Köpråd: Synology NAS

Permalänk

Köpråd: Synology NAS

Tja!
Jag tänkte skaffa NAS och skulle vilja ha lite hjälp att välja. Jag har ingen koll på NAS eller nätverk så jag har ingen lust att bygga eget.

Användningsområden
I första hand tänkte jag använda som centraliserad lagring och redundans. Jag har ca 14TB i datorn som jag skulle vilja flytta så jag tänker runt 20TB i NASet. Utöver det vill jag köra lite docker för typ jellyfin eller liknande så jag kan kolla från TVn/iPad. Det finns säkert massa andra roliga grejer att köra men inget jag sett känns som ett måste.

Potentiella lösningar

DS923+
Plus: Den verkar vara bra kräm i den.
Minus: Ingen inbyggd gpu så transcoding kanske blir ett problem?
Det kommer vanligast vara max två media streams samtidigt så kanske inget jätteproblem? Den kanske är överdimensionerad för mitt behov?

DS423+
Plus: Inbyggd gpu så inga problem med transcoding
Minus: Begränsad möjlighet till expansion.
Nice att den är lite billigare då det ska till HDDs också men jag är lite rädd att den ska kännas seg när jag installerar lite roliga grejer.

DS220+
Plus: Billig
Minus: 2bay och sämre specs
Jag skulle kunna köpa den här, spegla två stora diskar och bara ha som lagring. Sen köpa en NUC eller liknande där jag kör de grejer jag tänkte köra i docker på NASet. Det känns lite meckigt och jag vet inte om jag kommer undan billigare heller.

Övriga frågor
Hur är det med diskar, kan jag köpa två till att börja med och lägga till allt eftersom? Det blir en sån jävla smäll att köpa allt på en gång så jag hade gärna dragit av plåstret långsamt. Jag har hört att man alltid ska köpa alla diskar samtidigt plus en spare men som sagt blir det en rätt stor utgift. Det är lixom ingen stor infrastruktur jag bygger upp.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Yes, jag får upp DS423+ och DS220+ så den hjälper inte riktigt.
Jag är som sagt dessutom lite orolig över att DS423+ kommer kännas seg när jag börjar köra saker i docker. Plus att det inte går att uppgradera ethernet och jag vet inte om det är värt att framtidssäkra eller om det är skitsamma när det bara är en eller två users som ska komma åt den. Det är därför jag kollar om någon här kan lotsa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Jag är som sagt dessutom lite orolig över att DS423+ kommer kännas seg när jag börjar köra saker i docker. Plus att det inte går att uppgradera ethernet och jag vet inte om det är värt att framtidssäkra eller om det är skitsamma när det bara är en eller två users som ska komma åt den. Det är därför jag kollar om någon här kan lotsa mig

https://nascompares.com/compare/synology-ds423-vs-ds923/

Har du behov av transcoding så är det 423+ som gäller, 923+ är mer expanderbar och den jag skulle valt men jag använder inte transcoding på min nas.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag tror att DS423+ kommer att funka för dig med vad du skriver.

Att köra docker behöver inte kräva så mycket.
Jag kör en DS1821+ och för mina dockers ser det ut såhär:

Om du inte vet vilka dockers du kommer att köra så är det ju svårt att i förväg avgöra ifall DS423+ kommer att räcka.
Men att utöka minnet på den till max är kanske det första som du gör?

Att börja med 2 diskar i SHR-1 gör att du kommer att ha en disks feltolerans.
Med den data du har idag så hade det blivit 16 TB eller mer per disk.

Med två diskar har du <2 TB ledigt utrymme, men om du köper nästa disk månaderna efteråt så kommer du att få en volym på ca 30 TB och därmed 50%+ ledigt utrymme.

Det är just det där med att ha redundanta diskar när man har två så förlorar man 50% i kapacitet, när man har tre förlorar man ~33.33%, vid fyra diskar förlorar man 25% av den totala kapaciteten för just redundansen.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s488619687&o=eg_64...
Här har du en Exos X16 - 16 TB för 2967 kr.

NASCompares på YT har också någon video där han testar olika minnen - dvs du kan köra andra minnen än Synologys och spara lite.
(Så gör jag - har bytt ut och kör med 2 Kingston minnen i min).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Tack för input.
Just nu lutar det åt 423+ men när jag kollade compability list så är det närmsta exos 16TB den här:
IronWolf ST12000VN0008 - 2YS101 SC60 12TB

Det fanns ingen 16TB disk i listan. Hur hårda är de på den listan och hur mycket är det att de vill pusha sina egna diskar och hålla ryggen fri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Det fanns ingen 16TB disk i listan. Hur hårda är de på den listan och hur mycket är det att de vill pusha sina egna diskar och hålla ryggen fri?

Handlar bara om vad man kan få support för, har man komponenter som inte är på deras lista så kommer man inte kunna få support. Har alltid kört med andra diskar än de som är på listan (inne på min tredje synology nu) kör även RAM från 3dje part (billigare), klagar vid uppstart om att det är osupportat ram men det går att stänga av (att den klagar )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Ok tack!
Tryckte på köpknappen nu, tack för all input.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ha bacup, jag körde synology och kände mig rätt säker med diskar som speglade varandra. En dag börjde den helt enkelt bränna alla diskar jag stoppade i. Hade en gammal speglad raid disk kvar som jag lyckades få ut informationen ifrån efter en mycket lång session i linux som jag är ovan med...men det gick. Fick de mesta viktiga(bilder) som tur var. Idag har jag ingen nas utan istället flera backuper och kör en extern disk till routern som nas och den är nästan lika snabb som synologyn så det fungerar bra.

Nästa gång jag vill ha nas bygger jag något eget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Aj fan, det låter riktigt segt!
Absolut, planen är att dela upp "viktig" mellan att gömma externa diskar på jobbet och molntjänster. Jag behöver inte backa upp alla 16TB så redundans räcker plus att jag kommer behålla diskarna jag har i datorn som extra backup.

Tack för tipset, det är lätt att man glömmer att det är skillnad på redundans och backup!

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående, bara för att det är speglade diskar betyder inte att din data sitter säkert. En viktig detalj som i stort sett alla glömmer bort - Elavbrott kvaddar båda diskar, samtidigt. Så köp helst en UPS som pratar med Synology!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@Ludwig_van

Kul med ännu en medlem i Synology familjen:)

Detta med UPS och annat är ju rätt. Men du behöver inte ta alla steg samtidigt.

Vi som haft NAS länge (iaf jag) vill gärna dela med oss av alla "optimala" saker som gör att din data blir lagrad ännu säkrare.
Det är som med alla hobbies att de som deltagit länge gärna vill dela med sig till de som precis börjat.

När du väl har din NAS och kör SHR1 på den så kommer du nog ganska enkelt hitta saker som du kan göra på den.

Har du några olika moln-konton så kan du köra CloudSync på NAS:en och använda molnet för att säkerhetskopiera delar av din NAS - beroende på hur mycket plats du har i molnet.

Eller så gör du tvärt om och väljer säkerhetskopiera molnet till din NAS.

En UPS kan alltid vara trevlig då den skyddar din utrustning (och data) mot strömavbrott och spikar i nätet. Tänk på att välja en UPS med riktig sinusvåg på strömmen och en USB så att du kan koppla den till NASen så att den stänger ner när strömmen går (du ställer själv in efter hur många minuter).

Och så det där med kompatibilitet ... jag kör RAM, DISK, SSD och 10 Gbit kort i min NAS som inte finns på den listan och det fungerar väldigt bra.

Var inställd på att det kan ta många timmar att bygga SHR1 volymen så bli inte besviken att det kan ta till nästa dag. Visst du kan använda NASen under tiden - men ge dig till tåls och låt den gå över natten.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Elavbrott kvaddar båda diskar, samtidigt. Så köp helst en UPS som pratar med Synology!

Åfan, det hade jag ingen aning om. Det får jag fixa som nästa steg. Bra tips, tack!

Skrivet av Gustav-P:

När du väl har din NAS och kör SHR1 på den så kommer du nog ganska enkelt hitta saker som du kan göra på den.

Skulle du rekommendera SHR1 över RAID5? Jag tyckte att SHR1 lät riktigt nice tills jag läste nånstans att det är ett jävla meck att lyckas återskapa en sån RAID om något går snett jämfört med ex. en "vanlig" RAID5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Instämmer med föregående, bara för att det är speglade diskar betyder inte att din data sitter säkert. En viktig detalj som i stort sett alla glömmer bort - Elavbrott kvaddar båda diskar, samtidigt. Så köp helst en UPS som pratar med Synology!

Ups är bra även om jag hade flera avbrott utan att något hände utan ups. Det enda var att synology kollade igenom båda diskar efter fel och hittade inga(integrety check tror jag det hette).
Mina fel började en helt vanlig dag när synologyn gick väldigt segt tills den slutade fungera helt. Testade 3 andra diskar i den utan resultat. Fanns inga felmeddelanden enbart att den inte hittade några diskar. Till min fasa upptäckte jag att alla diskar var obrukbara men hade som tur en kvar jag inte testat med. Var en äldre del av en raid och i linux lyckades jag få fram infon efter en del pillande.

Efter det tappade jag förtroendet för synology en del då jag aldrig hört om något liknade och trodde inte det var möjligt. Skrev om det på synology forumet och blev attackerad av 99999 fanboys som sa att det var mitt eget fel på något sätt. Så jag gav upp hoppet om att få hjälp där och synologys support verkade inte tro mig heller och kommer i fortsättningen nog bygga eget då jag aldrig varit med om en vanlig dator gjort något liknande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Åfan, det hade jag ingen aning om. Det får jag fixa som nästa steg. Bra tips, tack!

Skulle du rekommendera SHR1 över RAID5? Jag tyckte att SHR1 lät riktigt nice tills jag läste nånstans att det är ett jävla meck att lyckas återskapa en sån RAID om något går snett jämfört med ex. en "vanlig" RAID5.

Du kommer att ha din NAS länge... Så när du vill sätta i fler diskar i framtiden, eller byta ut en som är trasig så kommer du ha nytta av SHR1.

Visst det är mer meck att läsa diskarna i ett linux system men samtidigt, om du tänker på det sättet så borde du ha backup på din data så att du egentligen aldrig ska behöva koppla diskarna i ett linux system för att försöka läsa ut din data.

Tänk på att med SHR1 så behöver du 2 diskar som är större än de som sitter i för att du ska få extra lagringsutrymme. Hm.. det där var nog inte så bra skrivet men vet inte riktigt hur skriva det bättre.
Labba lite här så får du grepp om det: https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator?hd...

Som med mycket annat här i livet så är det mycket om förväntningar och ifall de är realistiska eller inte.
All hårdvara kommer gå sönder, det du kan göra är att skydda dig på olika sätt.
Raid och SHR skyddar mot mekaniska fel så att du ska kunna byta ut en en trasig disk och fortsätta använda NASen
Backup skyddar dig mot att din data försvinner från NASen, antingen att den blir raderad, krypterad eller att NASen går sönder så in i helvete.

Med alla mina NASar sedan 2008 så har jag bara haft ett total haveri utan backup, det var på en QNAP TS-509 (om jag minns modellen rätt).
Efter det har jag haft en disk i min 12 bay som fallerat - ingen dataförlust (och backup på en annan NAS fanns).

Det var lite det jag menade innan, det finns många saker vi kan göra med våra NASar. Men vi måste inte göra dem alla direkt.
Låt det ta den tid som behövs och låt dina behov styra.

Är dina filer som du lagrar på NASen superviktiga minnen av familjen, välj att göra backup online till en monlntjänst. Det kostar en del men då har du dina minnen kvar om olyckan är framme.
Blir det dyrt i längden att göra backup i molnet - köp en NAS till kör backup till den.

Vill du ha tips på saker att göra när du har NAS:en, starta en ny tråd och tagga de av oss i denna tråden som du gärna vill ha svara av så ska vi se vad vi kan göra

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ups är bra även om jag hade flera avbrott utan att något hände utan ups. Det enda var att synology kollade igenom båda diskar efter fel och hittade inga(integrety check tror jag det hette).
Mina fel började en helt vanlig dag när synologyn gick väldigt segt tills den slutade fungera helt. Testade 3 andra diskar i den utan resultat. Fanns inga felmeddelanden enbart att den inte hittade några diskar. Till min fasa upptäckte jag att alla diskar var obrukbara men hade som tur en kvar jag inte testat med. Var en äldre del av en raid och i linux lyckades jag få fram infon efter en del pillande.

Efter det tappade jag förtroendet för synology en del då jag aldrig hört om något liknade och trodde inte det var möjligt. Skrev om det på synology forumet och blev attackerad av 99999 fanboys som sa att det var mitt eget fel på något sätt. Så jag gav upp hoppet om att få hjälp där och synologys support verkade inte tro mig heller och kommer i fortsättningen nog bygga eget då jag aldrig varit med om en vanlig dator gjort något liknande.

Skit kan hända på de mest uppfinnesrika sätt.

Var det själva Synolgy boxen (vilken modell) som gav upp eller ditt installerade system (hur många diskar)?
Det är kanske akademiskt att spekulera i hur detta skulle kunna lösas nu men ändå är jag nyfiken.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Visst det är mer meck att läsa diskarna i ett linux system men samtidigt, om du tänker på det sättet så borde du ha backup på din data så att du egentligen aldrig ska behöva koppla diskarna i ett linux system för att försöka läsa ut din data.

Sant. Jag råkade nog trilla in i det djupaste hardcore storage forumet för personen som tyckte att SHR var dåligt började med att detaljera exakt hur det fungerar och exakt vad man måste göra i linux för att få tillbaka datan. Det kanske inte är optimalt att köra SHR på enterprise-nivå men det funkar nog perfekt för mig.

Skrivet av Gustav-P:

Är dina filer som du lagrar på NASen superviktiga minnen av familjen, välj att göra backup online till en monlntjänst. Det kostar en del men då har du dina minnen kvar om olyckan är framme.
Blir det dyrt i längden att göra backup i molnet - köp en NAS till kör backup till den.

Tanken är att dela upp backups mellan externa diskar och molnet baserat på hur ofta datan ändras. Är det filer jag ändrar och sparar om ofta typ projektfiler åker de upp på molnet, är det saker som aldrig/sällan ändras typ foton åker de ut på diskar. Generell data hoarding får väl försvinna om olyckan är framme.

Skrivet av Gustav-P:

Vill du ha tips på saker att göra när du har NAS:en, starta en ny tråd och tagga de av oss i denna tråden som du gärna vill ha svara av så ska vi se vad vi kan göra

Tack för erbjudandet, jag kanske hojtar om det är något jag fastnar på men jag tror att jag har det mesta under kontroll för tillfället!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludwig_van:

Yes, jag får upp DS423+ och DS220+ så den hjälper inte riktigt.
Jag är som sagt dessutom lite orolig över att DS423+ kommer kännas seg när jag börjar köra saker i docker. Plus att det inte går att uppgradera ethernet och jag vet inte om det är värt att framtidssäkra eller om det är skitsamma när det bara är en eller två users som ska komma åt den. Det är därför jag kollar om någon här kan lotsa mig

Det beror på hur mycket dockers du tänkt köra. Jag har en DS412+ som nu har några år på nacken som man kan förstå från modellnr'et. Det största problemet med den är att den bara kan ta 2GB minne. Ur processorsynpunkt så har jag aldrig upplevt den som en problem. Tror det sitter en 4-core Atom i den, så inget powerhouse precis.

Transcoding kan du strunta i om du frågar mig. Idag är alla enheter som ska spela upp film kapabla att koda av och skala om filmer, så det finns inget behov av att göra det i NAS'en.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Liten update bara som kanske hjälper någon i framtiden:
Köper du 423+ och tänker köra lite docker och jellyfin - köp extra ram direkt!
Jag har slitit mig i håret sen jag fick den och varit otroligt besviken och frustrerad över prestandan. Det tog på riktigt 5min från att jag gick in i jellyfin tills jag äntligen fick en fil att spela upp. Fick ram expansionen idag och det är som natt och dag.

Alla containers gick från att använda i princip 0 ram till ca 100-200mb ram, jellyfin hoppade upp till 1gb. Diskarna gick från att låta som att man rullade ett oljefat med grus i till att små-puttra lite titt som tätt. Jag vet inte vad synology tänkte med den här modellen riktigt (gammal cpu, för lite ram och 1Gb ethernet). Jag vet inte om jag skulle rekommendera riktigt ännu då jag precis fått den att snurra på men köp/räkna med ram-expansionen direkt så slipper du bli besviken och frustrerad.

Nu verkar den glad och är snabb och responsiv så jag kommer bli nöjd i längden men inget bra första intryck.

Permalänk
Medlem

tja, om man tänker använda NAS:en till mer än att just bara ta emot och lämna ut filer och lite backupprocesser så är det en ändamålsglidning mot en riktig fil-server just för att det skall kunna erbjudas mer CPU och RAM-resurser, då blir en 'för liten' NAS i avseende CPU och RAM givetvis en besvikelse om man nödvändigtvis skall kasta in docker och jellyfin samt VM-maskiner igång samtidigt...

Personligen tycker jag att en NAS skall just bara hantera filer och vara bra på det och inget annat.

kör man docker och VM:ar så bör det göras på annan separat maskin med mer CPU och minnesresurser för uppdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

tja, om man tänker använda NAS:en till mer än att just bara ta emot och lämna ut filer och lite backupprocesser så är det en ändamålsglidning mot en riktig fil-server just för att det skall kunna erbjudas mer CPU och RAM-resurser, då blir en 'för liten' NAS i avseende CPU och RAM givetvis en besvikelse om man nödvändigtvis skall kasta in docker och jellyfin samt VM-maskiner igång samtidigt...

Personligen tycker jag att en NAS skall just bara hantera filer och vara bra på det och inget annat.

kör man docker och VM:ar så bör det göras på annan separat maskin med mer CPU och minnesresurser för uppdraget.

Jag har varit där du säger @xxargs att köra virtualisering på annan maskin. Körde en NUC för mina virtuella maskiner, en separat RPI för PI-hole.

Men åldern kommer till sin rätt och jag orkar inte administrera men massa saker.
Viss det är inte så mycket men ändå saker att hålla reda på. Uppdatera ESXi, Uppdatera de virtuella maskinerna, klappa om RPI:n lite sådär sällan.

Att få in allt NAS:en som ändå är igång gör att jag slipper några få saker att hålla reda på.
Den gamla hårdvaran finns där, avstängd ifall den skulle behövas akut i framtiden men det är troligare att den hamnar på Blocket än att den används igen.

Men håller med, Minne är något som jag tycker man bör stoppar i mer av i sin NAS ifall den ska hantera mer än filöverföring.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Instämmer med föregående, bara för att det är speglade diskar betyder inte att din data sitter säkert. En viktig detalj som i stort sett alla glömmer bort - Elavbrott kvaddar båda diskar, samtidigt. Så köp helst en UPS som pratar med Synology!

Detta.
Har en kvaddad RAID5 på 24 TB som en fucking hantverkare dödade genom att leka disco med elen. En vacker dag hoppas jag att ha råd med de 60 papp som IBAS gav kostnadsförslag på. Sådär 80+% av min media mellan 2004-2017... Hade jag fattat vad som hände hade jag slängt ut äcklet genom fönstret.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Detta.
Har en kvaddad RAID5 på 24 TB som en fucking hantverkare dödade genom att leka disco med elen. En vacker dag hoppas jag att ha råd med de 60 papp som IBAS gav kostnadsförslag på. Sådär 80+% av min media mellan 2004-2017... Hade jag fattat vad som hände hade jag slängt ut äcklet genom fönstret.

En bra enledning att ha den på en ups, samt ställa in i bios att vara avstängd efter strömlöshet istället för att starta om. Trist dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har en kvaddad RAID5 på 24 TB som en fucking hantverkare dödade genom att leka disco med elen. En vacker dag hoppas jag att ha råd med de 60 papp som IBAS gav kostnadsförslag på. Sådär 80+% av min media mellan 2004-2017...

Jag känner din smärta ZaInT. Hade en crashad Raid-5:a i min första NAS.

Nu är jag kanske lite över-försiktig.
UPS, Cold spare disk på hyllan, backup till sekundär NAS som är avstängd mellan gångerna, 2 diskars redundans osv.
Jag hoppas att med alla försiktighetsåtgärder jag kör att jag minskar min risk för att bli av med data.

Jag stänger också ner "teknikrummet" när jag har hantverkare i huset.

Men naturligtvis så önskar man att hantverkare hade förstått vad de sysslar med och tänkt lite utanför precis det de sysslar med för stunden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

En bra enledning att ha den på en ups, samt ställa in i bios att vara avstängd efter strömlöshet istället för att starta om. Trist dock!

Definitivt! Jag har "tänkt" att skaffa en UPS halva mitt liv men det blir liksom aldrig av på grund av så många faktorer.

Skrivet av Gustav-P:

Jag känner din smärta ZaInT. Hade en crashad Raid-5:a i min första NAS.

Nu är jag kanske lite över-försiktig.
UPS, Cold spare disk på hyllan, backup till sekundär NAS som är avstängd mellan gångerna, 2 diskars redundans osv.
Jag hoppas att med alla försiktighetsåtgärder jag kör att jag minskar min risk för att bli av med data.

Jag stänger också ner "teknikrummet" när jag har hantverkare i huset.

Men naturligtvis så önskar man att hantverkare hade förstått vad de sysslar med och tänkt lite utanför precis det de sysslar med för stunden.

Jag har ful-löst det genom att helt enkelt skaffa fler NASar och köra som cold-spares. Enbart saker som kan tankas igen kör RAID-5, annars är det 1, 6 eller 10 på allt - till och med i Windows Storage Spaces. Det är naturligtvis inte varken den bästa vägen eller ens en fullständig garanti, men tillsammans med Google Drive når jag en ful-hackslösning till 3-2-1 så det ska inte kunna hända igen. Dock är det ju de gamla minnena som betyder mest.

Jag har inga förväntningar på att jag faktiskt kan få tillbaka sakerna längre, jag brukar bara dyka in i dessa trådar för att understryka vikten av RAID is not backup och att vårda sin data. Det gör så jävla ont och orsakar så många problem när man väl är efterklok.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag har inga förväntningar på att jag faktiskt kan få tillbaka sakerna längre, jag brukar bara dyka in i dessa trådar för att understryka vikten av RAID is not backup och att vårda sin data. Det gör så jävla ont och orsakar så många problem när man väl är efterklok.

Jo håller med.

Ibland känner jag mig själv som en "skrock-kärring" som evigt skanderar att "Raid is not backup" när personer frågar om NAS.
På ett sätt vill jag inte att någon annan ska känna samma sak när min RAID förlorade data - men å andra sidan så kan det bli mycket för en person som precis är på väg in i NAS hobbyn att ta till sig allt.

Jag orkar inte längre i varje tråd prata om endast 1 disk redundans när man pratar om 10+ TB stora diskar.
Ofta är de köpta i samma batch och om det finns ett tillverkningsfel så är risken större att en annan disk går sönder under tiden som RAID:en byggs upp på ersättningsdisken.

Nåväl - detta är min "mini-rant" och kanske en hint till de som läser tråden i framtiden

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.