Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Kan man byta LAN IP i en ASUS router utan att tappa reservationer?

Permalänk

Kan man byta LAN IP i en ASUS router utan att tappa reservationer?

Skall byta router fr[n ASUS RT-AC86U till ASUS RT-AX86U PRO och måste konfigurera den nya likadant som den gamla.
Men under tiden jag gör det kan jag inte ha samma IP-basadress i den nya som i den gamla...
Kan man köra konfigurering med säg 192.168.113.xxx och ställa in alla DHCP-reservationerna som de skall vara och sedan när allt funkar byta LAN IP till 192.168.116.xxx och få allt att följa med?
Eller raderas allt så man får börja om från början alternativt att man inte kan göra detta byte alls?

Vill veta hur det funkar innan jag lägger ner för mycket jobb på det.
När det gäller SSID så går det ju att byta utan att något annat påverkas, men hur är det med IP och DHCP?

Tangentbords fel
Permalänk
Medlem

Vill du att vissa enheter ska behålla en viss IP så får du väll sätta static ip på de som är viktiga?

Permalänk
Medlem

Om man sätter statisk IP-adress på de enheter som ska ha det och ändrar DHCP-poolen så att de statiska adresserna hamnar utanför så blir det enklare att hantera.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan för-konfigurera den nya innan du kopplar in den på riktigt om du planerar och gör det rätt och om du inte vill ha statisk adressering på en del prylar så kan det gå att låsa ip tilldelning mot macadress men statisk adressering är egentligen bäst men sätt som sagt inga statiska adresser inom dhcpserverns arbetsområde för det kan skapa problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan för-konfigurera den nya innan du kopplar in den på riktigt om du planerar och gör det rätt och om du inte vill ha statisk adressering på en del prylar så kan det gå att låsa ip tilldelning mot macadress men statisk adressering är egentligen bäst men sätt som sagt inga statiska adresser inom dhcpserverns arbetsområde för det kan skapa problem.

Vad menar du med "gör det rätt"?

Kan inte använda statiska adresser eftersom enheterna flyttas mellan mina nät då och då...

De måste ju koppla upp med en adress som funkar på det nät de sitter i så DHCP behöver användas.
Och det är inget problem för jag lägger in en reservation baserat på MAC-adressen så att de får samma sista siffra i båda näten.

Problemet är bara vid byte av router att jag vill kunna lägga in reservationerna innan jag startar routern i skarpt läge på nätet. Och mina tidigare routrar medger inte att man lägger in reservationer till ett nät med annan adress (första 3 grupperna) än vad routern är inställd för.
Då kunde man ju hoppas på att ifall man har startat med en annan sådan basadress och sedan ändrar den så skulle reservationerna följa med till den nya basen, men så har det inte varit tidigare..

Alternativt om man kunde spara DHCP-inställningen som en vanlig konfigurationsfil, som kan redigeras i en texteditor, och sen läsa in den efter att man bytt nät och ändrat i filen. Men det hittar jag inte i de tidigare routrarna i alla fall....

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla in gammal och ny router sida vid sida.

Skriv upp all konfiguration du vill föra över från gamla router
LAN, dhcp lease, wifi etc

Den nya routern får i början bara ström inkopplat.
- Koppla in en dator (med nätverkskabel, wifi på datorn avstängt) till nya routern
- Konfigurera rätt nät på LAN
- Konfigurera statiska dhcp lease
- Konfigurera Wifi, måste kanske vara aktivt på routern medans
- Konfigurera annat som ska vara detsamma som gamla
- Flytta WAN-kabel från gamla routern till nya
- Flytta LAN-kabel/kablar från gamla routern till nya
- Stäng av gamla routern

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse_470:

Vad menar du med "gör det rätt"?

Kan inte använda statiska adresser eftersom enheterna flyttas mellan mina nät då och då...

De måste ju koppla upp med en adress som funkar på det nät de sitter i så DHCP behöver användas.
Och det är inget problem för jag lägger in en reservation baserat på MAC-adressen så att de får samma sista siffra i båda näten.

Problemet är bara vid byte av router att jag vill kunna lägga in reservationerna innan jag startar routern i skarpt läge på nätet. Och mina tidigare routrar medger inte att man lägger in reservationer till ett nät med annan adress (första 3 grupperna) än vad routern är inställd för.
Då kunde man ju hoppas på att ifall man har startat med en annan sådan basadress och sedan ändrar den så skulle reservationerna följa med till den nya basen, men så har det inte varit tidigare..

Alternativt om man kunde spara DHCP-inställningen som en vanlig konfigurationsfil, som kan redigeras i en texteditor, och sen läsa in den efter att man bytt nät och ändrat i filen. Men det hittar jag inte i de tidigare routrarna i alla fall....

Om du inte har väldigt många datorer går det säkert att planera så statiska adresser funkar men annars går det väl att använda dhcp knutet mot mac.
Den Linksys jag har han i vart fall konfigureras så utan att klienten är ansluten så den går att förkonfigurera.
annars är det kanske en annan lösning du borde ha typ en domän och en server som styr eller nån annan mer företagsinriktad lösning.

Kan du beskriva hur nätet ser ut och varför ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Tror ni tänker lite fel , tilldela enheten en statisk ip via routern inte direkt på enhenten då kan du byta nät hur mycket du vill så enhenten får en ny ip av varje router den kopplas mot.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vad hindrar dig från att göra en backup på alla inställningar direkt från routern och importera dessa i den nya?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Tror ni tänker lite fel , tilldela enheten en statisk ip via routern inte direkt på enhenten då kan du byta nät hur mycket du vill så enhenten får en ny ip av varje router den kopplas mot.

Man kan bara sätta statiska ip i klienten, routern/dhcpservern kan endast låsa tilldelning via dhcp mot en viss macadress, det är snarlikt men det är inte statisk adressering.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad hindrar dig från att göra en backup på alla inställningar direkt från routern och importera dessa i den nya?

Olika routermodeller...
ASUS RT-AC86U ==> ASUS RT-AX86U PRO
Kör således olika f/w och versioner av f/w.

Och enda importen jag hittat är en tillbakaläsning av en sparad config.
Tydligen har ASUS valt att konfigureringen ligger i en binärfil i stället för en normal conf-fil och då är man ju rökt ifall de stoppat in nya data emellan andra för olika f/w-versioner.

Jag har tidigare trott att man kan flytta till en ny ASUS router från en äldre modell genom att spara config till fil och sedan ladda upp den på den nya routern, varvid allt skulle vara migrerat...
Men det fick jag backning på hos SNB-forumet, tydligen är det en snabbväg mot tegelstenen (brick).

Men min fråga handlade ju om ifall det fanns något sätt att först starta upp och konfigurera med ett annat nät än det slutliga och verifiera funktionen.
Sedan ändra sista oktetten i serverns IP till samma som i den gamla och systemet skulle uppdatera sina interndata så att DHCP nu siktar mot det nya nätet.

Men det verkar som om man måste knappa in varenda del av den nya konfigen manuellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Olika routermodeller...
ASUS RT-AC86U ==> ASUS RT-AX86U PRO
Kör således olika f/w och versioner av f/w.

Och enda importen jag hittat är en tillbakaläsning av en sparad config.
Tydligen har ASUS valt att konfigureringen ligger i en binärfil i stället för en normal conf-fil och då är man ju rökt ifall de stoppat in nya data emellan andra för olika f/w-versioner.

Jag har tidigare trott att man kan flytta till en ny ASUS router från en äldre modell genom att spara config till fil och sedan ladda upp den på den nya routern, varvid allt skulle vara migrerat...
Men det fick jag backning på hos SNB-forumet, tydligen är det en snabbväg mot tegelstenen (brick).

Men min fråga handlade ju om ifall det fanns något sätt att först starta upp och konfigurera med ett annat nät än det slutliga och verifiera funktionen.
Sedan ändra sista oktetten i serverns IP till samma som i den gamla och systemet skulle uppdatera sina interndata så att DHCP nu siktar mot det nya nätet.

Men det verkar som om man måste knappa in varenda del av den nya konfigen manuellt...

Användare menar på att det går utmärkt att importera en backup till en ny Asus-router av helt annan modell med helt nya funktioner. Nya funktioner måste förstås ställas in på nytt, men det ska gå att importera.

Skulle routern brickas av en officiellt stödd funktion så är det ju bara att skicka tillbaka.

Edit: Men det är klart, det kanske inte fungerar på just din modell eller något. Den backup jag laddar ner från min Asus CD6 är en *.cfg-fil.

Edit 2: Jag öppnade cfg-filen och förstår vad du menar!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om man är bekväm med Linux och shell så kan göra det via ssh.
https://www.snbforums.com/threads/add-dhcp-static-leases-from...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om man är bekväm med Linux och shell så kan göra det via ssh.
https://www.snbforums.com/threads/add-dhcp-static-leases-from...

Jag är osäker på de förslag som ges på SNB eftersom de oftast diskuterar hur det funkar med den open-source f/w (Merlin), som inte kan laddas in i RT-AX86U-PRO såvitt jag kunnat finna.
Den här länken, gäller den stock ASUS f/w och på RT-AX86U-PRO? Stock är vad jag har i mina routrar fast uppdaterade till senaste release från April.
Fast jag har ännu inte startat RT-AX86U-PRO routern, den ligger kvar i sin kartong.
Förbereder mig så att jag skall få ett så kort driftuppehåll som möjligt.

Test:
Gick att koppla upp SSH mot min existerande router,efter att ha aktiverat SSH i GUI först...

Efter login kunde jag göra följande trick med grep (nvram-kommandot "show" verkar inte kunna visa en enstaka variabel utan om man försöker så får man allting plus en syntaxbeskrivning):

# nvram show | grep dhcp_staticlist > mydhcpsettings

Det skapade en fil som är 1008 lång och innehåller de nuvarande inställningarna.
Den ser ut så här för de två första reservationerna:

dhcp_staticlist=<DC:A6:32:34:83:F8>192.168.109.164>>rpi4-dev<EC:9A:74:FB:B9:CF>192.168.109.241>>auriga-ubuntu

Frågan är bara hur man kan använda detta till att köra in reservationerna man vill ha på den nya routern...
Kanske nåt sånt som:
[code]
nvram set name=dhcp_staticlist < mydhcpsettings
[code]
Men då skall man antagligen först ta bort variabelnamnet från början av filen???

Permalänk
Medlem

Det var över 10 år sedan jag hade Asus routrar.
Så jag kan inte hjälpa dig med detaljer.

På tiden behövde jag styra om en IP adress så att inte AppleTV uppgraderade sig.
Efter lite letande insåg jag att routern bara är en Linux dator som kör de vanliga tjänsterna som imap, dnsmasq m.fl.
På detta har har Asus lagt ett GUI för att konfigurera den.
Efter lite trixande med imap så fick jag gjort vad jag ville, det som var lite trixigt var att få den att komma ihåg det hela. Fick lägga in lite i uppstarts scriptet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag är osäker på de förslag som ges på SNB eftersom de oftast diskuterar hur det funkar med den open-source f/w (Merlin), som inte kan laddas in i RT-AX86U-PRO såvitt jag kunnat finna.
Den här länken, gäller den stock ASUS f/w och på RT-AX86U-PRO?

[…]

Men då skall man antagligen först ta bort variabelnamnet från början av filen???

Första frågan: Ingen aning, men om kommandot ”nvram set” fungerar så kommer det antagligen validera indata.

Hur du ska göra framgår av länken. Använd ”nvram get” och ”nvram set” enligt länken så kommer det sannolikt fungera.

Om du är osäker är det ju bara att göra allt manuellt, på det vis som föreslogs ovan, se inlägget av rpha.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Hur du ska göra framgår av länken. Använd ”nvram get” och ”nvram set” enligt länken så kommer det sannolikt fungera.

Tack för tipset!

Provade just get och det gick ju bra:

# nvram get dhcp_staticlist <DC:A6:32:34:83:F8>192.168.119.164>>rpi4-dev...lång radda med enheter...<D8:3A:DD:17:4A:8C>192.168.119.194>>rpi4-dev4

Så att köra "nvram set" på den nya routern med data som kom ut från nvram get på den gamla borde ju funka.

Får testa detta när jag konfar den nya routern.

Men, efter att man kört det där "set" kommandot, måste man boota om routern för att det skall aktiveras?
I GUI så finns ju knappen "Apply" som i vart fall tänker en stund innan man kommer vidare, ibland (beror på vad man gjort) så måste man logga in igen - kanske har den bootat om då?

FRÅGA:
Kan man stänga av WiFi på RT-AX86U-PRO, den saknar ju en on/off WiFi strömbrytare vilket finns på min RT-AC86U...
Är det i stället möjligt via admin-GUI?

I RT-AC86U finns det på Advanced-Wireless-Professional en inställning för radio yes/no
Är den kvar fast knappen är borta?

Glömde sista frågan...
Permalänk
Medlem

För att spara det som man gjort för i "nvram set" behövs en "nvram commit".
Om ändrar i dhcp settings går det att starta om den med "service restart_dnsmasq".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

För att spara det som man gjort för i "nvram set" behövs en "nvram commit".
Om ändrar i dhcp settings går det att starta om den med "service restart_dnsmasq".

Tack!
Noterat i mina anteckningar om hanteringen av ASUS routers...