det extra 256 mb som jag köpte i affären.
Installerade VIA-4-in-1, detonators, dx9 samt uppdateringar för WinXP för 1-1,5 veckor sedan.
Nån som vet vad det kan vara? Skall jag byta minnet? Ta bort det skulle man kunna göra för att testa, men problemet dyker ju inte upp så ofta så det kan dröja många timmar innan jag vet om det är det som är själva problemet och genom att memtest säger att allt är felfritt så blir man ju väldigt osäker på om det verkligen är minnet i detta fall.
Här står det lite till om problemet:
http://support.microsoft.com/?kbid=291806
Tacksam för all hjälp som kan leda fram till att problemet löses.