Koppla samman en dator med ett närverk med TP-Link CPE210

Permalänk
Medlem

Koppla samman en dator med ett närverk med TP-Link CPE210

På landstället har jag en setup mellan två hus med en väg emellan genom följande koppling:

Hus 1
Fiber (kabel) -> Router (kabel) -> TP-Link CPE210 I (kabel)

Hus 2
TP-Link CPE510 II (trådlöst från TP-Link CPE210 I utanför hus 1) -> Router (kabel) -> Dator (kabel)

I hus 2 har jag en lina som uppfyller sitt syfte (ca 70 mib) med internet via fibern i hus 1. Problemet är dock att jag inte kommer åt nätverket i hus 1 så som det är kopplat nu, bara internet. Det gör att jag inte kan skriva ut dokument t ex på skrivaren i hus 1.

Kan jag lösa detta på något annat sätt än att sätta upp en VPN tunnel i hus 1 som jag ansluter in till via hus 2? Jag funderar på om jag kan spegla routern i hus 2 mot hus 1 genom att skapa nån form av repeater?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KGB91:

På landstället har jag en setup mellan två hus med en väg emellan genom följande koppling:

Hus 1
Fiber (kabel) -> Router (kabel) -> TP-Link CPE210 I (kabel)

Hus 2
TP-Link CPE510 II (trådlöst från TP-Link CPE210 I utanför hus 1) -> Router (kabel) -> Dator (kabel)

I hus 2 har jag en lina som uppfyller sitt syfte (ca 70 mib) med internet via fibern i hus 1. Problemet är dock att jag inte kommer åt nätverket i hus 1 så som det är kopplat nu, bara internet. Det gör att jag inte kan skriva ut dokument t ex på skrivaren i hus 1.

Kan jag lösa detta på något annat sätt än att sätta upp en VPN tunnel i hus 1 som jag ansluter in till via hus 2? Jag funderar på om jag kan spegla routern i hus 2 mot hus 1 genom att skapa nån form av repeater?

Du bör inte ha en router i hus 2 utan en switch, möjligen går det att konfa om routern så den uppträder som switch eller "fulkoppla" och bara använda dess lanportar efter att du stängt av dhcpservern och sett till att admininterfacet inte kolliderar med den egentliga routern.
Men en riktig switch är inte särskilt dyr heller. lite under 100 kr för en 100 Mbit men jag tycker inte du ska vara så dumsnål utan skaffa en Gbitswitch, de kostar från det dubbla men det är det värt för att slippa ha nån 100 Mbit pryl i lanet.
De brukar "bara funka" för det är idag standardprylar och den billigaste just nu verkar vara TP-Link LS1005G och den lär fungera bra för dig.
https://www.tp-link.com/us/home-networking/5-port-switch/ls10...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239711

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför ska jag ha en switch? Jag behöver wifi där också. Eller ska jag ha en switch + router?

Permalänk
Medlem

Du borde sätta routern i hus 2 i Access point mode, dvs att den inte ska routa eller använda NAT utan agera som wifi access punkt + switch.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KGB91:

Varför ska jag ha en switch? Jag behöver wifi där också. Eller ska jag ha en switch + router?

Du bör inte utföra nat och ha en dhcpserver på mer än ett ställe i lanet om husen ska tillhöra samma logiska nätverk för att du ska kunna dela skrivaren eller annat på ett enkelt sätt.

En router kan ev gå att konfa om men du ska inte ha de funktioner routern normalt gör på mer än ett ställe i lanet om du inte ska göra nån avancerad manuell konfiguration och då måste du kunna tillräckligt om att konfa nätverk för att göra det rätt för annars kommer det att bli adressproblem och ingen eller dålig slumpmässig kommunikation.

Du når som du själv märker inte hela lanet utan bara internet som du har kopplat nu och det är väl beviset på att det fungerar dåligt att ha en "normal router" då du inte kan göra det du vill via lanet.

Det är en switch man använder för att ansluta fler klienter till samma nät och vill man ha wifi använder man accesspunkter och inte en router så om du har en hemmarouter som egentligen är en allt i ett burk måste du konfa om den om det går så att den uppträder som en switch och accesspunkt och absolut inte som en router, nat och dhccpserverfunktionen måste kopplas bort och man bör även se till att admininterfacen inte krockar eller blir onåbara för de har ofta samma förvalda ipaddress om du har 2 "routrar"

Går det inte att konfa om behöver du i stället skaffa rätt apparater för uppgiften och det är då en switch och accesspunkt.

En dumswitch har inga inställningar alls utan är "bara en förgrening" och APn agerar bara AP och har inga serverfunktioner integrerade i sig som kan skapa adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha, jag förstår. Jag behöver sätta utomhusantennerna i access point mode och sen routern som AP också, eller fixa en switch. Tack, det tänkte jag inte på.