Färgad plast visar när du kopplar strömkabel fel

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Betydligt mer ligger bakom GN:s slutsats att det rör sig om användarfel än hittepå. Att man inte ser det med äldre kort kan vara lika simpelt som att man inte ser det med lägre specade kort, dvs 4090 kan dra betydligt mer effekt. Dessutom var inte deras slutsats att folk inte tryckt in den mer än halvvägs heller utan att den möjligen även kan lossna under kabeldragningen.

Det bör också nämnas att INGEN har hittills lyckats återskapa problemet med kontakten fasttryckt i kortet. Så oavsett exakt vad felet beror på så finns det just nu enbart faktiskt bevis för det scenario som GN påvisar.

Om problemet är att kontakten bara är halvt intryckt spelar det inte så stor roll hur mycket ström kortet drar, det kommer brinna i vilket fall. Sen drar ju 3090 Ti mer ström än 4090. Deras slutsats var förövrigt att kontakten brinner för att den är halvt intryckt. Att den kan lossna under kabeldragningen var en teori om varför den kunde vara halvt intryckt, i vissa fall. Även det en tvivelaktig teori.

Northridgefix har bevisat att kontakten kan brinna trots att den är helt intryckt, och Tech Jesus har, som ett litet barn som inte kan erkänna att han har fel, kommit med ännu galnare teorier för att bortförklara det. Teorier som jag kan lova att alla som har jobbat tillräckligt mycket med el skulle avfärda som svammel.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

Stor skillnad i luminans på det svarta och gula färgerna på agget så att vara färgblind lär inte vara något problem.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Northridgefix har bevisat att kontakten kan brinna trots att den är helt intryckt, och Tech Jesus har, som ett litet barn som inte kan erkänna att han har fel, kommit med ännu galnare teorier för att bortförklara det. Teorier som jag kan lova att alla som har jobbat tillräckligt mycket med el skulle avfärda som svammel.

Du får jättegärna länka till en video eller bild där NRF har en helt itryckt kabel som smällt ihop. Jag såg en video där det hänt på en cablemod adapter, men jag har inte sett det med en kabel. Jag vill bara se att det faktiskt har hänt, ingen prestige inblandat här.

Jag har designat elektronik och dessutom med betydligt högre strömmar än detta, hundratals ampere, och vet en del om kabeltjocklek och kontakter, även om det är på amatörnivå. Som jag skrev tidigare, att ha adaptrar om kontakten är marginell för strömmen behöver inte vara en bra idé. Jag kan lätt se att det kan gå åt pipan.

Permalänk
Medlem

Om kontakten låser så borde det vara mer än väl kontaktyta mellan komponent och kabel, sen är det rätt vanligt att man återanvänder PSU'n eller byter grafikkort några gånger innan man byter resten inklusive kablar så stiften ska tåla att monteras flertal gånger utan risk för överhettning. Sen finns det en risk att man får oxid i anslutningarna med tiden som försämrar kontakten. Allt tyder på dålig konstruktion med minimala säkerhetsmarginaler så skulle jag köpa nytt så ser jag till att korten har de gamla PCIe slutningarna, kanske lite bulkiga och behov av fler kablar men väl beprövat och sprider belastningen på fler kontaktdon.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker det verkar vara mest skitsnack och en "hitte-på" lösning för något annat problem.
Kontakten har en tunga. ... Om man sätter i kontakten helt i botten och sen drar ut den tills dess att snäpplåset låset fast kabeln så ska kontaktytan mellan stift och hylsor i kontakten vara fullgod...

Problemen är:
1. Passformen mellan hane/hona verkar inte vara så förlåtande. Kräver osedvanligt mycket kraft att få den hela vägen in.
2. Det är svart på svart, inte sällan i en vinkel som inte syns så bra, i dunkel belysning. Så det är svårt att se om man faktiskt har fått kontakten hela vägen in.

En gul skvallermärkning är ett ypperligt hjälpmedel för att veta om kontakten sitter rätt.

Skrivet av PekkaJukkasson:

Stor skillnad i luminans på det svarta och gula färgerna på agget så att vara färgblind lär inte vara något problem.

Ja, just svart/gul är en optimal kombination för maximal kontrast oavsett färgseende eller brist på detsamma.

Permalänk
Medlem

Köpte en seasonic 2x 8pin till 12vhpwr för mitt rog Thor 1200p.
Kvalitetskänslan är hög jämfört med adaptern, får se om det blir någon brand men den klickade som den ska och sitter väldigt bra i mitt tuf 4090.
Rent spontant så känns det som att det är fel i tillverkningen på vissa kablar, sen skulle jag nog aldrig använda en "universal" adapter till något så dyrt och känsligt.
Har förövrigt gott om utrymme i mitt evolv X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Om problemet är att kontakten bara är halvt intryckt spelar det inte så stor roll hur mycket ström kortet drar, det kommer brinna i vilket fall. Sen drar ju 3090 Ti mer ström än 4090. Deras slutsats var förövrigt att kontakten brinner för att den är halvt intryckt. Att den kan lossna under kabeldragningen var en teori om varför den kunde vara halvt intryckt, i vissa fall. Även det en tvivelaktig teori.

Northridgefix har bevisat att kontakten kan brinna trots att den är helt intryckt, och Tech Jesus har, som ett litet barn som inte kan erkänna att han har fel, kommit med ännu galnare teorier för att bortförklara det. Teorier som jag kan lova att alla som har jobbat tillräckligt mycket med el skulle avfärda som svammel.

Nu tycker jag att du överdriver; GN gjorde sin video i början av problemen och kunde endast reproducera problemen om kabeln inte var helt intryckt eller flyttad på med någon form av yttre åverkan.
GNs teori om att användare först skulle kört med sladd och sedan bytt till adaptern tror jag inte heller på.
Det jag främst tycker är konstigt med din inställning är ju att NRF inte gör någon djupare analys än att kontakten ser ut att vara helt inkopplad, och sedan tar ut den med "våld".
Det görs till exempel ingen djuplodad felanalys där kontakterna undersöks i sitt "felande" tillstånd som GN gjorde med de kontakter de fick in i början och som de gjorde med 7800X3D (ultraljud, x-ray, etc)
I samma video säger Steve att de har fler 4090 på väg och att de kommer att undersöka det mer från sin sida, men att dålig kontakt fortfarande är den mest troliga orsaken till bränderna.

Än så länge är det ingen som har lyckats återskapa problemet utan att vicka på kontakten vilket ännu mer pekar på att det är det som är en av de mest troliga orsakerna fortfarande.

Det skulle möjligen vara om det är något problem med kontakt-stiften/hylsorna i kort/kabel/adapter som är orsaken, för då skulle det inte märkas även om kabeln var "helt intryckt" förrän det brinner.

Det enda som inte kan förklaras då är varför branden endast uppstår på kortet och inte på någon annan del, men det skulle kunna bero på att i de fall som det händer så är det inte 4090t du reklamerar/lämnar in utan istället den berörda delen (adapter, kabel, etc)

Jag ser fram emot vad de kommer fram till, oavsett vad det är, och tycker att 12VHPWR är en skitkontakt som aldrig borde gjorts.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Problemen är:
1. Passformen mellan hane/hona verkar inte vara så förlåtande. Kräver osedvanligt mycket kraft att få den hela vägen in.
2. Det är svart på svart, inte sällan i en vinkel som inte syns så bra, i dunkel belysning. Så det är svårt att se om man faktiskt har fått kontakten hela vägen in.

En gul skvallermärkning är ett ypperligt hjälpmedel för att veta om kontakten sitter rätt.

Det han visade på i videon var att han tryckte in kontakten i botten och sen drog han ut den lite grann tills dess att låset förhindrade att kontakten drogs ut längre. I det läget så menade han på att "nu syns 1-1,5 mm gul rand".

Har man tryckt in kontakten så långt att att snäpplåset "aktiverats" så har man per definition satt i kontakten "hela vägen in". Om man kan trycka in kontakten lite längre, eller trycka in den "hela vägen in", och sen dra ut den lite så att snäpplåset låser fast den så har man fortfarande per definition satt i kontakten rätt. Om kontakten i detta läge inte klarar av den avsedda lasten så är den antingen felkonstruerad eller så har man valt fel kontakt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Northridgefix har bevisat

Nej det har han inte. Vad han har är ett bränt kort från en för honom helt okänd användare. Finns ingen som helst dokumentation eller annan form av bevis för hur den kabeln satt fast när den började brinna och ingen inkl Northridgefix har någonsin lyckats återskapa en sådan brand heller.

Northridgefix verkar också köra med en del fultaktik av okänd anledning, t.ex så meddelande han ju tlll GN att han satt med 9 kort och när sedan GN hittar att alla de 9 kommer från samma källa som dessutom samlat in dem under en längre tid så visar han plötsligt att han har över 240 kort liggande hur fn han nu tänkt att GN mfl magiskt skulle veta det. Och gör han fulgrejor som detta så börjar man ju undra vad mer han fular med.

De enda som hittills har lyckats att återskapa en brand är GN och just dem håller massa folk att pissa på, tänk efter en stund exakt hur korkat det är.

3090Ti verkar intermittent kunna dra med ström än en 4090 men en sådan här brand händer nog snarare under längre tids hög belastning och inte vid intermittenta spikar. Men mer betydande är att antalet sålda 4090 verkar vida överstiga antalet 3090Ti.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker det verkar vara mest skitsnack och en "hitte-på" lösning för något annat problem.

Kontakten har en tunga. ett snäpplås om man så vill, som avser att förhindra att kontakten åker ut (när man rotar bland kablarna kan man tänka). Om man sätter i kontakten helt i botten och sen drar ut den tills dess att snäpplåset låset fast kabeln så ska kontaktytan mellan stift och hylsor i kontakten vara fullgod för den last som kontakten är tänkt för. Om så inte är fallet för dessa nätaggregat så är antingen kontakten felkonstruerad eller så har man valt fel kontakt för ändamålet.

100%

Permalänk
Medlem

En fråga att ställa är att om kontakterna upplevs ha problem av allt för många redan efter någon och par tusen timmar - hur är det efter 40000 timmar.

Det flesta som har reparerat elektronik har ganska klart för sig hur processen är och att det går väldigt långsamt i början med kanske delar av en grads temperaturhöjning gentemot andra pinnar med ungefär samma ström, metallen tappar en smula av spänsten eller tröttnar på annan sätt (som fel metallegering i bärar-metallen) och det blir mer övergångsmotstånd och det blir varmare, metallen på både stift och kontakt börja också oxidera med tid och värmen (om det inte är guld-förgyllda stift och kontaktelement) - det gör också att de metalliska kontaktpunkterna mellan stift och kontaktstycke krymper och minskar och mer ström går i de kvarvarande kontaktpunkterna och mer värme bildas - efter en tid som kan vara några år så är stiften betydligt varmare än vad de borde vara, plasten börja mjukna och man ser oftare att de börja gulna eller bli mörkare på någon av stiftpositionerna vilket också är ett säkert tecken på att någon stift börja bli betydligt varmare än resten (och plast av ljusare modell kan börja märkas synligt bara av några få grader varmare än resten av stiften under lång tid) och när varmgången är klart märkbar så är det bara en tidsfråga innan stora temperaturrusningen kommer och kontakten brinner och 'finish' med fyrverkeriet ske på bara några sekunder.

Detta är inte lätt att forcera fram på beställning för en video utan verklig fall så kanske kameran behöver vara upp i 30000 - 40000 timmar och att man har det på hundratals och tusentals enheter parallellt då fel av den här typen är en statistisk-historia där det handlar om vad som händer de första tusen timmarna, var 5000-timme sedan och punkten när felen börja bli tätt på varandra igen - den berömda badkars-kurvan. - och det är inte bra om punkten där felen börja komma tätt mellan varandra igen sker redan efter typ 20000 timmar (~2.5 år)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det han visade på i videon var att han tryckte in kontakten i botten och sen drog han ut den lite grann tills dess att låset förhindrade att kontakten drogs ut längre. I det läget så menade han på att "nu syns 1-1,5 mm gul rand".

Om man kan trycka in kontakten lite längre, eller trycka in den "hela vägen in", och sen dra ut den lite så att snäpplåset låser fast den så har man fortfarande per definition satt i kontakten rätt. Om kontakten i detta läge inte klarar av den avsedda lasten så är den antingen felkonstruerad eller så har man valt fel kontakt.

Kan man dra ut kontakten så långt innan snäpplåset stoppar så är det snarare låset som sitter fel på endera eller båda delarna.
Min egen generella erfarenhet är att snäpplåset (på moderkortskontakt och de olika 12V-kontakterna) ofta är så tajt att det inte räcker att trycka ihop pluggarna, utan att man dessutom behöver pressa ner låsflärpen över mothållet för att de ska haka ihop. Sedan krävs en del välapplicerat våld för att tvinga upp låset när man ska lossa kontakten.