Mitt nya bygge visar "No Signal" vid boot

Permalänk
Medlem

Mitt nya bygge visar "No Signal" vid boot

Hej!

Har hör i dagarna precis gjort en uppgradering på min stationära dator.

Nytt GPU: Geforce RTX 3060 OC 8GB.
Ny CPU: AMD Ryzen 5 5600
Ny PSU: ROG LOKI 850W Platinum
Ny SSD M2: WD BLUE SN570 1TB
NYA DDR4: 16GBx2 Corsair Vengeance
Samt ett nytt chassi, Hyte Revolt 3

Det enda jag valde att behålla var mitt moderkort som har några år på nacken,
Gigabyte AB350n-Gaming WIFI

Efter jag byggt ihop allting i det nya chassit och gjort fina kabeldragningar kvar det dags att starta upp den.
Inga problem, den startade vid knapptryck, fläktarna gick igång på CPU, GPU osv.
Men min skärm ville inte visa något, får enbart "No signal" tillbaka...

Har nu felsökt i timmar utan att lyckas råda bot på det hela.

Har testat:

En annan skärm
HDMI istället för Displayport
Tagit bort 1 RAM minne.
Bytt tillbaks till det gamla RAM minnet
Bytt tillbaks till det gamla grafikkortet
Reset av CMOS
Bytt tillbaka till gamla hårddisken
Startat utan hårddisk med gamla CPU
Dubbelkollat alla kablar från PSU
Flyttat på RAM mellan slottsen

Trots detta vill den inte ge mig sig....
Någon som har några tips? Eller är det moderkortet som är för gammalt/trasigt?
Konstigt då att den fungerade i tidigare dator?

Blir inte klok!

Tar tacksam emot ideer.

Med vänlig hälsning,

Felix

Permalänk
Medlem

Flashade du bios innan du bytte CPU? Har du kopplad in skärmkabeln i GPU och inte i modekortet?

Permalänk
Medlem

Har du ställt in PCIE som 3.0 och inte auto i BIOS? Märkte att mitt Gigabyte verkade tro att min riser var 4.0 när den i verkligheten var 3.0. Fick bild när jag satte 3.0 istället för auto.

Då fungerade alltså bilden i BIOS och innan jag nådde Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Flashade du bios innan du byttade CPU? Har du kopplad in skärmkabeln i GPU och inte i modekortet?

Har kabeln i GPU och inte i moderkortet.
Flashade CMOS när CPU var ikopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Har du ställt in PCIE som 3.0 och inte auto i BIOS? Märkte att mitt Gigabyte verkade tro att min riser var 4.0 när den i verkligheten var 3.0. Fick bild när jag satte 3.0 istället för auto.

Då fungerade alltså bilden i BIOS och innan jag nådde Windows.

Problemet är jag inte kan komma till BIOS då skärmen inte visar någonting överhuvudtaget :/
Har testat o ladda mina hörlurar i USB uttagen vilket också fungerar, så verkar som att allt får ström..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Har kabeln i GPU och inte i moderkortet.
Flashade CMOS när CPU var ikopplad

Så du kör senaste BIOS-versionen alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så du kör senaste BIOS-versionen alltså?

Hur vet jag det?

Det enda jag har gjort är att lyfta på batteriet och köra skruvmejsel på CMOS pinnarna.
Kan jag patcha bios utan att komma in i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Hur vet jag det?

Det enda jag har gjort är att lyfta på batteriet och köra skruvmejsel på CMOS pinnarna.

Tror inte ditt moderkort stödjer bios flashback. Men det hade gått med den funktionen och ett USB med nyare BIOS version på.

Vad har du för gammal CPU och har den fungerat med just det moderkortet du använder nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Hur vet jag det?

Det är inte samma sak som att flasha bios. Om du skrev rätt moderkort så kan du ladda ner senaste här, läs manualen om hur du flashar: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-re...

Du lär antagligen behöva stoppa i din gamla CPU för att flasha, du måste ha bild på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte samma sak som att flasha bios. Om du skrev rätt moderkort så kan du ladda ner senaste här, läs manualen om hur du flashar: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-re...

Du lär antagligen behöva stoppa i din gamla CPU för att flasha, du måste ha bild på skärmen.

Tagit mig in i BIOS nu med gamla CPU:n
Vad nu? Vart var manualen dit du länkade?

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Tagit mig in i BIOS nu med gamla CPU:n
Vad nu? Vart var manualen dit du länkade?

tack!

Då är det högst troligen att du behöver uppdatera BIOS versionen för att få stöd till din nya CPU. Ladda ned senaste BIOS (F51h) och lägg det på ett USB. Packa upp den så den inte är i .zip eller .rar etc.

Starta sedan upp datorn, gå in i BIOS och välj att flasha BIOS från USB. Därefter bör du kunna trycka in din nya CPU och få bild förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Då är det högst troligen att du behöver uppdatera BIOS versionen för att få stöd till din nya CPU. Ladda ned senaste BIOS (F51h) och lägg det på ett USB. Packa upp den så den inte är i .zip eller .rar etc.

Starta sedan upp datorn, gå in i BIOS och välj att flasha BIOS från USB. Därefter bör du kunna trycka in din nya CPU och få bild förhoppningsvis.

Tack!

Blir lite osäker när jag läser på BIOS siten; kan jag verkligen gå direkt till F51h?
Eller behöver göra det i någon särskild ordning.

I BIOS står det nu att jag har F10.
Tänker på det som står i "NOTE" på F30 & F31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Tack!

Blir lite osäker när jag läser på BIOS siten; kan jag verkligen gå direkt till F51h?

Bra fråga, har faktiskt inte hört talas om att det skulle behövas. Men skadar ju inte att göra som dem säger.

Permalänk
Medlem

Bra fråga, har faktiskt inte hört talas om att det skulle behövas. Men skadar ju inte att göra som dem säger.

Hur hade gjort här:

Det som står på F30

"Update AMD Chipset Driver 18.50.16.01 or later version before update this BIOS."

Då behöver jag montera ned allt igen och sätta in gamla hårddisken va för att kunna installera chipsetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Tack!

Följ instruktioner som är angivna. Dvs börja med att starta upp windows och installera de senaste chipset drivrutinerna från AMDs websida: https://www.amd.com/en/support

Därefter uppdaterar du BIOS, först till F30, sen F31 sen F40 och sist F51h.

Även F31 krävs däremellan
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

"1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40."

Detta ovan och uppdatera AMD Chipset Driver innan F30 är ju explicita instruktioner iallafall. Ursäka om jag var otydlig ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Följ instruktioner som är angivna. Dvs börja med att starta upp windows och installera de senaste chipset drivrutinerna från AMDs websida: https://www.amd.com/en/support

Därefter uppdaterar du BIOS, först till F30, sen F40 och sist F51h.

Får langa in gamla m2 och fixa chipset sen köra F30 -> F41 -> F51h

Återkommer om jag lyckas ..

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Får langa in gamla m2 och fixa chipset sen köra F30 -> F41 -> F51h

Återkommer om jag lyckas ..

Tack för alla svar!

Observera att dem skriver F31 innan F40. Inte F30. Så du behöver mellanlanda på den versionen med!

Och ta nu AMD Chipset Driver först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Hur hade gjort här:

Det som står på F30

"Update AMD Chipset Driver 18.50.16.01 or later version before update this BIOS."

Då behöver jag montera ned allt igen och sätta in gamla hårddisken va för att kunna installera chipsetet?

Jag tror det där gäller om du ska uppdatera bios när du redan har en färdig installation av Windows på datorn. Du kan inte starta Windows med dom gamla drivrutinerna och den biosversionen gissar jag. Men ska du installera Windows from scratch ska det väl inte behövas? Eventuellt att du behöver ladda ner dom i förväg och spara på en USB sticka.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag tror det där gäller om du ska uppdatera bios när du redan har en färdig installation av Windows på datorn. Du kan inte starta Windows med dom gamla drivrutinerna och den biosversionen gissar jag. Men ska du installera Windows from scratch ska det väl inte behövas? Eventuellt att du behöver ladda ner dom i förväg och spara på en USB sticka.

Inne i mitt gamla windows nu, så kan lika gärna göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Eller ja, du verkar ha rätt, eftersom jag kommer uppgradera till windows 11, från 10 så borde det inte spela någon roll, kan ju inte ladda ned windows 11 chipset drivers till windows 8 dator nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Hjälp mig nu, ska ju låta bli att göra nåt?
Och bara uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem

Observera att dem skriver F31 innan F40. Inte F30. Så du behöver mellanlanda på den versionen med!

Och ta nu AMD Chipset Driver först.

Yes ! Skrev fel, F31 -> F40 -> F51h

Permalänk
Medlem

Vaddå uppdatera chipset drivers? Det är ju ett nytt bygge med ren disk? Drivrutinerna rör ju inte moderkortet liksom . Windows ska väl ändå installeras efter nör allt startar.

Kör bara kör säger jag, först F31 sen F40 sen senaste bios. SEN drivrutiner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vaddå uppdatera chipset drivers? Det är ju ett nytt bygge med ren disk? Drivrutinerna rör ju inte moderkortet liksom . Windows ska väl ändå installeras efter nör allt startar.

Kör bara kör säger jag, först F31 sen F40 sen senaste bios. SEN drivrutiner...

Yes! Figured.

Är på sista bios update:n nu

Permalänk
Medlem

De kommer antagligen lira med nya bios!
Ska själv uppgradera en dator som har en AMD 2600 till AMD 5600. BIOS update blir prio ett, sen cpu byte och resten.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De kommer antagligen lira med nya bios!
Ska själv uppgradera en dator som har en AMD 2600 till AMD 5600. BIOS update blir prio ett, sen cpu byte och resten.

Allt gick bra! är igång nu!

Stort tack för allt engagemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesal003:

Allt gick bra! är igång nu!

Stort tack för allt engagemang!

Nice!!