Lite trasigt tangentbord (Fixat och klart)

Permalänk
Medlem

Lite trasigt tangentbord (Fixat och klart)

Hej,
Jag köpte ett tangentbord nyligen som skickades i bara en papperspåse och inget mer och då fick det en del skador på vägen och jag behöver fråga om ni vet hur jag kan fixa, eller om jag kan, fixa det:

Högra stabilisatorn gick helt och hållet av och är halv, kan jag laga den enkelt?
Och vilket lim föreslår ni till sån här plast isåfall?

Tangentbordet var "öppet" som ni ser på bilden, och jag undrar om det kan tagit någon allvarlig skada av det eller om det är lugnt nu när jag tryckt ihop det igen?

mvh

Ps. Jag har ingen erfarenhet av detta

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Var den köpt begagnad eller från en butik? Var det en butik så bör du reklamera ärendet till paketutdelaren (PostNord, Schenker eller dylikt).

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Var den köpt begagnad eller från en butik? Var det en butik så bör du reklamera ärendet till paketutdelaren (PostNord, Schenker eller dylikt).

Köpte den här begagnad och den var i nyskick innan den skickades.
Jag är inte ute efter något prat om personen i fråga dock utan jag vill bara veta om det går att laga och vad eran tanke om det är

Hade absolut skickat tillbaka det om det var från butik

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Var den köpt begagnad eller från en butik? Var det en butik så bör du reklamera ärendet till paketutdelaren (PostNord, Schenker eller dylikt).

tror du att postnord hade gett tillbaka pengar trots den skickats i en papperspåse?
Den har garanti

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

tror du att postnord hade gett tillbaka pengar trots den skickats i en papperspåse?
Den har garanti

Grejen är att när det rör sig om en fraktskada så måste du som tagit emot varan göra en reklamation till PostNord via återförsäljaren. Detta måste också göras inom 14 dagar från att du tog emot paketet för att de ens ska kunna bevilja en eventuell reklamation. Du kommer inte få det där löst på garanti då en fraktskada inte räknas in som ursprungsfel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Grejen är att när det rör sig om en fraktskada så måste du som tagit emot varan göra en reklamation till PostNord via återförsäljaren. Detta måste också göras inom 14 dagar från att du tog emot paketet för att de ens ska kunna bevilja en eventuell reklamation. Du kommer inte få det där löst på garanti då en fraktskada inte räknas in som ursprungsfel.

Jag fick ju dock fulla priset tillbaka av postnord (600kr för en begagnad artisanmatta köpt på Swec) när dom hade sönder en musmatta som var försäkrad via postnord "skicka hem".
Så jag undrar, kan jag göra samma med detta?
Musmattan var i bra mycket bättre skick än denna

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Samtidigt den fråga som är viktigast för mig är dock, vad tror ni om tangentbordet?
Är det något som jag inte ser som kan vara trasigt inuti det trots att alla tangenter verkar fungera?

Och är det lätt att laga den där stabilisatorn så den fungerar helt utan problem sen eller ska jag köpa en ny stabilisator?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jonhed:

Jag fick ju dock fulla priset tillbaka av postnord (600kr för en begagnad artisanmatta köpt på Swec) när dom hade sönder en musmatta som var försäkrad via postnord "skicka hem".
Så jag undrar, kan jag göra samma med detta?
Musmattan var i bra mycket bättre skick än denna

Har tangentbordet skickats i en papperspåse utan annat förpackningsmaterial ligger hela ansvaret på den som valde detta packsätt. Postnord betalar givetvis inte ut några pengar till de som packar undermåligt.

Den här typen av limningar brukar vara svåra att få till, men med rätt lim och om du låter det härda ordentligt är det möjligt att det håller ett tag, men kommer antagligen brista igen efter viss användning. Enklare då att köpa en ny stabilisator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag fick ju dock fulla priset tillbaka av postnord (600kr för en begagnad artisanmatta köpt på Swec) när dom hade sönder en musmatta som var försäkrad via postnord "skicka hem".
Så jag undrar, kan jag göra samma med detta?
Musmattan var i bra mycket bättre skick än denna

All fraktskada kan och bör reklameras. Då blir det dyrare för butiken och mer att hantera när emballage inte görs ordentligt.

Skrivet av Jonhed:

Samtidigt den fråga som är viktigast för mig är dock, vad tror ni om tangentbordet?
Är det något som jag inte ser som kan vara trasigt inuti det trots att alla tangenter verkar fungera?

Och är det lätt att laga den där stabilisatorn så den fungerar helt utan problem sen eller ska jag köpa en ny stabilisator?

Jag skulle aldrig godta att man köper en produkt som är ny och kommer fram trasig. Problemet är just om det visar sig att det är mer skador än vad du ser som sedan blir nekat på garanti för att "du har skadat produkten".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

tror du att postnord hade gett tillbaka pengar trots den skickats i en papperspåse?
Den har garanti

Hade det varit från en butik är det butiken du ska reklamera till, inte speditören, eftersom du inte har ingått något avtal med speditören utan med återförsäljaren.
Nu är jag inte någon expert på tangentbord, men superlim är mitt goto när det gäller att reparera plast

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

All fraktskada kan och bör reklameras. Då blir det dyrare för butiken och mer att hantera när emballage inte görs ordentligt.

Jag skulle aldrig godta att man köper en produkt som är ny och kommer fram trasig. Problemet är just om det visar sig att det är mer skador än vad du ser som sedan blir nekat på garanti för att "du har skadat produkten".

Jag tror att du missförstår mig rätt rejält.

Jag har köpt denna från en person på Swec, genom en annons.
Jag pratar inte om någon butik eller garanti genom Niz eller något sånt (den är många år gammal).

Jag pratar rakt av om Postnords försäkring.

Postnords försäkring gav mig hela summan tillbaka av den musmatta som var trasig efter at ha fraktats med dom.
600kr, precis summan som stod i annonsen.

Och fortfarande: Det viktiga är att jag vill gärna ha detta tangentbord och kunna använda det.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hade det varit från en butik är det butiken du ska reklamera till, inte speditören, eftersom du inte har ingått något avtal med speditören utan med återförsäljaren.
Nu är jag inte någon expert på tangentbord, men superlim är mitt goto när det gäller att reparera plast

Jag ska testa det nu snart faktiskt, en kompis kommer över med superlim

Jag tänkte bara då jag fick tillbaka alla pengar för den artisan musmatta jag köpte så kanske dom kunde ge tillbaka för att dom misshandlat tangentbordet på samma sätt
Det var inte ens krångligt att få tillbaka för musmattan, bara skicka bilder på före och efter och sen var det klart

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Jag pratar inte om speditören, en butik eller ens garantin på Niz tangentbordet bara så ni alla vet.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har tangentbordet skickats i en papperspåse utan annat förpackningsmaterial ligger hela ansvaret på den som valde detta packsätt. Postnord betalar givetvis inte ut några pengar till de som packar undermåligt.

Den här typen av limningar brukar vara svåra att få till, men med rätt lim och om du låter det härda ordentligt är det möjligt att det håller ett tag, men kommer antagligen brista igen efter viss användning. Enklare då att köpa en ny stabilisator.

Tack!
Det var svaret jag behövde, då skiter jag i att ens försöka reklamera till postnord.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag tror att du missförstår mig rätt rejält.

Jag har köpt denna från en person på Swec, genom en annons.
Jag pratar inte om någon butik eller garanti genom Niz eller något sånt (den är många år gammal).

Jag pratar rakt av om Postnords försäkring.

Postnords försäkring gav mig hela summan tillbaka av den musmatta som var trasig efter at ha fraktats med dom.
600kr, precis summan som stod i annonsen.

Och fortfarande: Det viktiga är att jag vill gärna ha detta tangentbord och kunna använda det.

Aha. Då var du inte tydlig i ditt svar när jag frågade om du hade köpt från butik eller privatperson.

Såvida du inte la till försäkrat paket när säljaren skickade så får du ta det direkt med säljaren och antingen kräva pengarna tillbaka eller att du får avdrag på summan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Aha. Då var du inte tydlig i ditt svar när jag frågade om du hade köpt från butik eller privatperson.

Såvida du inte la till försäkrat paket när säljaren skickade så får du ta det direkt med säljaren och antingen kräva pengarna tillbaka eller att du får avdrag på summan.

"Köpte den här begagnad och den var i nyskick innan den skickades."

No worries though!

Som jag också sa, så den är försäkrad men jag tror inte postnord går med på det med tanke på hur den är skickad i bara en papperspåse

(Jag la till försäkrat paket)

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

"Köpte den här begagnad och den var i nyskick innan den skickades."

No worries though!

Som jag också sa, så den är försäkrad men jag tror inte postnord går med på det med tanke på hur den är skickad i bara en papperspåse

(Jag la till försäkrat paket)

Prova att kontakta postnord, är det försäkrat så kan det gå absolut.
I värsta fall kommer de neka, i bästa fall har du ett gratis/billigare tangentbord

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har tangentbordet skickats i en papperspåse utan annat förpackningsmaterial ligger hela ansvaret på den som valde detta packsätt. Postnord betalar givetvis inte ut några pengar till de som packar undermåligt.

Den här typen av limningar brukar vara svåra att få till, men med rätt lim och om du låter det härda ordentligt är det möjligt att det håller ett tag, men kommer antagligen brista igen efter viss användning. Enklare då att köpa en ny stabilisator.

du har definitivt rätt. Superlim är inte något som bara fixar detta speciellt enkelt. Det går sönder varenda gång vi försöker stoppa in det igen

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jonhed:

du har definitivt rätt. Superlim är inte något som bara fixar detta speciellt enkelt. Det går sönder varenda gång vi försöker stoppa in det igen

Beroende på vad det är för plastmaterial kan det krävas helt annat lim än valfritt superlim med cyanoakrylat. Dessutom såg det ut att vara en väldigt liten yta vilket är dåliga förutsättningar för långvarig hållfasthet. De allra flesta vanliga "superlim" behöver därtill fullhärda i sisådär ett dygn för att nå maximal styrka.

Man får försöka rugga upp ytan, limma en gång och pressa ihop bitarna, vänta en halvminut och sedan låta biten ligga ett dygn innan man använder den.

Har du tur kan du hitta en ny via exempelvis ebay.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Beroende på vad det är för plastmaterial kan det krävas helt annat lim än valfritt superlim med cyanoakrylat. Dessutom såg det ut att vara en väldigt liten yta vilket är dåliga förutsättningar för långvarig hållfasthet. De allra flesta vanliga "superlim" behöver därtill fullhärda i sisådär ett dygn för att nå maximal styrka.

Man får försöka rugga upp ytan, limma en gång och pressa ihop bitarna, vänta en halvminut och sedan låta biten ligga ett dygn innan man använder den.

Har du tur kan du hitta en ny via exempelvis ebay.

Vi körde med bakpulver och det fungerade faktiskt. Problemet är att man behöver trycka så hårt för att få in den igen att det är omöjligt att den inte går sönder med tanke på kontaktytan som du säger.

Jag kommer att köpa nya, har hittat på amazon
Frågade mig för på "mekaniska tangentbord" på discord

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64