Permalänk
Medlem

vilken processor

hejsan, har fått en dator av en kompis men det satt ingen processor i den. moderkortet heter fc gigabyte
ga-p67a-d3-b3. är det ett bra moderkort? Vilken processor passar och är bra? (är nybörjare på det här)
Mvh Lars

Permalänk
Medlem

Antar att det är detta?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-P67A-D3-B3-rev-10

Runt 12 år gammalt skulle jag tro, så det har stöd för Intel 2000-serien från 2011. Om BIOS-versionen är nyare så kan det stödja 3000-serien, men jag är osäker på om man kan kolla vilken version det är utan att redan ha en CPU installerad, och jag misstänker att man inte kan uppdatera moderkortets BIOS utan en CPU.

Vad är det för övriga komponenter i datorn?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Har inte undersökt något ännu, vill helst veta vilken processor och var jag kan köpa, verkar vara
en djungel med processorer när man inte förstår så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masen54:

Har inte undersökt något ännu, vill helst veta vilken processor och var jag kan köpa, verkar vara

Det finns en lista med kompatibla processorer på den länkade sidan. Alla modeller som är markerade att de fungerar sedan BIOS F3 fungerar garanterat, medan de som kräver F7 beror på om BIOS:et på moderkortet uppdaterats eller ej (eftersom det krävs en fungerande processor för att kunna uppdatera).

Så det bästa är troligtvis att leta efter en 2600K eller 2700K (ingen större skillnad mellan dem), eftersom de är de bäst presterande i 2000-serien. De var väldigt populära när de var aktuella, så det går säkert att hitta någon på begagnatmarknaden fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masen54:

En så pass gammal CPU måste du köpa beggad. Lägg annons på SweC marknad att du vill köpa Eller kolla på tradera.
Inget som finns nytt i butik.

När du vet exakt vilken CPU du kan o vill köpa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros