Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Säker start för Windows 10

Permalänk

Säker start för Windows 10

Hejsan fick min nya dator från inet i veckan och kör med Windows 10 nu det är en staionär dator det står att jag kan inte uppgradera till Windows 11 för datorn måste ha stöd för säker start och som jag fattar det ska det gå att ändra i bios om den nu har stöd för det,jag kan ju tycka att det borde den ha eftersom det är en ny dator som intet byggt ått mig. Vet nån hur jag gör detta eller kan kolla så den har stöd för säker start.
Har AMD Ryzen 5 5600,32gb i minne

Permalänk
Medlem

Det borde absolut gå.
Googla namnet på ditt moderkort + enable tpm bios, så borde du kunna hitta hur du aktiverar det på just ditt moderkort.
På mitt MSI-kort (inne i BIOS) så ligger inställningen under Settings>Security>Trusted Computing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Det borde absolut gå.
Googla namnet på ditt moderkort + enable tpm bios, så borde du kunna hitta hur du aktiverar det på just ditt moderkort.
På mitt MSI-kort (inne i BIOS) så ligger inställningen under Settings>Security>Trusted Computing.

Precis, du behöver bara aktivera funktionerna i BIOS om de inte redan är det.

Om du öppnar kör/run och skriver tpm.msc och trycker enter får du upp info om TPM är aktiverat

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Ok ska kolla det . Ausus Tuf gaming b550 plus heter moderkortet

Permalänk

TPM är klar för användning står det, jag körde windows kompabilitets program för Windows 11 där står att säker körning inte är inställer eller finns där står även att min processor inte kan köra Windows 11. Knepigt

Permalänk
Medlem

Här är Sweclockers guide från 2021-10-04 för hur du aktiverar TPM

Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11
https://www.sweclockers.com/artikel/32892-guide-aktivera-tpm-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Många tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragonslayer13:

Många tack 👍

Här i din moderkortsmanual står hur du aktiverar Secure Boot.
Kapitel 1.8 sidan 42, 44 och 46

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/misc/Manual/PRIME_TUF_GAMI...

Visa signatur

Permalänk

Ok tack för den guiden du visade innan kunde jag inte slut föra. Ska kolla här. Tack igen

Permalänk

Ska det vara launch csm

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas aktivera det så kan man stänga av kontrollen av TPM genom att modifiera registret vid installation, ganska simpelt.

https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska det vara launch csm

Du väljer det här alternativet:

OS Type
Windows UEFI Mode

Visa signatur

Permalänk

Det är på och ändå står det i kompabilitets programet att det inte är det,och det står även att processorn inte funkar till Windows 11,då måste det ju va fel på det programet

Permalänk
Medlem

Det är på och ändå står det i kompabilitets programet att det inte är det,och det står även att processorn inte funkar till Windows 11,då måste det ju va fel på det programet

Har du uppdaterat BIOS:en till senaste versionen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 5 3600 Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Nä jag fick datorn i torsdags så jag har inte gjort det vet inte ens hur

Permalänk

Det är 2.20.1271 i bios versionen

Permalänk
Medlem

Det är 2.20.1271 i bios versionen

Senaste har du här:

TUF GAMING B550-PLUS BIOS 3002
Version 3002
20.34 MB
2023/03/14
"1. Update AGESA version to ComboV2PI 1208
2. Mitigate the AMD potential security vulnerabilities for AMD Athlon™ processors and Ryzen™ processors

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (TGB550PS.CAP) using BIOSRenamer."

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Kapitel 1.9 och 1.9.1 sidan 47
Kapitel 1.11, 1.11.1 och 1.11.2 sidan 51 och 51

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/misc/Manual/PRIME_TUF_GAMI...

Visa signatur

Permalänk

Hittade det precist 😀 men har ingen aning om hur man gör

Permalänk
Medlem

Hittade det precist 😀 men har ingen aning om hur man gör

Om du är osäker kan du be Inet om hjälp eller om du har nån kompis som vet hur man gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma mammakort. Säger samma sak. Blir galen.
Edit: sorry har B560-plus men vägrar uppdatera till 11.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Om du är osäker kan du be Inet om hjälp eller om du har nån kompis som vet hur man gör.

Ok . Jag ska ringa dom i morgon och höra. Många tack för eran hjälp

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Samma mammakort. Säger samma sak. Blir galen.
Edit: sorry har B560-plus men vägrar uppdatera till 11.

Samma här man blir lite irriterad 😂

Permalänk