Köpt beg bil - bilhandlare ej servat bilen

Permalänk
Medlem

Köpt beg bil - bilhandlare ej servat bilen

Köpt tre år gammal bil som gått ca 5000 mil.

Bilhandlaren (också de som leasat ut bilen innan) påstår att bilen är servad men då de ej längre säljer bilmärket i fråga så kan de ej få fram historik men lovar att den är servad med digital servicebok och att de därför inte är ifyllt i boken.

Litade på det och köpte bilen.

Börjat gräva i servicen och varken auktoriserad verkstad eller tillverkaren kan se att det gjorts någon service i sina system. Inte ens de tre fria första servicarna som tillverkaren bjuder på är "utnyttjade".

Avvaktar nu svar från bilhandlaren (ändå ett ganska stort företag...) på vad som gäller kring detta (de har hänvisat mig runt enligt ovan).

Hittade denna artikel som bör ge mig stöd att i värsta fall häva köpet: https://fordonsproffs.eu/artikel/fel-som-ger-konsumenten-ratt...

Jag har dock jävligt svårt att förstå hur någon kan privatleasa en ny bil och inte verkar ha servat den alls på tre år?

Om de skulle erbjuda ett avdrag på priset att få tillbaka. Vad skulle vara en rimlig summa? Gav ca 239 900 för bilen.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Jag hade inte velat ha en bil som besitter ett värde, som inte blivit servad på 5000 mil. Om du får något problem med drivlinan kommer tillverkaren inte vilja lämna garanti, förmodligen gäller inte maskinskadeförsäkring heller. Det kan bli orimligt dyrt för dig, oljebyte görs inte för att verkstaden ska tjäna pengar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Bilhandlaren (också de som leasat ut bilen innan) påstår att bilen är servad men då de ej längre säljer bilmärket i fråga så kan de ej få fram historik men lovar att den är servad med digital servicebok och att de därför inte är ifyllt i boken.

Börjat gräva i servicen och varken auktoriserad verkstad eller tillverkaren kan se att det gjorts någon service i sina system. Inte ens de tre fria första servicarna som tillverkaren bjuder på är "utnyttjade".

Avvaktar nu svar från bilhandlaren (ändå ett ganska stort företag...) på vad som gäller kring detta (de har hänvisat mig runt enligt ovan).

Hittade denna artikel som bör ge mig stöd att i värsta fall häva köpet: https://fordonsproffs.eu/artikel/fel-som-ger-konsumenten-ratt...

Jag har dock jävligt svårt att förstå hur någon kan privatleasa en ny bil och inte verkar ha servat den alls på tre år?

Om de skulle erbjuda ett avdrag på priset att få tillbaka. Vad skulle vara en rimlig summa? Gav ca 239 900 för bilen.

Försök se till att få det köpet hävt, som ovanstående person säger så händer något maskinellt så tar inte tillverkare eller försäkringsbolag på sig den kostnaden.
Hade en sådan incident för 2 år sedan när jag arbetade i verkstad. En person hade köpt en bil i tro om att den var servad enligt intervallerna men det var den inte kom det fram efter lite grävande, personen innan hade inte utfört en service på 5 år. Det slutade med att personen som hade köpt bilen fick stå för motorbytet p.g.a haveri..

Önskar dig all lycka till, förstår frustrationen till 100%.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sargan:

Bra att du är på din vakt, det här med att det är en större aktör betyder i princip ingenting på marknaden tyvärr så skulle inte ta dem på orden utan vidare.
En bekant köpte ny bil och sålde sin gamla till en av de större bilkedjorna, det dök upp en annons på den inom kort och då hade miltalet minskat...

Hade nog sett mig om efter en annan bil om det inte löser sig och hävning är möjligt, har väldigt svårt att tro att de skulle kompensera tillräckligt mycket för att det skulle vara värt det. Strul med serviceboken drar ned värdet rejält.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det finns folk som inte bryr sig, särskilt inte när det gäller leasing eller hyrbilar, utan de bara kör till deras kontrakt går ut. Jag är inte alls förvånad. Såg ett och annat riktigt skräckexempel när jag jobbade som bilmek.

Du ska självklart kräva ett återköp då säljaren uppenbarligen givit dig felaktig information.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Får du inte fram bevis på att den faktiskt blivit servad så kräver du ett återköp.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Om den inte är servad på 5000+ mil så vill du inte äga den bilen. Gör allt du kan för att häva köpet. Onödigt stor risk för motorhaveri och den kostnaden vill du inte stå för (vilket du kommer få göra om motorn rasar för garantierna lär inte gälla eftersom den inte är servad som den ska).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören: kräv återköp om de inte kan bevisa att service utförts. Ett prisavdrag kanske är lockande spontant, men det är helt omöjligt att veta hur stor risk det är för motorhaveri och andra problem framöver. Skulle inte ta i en sån bil med tång, såvida det inte var en äldre bil med ringa värde möjligtvis.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti